Oppkjøring klasse A

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
t-rekdal
Innlegg: 5
Registrert: 15 jul 2020, 17:39
Motorsykkelen din: BMW F750GS
Sted: Ålesund

Oppkjøring klasse A

Legg inn av t-rekdal »

Har et spørsmål her.
Hadde oppkjøring i dag og strøk med glans. 5 øvelser på lukket bane. Har kjørt unnamanøver i 50 km/t men i dag sier sensor at her kan en kjøre 60 km/t noe som jeg aldri har øvd på. Og det er stor overgang fra 50 til 60.
Neste spørsmål alle øvelser skal kjøres 2 ganger. Skal begge ganger kjøres uten feil for å bestå?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Oppkjøring klasse A

Legg inn av Sakkle »

Så vidt meg bekjent er kravet minst 50 km/t. Mener å huske at jeg øvde med fart opp mot 70 km/t og da var 50 km/t ganske enkelt etterpå. Dersom du strøk på dette, altså for lav fart i unnamanøveren (noe jeg betviler), ville jeg helt klart klaget. Dersom du aldri har øvd på mer enn 50 er jeg ikke sikker på om jeg er så imponert over kjørelæreren din.

Alle øvelser gjøres to ganger. Nei, begge må ikke kjøres uten feil for å bestå. Poenget er at sensor skal være trygg på å ta deg med ut i trafikken. Du skal vise et vist minimumsnivå av kontroll på sykkelen. Det trenger ikke være perfekt. Del 2 (trafikkdelen) av oppkjøringen er den klart viktigste delen. Hun som kjørte opp før meg gjorde flere feil i kjøregården, fot nedi et par ganger osv. men sto likevel. Alt dette kommer vel kanskje an på sensor. Har du uflaks og sensor har en dårlig dag kan du vel stryke på en liten feil i kjøregården, men det virker usannsynlig.

Veldig mange, meg selv inkludert, er i overkant opphengt i kjøregårdøvelsene før oppkjøring.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

t-rekdal
Innlegg: 5
Registrert: 15 jul 2020, 17:39
Motorsykkelen din: BMW F750GS
Sted: Ålesund

Re: Oppkjøring klasse A

Legg inn av t-rekdal »

Ok da hadde hun en dårlig dag og dette gikk ut over meg. Kjørte slalom 2 ganger den ene perfekt og den andre var jeg nedi med foten etter jeg var ferdig og strøyk på den også

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oppkjøring klasse A

Legg inn av FredrikE24 »

Dersom du synes økning fra 50 til 60 på unnamanøver var stor er du ikke klar.
Du må rett og slett bare gjøre det bedre neste gang.

Jeg minnes at jeg var oppi 85 på det meste hos kjøreskolen. Husker den stakkars XJ6en måtte tynes for å få tilstrekkelig fart. Absolutt noe man burde utsette seg for.

Når det gjelder vurdering av førerprøve blir den vurdert helhetlig. Viser det seg imidlertid at du ikke behersker motorsykkelen helt basic så kommer du deg ikke ut på landeveien med sensor.
Unnamanøver_FKL_A.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

t-rekdal
Innlegg: 5
Registrert: 15 jul 2020, 17:39
Motorsykkelen din: BMW F750GS
Sted: Ålesund

Re: Oppkjøring klasse A

Legg inn av t-rekdal »

Er helt greit at jeg ikke var klar men fikk ingen øvelser godkjent pga jeg hadde en liten feil. Var kun unnamanøver jeg ikke greide. Og klart den bør sitte.

JonasV
Innlegg: 15
Registrert: 20 jul 2019, 11:32
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Desert Sled

Re: Oppkjøring klasse A

Legg inn av JonasV »

Hvis den eneste feil på alle øvelser var at du kjørte i 50 i stedet for 60 ville jeg klaget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oppkjøring klasse A

Legg inn av FredrikE24 »

Du strøk ikke fordi unnamanøver var det eneste du ikke greide. Det handler om en helhetlig vurdering av prestasjonene.

t-rekdal
Innlegg: 5
Registrert: 15 jul 2020, 17:39
Motorsykkelen din: BMW F750GS
Sted: Ålesund

Re: Oppkjøring klasse A

Legg inn av t-rekdal »

Ja klart det her er det bare å trene mer og ny oppkjøring.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring klasse A

Legg inn av kjellv »

Surt dette, men slik er det. En viss prosent stryker, og ofte er det tilfeldigheter som gjør det. Men det er bare å svelge stoltheten og gå i gang igjen.
Rekdal..? Er du fra Rekdal eller?

t-rekdal
Innlegg: 5
Registrert: 15 jul 2020, 17:39
Motorsykkelen din: BMW F750GS
Sted: Ålesund

Re: Oppkjøring klasse A

Legg inn av t-rekdal »

Slekta kommer derfra ja. Helt greit å stryke føler meg ikke komfortabel med balansen så her det vare å trene til neste gang. Så blir det nok.

Svar