Vinterfilosofi

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Vinterfilosofi

Legg inn av Duke944 »


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av kjellv »

Velidg bra at dette nå har kommet som film. Lettfattelig og godt forklart, men dette må trenes på for å få det til å fungere i praksis.

Begrepet "forsvinningspunkt" har vi benyttet hos NAF MC i kursene "sikker på MC" de siste årene, og trener på dette gjennom praktiske øvelser langs landeveien. Hos oss kjører vi slike kurs hver tirsdag kveld hele mai og juni. Vi har først 15-20 minutt med litt teori, ca en time med øvelser på gocartbanen og avslutter med en tur langs en vei som de fleste av oss lokale kjenner godt. Når vi da har fokus på enkelte prpblemstillinger og øvelser underveis får vi tilbakemeldinger fra deltakere som tyder på at de fleste har fått en og annen aha-opplevelse i løpet av kurskvelden. Vi ser også at veldig mange melder seg på flere slike kurskvelder da de ser at de har stort utbytte av det, i tillegg til at det er sosialt og trivelig. Jeg anbefaler alle å sjekke ut med sitt lokale NAF MC om de tilbyr slike kurs.
https://www.naf.no/her-finner-du-naf/mc ... ker-pa-mc/

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av FreewheelBurning »

Akkurat dette med "forsvinningspunkt" kan jo generaliseres og forenkles mer enn kun å gjelde sving som i videoen. På vei opp en bakketopp du ikke ser baksiden av. Hvis du nærmer deg en feit bobil eller lastebil. Tåke. Til og med en kraftig regnskur kan begrense sikten. Så lenge sikten fremover er begrenset, så bør farten også begrenses? Når sikten øker så kan farten øke.

Men sving som nevnt i videoen er vel det største problemet.

Vet ikke hva dette har med "vinterfilosofi" å gjøre?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning skrev: 28 sep 2020, 19:59 Så lenge sikten fremover er begrenset, så bør farten også begrenses?
Nevner med en gang at jeg ikke har tatt meg tid til å se videoen enda.
Men tenkte jeg likevel ville komme med en kommentar som jeg mener er høyst relevant i forhold til sitert tekst.
Nemlig hva Vegtrafikkloven sier om bremsestrekning i forhold til oversiktlig vegstrekning.
Jeg har ikke slått opp i Vegtrafikkloven før jeg skriver dette innlegget, men regner med at det fortsatt står at man skal begrense hastigheten slik at man skal kunne kan stoppe på en tredjedel av oversiktlig vegstrekning.
Noe å tenke på når vi kjører på strekninger med uoversiktlige svinger...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av Sattphalat »

AJ skrev:
FreewheelBurning skrev: 28 sep 2020, 19:59 Så lenge sikten fremover er begrenset, så bør farten også begrenses?
Nevner med en gang at jeg ikke har tatt meg tid til å se videoen enda.
Men tenkte jeg likevel ville komme med en kommentar som jeg mener er høyst relevant i forhold til sitert tekst.
Nemlig hva Vegtrafikkloven sier om bremsestrekning i forhold til oversiktlig vegstrekning.
Jeg har ikke slått opp i Vegtrafikkloven før jeg skriver dette innlegget, men regner med at det fortsatt står at man skal begrense hastigheten slik at man skal kunne kan stoppe på en tredjedel av oversiktlig vegstrekning.
Noe å tenke på når vi kjører på strekninger med uoversiktlige svinger...
Reduserer en hastigheten når sikten blir kortere (forsvinningspunket kommer nærmere) så har en også bremseberedskap hvis noe uforutsett skulle hende. F.eks en gjeng med syklister rett rundt den blinde svingen.
Skal en kunne stoppe alltid på en tredjedel av oversiktelige veistrekning hadde en blitt forbikjørt av traktorer og bobiler på Vestlandet.
Tenker jeg.....


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av Sattphalat »

Jeg synes det er bra med litt diskusjoner om kjørestrategier.

Tenker at det viktigste er at en har en strategi å planlegger kjøringa si. Ikke bare suser av gårde. Å det er bra å få korrigert seg litt.

Vi hadde en diskusjon her inne om rundkjøringer for en stund tilbake. For meg endte det med at jeg endret strategien min til også noen ganger å blinke meg inn til venstre når jeg skal ta tredje avkjøring i rundkjøringa. Etter at jeg hadde lest argumentet til en lastebilsjåfør her.

Kunne godt tatt en diskusjon på lanesplitting også. Synes jeg ser mye rart. Å for egen del er en ganske svett etter en fredag ut av Oslo i kø fra sentrum til etter Sande.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av niko »

En jeg kjører en del sammen med har som målsetting å ikke gå over 70% av mestringsnivået. Alltid ha 30% å gå på. I hvert fall prøve....

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av Relax »

Er mye trening på bane bare en god ting, eller der det også slik at noen får en høy selvtillit (for høy?) og «glemme seg bort» når de er på landeveien?
På vei fra Geilo og oppover noen litt svingere veier mot Hardangervidda for 3-4 uker siden, møtte jeg et følge som kom susende nedover i imponerende (?) hastigheter,
4-5-6 sykler (jeg rakk ikke telle) i en hastighet ,i svinger og trafikk, som jeg ikke har sett maken til.
Helt uforsvarelig , spør du meg ..
Ikke vanskelig å forstå at det kan gå jæv--- galt noen ganger :roll
"Do the right thing"

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1053
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av Domino »

AJ skrev: 28 sep 2020, 20:05
FreewheelBurning skrev: 28 sep 2020, 19:59 Så lenge sikten fremover er begrenset, så bør farten også begrenses?
Nevner med en gang at jeg ikke har tatt meg tid til å se videoen enda.
Men tenkte jeg likevel ville komme med en kommentar som jeg mener er høyst relevant i forhold til sitert tekst.
Nemlig hva Vegtrafikkloven sier om bremsestrekning i forhold til oversiktlig vegstrekning.
Jeg har ikke slått opp i Vegtrafikkloven før jeg skriver dette innlegget, men regner med at det fortsatt står at man skal begrense hastigheten slik at man skal kunne kan stoppe på en tredjedel av oversiktlig vegstrekning.
Noe å tenke på når vi kjører på strekninger med uoversiktlige svinger...
Her er det kommet en endring. Reglene sier nå at du skal kunne stoppe på den veistrekning du har oversikt over - og foran enhver påregnelig hindring. Trafikkreglene, §13.1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5285
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av dypen »

Domino skrev: 29 sep 2020, 07:58
AJ skrev: 28 sep 2020, 20:05
FreewheelBurning skrev: 28 sep 2020, 19:59 Så lenge sikten fremover er begrenset, så bør farten også begrenses?
Nevner med en gang at jeg ikke har tatt meg tid til å se videoen enda.
Men tenkte jeg likevel ville komme med en kommentar som jeg mener er høyst relevant i forhold til sitert tekst.
Nemlig hva Vegtrafikkloven sier om bremsestrekning i forhold til oversiktlig vegstrekning.
Jeg har ikke slått opp i Vegtrafikkloven før jeg skriver dette innlegget, men regner med at det fortsatt står at man skal begrense hastigheten slik at man skal kunne kan stoppe på en tredjedel av oversiktlig vegstrekning.
Noe å tenke på når vi kjører på strekninger med uoversiktlige svinger...
Her er det kommet en endring. Reglene sier nå at du skal kunne stoppe på den veistrekning du har oversikt over - og foran enhver påregnelig hindring. Trafikkreglene, §13.1
Endringer! Veldig godt forklarende film. AJ siterer "begrense hastigheten slik at man skal kunne kan stoppe på en tredjedel av oversiktlig vegstrekning" som jeg husker godt fra min kjøreopplæring.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av kjellv »

Nå er det jo nettopp dette filmen handler om, bruke forsvinningspunktet som et verktøy for å tilpasse farten.
Man oppnår jo mer enn dette ved å fokusere på forsvinningspunktet. Det er alt for lett å ende opp med å fokusere på veibanen mye nærmere sykkelen dersom man ikke har et bevisst forhold til dette. Da benyttes sidesynet til å fange opp bevegelser, møtende trafikk og hvor veien går videre. Svingen blir lett veldig stakkato om blikket ligger for nær sykkelen.
Fokuserer man på forsvinningspunktet (altså så langt fram som man kan se veien), brukes sidesynet i større grad til å overvåke ting man allerede har sett. Fartstilpasning, sporvalg og gasskontroll blir en lek, og svingen vil bli lettere å gjennomføre i en helhetlig jevn bevegelse.
Dette handler om å se langt fram, og være bevisst på dette. Det har vi jo allerede lært er best.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37878
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av AJ »

Har fortsatt ikke sett videoen, men merker meg bruken av ordet "forsvinningspunkt", som jeg synes er interessant.
Første gang jeg har sett dette ordet noensinne. Men det gir altså mening siden jeg ofte har sagt til meg selv og andre jeg har kjørt sammen med, at det er viktig å bevege blikket under kjøring til det punktet hvor "veien slutter" eller "enden av veien" for best mulig stødig kurs og sporvalg.
Der "veien slutter" eller "enden av veien" er altså det du rent faktisk ser, om det er et stykke borte i horisonten på lange rette strekk eller i svinger hvor punktet endrer seg for hver meter man kjører i kurven.
Så, ja... "forsvinningspunkt", interessant begrep som absolutt gir mening.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Vinterfilosofi

Legg inn av Duke944 »

Litt mer å tenke på i vinter
https://www.youtube.com/watch?v=NrQe9r2WroY

Svar