Registrer fotoboks mc

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Bjerknez »

Kan det være slik at det er bygget inn en teller? Altså for å registrere antall kjøretøy etc.? Altså for å kartlegge trafikken?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av pingvin »

Var ikke i tunnel når blinket rødt for min del, mener da at blitt tatt i fotoboks før "utendørs" hvor bare blinket rødt og ikke blitzet? Mulig rører...

Fra NAF:

"Fotoboksene som måler og fotograferer snitthastighet har en usynlig infrarød blitz, mens de tradisjonelle punktmålingsboksene har hatt en svært kraftig halogenblitz. Nyere teknologi gjør imidlertid at Vegdirektoratet kan bruke infrarødt lys i alle blitzer, lik dem som brukes i fotobokser som måler gjennomsnittsfart.

Bilførere som blir fotografert i punktmåling vil fortsatt tydelig merke blinket. Men blinket i slike bokser kun en slags «kvittering» fra lysdioder rundt den infrarøde blitzen. Blinket er altså ikke nødvendig for selve bildet, men som informasjon at man ble fotografert.

Forskjellen på den gamle halogenblitzen og lysdiodene vil være spesielt merkbar langs veier uten gatebelysning og andre lys i nærheten."
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Bjerknez »

De tre gangene jeg har blitt tatt i fotoboks (ikke med motorsykkel selvsagt) så kan man ikke unngå å se den blitsen. Du merker det for å si det sånn. Spesielt inne i en tunell. Men nå er det vel 5-6 år siden jeg ble knipset i fotoboks sist. jeg var overhodet ikke i tvil om at jeg hadde blitt fersket.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av rolf-arne »

Om dere skulle havne på tur til england så finnes det der noen kontrollbokser som tar bilde både foran og bak.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 760
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Audi Mannen »

Streknings måling i området Dovreskogen E6 forbi Cirkel K på vei nordover registrer mc. Det blinket både på start og slutt for min del på vei hjem fra treffet. Noen bot hadde det ikke blitt uansett da kjøringen var pertentlig selv om de pr.d.d ikke får gjenkjenning pga. hjelm.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 27 aug 2020, 14:10 Streknings måling i området Dovreskogen E6 forbi Cirkel K på vei nordover registrer mc. Det blinket både på start og slutt for min del på vei hjem fra treffet. Noen bot hadde det ikke blitt uansett da kjøringen var pertentlig selv om de pr.d.d ikke får gjenkjenning pga. hjelm.
Akkurat der passerte jeg pent et dusin bobiler i god fart. Har ennå ikke sett noen bot, å dette er to år siden. :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av AJ »

Rettssikkerhetssystemet i Norge er innrettet slik at lovovertreder skal være identifisert for å kunne bli domfelt.
Derfor går vi motorsyklister klar siden hjelmen dekker ansiktet og gjør sikker identifisering høyst usikker.
Selv om de som administrerer disse ATK sakene hvis da MC'er blir tatt bilde av, "vet" at fører er identisk med eier.
I andre land i Europa har man lempet på dette rettssikkerhetsprinsippet, så vidt jeg vet, og bøtlegger eieren av motorsykkelen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 aug 2020, 15:00 Rettssikkerhetssystemet i Norge er innrettet slik at lovovertreder skal være identifisert for å kunne bli domfelt.
Derfor går vi motorsyklister klar siden hjelmen dekker ansiktet og gjør sikker identifisering høyst usikker.
Selv om de som administrerer disse ATK sakene hvis da MC'er blir tatt bilde av, "vet" at fører er identisk med eier.
I andre land i Europa har man lempet på dette rettssikkerhetsprinsippet, så vidt jeg vet, og bøtlegger eieren av motorsykkelen.
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men er du HELT sikker på at det i alle tilfeller er så enkelt?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 aug 2020, 15:23
AJ skrev: 27 aug 2020, 15:00 Rettssikkerhetssystemet i Norge er innrettet slik at lovovertreder skal være identifisert for å kunne bli domfelt.
Derfor går vi motorsyklister klar siden hjelmen dekker ansiktet og gjør sikker identifisering høyst usikker.
Selv om de som administrerer disse ATK sakene hvis da MC'er blir tatt bilde av, "vet" at fører er identisk med eier.
I andre land i Europa har man lempet på dette rettssikkerhetsprinsippet, så vidt jeg vet, og bøtlegger eieren av motorsykkelen.
Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men er du HELT sikker på at det i alle tilfeller er så enkelt?
Temmelig sikker, ja.
Men jeg vet om tilfeller hvor MC-førere er dømt fordi de har vært flinke med bevisene selv; filmet mens de har kjørt og lagt ut på sosiale medier :fool: .
Men det er noe annet...

