Registrer fotoboks mc

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Sakkle »

Geiroe skrev: 27 aug 2020, 19:01 Case closed. Man kan med andre ord påberope seg å holde kjeft, å slippe unna, dersom dette er et "engangstilfelle"
Jeg foreslår at du prøver så får vi se hvordan det går. Jeg tror ikke det nødvendigvis er så enkelt å slippe unna som enkelte vil ha det til.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av mekkern »

Hvis dette eventuelt inngår i en grovere forbrytelse eller at det er andre skjerpende forhold så kan jo en bredere etterforskning avdekke en del mer-slik som elektroniske spor og andre kilder.

Det finnes flere muligheter for å "omgå" ATK hvis en er veldig opptatt av dette....
Men hvis vi tar det pent rundt disse kassene så trenger man nok ikke bekymre seg alt for mye... :thumleft
Sist redigert av mekkern den 27 aug 2020, 19:09, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 27 aug 2020, 18:46 Nei dette stemmer ikke helt.

Du har ingen plikt til å forklare deg i et avhør hos politiet-hverken som mistenkt eller vitne.
Etter innkalling til en domstol derimot har du som vitne en forklaringsplikt MEN:
I straffesaker må vitnene alltid innkalles ved forkynning. Forkynnelse er en spesiell form for å gi melding om rettslige handlinger og beslutninger, og hvor målet er å sørge for at mottakeren raskt og sikkert blir informert om innholdet i det rettslige dokumentet, samtidig som det sikres bevis for at forkynnelsen har funnet sted og til hvilket tidspunkt.

I utgangspunktet har vitnene forklaringsplikt for retten. Her er det noen viktige unntak, som langt på vei er de samme både i sivile saker og straffesaker. Noen eksempler på slike unntak er at en parts/tiltalts ektefelle, samboer, fraskilt ektefelle, slektning i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og besvogrede ikke har forklaringsplikt. I tillegg kan også forlovede, fosterforeldre, fosterbarn og fostersøsken fritas fra vitneplikten såfremt retten samtykker til dette. Videre kan et vitne også nekte å svare på spørsmål når svaret vil kunne utsette vitnet eller nære slektninger for straff eller tap av borgerlig aktelse. Det nevnes også at prester i statskirken og i registrerte trossamfunn, advokater, leger, psykologer, apotekere, jordmødre eller sykepleiere har taushetsplikt om opplysninger som er betrodd dem i deres stilling, hvilket innebærer at de har taushetsplikt så lenge den som har krav på hemmeligholdet ikke har løst vedkommende fra taushetsplikten.
Det unntaket er jeg klar over, og nevnte det også i et tidligere innlegg.

Utover det står det i alle fall her: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafik ... -fotoboks/
Forklaringsplikt
Hvis du nekter å si hvem som kjørte bilen, kan politiet begjære rettslig avhør. Med noen unntak, bl.a. for nærstående som ektefelle, barn, søsken, foreldre, har du en forklaringsplikt ved rettslig avhør. Politiet kan også etterforske saken videre, for eksempel ved å sammenligne personen på bilde med dine familiemedlemmer.
Men som sagt, jeg er ikke jurist. Langt ifra.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37840
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 27 aug 2020, 19:08 Men hvis vi tar det pent rundt disse kassene så trenger man nok ikke bekymre seg alt for mye... :thumleft
Så sant som det er skrevet :) :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Jompa »

En liten avsporing, hva om man ikke samtykker til midlertidig førerkortbeslag.
Får man da beholde lappen og kjøre videre eller er det uansett slutt på turen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av oivindg »

Jompa skrev:En liten avsporing, hva om man ikke samtykker til midlertidig førerkortbeslag.
Får man da beholde lappen og kjøre videre eller er det uansett slutt på turen ?
Uansett slutt på turen, men de har kortere tid til å avgjøre saken. Tror det er 20 dager.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37840
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 27 aug 2020, 19:21 En liten avsporing, hva om man ikke samtykker til midlertidig førerkortbeslag.
Får man da beholde lappen og kjøre videre eller er det uansett slutt på turen ?
Nei, å ikke samtykke til beslag betyr ikke at man får beholde førerretten, som det heter på "juridisk", siden politifolkene har lov til å midlertidig beslaglegge førerkortet/førerretten i inntil et visst antall dager/uker. Husker ikke hvor lenge. Så må det ikke-samtykkede beslaget legges fram for retten hvor politi og påtalemyndighet (aktoratet) alltid får medhold med begrunnelse i bevisene i saken (laser, evt. radar- eller gjennomsnittsmåleresultatet).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av mekkern »

AJ skrev: 27 aug 2020, 19:28
Jompa skrev: 27 aug 2020, 19:21 En liten avsporing, hva om man ikke samtykker til midlertidig førerkortbeslag.
Får man da beholde lappen og kjøre videre eller er det uansett slutt på turen ?
Nei, å ikke samtykke til beslag betyr ikke at man får beholde førerretten, som det heter på "juridisk", siden politifolkene har lov til å midlertidig beslaglegge førerkortet/førerretten i inntil et visst antall dager/uker. Husker ikke hvor lenge. Så må det ikke-samtykkede beslaget legges fram for retten hvor politi og påtalemyndighet (aktoratet) alltid får medhold med begrunnelse i bevisene i saken (laser, evt. radar- eller gjennomsnittsmåleresultatet).
Nei ikke alltid.
da må de også kunne forsvare beslaget i retten-og også få fortgang på saken.
Men hvis du har godkjent et beslag har du i rettens øyne allerede erkjent faktiske forhold/straffbart forhold og kan like godt kjøre på med en tilståelse dom.

Så hvis man er i tvil eller mener at saken ikke stemmer og beslaget er av en alvorlig/langvarig karakter har man normalt ikke noe å "tjene" på et samtykke hvis man vil prøve saken for retten.

men litt mer her:
https://www.domstol.no/straffesak/sakst ... ortbeslag/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Registrer fotoboks mc

Legg inn av oivindg »

Mener det er slik at om du ikke samtykker i første omgang og politijuristen bestemmer at saken skal behandles rettslig, så har du mulighet til å ombestemme deg så du slipper at det blir rettsak. Så du har ikke brent alle broer om du ikke samtykker.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av cannon »

oivindg skrev: 27 aug 2020, 19:56 Mener det er slik at om du ikke samtykker i første omgang og politijuristen bestemmer at saken skal behandles rettslig, så har du mulighet til å ombestemme deg så du slipper at det blir rettsak. Så du har ikke brent alle broer om du ikke samtykker.
Hvorfor mener du det? Hvis dette stemmer så er det jo aldri noe poeng å godta et forenklet forelegg eller beslag på stedet. Virker ikke særlig sannsynlig?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av oivindg »

cannon skrev:
oivindg skrev: 27 aug 2020, 19:56 Mener det er slik at om du ikke samtykker i første omgang og politijuristen bestemmer at saken skal behandles rettslig, så har du mulighet til å ombestemme deg så du slipper at det blir rettsak. Så du har ikke brent alle broer om du ikke samtykker.
Hvorfor mener du det? Hvis dette stemmer så er det jo aldri noe poeng å godta et forenklet forelegg eller beslag på stedet. Virker ikke særlig sannsynlig?
Mener det fordi en bekjent var i denne situasjonen for noen år siden, men det kan hende jeg husker feil.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Bjerknez »


FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av FreewheelBurning »

AJ skrev: 27 aug 2020, 18:39 Nå var det ikke akkurat det som var poenget, at demonstranter henger registreringsnummerett til kjøretøyene sine rundt halsen, men at de gjør det de kan får å skjule ansiktet, og dermed identiteten sin.
Kommer de unna med en straffbar handling i en (mot)demonstrasjonen uten å ha avdekket identiteten sin (ansiktet, som gir gode muligheter for å avdekke identiteten fra bilder og mulige videopptak)), så har altså ikke politiet mulighet for å straffeforfølge vedkommende med mindre de har gode vitneforklaringer eller annen info som utvetydig bidrar til å identifisere personen.
Slik er rettsprinsippet i Norge. Politi og påtalemyndighet har bevisbyrden for hvem som er gjerningsperson av en kriminell lovstridig handling.
Dette gjelder også ved overtredelser i trafikken...
Og mitt poeng var at du skuler ikke identiteten din så lenge reg nr er godt synlig. Om man får kjøretøyet sitt dokumentert på et åsted for mord, da har man et problem vel, selv om man husket finlandshette?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av rolf-arne »

Det er tidligere snakket om vitne kontra siktet, og siden dette er meg uttrykkelig forklart for meg som siktet i straffesak (sjekket ut før sak), vil jeg påpeke at den aller viktigste forskjellen er at som vitne gjør du deg straffskyldig om du ikke forteller sannheten, når du altså åpner kjeften og forklarer deg. En siktet kan lyve så mye du vil uten at dette får konsekvenser - utover tap av troverdighet i en rettsak.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 27 aug 2020, 19:14
mekkern skrev: 27 aug 2020, 19:08 Men hvis vi tar det pent rundt disse kassene så trenger man nok ikke bekymre seg alt for mye... :thumleft
Så sant som det er skrevet :) :thumleft .
Og det går ann det også - å ta det med ro,alltså--- :prf

Siden bergningsturen min startet med to nye prikker, så må jeg kjøre lovlig i 2 år nå ellers blir det beslag ved neste korsvei :redface

Det betyr at jeg nå stort sett har kjørt "lovlig" 500 mil , med bil , takket være alvoret og cruiscontroll.... men no sitter jeg her og lurer på om jeg tør å fikse sykkelen før sesongen er over.... det er jo såååå fristende og fortsette i gamle vaner :-k :-k :-k :-k

Nei enig med AJ og mekkern - det enkleste er å holde seg på matta og ta en årlig tur til Isle of Man - det blir faktisk billigere :twothumbs:
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar