Registrer fotoboks mc

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Bjerknez »

De fleste som leser dette og kanskje spesielt de som er nye her inne vil nok kanskje missforstå en slik tråd og tro at de fleste av oss prøver så godt vi kan å finne smutthull for å råkjøre "lovlig" uten å bli tatt etc.

Vel... jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg tror det gjelder de fleste av oss. Hovedgrunnen til at jeg liker disse fotoboksene som motorsyklist er fordi jeg føler det blir mer avslappende. jeg slipper å tenke på hvor neste fotoboks er og ha dette som en av mine hovedformål og se etter når jeg kjører.

Dessuten gir disse en fin anledning til å svippe forbi noen biler/bobiler etc. som jo ligger i fartsgrensen og gjerne litt under. Jeg synes det blir bedre flyt i kjøringen.

Jeg har nok ikke baller til å passere disse fotoboksene i 200km/t uansett men en 10-20km/t over grensa får man neppe PST på nakken for. Jeg synes det er trivelig å kunne passere noen biler og være litt "sjef" på veien på steder med fotoboks. Det får vel være den lille gulroten vi motorsyklister har tenker jeg.

Det handler altså ikke om å svinkjøre. Vertfall ikke for min del. Selv om jeg også til tider har gjort dette, men ikke forbi fotobokser.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av erik m »

AJ skrev: 27 aug 2020, 18:13
FreewheelBurning skrev: 27 aug 2020, 18:10 Synes det er veldig rart at man skulle slippe unna ved å skjule ansiktet.
Egentlig ikke siden det er politi og påtalemyndighet som har bevisbyrden. Det er de som skal bevise - utover enhver rimelig tvil - hvem som er lovbryteren.
Og ansiktet vårt i tillegg til fingeravtrykk og DNA er de sikreste bevisene man har.
Vel, i tilfelle med fartsovertredelse er det om fører er ukjent i utgangspunktet eier av kjøretøyet som får boten. Det er ikke en påstand, men et sjølopplevd fakta. Bildet var uklart muligens pga blending av lav sol. Det sto imidlertid i skrivet fra politiet at dersom jeg kunne dokumentere at det var en annen som førte bilen, ville kravet bli stilet til vedkommende. Sånn var det bare, og dette var to år siden. Det var min bil og ikke jeg som kjørte, så det ble oppklart ganske greit; fører betalte og alt var i orden.
SÅ ser jeg at noen her inne mener man kunne kommet unna ved å protestere og ta sjansen på en rettssak. Og det har jeg ingen kompetanse til å uttale meg om. Men DERSOM man taper, får advokatsalær og saksomkostninger i tillegg... vel værsågod den som har nerver og tilstrekkelig juridisk innsikt.

mekkern
Innlegg: 7578
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av mekkern »

ei bot er nok ikke verdt så mye fuzz... men førerkortbeslag kan jo være en annen sak....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Lego »

Jeg har gjort alt dere diskuterer (utenom å bli blitset på mc).

-Jeg har sittet i passasjersetet i min egen bil og blitt blitset. Nektet for å ha kjørt, og "nektet" (sa jeg ikke visste) å oppgi hvem fører var. Jeg fikk se bildet ved lokal politistasjon, og kunne se hvem som kjørte (men kun fordi jeg visste hvem det var). Ingenting mer skjedde av den saken.
-Jeg har nektet førerkortbeslag, og godtatt boten (og inndratt førerrett i 3mnd) i ettertid. Man skal ALDRI godta førerkortbeslag, da man har absolutt ingenting å tjene på det, men alt å tjene (og ingenting å tape) på å nekte beslag. Ved å nekte å godta beslag har påtalemyndigheten 3 uker å bringe saken for retten (eller å få deg til å godta bot etc). Dersom ingenting skjer innen 3 uker, får du førerretten tilbake.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av oivindg »

Lego skrev:Ved å nekte å godta beslag har påtalemyndigheten 3 uker å bringe saken for retten (eller å få deg til å godta bot etc). Dersom ingenting skjer innen 3 uker, får du førerretten tilbake.
Du får førerretten tilbake inntil de får bestemt om de vil ta deg til retten eller ikke, ikke sant?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 06 sep 2020, 11:45
Lego skrev:Ved å nekte å godta beslag har påtalemyndigheten 3 uker å bringe saken for retten (eller å få deg til å godta bot etc). Dersom ingenting skjer innen 3 uker, får du førerretten tilbake.
Du får førerretten tilbake inntil de får bestemt om de vil ta deg til retten eller ikke, ikke sant?
Du mister føreretten på stedet. Men får den tilbake etter tre uker HVIS dem ikke rekker å behandle saken. Hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg tror ikke man skal bekymre seg for at dem ikke rekker dette, men man KAN jo være heldig. Jeg ville nok heller levert en lottokupong. Der er nok sjansen større :knegg

Men på små overtredelser som feks. en liten fartsovertredelse på noen få km/t, etc. kan det hende dem ikke tar seg bryet. Men det er bare gjetning fra min side.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Geiroe »

Jeg ble stoppet på motorveien en gang, og politimannen var ganske hissig (som om jeg hadde gjort en alvorlig forbrytelse) Han hadde en måling på 124 av meg, og dette skulle anmeldes. Etter et par uker dumpa det ned et forelegg tilsvarende 101 i 90 sona, så hva som hadde skjedd vet jeg ikke, men jeg betalte boten, ferdig med det.
Tror ikke det er mye å tjene på å være vrang.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Lego
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Lego »

Bjerknez skrev: 06 sep 2020, 13:06
oivindg skrev: 06 sep 2020, 11:45
Lego skrev:Ved å nekte å godta beslag har påtalemyndigheten 3 uker å bringe saken for retten (eller å få deg til å godta bot etc). Dersom ingenting skjer innen 3 uker, får du førerretten tilbake.
Du får førerretten tilbake inntil de får bestemt om de vil ta deg til retten eller ikke, ikke sant?
Du mister føreretten på stedet. Men får den tilbake etter tre uker HVIS dem ikke rekker å behandle saken. Hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg tror ikke man skal bekymre seg for at dem ikke rekker dette, men man KAN jo være heldig. Jeg ville nok heller levert en lottokupong. Der er nok sjansen større :knegg

Men på små overtredelser som feks. en liten fartsovertredelse på noen få km/t, etc. kan det hende dem ikke tar seg bryet. Men det er bare gjetning fra min side.
Det er korrekt at man mister førerretten på stedet, ved beslag.

Som oftest er det bevisene i saken som er faktor, ikke tiden. Godtar man førerkortbeslag, så trenger ikke påtalemyndigheten å føre noen beviser, for man har allerede innrømmet skyld. (Dette er satt på spissen!)

Dersom bevisgrunnlaget er for magert, får man førerretten tilbake etter 3 uker. (En kompis av meg har opplevd dette. Han stilte på politistasjonen 3 uker etter beslag, krevde førerkortet tilbake og fikk det.)


Enig i at det sjeldent hjelper å være vrang, men det må ikke forveksles med å ikke være enig. ("Med list og lempe, kommer en dverg lenger enn en kjempe.")

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av MGR1 »

Tilbake til topic: Jeg har aldri opplevd i Norge at fotoboks har blitset meg på MC. Derimot i Tyskland har det skjedd, men bildet blir tatt forfra så man får ikke noe brev i posten. I England tar de bilde bakfra, så der må man passe seg. Boksene står ofte flere etter hverandre også.

Ettan
Innlegg: 27
Registrert: 10 jun 2016, 00:37
Motorsykkelen din: 84' GSX1100, 15' S1000RR

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av Ettan »

Har kjørt forbi fotobokser i godt over fartsgrensen å har aldri opplevd noen reaksjon fra boksen. Har faktisk bevist kjørt forbi kun for å sjekke om den faktisk tok bilde.
Uansett så tar fotoboksene her kun bilde av skiltet forfra, så på mc vil de aldri kunne identifisere at det var akkurat du som kjørte eller at det var din sykkel. Disse gjennomsnittsmålingene er jeg mer usikker på, heldigvis har vi ikke mange av disse her hvor jeg holder til.

En artig historie, mulig bare en vandrerhistorie men allikevel; En sjåfør som kjørte traktor fikk brev i posten med innkallelse til avhør angående råkjøring, han var vistnok tatt i oppimot 200km/t forbi en fotoboks.. Viste seg i ettertid at det var en på mc som hadde kjørt forbi traktoren akkurat i det han passerte fotoboksen.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av E-strom »

Ettan skrev: 24 sep 2020, 20:21[...En artig historie, mulig bare en vandrerhistorie men allikevel; En sjåfør som kjørte traktor fikk brev i posten med innkallelse til avhør angående råkjøring, han var vistnok tatt i oppimot 200km/t forbi en fotoboks.. Viste seg i ettertid at det var en på mc som hadde kjørt forbi traktoren akkurat i det han passerte fotoboksen.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av FreewheelBurning »

Ettan skrev: 24 sep 2020, 20:21 Har kjørt forbi fotobokser i godt over fartsgrensen å har aldri opplevd noen reaksjon fra boksen. Har faktisk bevist kjørt forbi kun for å sjekke om den faktisk tok bilde.
Uansett så tar fotoboksene her kun bilde av skiltet forfra, så på mc vil de aldri kunne identifisere at det var akkurat du som kjørte eller at det var din sykkel. Disse gjennomsnittsmålingene er jeg mer usikker på, heldigvis har vi ikke mange av disse her hvor jeg holder til.
Gjennomsnittsmålingene er jo akkurat det samme, bare at det er to fotobokser istedenfor en. Ingen av de får skiltnummer eller kan identifisere fører med hjelm.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Registrer fotoboks mc

Legg inn av pekle »

Traktor har også skilt bare bak, så rubriseres som vandrehistorie 😎

Svar