Skraper fot hvileren

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Hans1
Innlegg: 10
Registrert: 23 mai 2020, 23:18
Motorsykkelen din: Yamaha mt 125 2018

Skraper fot hvileren

Legg inn av Hans1 »

Når jeg kjører på bane så skraper fot hvileren ned til bakken, selvom jeg lener meg så langt jeg kan til siden. Men fothvileren har en liten «fot» er det dumt å kutte den vekk? Eller kan det være farlig om jeg skraper fot hvileren uten «foten»

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av pingvin »

Ikke farlig men "pysepinnen" er herdet stål så når den er borte så går det hardt utover fothvileren ;)

Og selvfølgelig mindre margin før "hard parts" tar nedi (avhengig av sykkelen), forhvileren bøyer seg opp, andre deler gjør ikke det så lett at mister trykket på hjula og velter.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av mortenolb »

Er i utgangspunktet ikke noe farlig. På min forrige sykkel var pysepinnene skrapt helt bort og jeg hadde fått tatt litt av selve fothvilerene også, men kan jo være greit å vite hvor langt unna du er å skrape litt mer vitale saker.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av Snikendeugle »

Du kan egentlig med fordel fjerne de pinnene om du kjører så aktivt. Da vil du ha mer å gå på før skraping skjer i selve fothvileren.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av Geiroe »

Pinnen er jo der for å dytte fothvileren opp, og samtidig spare støvelen din, lett å få den nedi. Hvis du får noe som ikke gir seg nedi, er det veldig ubehagelig, for sykkelen "retter" seg opp, så du ikke får fulgt den linja du hadde tenkt. Kanskje greit å ha de der.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av FredrikE24 »

Det er viktig å passe på at du ikke skraper for langt ned. Hos meg går midtstøtta i bakken når du blir altfor ivrig.

Jeg kjørte med originaldemper med 50 tusen bak seg da jeg skrapte fothvilere i hver sving. Skifta til Öhlins og problem mer eller mindre løst. Den gikk fra å se litt sigen ut, til å stuke litt. Da jeg kjørte på bane skrapte jeg imidlertid så kraftig at fothvilerne ble slipt ned til halv lengde. Da begynner andre ting å gå farlig nær bakken. Støvlene sleit jeg hull i så røyken sto.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av Bjerknez »

Det er jo ingenting. Jeg pleier å skrape opp sidespeilene jeg, så jeg må kjøpe nye hvert år. :knegg

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 05 jun 2020, 10:49 Det er jo ingenting. Jeg pleier å skrape opp sidespeilene jeg, så jeg må kjøpe nye hvert år. :knegg
Ikke noe subbemerker på tanklokket? :D
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 05 jun 2020, 10:53
Bjerknez skrev: 05 jun 2020, 10:49 Det er jo ingenting. Jeg pleier å skrape opp sidespeilene jeg, så jeg må kjøpe nye hvert år. :knegg
Ikke noe subbemerker på tanklokket? :D
Haha... nei så langt ned er jeg ikke. Vil jo ikke overdrive heller :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av Bjerknez »

Litt artig og se den ene skriver at han har skrapet mer enn den andre. Blir litt sånn, "jeg vant" liksom :lol

For all del... sikkert sant... bare litt artig :P

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av barske »

Syns ikke man trenger å latterliggjøre dette. På bane hvor man ikke kjører R-sykkel er dette meget relevante spørsmål.

Vil tro at de fleste sykler tåler større nedleggsvinkel men at det begrenses av fothvilere ect. Ser for meg at om trykket blir for stort på det som skraper nedi gjør at du mister feste på dekk etterhvert som igjen fører til slipp og low-side.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av Bjerknez »

barske skrev: 05 jun 2020, 13:52 Syns ikke man trenger å latterliggjøre dette. På bane hvor man ikke kjører R-sykkel er dette meget relevante spørsmål.

