Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av BlåBil »

Selgeren har tatt det meste av verditapet på drømmesykkelen din, og om det jeg tror er riktig så holder harley seg veldig bra i pris. Du kan eventuelt selge sykkelen med lite tap om du må når du skal kjøpe deg leilighet, om sykkelen fortsatt er fin og strøken selvsagt.

Fyi, deler til harley er veldig dyre sammenlignet med andre merker. 98% av harley-eiere bruker å piffe opp syklene sine med ting og tang, så du vil trolig svi av penger på sånt du også ;) forsikringen er lav da!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av Lauri »

Stigah skrev: 10 jul 2020, 00:18
Jeg har en Kawasaki Vulcan S, 2019 modell, som jeg har brukt en god del penger på nå.

Mvh.
Stig
Behold Kawa'n og gønn på med å øke egenkapitalen før kjøp av bolig. De fleste av oss, som har egen kåk vil nok si det samme: utgiftene slutter ikke når boligkontrakten er signert.

Og ettersom du allerede har brukt penger på Kawa'n, så vil vel historien gjenta seg med drømmen om nysykkel.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av erik m »

Dersom du har bestemt deg for å kjøpe sykkelen, og valget står mellom å cashe den ut eller ta opp et lån, vil du lure deg sjøl om du kjøper den for lånte penger. Forstår jeg deg rett, er det egentlig er det du spør om? Om du vil bruke egne eller bankens penger?
Akkurat nå er renten historisk lav - har vel aldri i historien vært så lav, dvs styringsrenten fra NB er vel fortsatt 0,-. Null!!! Men hva skjer om den øker til 10%, som den kan gjøre etter en sånn internasjonal økonomisk krise som verden har nå? Da kan lånerenten fort smelle opp i godt over 15%, og hva får du da i månedlige utgifter på et lån til 235.000? Og lånemulighetene blir uansett beregna på bakgrunn av netto kapital (og inntekt osv, men det holder vi utafor nå.)
Nei, å låne til forbruk er uansett risikosport, men når du har mulighet til å cashe ut er det....
Og skal du kjøpe leilighet, ryker nok sykkelen ut anyway, samma om det er HD eller Kawa. Men å hive tusenlapper ut av vinduet i mellomtida som du vurderer, da vil nok ikke banken tenke du er så veldig økonomisk, og ta med den tanken når de vurderer din kredittverdighet. (Jobba for mange år siden i en diskonteringsavdeling, og den gangen vurderte vi sånn.)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av rolf-arne »

Hus først- så om et år bruke verdiøkningen til å kjøpe sykkel
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg støtter Dansekris og Rolf-Arne, prioritering av bolig er viktig og bør komme i første rekke. Punkt 2 til Rolf-Arne er også noe å ta med i betraktningen, hus/leiligheter stiger ofte i verdi og den kan brukes som sikkerhet mot mc.

Ta et skritt tilbake og se hva du har i dag..... en nesten ny sykkel som du har brukt masse penger på, de pengene er blåst så snart du selger eller bytter den inn. Beholder du sykkelen 1 eller 2 år til så har verditapet minket litt i stedet for å dra på med ett nytt prosjekt som taper seg like raskt og kanskje enda mer siden det stort sett regnes i % de første årene.
Og trenger du en ny sykkel nå når vi snart skriver August? Hvor lenge varer sesongen der du bor? Hva er et verditap til neste år på samme sykkel? er 30-40K verdt 3 måneder med med kjøring på denne? Er den ekstremt sjelden?
Jeg har ikke alltid gjort de mest økonomiske valgene selv og blåst mye penger på bil oppigjennom åra men ikke prioritert det foran bolig. Jeg starta som 20 åring i boligmarkedet og har alltid prioritert bolig og det har vært en fin "sparebørse" når jeg tenker på verdiøkningen i alle år. Det å leie er penger rett i lomma på en annen mann. Eier du selv, har man i det minste nedbetaling til egen lomme + verdiøkning.
Kjapp hoderegning sier meg at de første 15 årene jeg eide leilighet og senere rekkehus var gratis...... alt jeg betalte i lån gjennom årene fikk jeg igjen som verdiøkning den dagen jeg solgte. I nåværende bolig ser det foreløpig ut til å bli det samme, men ikke fullt så bra.
Mange sier at man skal leve livet for man vet ikke hvor lenge man har igjen, men tenk om man da lever til man er 80 eller 90.... kjekt med litt grunker gjennom hele livet også.

Langt innlegg, men slik ser nå jeg på saken.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Trenger litt økonomisk råd/veiledning om ny sykkel

Legg inn av rolf-arne »

Audi Mannen skrev: 16 jul 2020, 14:33 Langt innlegg, men slik ser nå jeg på saken.
Det du beskriver er slik jeg selv skulle ja gjort det, det er dyr lærdom å ha leid i 10 år og ikke ha noe igjen. Men av og til kan man ikke velge..

Nå er jeg fri for all gjeld , og vurderer nyere sykkel, men har vel egentlig slått meg til ro med den jeg har, og lån skal betales...

Og vi plan legger for å leve ei lang stund, så man kan da gjøre ting i en fornuftig rekkefølge.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar