Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av FreewheelBurning »

Rent økonomisk er det vanskelig å slå ja. Ser den får positive reviews på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=8TIImi6zyRQ

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Snikendeugle »

SilverSmurfer skrev: 04 jun 2020, 18:11
FreewheelBurning skrev: 04 jun 2020, 16:13
SilverSmurfer skrev: 04 jun 2020, 14:06 Det er 125 jeg tenker å kjøpe meg uansett, i utgangspunktet etter at jeg har tatt lappen. Tar bare MC lappen for å kunne ha en Honda PCX 125 eller liknende. Problemet er at jeg ikke har lov til å lærekjøre med en slik sykkel alene. (Selv om det har blitt vurdert...) :twisted
Fordelen når du har tatt A er at du fritt kan velge mellom PCX125 eller enda gøyere scootere som BMW C400, XMAX 300 og TMAX (560) uten å få alle ulempene med tung mc.
Ja, det er derfor jeg har tenkt på tanken.

Samtidig så er hovedgrunnen til at PCX 125 frister selve prisen. 36000 kr for en splitter ny PCX levert til døren betyr jo i praksis at man kan kjøpe en PCX i dag, ha den i 5 år, gi den gamle bort og så kjøpe seg en ny for mindre enn prisen av en enkelt XMAX 300. ^^

Og 2019 modeller som har kjørt under 1000 km er jo helt nede i 24000 kroner på bruktmarkedet. Syklene er helt latterlig billige i forhold til kvaliteten.
Jøss, jeg har ikke sett denne modellen før og er helt enig. Til den prisen virker det jo som en ganske så knallsolid deal!
Kanskje jeg burde droppe 50cc-scooter prosjektet mitt for bybruk til dette :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 17:41
FredrikE24 skrev: 04 jun 2020, 15:08 Jeg kjørte moped siden tidlig barnehagealder. Har mange mange tusen kilometer på moped.

Første kjøretime forklarte jeg kjørelærer hvor jeg sto mens vi kledde på oss. Han virket såpass trygg på meg at vi satte oss rett på motorsykkelen(med han bakpå), startet opp, blinket til høyre og la i vei rett ut i rushtrafikken. Kjøreteknisk fikk jeg noen råd om hva sensorene likte å se, ellers var det ingenting.

Krypkjøringer, bremseøvelser alt det greiene der var barnemat.
At det har noe for seg er det liten tvil om. At det ikke har klare paralleller med motorsykkelkjøring er bare sprøyt.

Verste er vel for mange å faktisk bli sett på en moped :roll
Min moped har jeg enda. Knallkul, rask med trimsylinder, stor forgasser og omdreving.
Begynte imidlertid uten plombe i starten. Selv om man har krefter til å nå 90km/t trenger man ikke kjøre i 90 overalt.
Videre har man mulighet til å henge litt mer med i trafikken. Er ikke så svart-hvitt.. :P

Skal ikke si at motorsykkelkjøring er enkelt, men enkelte får det til å fremstå som magi som er utrolig vanskelig å mestre.
Jeg synes det var ganske greit å kjøre motorsykkel fra starten, til og med med passasjer, ikke fordi jeg har en gudegave, men fordi det var som å kjøre moped.
Jeg har sett veldig mange på mc ryggen når jeg tok førerkortet som slett ikke syntes det var enkelt. Så vertfall ikke sånn ut. Magi er det vel ikke, men skal man lære seg å kjøre lastebil eller vogntog som hjelper det lite å øve seg med bil og henger.
Nå dreier det seg om moped, ikke bil og henger.
Kjørt traktor med henger, så hengerlappen er sikkert ikke noe problem å ta heller. Sitter i muskelminnet.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

Snikendeugle skrev: 04 jun 2020, 20:02
SilverSmurfer skrev: 04 jun 2020, 18:11
FreewheelBurning skrev: 04 jun 2020, 16:13
SilverSmurfer skrev: 04 jun 2020, 14:06 Det er 125 jeg tenker å kjøpe meg uansett, i utgangspunktet etter at jeg har tatt lappen. Tar bare MC lappen for å kunne ha en Honda PCX 125 eller liknende. Problemet er at jeg ikke har lov til å lærekjøre med en slik sykkel alene. (Selv om det har blitt vurdert...) :twisted
Fordelen når du har tatt A er at du fritt kan velge mellom PCX125 eller enda gøyere scootere som BMW C400, XMAX 300 og TMAX (560) uten å få alle ulempene med tung mc.
Ja, det er derfor jeg har tenkt på tanken.

Samtidig så er hovedgrunnen til at PCX 125 frister selve prisen. 36000 kr for en splitter ny PCX levert til døren betyr jo i praksis at man kan kjøpe en PCX i dag, ha den i 5 år, gi den gamle bort og så kjøpe seg en ny for mindre enn prisen av en enkelt XMAX 300. ^^

Og 2019 modeller som har kjørt under 1000 km er jo helt nede i 24000 kroner på bruktmarkedet. Syklene er helt latterlig billige i forhold til kvaliteten.
Jøss, jeg har ikke sett denne modellen før og er helt enig. Til den prisen virker det jo som en ganske så knallsolid deal!
Kanskje jeg burde droppe 50cc-scooter prosjektet mitt for bybruk til dette :D
Når du har kl. A ser jeg absolutt ingen som helst grunn til at du ikke skulle gjøre det. Sykkelen er tilnærmet vedlikeholdsfri og kjører 45-50 km per liter bensin. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 jun 2020, 20:05
Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 17:41
FredrikE24 skrev: 04 jun 2020, 15:08 Jeg kjørte moped siden tidlig barnehagealder. Har mange mange tusen kilometer på moped.

Første kjøretime forklarte jeg kjørelærer hvor jeg sto mens vi kledde på oss. Han virket såpass trygg på meg at vi satte oss rett på motorsykkelen(med han bakpå), startet opp, blinket til høyre og la i vei rett ut i rushtrafikken. Kjøreteknisk fikk jeg noen råd om hva sensorene likte å se, ellers var det ingenting.

Krypkjøringer, bremseøvelser alt det greiene der var barnemat.
At det har noe for seg er det liten tvil om. At det ikke har klare paralleller med motorsykkelkjøring er bare sprøyt.

Verste er vel for mange å faktisk bli sett på en moped :roll
Min moped har jeg enda. Knallkul, rask med trimsylinder, stor forgasser og omdreving.
Begynte imidlertid uten plombe i starten. Selv om man har krefter til å nå 90km/t trenger man ikke kjøre i 90 overalt.
Videre har man mulighet til å henge litt mer med i trafikken. Er ikke så svart-hvitt.. :P

Skal ikke si at motorsykkelkjøring er enkelt, men enkelte får det til å fremstå som magi som er utrolig vanskelig å mestre.
Jeg synes det var ganske greit å kjøre motorsykkel fra starten, til og med med passasjer, ikke fordi jeg har en gudegave, men fordi det var som å kjøre moped.
Jeg har sett veldig mange på mc ryggen når jeg tok førerkortet som slett ikke syntes det var enkelt. Så vertfall ikke sånn ut. Magi er det vel ikke, men skal man lære seg å kjøre lastebil eller vogntog som hjelper det lite å øve seg med bil og henger.
Nå dreier det seg om moped, ikke bil og henger.
Kjørt traktor med henger, så hengerlappen er sikkert ikke noe problem å ta heller. Sitter i muskelminnet.
Ja, men ditt eksempel går andre veien. Traktor med henger er større enn bil med henger. Da går det bedre.

Muskelminnet er greit, men det endrer seg når kjøretøyet blir tyngre.

Snakker vi kun den trafikale biten for å fåcen formening angående det å kjøre to hjul i trafikken er sikkert moped helt ok.

Jeg snakker om å dra med seg en 200kg. Tung sykkel gjennom en sving i 80km/t hvor plassering feks. Plutselig er langt mer viktig etc.

Har selv kjørt moped ganske nylig og det var så langt i fra MC kjøring som man kan komme. Alt endrer seg.

Bilene hoper seg opp bak deg, så det med å «se langt frem» blir nedten dumt. Man blir mer bekymret for det som skjer bak. Nedlegg og flyt gjennom svinger er vanskelig når nåla stanger i 45km/t merket. Gasspådrag for å «justere» ut av sving er ikke mulig etc.

Jeg mener man ikke blir en gid mc fører selv om man har kjørt 20.000km. På en uke med moped. Natt og dag. Spesielt for en som er fersk.

For deg og meg som allerede kan begge delene er det lett og dra frem «muskelminnet». For en som aldri har kjørt tung motorsykkel vet ikke muskelminnet hvordan det er å kjøre tung sykkel, selv om man har kjørt ørten hundre mil på moped. For man vet regelrett ikke hvordan det føles.

Men vi kommer helt sikkert til å forbli uenige. Heltvgreit for meg det :)

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Subsea79 »

SilverSmurfer skrev: 03 jun 2020, 19:58 Jeg har klasse B sertifikat allerede, noe som gir meg førerrett på moped. Ønsker å ta enten klasse A1 eller A.

Jeg har ingen jeg kan lærekjøre med når det kommer til tung MC, så jeg har vurdert om jeg kanskje skulle ha kjøpt meg en moped som jeg kunne ha brukt til å lærekjøre, for å bli vant til MC og giring.

Har dette noe for seg? Og vil jeg tjene noe særlig på det? Eller er det like greit å bare ta noen ekstra kjøretimer hvis det blir nødvendig?
Hei.
Jeg var inne på samme tankegang som deg i fjor når jeg skulle ta lappen.
Selv om jeg er overbevist om at øvelse på moped ville ha vært litt til hjelp, spesielt mtp. balansetrening, så valgte jeg å ikke gjøre dette.
Det lille jeg ville ha fått ut av å kjøre moped, var på plass etter en kjøretime med gode tips fra kjørelærer.

Jeg fikk 2 tips her inne som var gull verdt for meg:
1. Kjøp den sykkelen du skal ha og krypkjør med den. Jeg satt ut kjegler på parkeringsplassen og øvde på krypkjøring. Dette gav meg selvtillit, og det var viktig for meg i hvert fall. PS: Ha gjerne 1-2 kjøretimer først, slik at du ikke lærer deg selv uvaner.
2. Tenk motorsykkel når du kjører bil. Utrolig hvor mye dette var til hjelp for meg. Tenk plassering i veibane etc. prøv å legg fra deg alle uvaner du har fått gjennom bilkjøringen. For meg var dette spesielt bruk av blinklys i rundkjøringer. :redface

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av FreewheelBurning »

Subsea79 skrev: 05 jun 2020, 08:06 Jeg fikk 2 tips her inne som var gull verdt for meg:
1. Kjøp den sykkelen du skal ha og krypkjør med den. Jeg satt ut kjegler på parkeringsplassen og øvde på krypkjøring. Dette gav meg selvtillit, og det var viktig for meg i hvert fall. PS: Ha gjerne 1-2 kjøretimer først, slik at du ikke lærer deg selv uvaner.
2. Tenk motorsykkel når du kjører bil. Utrolig hvor mye dette var til hjelp for meg. Tenk plassering i veibane etc. prøv å legg fra deg alle uvaner du har fått gjennom bilkjøringen. For meg var dette spesielt bruk av blinklys i rundkjøringer. :redface
Jeg vil ikke anbefale å kjøpe sykkelen før lappen er bestått. Hvertfall i følge trådstarter og samme som for meg, den måtte stått i garasjen når man ikke har mulighet til privat øvekjøring. Det er også noe ganske annet å krypkjøre med en scooter uten klutsj og gir, så det vil ikke bli sammenlignbart og mye enklere, selv om man kan øke selvtillitten som du sier.

Ellers bra tips, særlig den med bil!

Svar