Rundkjøring og blinklys

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 08 jun 2020, 11:43
Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 11:23
oivindg skrev: 08 jun 2020, 11:17
Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 10:55 Hadde du som lastebilsjåfør sett en bil som angivelig skulle til venstre i en rundkjøring, så kunne du tilpasset farten kontrollert og sluppet bilen rundt rundkjøringen. I situasjonen du beskriver er det DU som ødelegger flyten slik jeg ser det.
Men hvis alle hadde blinket til venstre når de skulle til venstre, så hadde vi visst at de som ikke blinket skulle rett fram og fått bedre flyt. Så de som ikke blinker til venstre ødelegger flyten.
Joda, men så lenge ikke det er påbudt å blinke til venstre, så må man forholde seg til de trafikkreglene som gjelder. Man kan ikke bare dundre inn i rundkjøringen med en semi selv om en bil som skal til venstre ikke blinker. I mine øyne høres dette ut som en meget dum ide og ved et sammenstøt er det mest trolig lastebilsjåføren som får svi.

Så jeg står på mitt. I tillfellet som beskrives her mener jeg det er semisjåføren som skaper dårlig flyt.
Det handler vel om å gjøre andre trafikanter oppmerksom på hvor du har tenkt deg.
Det står ingenting i trafikkreglene om at du har påkjørsrett, selv om du har forkjørsrett.
Det gjelder å være litt smidig også.
Når en fullasta semi starter sin ferd inn i rundkjøringa kan det være klart, men rekker ikke å komme seg unna, hvis det kommer en som har dårlig tid, du har ikke rett til å kjøre inn i hengeren av den grunn.
Ja, det skader ikke å gi tegn til venstre. Jeg er enig i det. Men i en rundkjøring hvor bilen er på vei mot venstre så er hele bilen inne i rundkjøringen og lastebil og andre har dermed vikeplikt for denne bilen.

Når man kjører semi så vet man jo at bilen ikke stopper ved bakruta. Man har en henger på mange meter bak seg som også skal inn i rundkjøringen og dermed bør man spesielt som semi sjåfør tenke at "denne bilen skal trolig til venstre i rundkjøringen, så jeg avpasser farten" isteden for å tenke at "Jeg har størst bil så han stopper sikkert"

Så jeg står fortsatt på mitt, selv om jeg er enig i at det å blinke inn i rundkjøring til venstre er en god ting å gjøre. Men når ikke dette blir gjort så betyr ikke det at lastebilsjåfør kan drite i å vike.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Bjerknez »

Man har aldri "rett" til å kjøre på noen med full viten å vilje. Det er ikek det det handler om. Men hvis det skulle skje at bilen kilte seg fast under hengeren på semitraileren så kan man jo snakke om hvor smidig det ble. Trafikken vil vel bli blokkert i timesvis.

Det er bedre å unngå sammenstør enn å stå på retten og håpe på det beste. Men det er nå litt slik jeg tenker vertfall.

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av SprintS955 »

Nå begynner eg å bli vant med Bjerknez sine påstander her etterhvert, men var da ikkje snakk om å dundre inn i rundkjøringen, heller det å komme i gang med 50tonn. Er det mye trafikk så kunne eg bare lagt meg til å sove da eg har vikeplikt fra venstre. Derfor veldig kurant sak for dei som skal til venstre å faktisk vise det.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 183
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Erik_B70 »

Bjerknez skrev: Ja, det skader ikke å gi tegn til venstre. Jeg er enig i det. Men i en rundkjøring hvor bilen er på vei mot venstre så er hele bilen inne i rundkjøringen og lastebil og andre har dermed vikeplikt for denne bilen.

