Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg må innrømme at jeg knapt har hørt om noen som har blitt frastjålet en ny motorsykkel i Norge. Er dette noe som skjer ofte? Og hvilke sykler er mest utsatt for det?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av AJ »

Forekommer nok i noen byer fra tid til annen, vil jeg tro.
Her på bygda hvor jeg bor skjer det knapt noen gang.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av mekkern »

Tyveri skjer titt og ofte.
Både dophuer- og proffe som slakter eller frakter dem ut av landet.
Og hærverk under forsøk på å starte/ stjele..

Ei venninde av guttungen fikk frastjålet kawaen utenfor jobb på Liertoppen og ble trillet ca 8 km pga startsperre...
2,5 mnd på verksted for å fixe. :evil
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av Bjerknez »

Har ikke noe statistikk forran meg, men det er vel relativt sjelden jeg hører om stjålne motorsykler. Dette er vel kanskje mer vanlig i storbyer vil jeg tro.

Jeg vet at Snikendeugle her inne har blitt frastjålet sin sykkel og muligens er det flere her inne som har opplevd det, men jeg tror vel kanskje ikke dette er noe større problem enn med stjålne biler. Uten at jeg har sjekket tall rundt dette.

Jeg har vertfall aldri opplevd og blitt frastjålet noe som helst, bortsett fra en høytrykkspyler for 6-7 år siden som jeg hadde glemt å sette inn i kjelleren.

Man har vel to grupper som stjeler motorsykler etc. Dophuer som er ute etter en kort rush eller et kjøretøy for å stikke fra politi etc. Eller profesjonelle som er ute etter akkurat din sykkel som frakter denne til det store utland. Vertfall slik jeg ser det.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av pekle »

Ikke veldig nøyaktig, men SSB har oversikt over antall etterforskede tyverier per år for moped og MC samlet:
Screenshot_20200610-075508.png
Oppklaringsprosent
oppkl.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av ZZR-Erling »

Er vanlig i enkelte strøk av landet. Veldig vanlig. Vil tro det er tryggere dess lenger unna byer man er.

ZZR-Erling

Re: Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av ZZR-Erling »

MX'ere nye og gamle stjeles "i hopetal" rundt Skien/Porsgrunn.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av Nomade »

pekle skrev: 10 jun 2020, 07:59 Ikke veldig nøyaktig, men SSB har oversikt over antall etterforskede tyverier per år for moped og MC samlet:

Screenshot_20200610-075508.png

Oppklaringsprosent
oppkl.png
Nedadgående trend, men lav oppklaringsprosent :sk?

Er det ikke startsperre på moderne motorsykler? Eller er det litt eldre sykler som blir stjelt for å rase litt fra seg? Og nyere sykler går til slakting?

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av cevillan »

Min KTM ble stjålet to ganger og forsøkt stjålet 3, i henholdsvis Bergen og Oslo. Er nok primært et byfenomen. Vil si at det i Oslo er særs uvanlig hvis du får ha en mc stående i fred i flere sesonger med mindre du parkerer i stua. Det virker som sykler populære blant de under 40 er mest utsatt. Tror GoldWing'er er ganske lavt på statistikken. Mitt inntrykk er også at mange stjeles på innfall for villmannskjøring, ikke veldig planlagt for videresalg, bestillinger osv.

Men igjen, dette er min helt egen anekdotiske statistikk :)

PS: begge gangene ble tyvene filmet av meget bra overvåkningskameraer, ingen av gangene tok politiet seg bryet med å hente ut filmen.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvor vanlig er MC tyveri av nye motorsykler?

Legg inn av SilverSmurfer »

Nomade skrev: 10 jun 2020, 11:21
pekle skrev: 10 jun 2020, 07:59 Ikke veldig nøyaktig, men SSB har oversikt over antall etterforskede tyverier per år for moped og MC samlet:

Screenshot_20200610-075508.png

Oppklaringsprosent
oppkl.png
Nedadgående trend, men lav oppklaringsprosent :sk?


Er det ikke startsperre på moderne motorsykler? Eller er det litt eldre sykler som blir stjelt for å rase litt fra seg? Og nyere sykler går til slakting?
Det var det jeg også tenkte på, nyere motorsykler har jo startsperre. Så det er jo ikke like enkelt å tjuvkoble som en moped fra 90'tallet.

Forøvrig tenker jeg at det er 2 mulige grunner for den lave oppklaringsprosenten.

1. Utenlandske bander som laster MCer inn i trailere og kjører ut av landet. Vanskelig og forhindre.
2. Mye tyveri av mopeder osv som kan tjuvkobles. Lav prioritet pga lav kjøretøy kostnad.

Svar