Kontroll vegvesen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Hans1
Innlegg: 10
Registrert: 23 mai 2020, 23:18
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Kontroll vegvesen

Legg inn av Hans1 »

Kan vegvesenet sjekke noe annet enn du fikk visning for? Feks hvis du ble stoppet for blinklys eller potte osv, kan dem sjekke om du har fjerna strupa på en exc?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kontroll vegvesen

Legg inn av cannon »

Ja.
Det var det korte svaret.
Det lange svaret er at du må regne med at andre ting blir sjekket, mest sannsynlig full kontroll.
Sist redigert av cannon den 25 jun 2020, 09:01, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kontroll vegvesen

Legg inn av Bjerknez »

Det er vegvesenet som har (vertfall skal ha) kompetanse rundt dette med godkjenning av kjøretøy og kan reglene rundt dette langt bedre enn politiet. Politiet bestemmer ikke hva vegvesenet skal kontrollere. Vegvesenet kan altså "overprøve" politiet med å finne flere feil, noe dem ofte klarer da politiet som oftest ikke har tid eller kompetanse til å avdekke dette langs veien når man blir stoppet. Dette er vel også hovedpoenget, nettopp for å få luket bort mest mulig ulovligheter langs veien vedrørende kjøretøyer.

Har man fått mangellapp på effektpotte som ikek er godkjent, betyr ikke det at dem overser et defekt frontlys. Vegvesenet har nok kontrollert såpass mange kjøretøy at dem nok kan de fleste triksene. Men har dem dårlig tid så kan det hende du slipper unna en full gjennomgang av sykkelen og at dem da kun ser på problemet som du fikk mangellapp for. men at dem har lov til å ta en full kontroll? Oh yes! ;)

Det er vertfall slik jeg har forstått det.

Så kan man jo gjerne diskutere om hva som burde vært lov og ikke, men det blir vel en annen sak :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kontroll vegvesen

Legg inn av kjellv »

Ikke helt korrekt Ove. SVV har ikke dårlig tid når du må på visning hos dem. Du bestiller time, og møter opp til avtalt tid og betaler for den. Da er det avsatt nok tid, og du må påregne at de tar en full sjekk

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Kontroll vegvesen

Legg inn av rolf-arne »

Lurer på - fordi på de fleste feil jeg har hatt - har visningen vært hos verksted, (da på bil) er det forskjellig fra landsdel til lansdel eler er det avhengig av feilen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kontroll vegvesen

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 25 jun 2020, 07:31 Ikke helt korrekt Ove. SVV har ikke dårlig tid når du må på visning hos dem. Du bestiller time, og møter opp til avtalt tid og betaler for den. Da er det avsatt nok tid, og du må påregne at de tar en full sjekk

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Det har du helt sikkert rett i. Jeg bare skrev at HVIS dem hadde dårlig tid så kan det jo hende dem hadde utelatt å sjekke noe utover det skjemaet sier. Uten at jeg vet det med sikkerhet.

Jeg regner med at dem ikke er pålagt av politiet av å ta en full sjekk? Eller gjør dem dette hver gang, uansett grunn til oppmøte?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kontroll vegvesen

Legg inn av FredrikE24 »

Politiet har ingenting med dette å gjøre.
SVV sørger for at sykkelen er i henhold til regelverket. Lys, reflekser, bremser osv.
Siden etaten ikke akkurat går på akkord vil kontrollen gå sin gang innenfor avsatt tid.

Viste mopeden der en gang grunnet trimming. Alt ble sjekket. Helt greit. Kontrolløren avsluttet med å spørre hvor lang tid det ville ta før trimsettet ble satt på igjen. Så fort jeg er hjemme svarte jeg. Han brukte en time for sjekk av mopeden, prøvekjøring og papirarbeidet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kontroll vegvesen

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 25 jun 2020, 10:56 Politiet har ingenting med dette å gjøre.
SVV sørger for at sykkelen er i henhold til regelverket. Lys, reflekser, bremser osv.
Siden etaten ikke akkurat går på akkord vil kontrollen gå sin gang innenfor avsatt tid.

Viste mopeden der en gang grunnet trimming. Alt ble sjekket. Helt greit. Kontrolløren avsluttet med å spørre hvor lang tid det ville ta før trimsettet ble satt på igjen. Så fort jeg er hjemme svarte jeg. Han brukte en time for sjekk av mopeden, prøvekjøring og papirarbeidet.
Ja, det blir gjerne slik når det er staten som sittet på lønningsposen :knegg
Jo mer jobb dem gjør, jo mer penger kan dem dokumentere at dem trenger og som oftest så får dem vel det.

Så jeg tror heller ikke at man bør frykte at det man leverer der kommer ut igjen dårlig kontrollert. :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kontroll vegvesen

Legg inn av Bjerknez »

Riktignok VELDIG mange år siden, men jeg viste mopeden min der en gang som 16 åring grunnet en defekt fremlykt. Jeg fikk mangellapp på denne i en kontroll og måtte vise moppa.

Jeg parkerte på utsiden og en derfra var med meg ut for å sjekke lykten før jeg fikk den godkjent. Ikke noe mer kontroll enn det. Men dette var 26 år siden....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kontroll vegvesen

Legg inn av FredrikE24 »

Kommer nok litt ann på omstendighetene. Jeg mista skiltet mitt da jeg ble tatt på fersk gjerning i godt driv av Polizei. Hadde montert ytterligere trimdeler et par måneder før og mopeden var i nokså god form. Politiet trodde tross alt de hadde med en trimma lettsykkel å gjøre i starten inntil de sjekka vognkortet.

I slike tilfeller vil nok SVV være litt nøyere enn ved en gåen pære. Sykkelen var bare 1,5 år gammel og godt påpasset, men allikevel ble det full sjekk av alt.

Svar