Husker også et annet tilfelle med en notorisk bilist i Asker og Bærum området, om jeg ikke husker feil, som dro ned solskjermen hver gang han passerte bomringene, muligens også ATK, som slapp unna gang på gang helt til politiet fikk medhold av retten på å anmelde ham på bakgrunn av bildene som ble tatt, selv om føreren ikke lot seg ansiktsgjenkjenne, altså identifisere.

Så i prinsippet kan en slik sak skape presedens og dermed gjøres gjeldende også for motorsyklister, vil jeg tro.
Men jeg har altså ikke hørt om tilfeller her i Norge hvor motorsykkelførere er blitt bøtlagt etter ulovlig forfortkjøring forbi disse ATK boksene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Bjerknez »

Men så sant ikek man filmer sitt eget annsikt når man råkjører, så har man vel ikke noe ansikt å vise til i retten da heller? Jeg tror at dem kan ta deg hvis dem mener gjerningen er grov nok.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av mekkern »

men boksene logger all fart og der kommer mc sin hastighet frem... ikke så lurt å gasse forbi slike i høy fart siden det da blir veldig interessant å endre regelverk slik at "vi" også blir tatt-slik som i England der bildet blir tatt bakfra også og eier får unngjelde. :[-X
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1596
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 27 aug 2020, 15:59 men boksene logger all fart og der kommer mc sin hastighet frem... ikke så lurt å gasse forbi slike i høy fart siden det da blir veldig interessant å endre regelverk slik at "vi" også blir tatt-slik som i England der bildet blir tatt bakfra også og eier får unngjelde. :[-X
Helt enig, hvis alle prøver å gå under radaren tar det lengre tid før blir restriksjoner. Ikke skrem vannet av folk når du kjører forbi, ha lavt turtall i tettbebygd strøk etc, kun (noen) 14 åringer som synes du er kul uansett ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av erik m »

I de boksene som ikke fotograferer bakfra blir ikke mc registrert. Såvidt jeg kjenner til er ikke disse boksene innført enda i Norge. Men dersom skiltet på noe vis blir registrert uten ansiktsgjenkjenning - som ved håndholdt laser bakfra - får EIER boten i posten, med opplysning om at dersom han ikke kan dokumentere at det var en annen som førte kjøretøyet blir han holdt ansvarlig.
Snakker av erfaring. :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Bjerknez »

erik m skrev: 27 aug 2020, 17:09 I de boksene som ikke fotograferer bakfra blir ikke mc registrert. Såvidt jeg kjenner til er ikke disse boksene innført enda i Norge. Men dersom skiltet på noe vis blir registrert uten ansiktsgjenkjenning - som ved håndholdt laser bakfra - får EIER boten i posten, med opplysning om at dersom han ikke kan dokumentere at det var en annen som førte kjøretøyet blir han holdt ansvarlig.
Snakker av erfaring. :redface
Det er nettopp det jeg mener. Jeg tror ikke at hjelmen er en 100% redning.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av AJ »

erik m skrev: 27 aug 2020, 17:09 Men dersom skiltet på noe vis blir registrert uten ansiktsgjenkjenning - som ved håndholdt laser bakfra - får EIER boten i posten, med opplysning om at dersom han ikke kan dokumentere at det var en annen som førte kjøretøyet blir han holdt ansvarlig.
Snakker av erfaring. :redface
Høres unektelig noe merkelig ut, synes jeg, med slik omvendt bevisbyrde.
De som anmeldes og mistenkes evt. siktes for en straffbar handling her i landet har ingen forklaringsplikt overfor politiet og velger de å forklare seg kan de straffritt lyve så mye de ønsker. I motsetning til de som avgir vitneforklaring.

En naturlig følge av dette er at det er politi og påtalemyndighet som har bevisbyrden og må legge fram konkrete bevis, evt. indisierekke, som overbeviser retten utover enhver rimelig tvil, hvem som er lovbryteren.
Og nekter en MC-fører/eier for å ha kjørt, så må altså politiet bevise at vedkommende har gjort det på en måte som overbeviser retten hvor det hele skal avgjøres om mistenkt/siktet nekter å vedta f.eks. et forelegg.

Så er naturligvis spørsmålet om hvem som har størst overbevisnings- og beviskraft i retten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar