Trail braking

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

Sattphalat skrev: 23 sep 2020, 22:41 Dere bruker så mange fine ord at jeg detter av.
Turn-in, coasting , apex.
Interessant evne forøvrig.



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
I høye hastigheter har svinggjennomføringen 5 "punkter ":
1 bremsepunkt, der bremsing starter
2 turn-in, der sviningen starter
3 apex, der du tangerer veikanten/veibanens innerkant. Her er hastigheten lavest.
4 på-gass, der du begynner å gasse ut av sving
5 exitpunkt, der du er ferdig med svingen, det punktet du retter blikket mot på vei ut av svingen.
"Coasting", nøytral trilling, eller trilling med motorbrems, uten at bremsene brukes.

Alt dette er viktig på bane, og ofte mindre viktig på vei, bortsett fra ved "aktiv kjøring", som noen kaller det....:)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Trail braking

Legg inn av dypen »

Fint hvis noen kan kommentere to bilder jeg fant ...
72B91CF7-E415-4D44-B235-167F9ABD5E97.jpeg
4065FAA6-3835-40B1-ABA0-919EA84D363F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

Første bilde:
Dette er en god illustrasjon av TB ved svinggjennomføring i racing.

Andre bilde:
Tipper dette er en eldre skisse, og/eller brukt i kjøreopplæring. Viser de ulike punktene. Ikke alle begrepene er like klare.
"Late apex", altså tangering nærmere svingens utgang, er brukt i begge skissene.

Det er mye mer å si om svingteknikkene, særlig knyttet til sammenheng mellom bremsing, kompresjon av støtdempere, "trykk" på fremhjulet og stabilitet i chassis.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Trail braking

Legg inn av WikingTnT »

Bruker mye Trail-breaking uten at jeg visste før nå hva benevnelsen på teknikken heter. Som Cannon sier så lærer vi ( jeg ) " hard " bremsing før turn-in på bane/førerutvikling men av en eller annen grunn bruker jeg forbremsen langt inn i sving , føler at jeg har mye bedre kontroll med min sykkel. Dette kan vel variere mht motorbrems/type bremser/fjæring etc vil jeg tro..
Mine mono-block Brembo er så fint doserbare at jeg stoler blindt på langfingeren, noe jeg fikk midt i trynet når jeg leide en Kawa Versys på Tenerife og raste i vei opp til Teide :O
Har ikke ABS og må stole på følsomheten/doseringen , bruker aldri bakbremsen btw.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Trail braking

Legg inn av dypen »

Denne var vel selvforklarende ... og etter APEX er det da "Full Throttle" som gjelder eller gradvis "Balansere" ut i "Trail braking" ... "Bilder sier mer en tusen ord" er det ikke :)
Trail braking 3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5231
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Trail braking

Legg inn av dypen »

Kan noe av dette sammenlignes med venstre bremsing på forhjulsdrevne biler i motorsport (rally) der de ønsker å flytte tyngde (balansere) over til forhjulene for å få bedre grep og større fart gjennom svingen ... en eller to fingre på bremsen inn i sving gir også mere vekt på forhjulet ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Trail braking

Legg inn av cannon »

dypen skrev: 24 sep 2020, 11:20 Kan noe av dette sammenlignes med venstre bremsing på forhjulsdrevne biler i motorsport (rally) der de ønsker å flytte tyngde (balansere) over til forhjulene for å få bedre grep og større fart gjennom svingen ... en eller to fingre på bremsen inn i sving gir også mere vekt på forhjulet ...
Ja. Går du av brems før turnin så løfter fronten seg og det blir redusert trykk på fremhjulet, akkurat når det trengs som mest. Med TB bevarer gaffelen sin kompresjon inn i svingen. Roligere chassis, stabilt trykk på fremhjul og dermed potensiale for høyere kurvehastighet inn mot apex.

Svar