Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 22 jul 2020, 08:59 Men det er mer spennende/morsomt/utfordrende å kjøre fort med en treg sykkel enn sakte med en rask... :crazy:

Nei -noen ser seg aldri berget... hvordan tror du han hadde kjørt med 200+HK? :sk?
Frem til den første alvorlige ulykken, ganske fort. Etter dette? Tja, kanskje han hadde lært...? Hvis han fortsatt levde?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kom på en liten ting til. vedrørende tråtittelen.

Hvis motorkraft plutselig skal redde deg ut fra en situasjon midt i en forbikjøring hvor man enten trenger mer kraft veldig kjapt, eller evt. planlegge bremsing for å legge seg bak bilen man kjører forbi igjen, noe som er ganske risikabelt.

I en slik situasjon har man jo allerede gjort feil vurdering da man ikke skulle startet forbikjøringen til å begynne med, men nå er man altså i en situasjon uansett grunn hvor veldig mye motorkraft kan redde deg ut av situasjonen (muligens). Kjører man en sykkel ala KTM1290 SuperDuke hvor stort sett alle gir uansett turtall kan redde deg kjapt ut av situasjonen ved fullt gasspådrag, eller en BMW S1000R (med riktig turtall og valg av gir) etc.

Med en mindre motorisert sykkel som feks. en budsjett cruiser, en nakensykkel av den billige varianten med 70-80 HK'ers motor kan motoreffekten i et slikt tenkt tillfelle være avgjørende for liv og død i ytterste konsekvens. Selv om hovedgrunnen er feil vurdering fra begynnelsen.

Så hvis man allerede har tatt en feil vurdering og trenger rikelig med krefter der og da, så vil selvsagt mye motorkraft være til hjelp.

Så jeg er ikke bastant på at mer motorkraft automatisk vil føre til tryggere forbikjøringer, men i en tiltenkt situasjon hvor man fra før har gjort feil vurdering og man vil redde seg ut av klypa, så er det vertfall ingen bakdel og ha litt ekstra og rutte med. Tror jeg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 22 jul 2020, 08:54 Men det jeg egentlig er interresert i å vite er HVA fyren faktisk tenkte med en slik kjøreatferd?
Da jeg var 16 kjørte jeg på hytta. Samme vei som du har kjørt på E16 fra Lomen(Vestre slidre) til Oslo. Rundt 27mil fra dør til dør.
Mopeden gikk i 95 km/t. Da med trimsylinder og alt som hører med.
Jeg kjørte på over 9000rpm fra Oslo til Valdres og tilbake. Jeg kjørte forbi det jeg klarte å kjøre forbi. Problemet er at jeg ville holde så høy fart som mulig fordi dette turtallsområdet passet motoren bra. Å måtte bremse ned til 80km/t betød at jeg hadde måttet jobbe et kvarters tid med å få opp farta igjen. En kompis på lettsykkel drev med akkurat det samme på denne turen. Mista man farta, så måtte man jobbe iherdig med å få opp farta igjen at man gjerne tok noen teite sjanser for å klare nettopp det.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 22 jul 2020, 11:24
Bjerknez skrev: 22 jul 2020, 08:54 Men det jeg egentlig er interresert i å vite er HVA fyren faktisk tenkte med en slik kjøreatferd?
Da jeg var 16 kjørte jeg på hytta. Samme vei som du har kjørt på E16 fra Lomen(Vestre slidre) til Oslo. Rundt 27mil fra dør til dør.
Mopeden gikk i 95 km/t. Da med trimsylinder og alt som hører med.
Jeg kjørte på over 9000rpm fra Oslo til Valdres og tilbake. Jeg kjørte forbi det jeg klarte å kjøre forbi. Problemet er at jeg ville holde så høy fart som mulig fordi dette turtallsområdet passet motoren bra. Å måtte bremse ned til 80km/t betød at jeg hadde måttet jobbe et kvarters tid med å få opp farta igjen. En kompis på lettsykkel drev med akkurat det samme på denne turen. Mista man farta, så måtte man jobbe iherdig med å få opp farta igjen at man gjerne tok noen teite sjanser for å klare nettopp det.
Kan jo være en forklaring dette. Husker selv mopedtiden. Var ikke noe mellomting mellom av og på med gassrulla. Men med lettmotorsykkel hadde jeg uansett tenkt meg om mer enn en gang før jeg virderte og passere en bil og et vogntog som lå i 80-90km/t med lettsykkel... :roll

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av SilverSmurfer »

Med andre ord noen gode argumenter for at det kan være greit å ha en sykkel med litt mer krefter enn en lettsykkel.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av mekkern »

har man en 40hk eller mer så holder det til normal kjøring/forbikjøring.. men holder og kjekt å ha da..og hvor momentsterk den er spiller inn i bakker-hvor mye en må gasse og geare.. ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Mer motorkraft redder liv? Noen som har eksempler?

Legg inn av AJ »

Mye motor betyr at også andre komponenter på motorsykkelen er i samsvar med og dimensjonert i forhold disse kreftene. Dvs. at bremser, dempere, rammestivhet og andre utstyrsdetaljer står i stil og bidrar til høy grad av sikkerhet.
Så det er ikke bare motorkraften i seg selv, men samspillet med disse tingene som gjør motorsterke motorsykler trygge, så lenge man vet hvilke krefter man har med å gjøre...

Men så er det jo alltid slik at det er ikke våpenet i seg selv som er farlig, men vedkommende som håndterer det med klokskap eller uvett.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar