Rundkjøring og blinklys

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Eirikvestfold »

For ikke så lenge siden satt jeg jeg på med en bekjent
i midten av 20 - årene. Tipper hun tok lappen mellom 2013 - 2015 en gang.

Uansett, hun kjørte inn en rundkjøring og skulle rett frem. Et felt inn og ut. Så blinker hun til venstre i det hun kjører inn i rundkjøringen.. Kjører rett frem som planlagt.

Jeg tenkte det var en glipp frem til det samme skjedde i neste rundkjøring. Forklaringen var da ville ingen legge seg på innsiden av bilen hennes ettersom hun "kuttet" over rundkjøringen siden det var et felt.

Hun var veldig tydelig på at hun hadde lært dette av kjørelærer og gjennomført det på oppkjøring uten anmerkninger. Jeg tok klasse B i 2002 så kunne ikke si noe på det, selv om det hørtes rart ut.

Spesielt på sykkel. Dersom bilen foran meg blinker til venstre, kan jeg fint legge meg inn rett bak / høyre om jeg skal rett frem. Om bilen plutselig skal ut samme vei som meg, blir det fort kollisjon.

Tanker?
Noen andre som har lært / hørt at det skal blinkes til venstre selv om man skal rett frem?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Juicebox »

Tankene våres er uinterresante og bør ikke følges i trafikken. Om man er usikker så bør man lese seg opp i regelverket. https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... dkjoringer

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av AJ »

Denne tråden kan det kanskje også være interessant å ta en kikk på:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=215871#p215871
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Juicebox »

AJ skrev: 07 jun 2020, 12:21 Denne tråden kan det kanskje også være interessant å ta en kikk på:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=215871#p215871
Igjen, deres tanker og kjøremåter er uinteressante. Om man skal finne ut hva som er rett og galt så bør man lese seg opp i regelverket og ikke en diskusjon der folk diskuterer hva de ville ha gjort osv. "Regelen for "bla bla" er å plassere på A men jeg plasserer meg alltid på B."

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Eirikvestfold »

Juicebox skrev: 07 jun 2020, 12:17 Tankene våres er uinterresante og bør ikke følges i trafikken. Om man er usikker så bør man lese seg opp i regelverket. https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... dkjoringer
Dette er vel mer at hun følger det fagfolk har lært henne (mener hun), enn hva hun tenker. Spørsmålet mitt er om det er rett eller om hun har misforstått :)
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av pekle »

Det er ganske tydelig at det er feil. Kombinasjonen av disse kan vanskelig tolkes til at blink venstre skal brukes når man skal rett fram og det ikke er feltskifte involvert:
- Skal du rett fram i en rundkjøring, blinker du til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

- Skal du ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være nyttig for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Inne i rundkjøringen endrer du til å blinke til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Geiroe »

Da jeg tok førerkort hadde vi to rundkjøringer i Oslo. Sinsenkrysset, og Rundkjøringa på Bislett. To helt forskjellige rundkjøringer, Sinsen som var en stor oversiktelig, og grei rundkjøring. Bislett forøvrig var det høyreregel, og de som da var i rundkjøringa hadde vikeplikt for de som skulle inn.
Da de "nye" rundkjøringene kom var det full forvirring om hvordan man skulle plassere seg, og blinke( og det er det tydligvis enda) mest fordi de er små, trange rundkjøringer, med forskjellige måter å plassere seg på alt ettersom. Så du må nesten være lokalkjent for å plassere deg riktig. Følger du en generell regel, kommer du plutselig til en rundkjøring hvor det praktiseres annerledes, og det gjelder fortrinnsvis hvis du skal rett fram. Det har skjedd mer enn en gang at jeg har måttet bremse ned fordi jeg har fått en på innsiden som også skal rett fram. Regelen er å plassere seg, i veibanen for å vise hvor man har tenkt seg, og å blinke seg ut av rundkjøringa. Det er lov å blinke til venstre når man skal til venstre, og blinke seg ut, men det er ikke påbudt. Der hvor det er trangt, har jeg begynt å legge meg i midten for å sperre andre, for å redusere risikoen for bulk. Har sett en liten Fiesta som absolutt skulle på innsiden av en buss, som skulle rett fram, han kom ikke akkurat fortere fram, men måtte sende bilen på verksted, eller skroten.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av oivindg »

Jeg tok teoriprøven før jul, og da var det ingen eksempler som viste at man skulle blinke til venstre når man skulle rett fram. Høres veldig rart ut, spesielt med tanke på det som står på Vegvesenets sider.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Juicebox »

Eirikvestfold skrev: 07 jun 2020, 12:50
Juicebox skrev: 07 jun 2020, 12:17 Tankene våres er uinterresante og bør ikke følges i trafikken. Om man er usikker så bør man lese seg opp i regelverket. https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... dkjoringer
Dette er vel mer at hun følger det fagfolk har lært henne (mener hun), enn hva hun tenker. Spørsmålet mitt er om det er rett eller om hun har misforstått :)
Det står svart på hvitt at hun og "fagfolket" har feil. Dere kunne faktisk ha brukt 5 sekunder på å legge den død i bilen ved å google "blinklys i rundkjøring".

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av mekkern »

oivindg skrev: 07 jun 2020, 13:53 Jeg tok teoriprøven før jul, og da var det ingen eksempler som viste at man skulle blinke til venstre når man skulle rett fram. Høres veldig rart ut, spesielt med tanke på det som står på Vegvesenets sider.
Du KAN blinke til venstre før rundkjøringen for å vise at du skal mot venstre (typisk minirundkjøringer som ikke er tradisjonelle rundkjøringer) ,men du SKAL blinke deg til høyre ut av rundkjøring - dette er påbudt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av oivindg »

mekkern skrev: 07 jun 2020, 14:39
oivindg skrev: 07 jun 2020, 13:53 Jeg tok teoriprøven før jul, og da var det ingen eksempler som viste at man skulle blinke til venstre når man skulle rett fram. Høres veldig rart ut, spesielt med tanke på det som står på Vegvesenets sider.
Du KAN blinke til venstre før rundkjøringen for å vise at du skal mot venstre (typisk minirundkjøringer som ikke er tradisjonelle rundkjøringer) ,men du SKAL blinke deg til høyre ut av rundkjøring - dette er påbudt.
Bra det, men jeg skjønner ikke helt hva det har å gjøre med det jeg skrev om å kjøre rett fram?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av mekkern »

oivindg skrev: 07 jun 2020, 15:27
mekkern skrev: 07 jun 2020, 14:39
oivindg skrev: 07 jun 2020, 13:53 Jeg tok teoriprøven før jul, og da var det ingen eksempler som viste at man skulle blinke til venstre når man skulle rett fram. Høres veldig rart ut, spesielt med tanke på det som står på Vegvesenets sider.
Du KAN blinke til venstre før rundkjøringen for å vise at du skal mot venstre (typisk minirundkjøringer som ikke er tradisjonelle rundkjøringer) ,men du SKAL blinke deg til høyre ut av rundkjøring - dette er påbudt.
Bra det, men jeg skjønner ikke helt hva det har å gjøre med det jeg skrev om å kjøre rett fram?
da skal du blinke til høyre når du kjører ut av rundkjøringen... ikke noe annet. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 07 jun 2020, 15:49 da skal du blinke til høyre når du kjører ut av rundkjøringen... ikke noe annet. :thumleft
SKAL.. ja. Men du KAN blinke til venstre. Før du skifter til å blinke til høyre. De som har tatt lappen de siste 10 åra gjør det relativt konsekvent.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Sakkle »

Juicebox skrev: 07 jun 2020, 14:10
Eirikvestfold skrev: 07 jun 2020, 12:50
Juicebox skrev: 07 jun 2020, 12:17 Tankene våres er uinterresante og bør ikke følges i trafikken. Om man er usikker så bør man lese seg opp i regelverket. https://www.vegvesen.no/trafikkinformas ... dkjoringer
Dette er vel mer at hun følger det fagfolk har lært henne (mener hun), enn hva hun tenker. Spørsmålet mitt er om det er rett eller om hun har misforstått :)
Det står svart på hvitt at hun og "fagfolket" har feil. Dere kunne faktisk ha brukt 5 sekunder på å legge den død i bilen ved å google "blinklys i rundkjøring".
Har du lest den første setningen på siden du lenker til?
Det finnes ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. Trafikkreglene som gjelder ellers må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring.
Og lengre nede på siden...
Bruk av blinklys

Som generell huskeregel skal du gi tegn i god tid før du svinger eller endrer av kjøretøyets plassering i kjørefelt, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.
Poenget med å blinke til venstre frem til man så blinker til høyre er nettopp å unngå misforståelser. Du indikerer at du skal fortsette i rundkjøringen itv. Når du skal forlate den blinker du så til høyre. Dette er anbefalt praksis nå om dagen. (Det er også tillatt å la være å blinke til venstre. Men det er påbudt å blinke til høyre når du forlater rundkjøringen.)

Litt små-arrogant å hevde at alt av kjørelærere tar feil. LoL
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av oivindg »

Sakkle skrev: 07 jun 2020, 17:40 Litt små-arrogant å hevde at alt av kjørelærere tar feil. LoL
Spørsmålet gjaldt vel kjøring rett fram i rundkjøring? Her lærer noen at det ikke skal blinkes til venstre, mens andre lærer at det skal blinkes til venstre, tydeligvis. Så å hevde at det ene eller det andre er rett er vel ikke det samme som å hevde at alt av kjørelærere tar feil?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar