Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av Stigah »

God kveld!

Jeg kom over en sykkel på Finn som jeg rett og slett forelsket meg i. Sånn her og nå så trooor jeg ikke det blir noe kjøp, men har lyst å høre hva dere har å si først.

Sykkelen det er snakk om er en HD Street Bob, 2018 modell (Førstegangsregistrert 2019). Eneste sykkelen av denne type som er til salgs i denne regionen. Nærmeste forhandler er vel 4-5 timer unna, så blir litt mer stress med logistikk om jeg skulle ha kjøpt en helt ny. Uansett blir det 50k dyrere. Sykkelen ligger ute for salgs til 255k

Jeg har en Kawasaki Vulcan S, 2019 modell, som jeg har brukt en god del penger på nå. Jeg tok opp lån for å finansiere denne, og har pr. dags dato rundt 80k igjen på lånet. La oss si at jeg har brukt totalt 150k på denne sykkelen, og la oss si at jeg kan få solgt den for 100k på en god dag (Kanskje litt mer?)

100k, og betale ned lånet, da står jeg igjen med 20k. Har ikke lyst å bruke mer av mine egne penger, men heller ta opp et nytt lån på 235.000 kr (sykkel: 255k - egenkapital: 20k = 235k. Hvis dette mattestykket stemmer).

Jeg vil dermed stå igjen med et nytt lån på 235k.


Grunnen til at jeg ikke ønsker å bruke mine egne penger på dette, men heller ta opp lån, er fordi jeg sparer alt til egen bolig. Jeg bor fortsatt hjemme, men har planer om å flytte ut i løpet av året/første kvartal 2021.

Jeg har alltid sagt at leilighet kommer først. Hadde jeg kjøpt sykkelen for mine egne penger, måtte jeg ha utsatt kjøp av leilighet med i alle fall 2 år. Kjøper jeg den på kreditt har jeg fortsatt mulighet til å kjøpe leilighet i slutten av året/første kvartal 2021.


Hva sier dere?
Vente til jeg faktisk har fått kjøpt meg leilighet, eller slå til med en gang? Tror ikke det blir noe veldig konsekvens ved kjøp av boliglån, men det må jeg nesten regne litt på. Hadde vært kjekt å høre deres meninger i alle fall :D

Kan også legge til på slutten at dere ikke kommer til å se meg på Luksusfellen om et par år :knegg Har god lønn, og god betalingsevne. Jeg finansierte min nåværende sykkel med lån, og lånet skulle i utgangspunktet innfris i 2027 (8 år). Nå vil lånet innfris 01.12.2022, altså kun etter 3 år.

Mvh.
Stig

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av KevinmsR6 »

Hei

Med tanke på finansiering og ikke så er det bare og følge hjerte :) jeg har finansiert mine sykler men sitter da med egen bolig og 2 biler ifra før.... banken vil nok se på ett mc lån som minus i forhold til hva du kan låne men igjen har du nok egenkapital i forhold til boligkjøp spiller det forsåvidt ingen rolle. Verditapet vil være på sykkelen om du låner eller casher ut :) men casher du ut vil du slippe og betale renten :) den er jo ren minus.


Men spør deg selv om du bruker sykkelen nok til og legge ut den summen ? For min del har jeg forhold meg til lavere summer utifra hvor mye jeg bruker sykkelen og samtidig må det være verdt summen en betaler:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av mortenolb »

Jeg er ikke den rette til å gi meninger da jeg alltid følger hjertet istedenfor hjernen, men vil bare påpeke at du har en maksgrense på hvor mye du kan låne totalt, som er 5x årslønn(om jeg husker rett), så da er vel spørsmålet om den høyere gjelden du får nå har noe å si på boligkjøpet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Cash is King er det jeg lever med for fornøyelser. Det lever jeg godt med.

Jeg synes ikke dette høres fornuftig ut i det heletatt, men mange har sikkert gjort det samme før deg.

Kostnadene røyner på når du kjøper deg leilighet. Å sitte med et lån på motorsykkel vil merkes når du får deg eget krypinn og «alle» skal ha penga dine. Sånn føler jeg det hvertfall og har casha ut for både bil og MCer, enda jeg tjener forholdsvis godt sett i forhold til alder og sitter med et gjennomsnittlig boliglån alene.

Nå er jeg kanskje i overkant fornuftig, men liker også å kunne ha litt økonomisk handlingsrom da ikke alt handler om MC.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Så lenge du har økonomien til å støtte under det høyere lånet så sier jeg bare kjør på!
Jeg er litt av samme ulla og ser ikke det kjempestore poenget med å bruke mye av min egenkapital på sykkelkjøp, men heller finansiere sykkel og holde på kapitalen sin til andre ting som bolig og andre investeringer.

Det ligger nok litt i at jeg ikke er den beste på å spare, men tjener relativt godt fra måned til måned. Mitt MC-lån vil også være ferdig nedbetalt på langt kortere tid enn maksperioden for lånet.
De månedene jeg har mulighet betaler jeg bare enda mer på mc-lånet. God fleksibilitet :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av tormodg »

Så lenge det er en sykkel som kan selges igjen til en normal markedspris så har du uansett muligheten til å kvitte deg med sykkelen hvis du får dårlig råd etter leilighetskjøp. Min erfaring er at leilighet alltid koster mer enn man tror, dessverre. :)

Synes kanskje det er var en dyr sykkel å vurdere når du sparer til leilighet, men jeg har null oversikt over din økonomiske situasjon og skal ikke blande meg inn i hva du evt har eller ikke har råd til.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av erik m »

Nå er rentekostnaden helt usannsynlig lav, og det kan ikke vare. Så ta høyde for at rentene kan komme til å stige kraftig når du regner på det. Jeg husker hvordan det kjentes i magan da boliglånet plutselig økte fra rundt 4 til nærmere 20% på slutten av 80-tallet og ungene fortsatt var små - og bedriften jeg jobba i gikk konkurs. Men det gikk bra, det gjør jo som regel det.
Lykke til uansett hva du går for!

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av jalekss92 »

Du har jo utelatt noe av den viktigste informasjonen, nemlig hva renten på lånet er.

Selv finansierer jeg aldri fornøyelser/hobby med lån, men det får være opp til hver enkelt hva man gjør.
Har sett at noen bilforhandlere har hatt helt vanvittig lave renter til tider, og i slike tilfeller vil det faktisk stort sett lønne seg å ta lånet, gitt at du klarer å investere dine egne penger i noe som gir høyere avkastning.

Mc-lån jeg har sett fra banker er vel ofte på 5-6%, og hvis det er et slikt et hadde jeg styrt unna. Såpass høy rente for noe som faller i verdi er ingen god deal, men man kjøper jo ikke mc for å tjene på det, men fordi det er gøy! Så du må jo nesten selv vurdere hvor mye denne sykkelen og opplevelsene den kan gi deg er verdt for deg :thumleft

Ang kjøp av leilighet så vil også banken gi deg tilsvarende mindre i lånesum som du har i mc-lån, samt at de antageligvis trekker fra mer pga at du har et kjøretøy i det hele tatt. Så jeg ville kjøpt leilighet først, deretter mc, hvis man ser på hva som er økonomisk fornuftig.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av LarsE »

jalekss92 skrev: 10 jul 2020, 11:30 Ang kjøp av leilighet så vil også banken gi deg tilsvarende mindre i lånesum som du har i mc-lån, samt at de antageligvis trekker fra mer pga at du har et kjøretøy i det hele tatt. Så jeg ville kjøpt leilighet først, deretter mc, hvis man ser på hva som er økonomisk fornuftig.
Har vært i kontakt med banken nylig angående boliglån, og stemmer det at dem trekker fra alt du har av gjeld fra før fra den maksgrensa du kan låne, inkludert eventuelle studielån du ikke har begynt å betale på (som i grunn er litt dumt) Bankdama begynte også å regne utgifter på en bil de mente jeg hadde (som ikke finnes, samtidig som de ikke fant de to bilene jeg faktisk har :roll), men motorsykkelen sa hun ingenting på. Akkurat det er muligens avhengig av banken, men er absolutt verdt å ta med i regninga.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av Dansekris »

Ikke lån mer penger om du sparer til egen bolig. Det er det beste rådet du får.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av kjellv »

Selv om du har satt boligkjøpet på vent trenger du ikke sette livet på vent.
Kjøp drømmesykkelen du, kos deg med den i to år. Da kan du ta avgjørelsen om du selger den som ledd i boligfinansieringen og evt kjøper noe rimeligere.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Kommer sikkert litt ann på hvor man bor. I og rundt Oslo må man bla opp betydelig med grunker for å kunne kjøpe et bøttekott.

Bor man andre steder kan det være langt rimeligere.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av Dansekris »

Dette er ganske enkelt da. Man kan låne 5 x inntekt minus gjeld. Gjelda teller inn på hvor mye du kan låne. Leilighet bør komme først. Motorsykkel er gøy, men det bør være en overskuddsprosjekt. Det er en hobby man taper penger på, og man bør minimere tapet om man har planer om å kjøpe egen bolig i nær fremtid. Bolig er en sikker investering som gir avkastning.

Hva tror dere han her ville sagt?

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av mortenolb »

Dansekris skrev: 10 jul 2020, 18:44 Hva tror dere han her ville sagt?
"Selg alt du ikke tjener penger på, bli hjemme og spis knekkebrød"? :knegg

Neida, er jo et viktig poeng. Folk har forskjellige prioriteringer, men det er vanskelig å få noen til å anbefale å ta opp lån på sånt.

mekkern
Innlegg: 7578
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av mekkern »

Og hvis en kjøper en forholdsvis ny mc så holder en nesten ikke tritt med verditapet kontra innbetalinger hvis en følger finansieringen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar