Trail braking
Trail braking
Hva tenker folket? Nyttig på offentlig vei eller mest en banegreie?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37865
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Trail braking
Kanskje ikke alle kjenner begrepet?
Da kan Wikipedia være stedet for økt MC kunnskap :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trail_braking
Da kan Wikipedia være stedet for økt MC kunnskap :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trail_braking
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Brukes alltid i racing. Jeg bruker det ganske ofte på gatesykkel også, mest fordi det er en innøvd vane. I kjøreopplæring lærer man vel fortsatt å gjøre unna bremsingen før turn-in?
Re: Trail braking
Ja, i hvertfall er det det jeg har lært. Jeg syns trail braking høres krevende ut, mye som skal koordineres. Bruker du forbrems, bakbrems eller begge deler?
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Trail braking
Jeg har lest en del om fordelene med trail braking så jeg prøver å lære meg det. Utfordringen for meg er å slippe sakte opp på bremsen mens jeg går på gassen. Krever litt koordinering.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Jeg bruker nesten ikke bakbrems. Mange av de aller raskeste gjør det, ikke for selve bremseeffekten, men for å stabilisere og "sette opp"/"strekke ut" sykkelen før turn-in.
Trail-braking kan øves inn, og da aller best på bane. Kan skrive under på at kjøringen blir mye morsommere, også på svingete landeveier :-)
Trail-braking kan øves inn, og da aller best på bane. Kan skrive under på at kjøringen blir mye morsommere, også på svingete landeveier :-)
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Sted: Kongsberg
Re: Trail braking
Det jeg har sett om trail braking på vei har bare vært forbrems. Det er kanskje for å ikke gjøre det for vanskelig å lære?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Det normale er jo å bremse seg inn til Apex, og å gå på gass fra apex. Dvs ingen nøytral "coasting", og heller ikke gass og brems samtidig.
Litt krevende å trene inn, fordi teknikken funker best i høyere hastigheter og hardere innbremsinger enn det som er normalt på landevei.
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Re: Trail braking
Hei
Vet ikke om det er trailbreaking, men slik jeg kjører i sving er at jeg alltid reduserer hastigheten så lenge svingen lukker seg. Å akselererer når den åpner seg.
Nevnte for en at jeg bremset i sving å fikk nesten kjeft. Vel jeg bremser nesten alltid, bruker bare forbrems.
Prøver også å være bevisst på sporvalget gjennom svingen. Ytterspor inn og innersporet ut.
Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke . Kjører mest alene. Men det er slik jeg forsøker å kjøre.
Mvh
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Vet ikke om det er trailbreaking, men slik jeg kjører i sving er at jeg alltid reduserer hastigheten så lenge svingen lukker seg. Å akselererer når den åpner seg.
Nevnte for en at jeg bremset i sving å fikk nesten kjeft. Vel jeg bremser nesten alltid, bruker bare forbrems.
Prøver også å være bevisst på sporvalget gjennom svingen. Ytterspor inn og innersporet ut.
Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke . Kjører mest alene. Men det er slik jeg forsøker å kjøre.
Mvh
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37865
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Trail braking
Det hender ikke så rent sjeldent at jeg bruker bakbremsen før og gjennom hårnålsvinger.
Sjeldnere med trail braking i svinger for øvrig. Og da med forbremsen.
Sjeldnere med trail braking i svinger for øvrig. Og da med forbremsen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Trail braking
-
- Innlegg: 293
- Registrert: 20 mai 2018, 10:19
- Motorsykkelen din: -
Trail braking
Dere bruker så mange fine ord at jeg detter av.
Turn-in, coasting , apex.
Interessant evne forøvrig.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Turn-in, coasting , apex.
Interessant evne forøvrig.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Trail braking
På gass fra apex kan man vel gjøre uavhengig av hvordan man har bremset tidligere?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Trail braking
Jepp. Tok det med fordi det ble nevnt lengre opp her å gå gradvis på gass mens man går av brems. Det er ikke lurt:)FreewheelBurning skrev: ↑23 sep 2020, 23:08 På gass fra apex kan man vel gjøre uavhengig av hvordan man har bremset tidligere?