Når man kjører semi så vet man jo at bilen ikke stopper ved bakruta. Man har en henger på mange meter bak seg som også skal inn i rundkjøringen og dermed bør man spesielt som semi sjåfør tenke at "denne bilen skal trolig til venstre i rundkjøringen, så jeg avpasser farten" isteden for å tenke at "Jeg har størst bil så han stopper sikkert"

Så jeg står fortsatt på mitt, selv om jeg er enig i at det å blinke inn i rundkjøring til venstre er en god ting å gjøre. Men når ikke dette blir gjort så betyr ikke det at lastebilsjåfør kan drite i å vike.
Det handler vel ikke om å drite i å vike ? Det er vel mer det å kunne forutse bevegelsene til de andre bilene inne i rundkjøringen. Å unngå å stoppe opp og sette igang igjen et vogntog unødig , skaper så vidt jeg kan skjønne bedre flyt for alle i rundkjøringen.

Det jeg synes er problemet i dette, er tilnærmingen fra SVV om at blinking til venstre er nærmest "valgfritt".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Bjerknez »

SprintS955 skrev: 08 jun 2020, 12:43 Nå begynner eg å bli vant med Bjerknez sine påstander her etterhvert, men var da ikkje snakk om å dundre inn i rundkjøringen, heller det å komme i gang med 50tonn. Er det mye trafikk så kunne eg bare lagt meg til å sove da eg har vikeplikt fra venstre. Derfor veldig kurant sak for dei som skal til venstre å faktisk vise det.
Hvorfor omtaler du meg i tredje person?
Snakker du til meg, eller til alle andre?

Dette er det du skrev:
Som sjåfør på semi takker eg alle som gidder å slenge på ett blinklys når dei skal til venstre i rundkjøringen. Ellers kjører eg og da er det mange som enten hiver på ett blinklys i siste liten eller så blir dei irritert for at dei må bremse. Kan da ikkje stå og vente for at folk ikkje klarer å samarbeide i trafikken.
Det er jo akkurat det du skriver her.

Hvis ikke dem blinker, så kjører du.

Hvis det er slitsomt å komme i gang med 50 tonn, så kanskje man burde revurdere hva man driver med?

Man har ikke noen større rett til å forsyne seg av veinettet selv om man har større bil. Man skal vel følge trafikkreglene som alle andre. Tror du at du feks. hadde bestått en oppkjøring hvis du hadde gjort slik du sier her?
Sist redigert av Bjerknez den 08 jun 2020, 14:16, redigert 4 ganger totalt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av FreewheelBurning »

I den anledning vil jeg benytte sjangsen til å forbanne alle de som ikke blinker når de skal ut! Må bremse ned, bare for at en frekk jævel kjører ut av rundkjøringen rett før jeg skal inn?!?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av Bjerknez »

Hvis jeg hadde kjørt en vogntog og kastet blikket fremover for så og se en bil nærme seg rundkjøringen og ligger slik til at den formodligen skal til venstre, så ville jeg sakket av farten for å forvisset meg hvor denne bilen skulle, slik at jeg evt. slapp og stoppe helt opp.

Irriterende kanskje ja, og jeg er enig i at bilisten kunne blinke. men det er ikke poenget.

Du skrev at du kjørte hvis ikke bilen blinket. Hvis du da kjører og bilen allikevel skal til venstre, så har du allerede skapt dårlig flyt og i værste fall et trafikkuhell, midt i en rundkjøring.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av FreewheelBurning »

Må gi Bjerknez et poeng her. Det var det som var skrevet (men kanskje ikke ment slik det ble skrevet?).

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av oivindg »

Mange bra innspill her!

Jeg skulle ønske det ble påbudt å blinke til venstre når man skal til venstre. Og forbudt å blinke til venstre hvis man skal rett fram. Ville vel gjort alt litt enklere for alle sammen?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av pekle »

oivindg skrev: 08 jun 2020, 14:26 Jeg skulle ønske det ble påbudt å blinke til venstre når man skal til venstre. Og forbudt å blinke til venstre hvis man skal rett fram. Ville vel gjort alt litt enklere for alle sammen?
Amen

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av ejs »