Vil tro at de fleste sykler tåler større nedleggsvinkel men at det begrenses av fothvilere ect. Ser for meg at om trykket blir for stort på det som skraper nedi gjør at du mister feste på dekk etterhvert som igjen fører til slipp og low-side.
Hehe, jeg latterligjør det ikke, men enkelte ganger virker det som om det blir en "konkurranse" rundt dette. Litt det samme som pysestriper etc. Jeg latterligjør det ikke på en ondskapsfull måte. Faktisk foretrekker jeg å tulle litt rundt dette.

For meg virker det som enkelte ganger at selve kneskrapet er hovedmålet og ikke resultatet etter kjøringen. Skjønner jo at dettkan bli litt sånn til tider, men jeg må få lov til å humre litt i skjegget av den grunn :knegg

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av kgjersda »

Hans1 skrev: 04 jun 2020, 23:54 Når jeg kjører på bane så skraper fot hvileren ned til bakken, selvom jeg lener meg så langt jeg kan til siden. Men fothvileren har en liten «fot» er det dumt å kutte den vekk? Eller kan det være farlig om jeg skraper fot hvileren uten «foten»
Dersom det er et stort problem så kan du vurdere å bytte fothvilere for å få plassert beina litt høyere oppe. Det finnes et hav mulige.
https://www.amazon.co.uk/FXCNC-Racing-Y ... ive&sr=1-4

Jeg ser du kjører en MT-125, kan det hende at fothvilerene fra en R125 passer? De deler vel mye av samme komponentene.
Spørs jo om du i det hele tatt har lyst å legge penger i det for å få løst problemet, hvis ikke må du bare jobbe med kroppsposisjonen og kjøreteknikk og holde deg innenfor grensene :)

Bjerknez skrev: 05 jun 2020, 14:26 For meg virker det som enkelte ganger at selve kneskrapet er hovedmålet og ikke resultatet etter kjøringen. Skjønner jo at dettkan bli litt sånn til tider, men jeg må få lov til å humre litt i skjegget av den grunn :knegg
Nå må det sies at du humrer i så og si alle tråder du kommer over.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 05 jun 2020, 10:56 For all del... sikkert sant... bare litt artig :P
Klart det er sant!

Mitt poeng er at man kan skrape som en gal, men man må undersøke hvor mye man har å gå på etterhvert. For meg ble det veldig dårlig plass mellom sykkelen og bakken følte jeg.<
Kan godt poste et bilde av fothvilerne ;)

Jeg gikk ned på dekkbredden(det sto for breit bakdekk på sykkelen da jeg kjøpte den, fordi forhandlere ikke har peiling..) og dagligdags fothvilerskraping ble vekk.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skraper fot hvileren

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 05 jun 2020, 18:54
Hans1 skrev: 04 jun 2020, 23:54 Når jeg kjører på bane så skraper fot hvileren ned til bakken, selvom jeg lener meg så langt jeg kan til siden. Men fothvileren har en liten «fot» er det dumt å kutte den vekk? Eller kan det være farlig om jeg skraper fot hvileren uten «foten»
Dersom det er et stort problem så kan du vurdere å bytte fothvilere for å få plassert beina litt høyere oppe. Det finnes et hav mulige.
https://www.amazon.co.uk/FXCNC-Racing-Y ... ive&sr=1-4

Jeg ser du kjører en MT-125, kan det hende at fothvilerene fra en R125 passer? De deler vel mye av samme komponentene.
Spørs jo om du i det hele tatt har lyst å legge penger i det for å få løst problemet, hvis ikke må du bare jobbe med kroppsposisjonen og kjøreteknikk og holde deg innenfor grensene :)

Bjerknez skrev: 05 jun 2020, 14:26 For meg virker det som enkelte ganger at selve kneskrapet er hovedmålet og ikke resultatet etter kjøringen. Skjønner jo at dettkan bli litt sånn til tider, men jeg må få lov til å humre litt i skjegget av den grunn :knegg
Nå må det sies at du humrer i så og si alle tråder du kommer over.
På hvilken måte er det et problem, og hvilke tråder er det du sikter til?

Svar