Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av erik m »

cannon skrev: 02 jul 2020, 15:22
erik m skrev: 02 jul 2020, 13:05 Tilfeldigvis stoppa ei dame for rødt lys da jeg gikk over gata der, og jeg sa at hun måtte ikke kjøre med barnet sånn. Fikk et hånlig glis tilbake. Sukk. De fatter jo ikke hva de risikerer.
Hva får deg til å tro at alle andre ikke fatter det som du fatter? Jeg tror du tar helt feil.
Tror du basehoppere bedriver sin hobby fordi de ikke har forstått risikonivået?
Jo jeg tror basehoppere er klar over hva de gjør. Det de kanskje ikke er klar over, er hvordan det føles for en i fjellredningskorpset å hente ned et ukegammalt lik. Men jeg snakker heller ikke om basehoppere, men om mødre som kjører mc med en 7-8 åring ikledd shorts og T-skjorte bakpå. Hvis hun faktisk FORSTO hva hun gjorde, ville det være en opplagt sak for både barnevern og politi. Så jeg skriver det på dumhetens konto.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg satt selv på med fattern da jeg var 7-8år. Allværsjakke og olabukse, et par hansker og en hjelm. Klamret meg fast det jeg kunne.. Den gikk unna den GSX1100en.. Hadde mange fine turer.

Husker min første tur på tung sykkel. Var på en Honda CB750Four med en altfor stor halvhjelm og raggsokker som hansker. Gikk så fort at jeg måtte myse..

Kjørte moped i bare T-skjorta fra jeg gikk i barnehagen. Det gikk også bra.

Det gikk så bra så.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av Sakkle »

KåreDump skrev: 02 jul 2020, 14:57 Det virker som det er helt forkastelig at jeg kjører til og fra jobb i 3/4-hjelm, joggesko og en upolstret skinnjakke, men ironisk nok er det helt ok at fantomet i sykkelfeltet ved siden av holder samme fart, kun iført ei tynn strømpebukse og en isoporhatt. :redface
Haha det har jeg lurt litt på og...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22855
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg regelrett driter i hva andre velger å ha på seg av utstyr (eller ikke). Jeg bruker alt av kjøreutstyr i 99% av tillfellene jeg kjører sykkel. Men ja, det har skjedd at jeg har tatt noen snarveier når jeg skal "på butikken".

Så får andre dømme meg for det. jeg kunne ikke brydd meg mindre.

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av mekkern »

jeg har bedre bremse og mer stabilt kjøretøy med MC enn de tullingene som kjører kloss oppi bilen min i nedoverbakkene iført en spandexshorts og perforert tshirt og litt isopor på hodet..
jeg kjører stort sett aldri uten jakke bukse og hjelm og HANSKER-man har da snørra med pedalstativ og husker hvordan hendene ble maltrakterte.Ikke flipflop heller.men kan skje med værnetresko..
alle får kjøre med hva de vil-men synes litt synd på "småsnuppene" på scooter med sommer"sko" og tynn kjole hvis de skulle tryne,og de fleste scootrene de kjører er jo allerede oppskrapet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av oivindg »

Dekker forsikringsselskapet de medisinske skadene man pådrar seg? Trodde dette gikk gjennom helsevesenet.

Kan godt skjønne at et selskap kan si at slippers påvirker evnen til å kjøre sikkert, men t-skjorte kan jeg ikke skjønne har noen annen påvirkning enn hvor mye skrubbsår/skader man får, og dermed er en kostnad som vi skattebetalerne får (gjennom helsevesenet) og ikke noe forsikringen ser noe til.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av mekkern »

oivindg skrev: 03 jul 2020, 09:30 Dekker forsikringsselskapet de medisinske skadene man pådrar seg? Trodde dette gikk gjennom helsevesenet.

Kan godt skjønne at et selskap kan si at slippers påvirker evnen til å kjøre sikkert, men t-skjorte kan jeg ikke skjønne har noen annen påvirkning enn hvor mye skrubbsår/skader man får, og dermed er en kostnad som vi skattebetalerne får (gjennom helsevesenet) og ikke noe forsikringen ser noe til.
eventuelt dreier det seg om en uføreforsikring og/eller erstatning-som kunne blitt lavere ved bedre utstyr-ref noen forsikringsvilkår.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av oivindg »

mekkern skrev: 03 jul 2020, 11:16 eventuelt dreier det seg om en uføreforsikring og/eller erstatning-som kunne blitt lavere ved bedre utstyr-ref noen forsikringsvilkår.
Det har du rett i. Jeg tenkte bare på mc-forsikringen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av tormodg »

Jeg ser nå at jeg har "fart med løgn". Jeg har lest og dobbelt-lest forsikringen min og det står faktisk *ingenting* om krav til kjøreutstyr. Jeg vet ikke hvorfor jeg hadde fått det for meg (kanskje noe som ble sagt på kjøreskolen en gang i fortiden).

Men det er kanskje snakk om at forsikringsselskapet kan påstå at du måtte anta at skadene på egen person/passasjer blir større uten skikkelig utstyr? Lurer på hvordan dette evt kan håndheves. Synes nesten det er rart at selskapene ikke er tydeligere på dette.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av simpson »

tormodg skrev: 06 jul 2020, 10:04 Jeg ser nå at jeg har "fart med løgn". Jeg har lest og dobbelt-lest forsikringen min og det står faktisk *ingenting* om krav til kjøreutstyr. Jeg vet ikke hvorfor jeg hadde fått det for meg (kanskje noe som ble sagt på kjøreskolen en gang i fortiden).

Men det er kanskje snakk om at forsikringsselskapet kan påstå at du måtte anta at skadene på egen person/passasjer blir større uten skikkelig utstyr? Lurer på hvordan dette evt kan håndheves. Synes nesten det er rart at selskapene ikke er tydeligere på dette.
Hvorfor være tydeligere på noe som ikke er ett problem?
Loven krever hjelm, ingen ting annet.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av tormodg »

simpson skrev: 06 jul 2020, 11:46 Hvorfor være tydeligere på noe som ikke er ett problem?
Loven krever hjelm, ingen ting annet.
Ikke enig at dette ikke er et problem. Det koster samfunnet veldig mye penger om folk ikke tar ansvar for egne handlinger.

Hvis noen mister hud, hår og kjøtt på store deler av ryggen (i tillegg til feks ryggbrudd osv) fordi de valgte å kjøre MC i t-skjorte så er jeg lite interessert i at fellesskapet skal betale for det. Derfor vil jeg vite om forsikringsselskapet tar regningen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av simpson »

Det er jo ikke forsikringen som dekker dette, men det offentlige. Så derfor finner du ikke noe i forsikringspapirene dine.
Men dessverre er det sånn i dag at alle bidrar gjennom skatteseddelen selv om vi vil være med å dekke eller ikke.
Jeg er jo ikke interessert i å betale for navere som ikke gidder å jobbe, men har ikke noe valg.
Så at folk ikke er enig i offentlig pengebruk kan vi ikke gjøre noe med.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 289
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Ingen for tiden
Sted: Oslo

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av tormodg »

simpson skrev: 06 jul 2020, 15:15 Det er jo ikke forsikringen som dekker dette, men det offentlige. Så derfor finner du ikke noe i forsikringspapirene dine.
Tror vi snakker litt rundt hverandre her. Det er da åpenbart at erstatningen fra forsikringsselskapet betales av dem og ikke av Staten. Behandling på offentlig sykehus er selvsagt "gratis". Men det er betydelige merkostnader som blir dekt over forsikringen dersom du feks blir invalid og ikke kan jobbe 100%.

Hadde jeg drevet forsikringsselskap så hadde jeg kjørt litt hardere på feks denne formuleringen som ligger i LO Favør sin MC-forsikring:

"Forsettlig fremkalling av forsikringstilfellet.
Har den forsikrede forsettlig fremkalt forsikringstilfellet, er selskapet ikke ansvarlig. (...) Med ”rekkevidden” forstås den umiddelbare følge av handlingen, nemlig legemsskaden."

Jeg mener at det kan tolkes som forsettlig dersom man bevisst kjører på motorvei i t-skjorte for eksempel.
Man VET at "dersom jeg tryner nå så er jeg ille ute".

Hva loven sier og hva forsikringsselskapet krever er som regel helt uavhengig av hverandre. Jeg tipper at det er konkurransehensyn som gjør at de godtar det som det er.

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av mekkern »

jeg husker at et selskap jeg hadde forsikring i hadde en formulering med ce godkjent kjøredress-husker ikke hvilket.
men dengang var det ingen godkjenningsorgan men kun produsentmerking om materialer og giftstoffer ol.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Shorts og T-skjorte som kjøredress.

Legg inn av cannon »

Hvorfor gripe tak i dette ene risikoelementet, og blåse det opp til noe betydelig? Det aller fleste som kjører lettkledd innimellom gjør det i lav fart og med lav risiko. Antall kjørte kilometer i shorts er forsvinnende lite ift totalen. I Middelhavslandene kjøres det sånn hele tiden, om sommeren. Vi nordmenn gjør det også, i hopetall, på ferie.
Det finnes da utrolig mange andre risikoområder som virkelig bidrar til betydelig større skader og kostnader.

Denne diskusjonen dukker opp hvert år, etter noen dager med sommervarme. Nesten alltid er det "se så flink/fornuftig jeg er"-holdninger som skal deles. Dette er helt unødvendig.

Hvis det skulle diskuteres sikkerhet/påkledning så tror jeg det ville være langt mere fruktbart å se på bruken av "kevlarjeans" som brukes som fullverdig sikkerhetsutstyr av veldig mange. Det er jo et selvbedrag. Med sånt utstyr kjøres det i +motorveisfart. Det samme gjelder andre tekstilklær, og ikke minst en del hjelmtyper.

Shorts og tshirt er helt innafor til sitt bruk, de få dagene det føles fristende.

Svar