I ei rundkjøring skal man jo alltid til venstre helt til man blinker til høyre og svinger ut.
I prinsippet er ei rundkjøring en vei med avkjørsler til høyre. Derfor burde det ikke blinkes til venstre.💣💣
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av AJ »

ejs skrev: 08 jun 2020, 15:59 I ei rundkjøring skal man jo alltid til venstre helt til man blinker til høyre og svinger ut.
I prinsippet er ei rundkjøring en vei med avkjørsler til høyre. Derfor burde det ikke blinkes til venstre.💣💣
For så vidt enig i at man alltid skal til venstre etter først å ha svingt til høyre i en rundkjøring før man forlater den.
Men ikke enig i at det ikke bør blinkes til venstre. Enig i at det ikke bør/skal blinkes til venstre når videre kjøring skal skje rett fram etter rundkjøringen. Da er det kun blinking til høyre, ut av rundkjøringen som gjelder, fra ytterfila i rundkjøringa med mindre kjøretøyet foran har blinket til høyre til en rundkjøringsavkjørsel før. I slike tilfeller mener jeg det er naturlig å plassere seg innerst mot selve rondellen - innerfila, om man vil - for deretter å blinke til høyre ut av rundkjøring og samtidig være observant på vikeplikten for evt. kjøretøy i samme retning fra ytterfila i rundkjøringen (høyreregelen).

Å blinke til venstre på vei inn i rundkjøringen gir signal om at man fortsetter kjøringen i rundkjøringen til en avkjørsel lenger til venstre enn kl. 12:00, dvs. rett fram i de fleste tilfeller om man ser for seg rundkjøringen som en urskive.
For meg er dette helt naturlig å gjøre i slike tilfeller.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 08 jun 2020, 17:47 ...med mindre kjøretøyet foran har blinket til høyre til en rundkjøringsavkjørsel før. I slike tilfeller mener jeg det er naturlig å plassere seg innerst mot selve rondellen - innerfila, om man vil - for deretter å blinke til høyre ut av rundkjøring
Hva er forskjellen på det og å kutte rett over? Du foretar da i prinsippet to feltskifter og kompliserer verden for deg selv?

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av NickNei »

Det mange ikke tenker så mye på er at det er førstemann inn i rundkjøringa som har forkjørsrett. En semi kan godt komme først inn, fordi om en kjapping må bremse i rundkjøringen for semi`n, Man har altså ikke vikeplikt fra venstre som mange later til å tro.. og blinklys er for å vise hvor vi skal, så med litt medgjørlighet så blinker man og viser hvor man skal, er vel ikke så vanskelig. Jeg blinker alltid når jeg skal til venstre, og mener selv at jeg slipper unna mange episoder fordi folk trodde jeg skulle rett frem. Bra for alle.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Rundkjøring og blinklys

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 08 jun 2020, 17:57
AJ skrev: 08 jun 2020, 17:47 ...med mindre kjøretøyet foran har blinket til høyre til en rundkjøringsavkjørsel før. I slike tilfeller mener jeg det er naturlig å plassere seg innerst mot selve rondellen - innerfila, om man vil - for deretter å blinke til høyre ut av rundkjøring
Hva er forskjellen på det og å kutte rett over? Du foretar da i prinsippet to feltskifter og kompliserer verden for deg selv?
Blir omtrent som å "kutte rett over", men kun et feltskifte siden jeg som regel alltid, dog litt avhengig av forankjørendes utblinking legger meg godt til venstre før jeg kjører inn i rundkjøringen. Men for å unngå risken med å havne i hekken på forankjørende, som skal ut av rundkjøringa før du selv skal det og som ikke rent sjelden bråbremser før avkjhøringen, så velger jeg altså å legge meg godt til siden i innerfila med god klaring for deretter å være spesielt oppmerksom på mulig kjøretøy i ytterfila, som jeg har vikeplikt for, før jeg freser ut av rundkjøringa.
Funker helt fint og aldri opplevd noen mulige farefulle rundkjøringssituasjoner med denne kjøreatferden.

Når dette er nevnt skal det også nevnes at jeg som oftest legger meg i innerfila i rundkjøringen hvis jeg har trafikk foran meg og skal videre rett fram etter rundkjøringspasseringen. Dette fordi jeg gjerne kjører forbi forankjørende og forbikjøringer gjør man naturligvis alltid til venstre for den forankjørende...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar