Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av cannon »

Snikendeugle skrev: 09 jun 2020, 11:18 Lite får meg til å sove bedre enn full kasko :)
Det er veldig betryggende å vite at om sykkelen skulle bli stjålet så har jeg en god forsikring å lene meg på.

Min forrige KTM RC 390 ble stjålet fra akkuratt same plass i garasjen hvor nåværende sykkel står. Heldigvis med kasko-forsikring, så jeg fikk full sum tilbake. Det er selvfølgelig litt kjedelig om nåværende sykkel skulle bli stjålet da det kun er produsert 500stk av utgaven, men det er ikke noe en forsikring får gjort noe med fra eller til uansett.
Enig. Du har valgt en sykkel som de færreste vil ha "råd" til å bli kvitt uten full dekning, enten det gjelder tryn eller tyveri. Knallfin sykkel :prf

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av FreewheelBurning »

Snikendeugle skrev: 09 jun 2020, 11:18 Lite får meg til å sove bedre enn full kasko :)
Det er veldig betryggende å vite at om sykkelen skulle bli stjålet så har jeg en god forsikring å lene meg på.
Det får du vel med delkasko også (for en billigere pris)?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Snikendeugle »

FreewheelBurning skrev: 09 jun 2020, 14:50
Snikendeugle skrev: 09 jun 2020, 11:18 Lite får meg til å sove bedre enn full kasko :)
Det er veldig betryggende å vite at om sykkelen skulle bli stjålet så har jeg en god forsikring å lene meg på.
Det får du vel med delkasko også (for en billigere pris)?
For så vidt sant. Det har jeg ikke lagt så mye tanker til. Sykkelen er uansett under finansiering, og der kreves det kasko.
Jeg er ganske fornøyd med at sykkelen også kan være utfor en ulykke og fremdeles dekke kostnader, hvis jeg først skal finne begrunnelsen :roll
Mange kaskoforsikringer dekker også uhell på førerutviklingskurs på bane :thumleft
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Tauright
Innlegg: 16
Registrert: 12 jul 2019, 22:03
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Tauright »

Bjerknez skrev: 09 jun 2020, 10:23 I diise dager hvor de fleste par har lånt seg til himmelen for å få drømmehuset, så kan det hende tapet blir større hvis noen "stjeler" henne, eller hvis hun skulle bytte beite. :lol
Her har jeg alt av lån på meg selv og betaler det alene (enn så lenge). Så strengt tatt hadde det blitt billigere om noen hadde «stjålet» henne.

Tror nesten eg vil påstå at en motorsykkel er billigere i drift enn fruen :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, ikke rart du har dame når dem får bo gratis og samtidig får lommepenger :lol

Bare se på Trump. :knegg

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av cannon »

Tauright skrev: 09 jun 2020, 15:35
Bjerknez skrev: 09 jun 2020, 10:23 I diise dager hvor de fleste par har lånt seg til himmelen for å få drømmehuset, så kan det hende tapet blir større hvis noen "stjeler" henne, eller hvis hun skulle bytte beite. :lol
Her har jeg alt av lån på meg selv og betaler det alene (enn så lenge). Så strengt tatt hadde det blitt billigere om noen hadde «stjålet» henne.

Tror nesten eg vil påstå at en motorsykkel er billigere i drift enn fruen :P
Joda, jada.....men håper frue og mc har ulike "bruksområder"....

Tauright
Innlegg: 16
Registrert: 12 jul 2019, 22:03
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Tauright »

cannon skrev: 09 jun 2020, 16:26
Tauright skrev: 09 jun 2020, 15:35
Bjerknez skrev: 09 jun 2020, 10:23 I diise dager hvor de fleste par har lånt seg til himmelen for å få drømmehuset, så kan det hende tapet blir større hvis noen "stjeler" henne, eller hvis hun skulle bytte beite. :lol
Her har jeg alt av lån på meg selv og betaler det alene (enn så lenge). Så strengt tatt hadde det blitt billigere om noen hadde «stjålet» henne.

Tror nesten eg vil påstå at en motorsykkel er billigere i drift enn fruen :P
Joda, jada.....men håper frue og mc har ulike "bruksområder"....
Forskjellig «bruksområder» har de ja :P

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Snikendeugle »

Blitt helt "Mannegruppa ottar" her inne tydeligvis :-k
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22845
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 09 jun 2020, 16:26
Tauright skrev: 09 jun 2020, 15:35
Bjerknez skrev: 09 jun 2020, 10:23 I diise dager hvor de fleste par har lånt seg til himmelen for å få drømmehuset, så kan det hende tapet blir større hvis noen "stjeler" henne, eller hvis hun skulle bytte beite. :lol
Her har jeg alt av lån på meg selv og betaler det alene (enn så lenge). Så strengt tatt hadde det blitt billigere om noen hadde «stjålet» henne.

Tror nesten eg vil påstå at en motorsykkel er billigere i drift enn fruen :P
Joda, jada.....men håper frue og mc har ulike "bruksområder"....
Litt usikker... Tilfredstillelsen er til tider omtrent like stor på begge. Derimot varer den lenger på sykkelen... :knegg

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Speedo »

Det er selvfølgelig en avveiing men for meg har ansvar fungert best. Spesielt da jeg startet med SV1000 og fullkasko var nesten like mye som jeg ga for sykkelen. Etter to år på denne kunne jeg kjøpe mer enn en ny sykkel kun med differansen, for det er det jeg gjør, setter av differansen til evt. et uhell. Har nå kjørt skadefritt med ansvar i 3 år på tungsykkel (og 5 år på lettsykkel). Tror nok jeg har spart opp et betydelig beløp ila. de årene. Nå kjører jeg en Street Triple og kasko er ikke helt hinsides på denne. 8366 pr år (fullkasko 6000 egenandel) mot 2000 for ansvar, men kjører likevel med ansvar da jeg synes differansen ikke forsvarer det jeg betalte for den. Ansvarsforsikringen skremmer meg uansett fra å ta de verste forbikjøringene :[-X

Sånn jeg ser det så blir differansen min egen forsikring, og har jeg vært heldig å unngått skader, så blir det som en bonus langsiktig.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Tauright
Innlegg: 16
Registrert: 12 jul 2019, 22:03
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: Hvilken forsikring? fullkasko eller delkasko?

Legg inn av Tauright »

Speedo skrev: 11 jun 2020, 20:33 Det er selvfølgelig en avveiing men for meg har ansvar fungert best. Spesielt da jeg startet med SV1000 og fullkasko var nesten like mye som jeg ga for sykkelen. Etter to år på denne kunne jeg kjøpe mer enn en ny sykkel kun med differansen, for det er det jeg gjør, setter av differansen til evt. et uhell. Har nå kjørt skadefritt med ansvar i 3 år på tungsykkel (og 5 år på lettsykkel). Tror nok jeg har spart opp et betydelig beløp ila. de årene. Nå kjører jeg en Street Triple og kasko er ikke helt hinsides på denne. 8366 pr år (fullkasko 6000 egenandel) mot 2000 for ansvar, men kjører likevel med ansvar da jeg synes differansen ikke forsvarer det jeg betalte for den. Ansvarsforsikringen skremmer meg uansett fra å ta de verste forbikjøringene :[-X

Sånn jeg ser det så blir differansen min egen forsikring, og har jeg vært heldig å unngått skader, så blir det som en bonus langsiktig.

Er på ingen måte en dum ide det du sier. Å velge ansvar men å spare differansen til enten delkasko eller fullkasko.

Takker alle sammen for gode tips og råd! :D

Svar