Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 13:29
FreewheelBurning skrev: 04 jun 2020, 13:17
Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 12:36 Kjøp i vertfall i det minste en 125cc, så du kan holde følge med vanlig trafikk. Vertfall opp mot motorvei hastighet.
Det krever jo A1 lappen først. Bortkastet å ta det før A.
Tenker på øvekjøring da...
Det er 125 jeg tenker å kjøpe meg uansett, i utgangspunktet etter at jeg har tatt lappen. Tar bare MC lappen for å kunne ha en Honda PCX 125 eller liknende. Problemet er at jeg ikke har lov til å lærekjøre med en slik sykkel alene. (Selv om det har blitt vurdert...) :twisted

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av n00b »

Jeg hadde null erfaring med moped/lettsykkel/tung MC før jeg nå i våres satt meg på en tung MC for første gang. Tok lappen i løpet av 1,5 mnd. Jeg hadde et par ekstra kjøretimer da jeg spilte "bowling" på krypkjøringa i kjøregården :-k , men allikevel tror jeg ikke en moped ville gjort ting enklere. Kjøresykkelen veide godt over 200kg, og når man skal kjøre så sakte at noen skal kunne gå ved siden av så tror jeg det å kjøpe seg en moped for å øve nærmest blir som vranglæring.

Jeg tror forskjellen på A1 og A er opplæringen. På A så må man igjennom et kurs som heter "Presis kjøreteknikk på bane" det er kanskje det mest lærerike kurset jeg har vært på noen gang. Man øver på full stans i 40, 60, 80 og 100, man øver på unnamanøver i mange hastigheter osv. På A1 så er det ikke noe sånt kurs og opplæringen er "enklere", men ikke nødvendigvis bedre. Tross alt ønsker du å bli så trygg på sykkelen og trafikken som mulig. Ta førerkort direkte for A hvis du er over 25år, kjøp deg en 125cc (som du nok blir lei av i løpet av året) så har du iallefall alle muligheter åpne for veien videre. Prismessig er det ikke mye billigere for A1 enn A heller. Tror A1 ligger på ca 20-22.000,- men jeg betalte 25.000,- for A.

Lykke til med valget :thumleft

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

n00b skrev: 04 jun 2020, 14:20 Jeg hadde null erfaring med moped/lettsykkel/tung MC før jeg nå i våres satt meg på en tung MC for første gang. Tok lappen i løpet av 1,5 mnd. Jeg hadde et par ekstra kjøretimer da jeg spilte "bowling" på krypkjøringa i kjøregården :-k , men allikevel tror jeg ikke en moped ville gjort ting enklere. Kjøresykkelen veide godt over 200kg, og når man skal kjøre så sakte at noen skal kunne gå ved siden av så tror jeg det å kjøpe seg en moped for å øve nærmest blir som vranglæring.

Jeg tror forskjellen på A1 og A er opplæringen. På A så må man igjennom et kurs som heter "Presis kjøreteknikk på bane" det er kanskje det mest lærerike kurset jeg har vært på noen gang. Man øver på full stans i 40, 60, 80 og 100, man øver på unnamanøver i mange hastigheter osv. På A1 så er det ikke noe sånt kurs og opplæringen er "enklere", men ikke nødvendigvis bedre. Tross alt ønsker du å bli så trygg på sykkelen og trafikken som mulig. Ta førerkort direkte for A hvis du er over 25år, kjøp deg en 125cc (som du nok blir lei av i løpet av året) så har du iallefall alle muligheter åpne for veien videre. Prismessig er det ikke mye billigere for A1 enn A heller. Tror A1 ligger på ca 20-22.000,- men jeg betalte 25.000,- for A.

Lykke til med valget :thumleft
Takker, solid innspill det der. Hvis kjøreteknikk kurset faktisk er verdt å ha med seg kan det jo være like greit å velge A.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av BlåBil »

Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 04:56 Jeg mener bastant NEI. Bruk de tusenlappene på trafikkskolen og kjøretimer. En moped koster jo fort like mye som mc lappen koster. Vertfall mange tusen kroner, selv om du kjøper brukt.

Prøv kryptesten med moped, helt til du klarer den 100%. Så prøver du med motorsykkel. Jeg tror du blir overrasket.
Syns det er morsomt at du kan være så bastant når du ikke har tatt denne veien? Jeg må si at jeg synes det er forskjell på å sammenligne fra lett til tung og tung til lett. JEG som har tatt denne veien med et hode som er innstilt på å lære, så mener jeg at det er en alternativ måte som har fungert for meg. Jeg må ærlig si at jeg blir provosert når folk sier bastant at det ikke funker uten erfaring og argumenter som jeg selv synes ikke holder helt.

Og forresten, en moped kan alltid selges videre for de som helt har glemt det. Krypkjøring på tung ble barnemat etter å ha mestret dette på mopeden. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

BlåBil skrev: 04 jun 2020, 14:32
Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 04:56 Jeg mener bastant NEI. Bruk de tusenlappene på trafikkskolen og kjøretimer. En moped koster jo fort like mye som mc lappen koster. Vertfall mange tusen kroner, selv om du kjøper brukt.

Prøv kryptesten med moped, helt til du klarer den 100%. Så prøver du med motorsykkel. Jeg tror du blir overrasket.
Syns det er morsomt at du kan være så bastant når du ikke har tatt denne veien? Jeg må si at jeg synes det er forskjell på å sammenligne fra lett til tung og tung til lett. JEG som har tatt denne veien med et hode som er innstilt på å lære, så mener jeg at det er en alternativ måte som har fungert for meg. Jeg må ærlig si at jeg blir provosert når folk sier bastant at det ikke funker uten erfaring og argumenter som jeg selv synes ikke holder helt.

Og forresten, en moped kan alltid selges videre for de som helt har glemt det. Krypkjøring på tung ble barnemat etter å ha mestret dette på mopeden. :)
Jeg skrev "jeg MENER bastant nei"

Jeg har selv kjørt moped i både ung og voksen alder, og er veldig overbevist om at moped har lite med MC å gjøre. Hva blir neste? Er EL sykkel en grei måte og øve seg på? Altså tråsykkel med batteri? Man må riktignok tråkke, men ellers kommer man jo greit kjapt avgårde.

Jeg har prøvd kryptesten med både Tempo Corvette 50cc og motorsykkel. Har fint lite og si hvor jeg god jeg er med tempoen. Med motorsykkelen er dte helt noe annet. Svingradius er som oftest dårligere på motorsykkel, motorsykkelen er bredere, samt veier mere. Man må også være langt mer ømfintlig med gassrulla og en evt. velt betyr faktisk noe.

Velter man med moped, er dte bare "pytsan", "opp igjen" liksom. Med motorsykkel blir man flere tusen kroner fattigere og ikke minst trolig alvorlig skadet.

Andre grunner som lav fart hvor man ikke har mulighet til å holde følge med annen normal trafikk, samt forbikjøring etc. er nevnt tidligere.

Alt er selvsagt bedre enn ingenting, så 100% unyttig er det ikke hvis absolutt alle alle sjanser er brent, men jeg kan jo ikke anbefale å bruke moped til slikt på generelt grunnlag. Da blir det et ganske bastant nei fra min side. Det er min mening, ikke noe annet.

Ikke er jeg politi, ikke jobber jeg i veivesenet etc. Snakker ut fra egen erfaring, ikke noe annet. Andre har sikkert langt mer erfaring en meg, så det er ikke sikkert at mine meninger bør vektlegges veldig høyt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjørte moped siden tidlig barnehagealder. Har mange mange tusen kilometer på moped.

Første kjøretime forklarte jeg kjørelærer hvor jeg sto mens vi kledde på oss. Han virket såpass trygg på meg at vi satte oss rett på motorsykkelen(med han bakpå), startet opp, blinket til høyre og la i vei rett ut i rushtrafikken. Kjøreteknisk fikk jeg noen råd om hva sensorene likte å se, ellers var det ingenting.

Krypkjøringer, bremseøvelser alt det greiene der var barnemat.
At det har noe for seg er det liten tvil om. At det ikke har klare paralleller med motorsykkelkjøring er bare sprøyt.

Verste er vel for mange å faktisk bli sett på en moped :roll
Min moped har jeg enda. Knallkul, rask med trimsylinder, stor forgasser og omdreving.
Begynte imidlertid uten plombe i starten. Selv om man har krefter til å nå 90km/t trenger man ikke kjøre i 90 overalt.
Videre har man mulighet til å henge litt mer med i trafikken. Er ikke så svart-hvitt.. :P

Skal ikke si at motorsykkelkjøring er enkelt, men enkelte får det til å fremstå som magi som er utrolig vanskelig å mestre.
Jeg synes det var ganske greit å kjøre motorsykkel fra starten, til og med med passasjer, ikke fordi jeg har en gudegave, men fordi det var som å kjøre moped.
Sist redigert av FredrikE24 den 04 jun 2020, 15:21, redigert 1 gang totalt.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av BlåBil »

Jepp, 100% er det selvfølgelig ikke. Som jeg nevnte tidligere så er geometri det samme. Man lærer om grunnleggende kontrastyring og balanse(vektdistribusjon). Nå må ikke folk misforstå at man lærer seg automatisk å kjøre en tung mc av å kjøre moped, for det er åpenbart ikke tilfellet.
Velter man med moped, er dte bare "pytsan", "opp igjen" liksom. Med motorsykkel blir man flere tusen kroner fattigere og ikke minst trolig alvorlig skadet.
Ser hvor du vil, men innstillingen der er feil når man skal lære. Jeg vil ikke si at man skal være mindre forsiktig på en tung, men heller mer forsiktig på en moped. Ha mer respekt for det. Uansett, det handler mye om sin egen innstilling. Skal ikke konvertere deg eller noe heller.

Alt på to hjul har likhetstrekk med hverandre og ergo kan man ta lærdom mellom disse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

BlåBil skrev: 04 jun 2020, 15:20 Jepp, 100% er det selvfølgelig ikke. Som jeg nevnte tidligere så er geometri det samme. Man lærer om grunnleggende kontrastyring og balanse(vektdistribusjon). Nå må ikke folk misforstå at man lærer seg automatisk å kjøre en tung mc av å kjøre moped, for det er åpenbart ikke tilfellet.
Velter man med moped, er dte bare "pytsan", "opp igjen" liksom. Med motorsykkel blir man flere tusen kroner fattigere og ikke minst trolig alvorlig skadet.
Ser hvor du vil, men innstillingen der er feil når man skal lære. Jeg vil ikke si at man skal være mindre forsiktig på en tung, men heller mer forsiktig på en moped. Ha mer respekt for det. Uansett, det handler mye om sin egen innstilling. Skal ikke konvertere deg eller noe heller.

Alt på to hjul har likhetstrekk med hverandre og ergo kan man ta lærdom mellom disse.
Det gir et større ansvar og kjøre tung. Sykkelen ER tyngre. Det er et faktum. Er man fersk så tenker man på hva som kan gå galt hvis man velter etc. Man KAN faktisk bli alvorlig skadet ved en velt. Det blir man neppe med en moped.

Slike ting gjør at man kan skape seg falsk forhåpning vedrørende det å kjøre motorsykkel. Hvis man har "øvekjørt" på moped og kjørt veldig mye der, så er man ikke klar for oppkjøring på tung av den grunn. Jeg er ganske sikker på at det hadde gått galt.

Man må få inn følelsen av det å faktisk kjøre tung sykkel for å kunne beherke den tror jeg.

Selv om jeg kan kjøre personbil er det ikke like sikkert jeg hadde klart og manævrere en buss like elegant.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 13:29
FreewheelBurning skrev: 04 jun 2020, 13:17
Bjerknez skrev: 04 jun 2020, 12:36 Kjøp i vertfall i det minste en 125cc, så du kan holde følge med vanlig trafikk. Vertfall opp mot motorvei hastighet.
Det krever jo A1 lappen først. Bortkastet å ta det før A.
Tenker på øvekjøring da...
Øvekjøring var ikke en mulighet ifølge trådstarter.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av BlåBil »

Ikke noe vondt ment men herregud sååå vanskelig er det ikke å lære seg å kjøre tung mc som du skal ha det til

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av BlåBil »

FredrikE24 skrev: 04 jun 2020, 15:08 Skal ikke si at motorsykkelkjøring er enkelt, men enkelte får det til å fremstå som magi som er utrolig vanskelig å mestre.
Jeg synes det var ganske greit å kjøre motorsykkel fra starten, til og med med passasjer, ikke fordi jeg har en gudegave, men fordi det var som å kjøre moped.
Enig!

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av FreewheelBurning »

SilverSmurfer skrev: 04 jun 2020, 14:06 Det er 125 jeg tenker å kjøpe meg uansett, i utgangspunktet etter at jeg har tatt lappen. Tar bare MC lappen for å kunne ha en Honda PCX 125 eller liknende. Problemet er at jeg ikke har lov til å lærekjøre med en slik sykkel alene. (Selv om det har blitt vurdert...) :twisted
Fordelen når du har tatt A er at du fritt kan velge mellom PCX125 eller enda gøyere scootere som BMW C400, XMAX 300 og TMAX (560) uten å få alle ulempene med tung mc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

BlåBil skrev: 04 jun 2020, 16:06 Ikke noe vondt ment men herregud sååå vanskelig er det ikke å lære seg å kjøre tung mc som du skal ha det til
Tar det ikke så veldig til meg heller, så det går bra :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 jun 2020, 15:08 Jeg kjørte moped siden tidlig barnehagealder. Har mange mange tusen kilometer på moped.

Første kjøretime forklarte jeg kjørelærer hvor jeg sto mens vi kledde på oss. Han virket såpass trygg på meg at vi satte oss rett på motorsykkelen(med han bakpå), startet opp, blinket til høyre og la i vei rett ut i rushtrafikken. Kjøreteknisk fikk jeg noen råd om hva sensorene likte å se, ellers var det ingenting.

Krypkjøringer, bremseøvelser alt det greiene der var barnemat.
At det har noe for seg er det liten tvil om. At det ikke har klare paralleller med motorsykkelkjøring er bare sprøyt.

Verste er vel for mange å faktisk bli sett på en moped :roll
Min moped har jeg enda. Knallkul, rask med trimsylinder, stor forgasser og omdreving.
Begynte imidlertid uten plombe i starten. Selv om man har krefter til å nå 90km/t trenger man ikke kjøre i 90 overalt.
Videre har man mulighet til å henge litt mer med i trafikken. Er ikke så svart-hvitt.. :P

Skal ikke si at motorsykkelkjøring er enkelt, men enkelte får det til å fremstå som magi som er utrolig vanskelig å mestre.
Jeg synes det var ganske greit å kjøre motorsykkel fra starten, til og med med passasjer, ikke fordi jeg har en gudegave, men fordi det var som å kjøre moped.
Jeg har sett veldig mange på mc ryggen når jeg tok førerkortet som slett ikke syntes det var enkelt. Så vertfall ikke sånn ut. Magi er det vel ikke, men skal man lære seg å kjøre lastebil eller vogntog som hjelper det lite å øve seg med bil og henger.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Er det lurt å kjøpe seg en moped for å lærekjøre?

Legg inn av SilverSmurfer »

FreewheelBurning skrev: 04 jun 2020, 16:13
SilverSmurfer skrev: 04 jun 2020, 14:06 Det er 125 jeg tenker å kjøpe meg uansett, i utgangspunktet etter at jeg har tatt lappen. Tar bare MC lappen for å kunne ha en Honda PCX 125 eller liknende. Problemet er at jeg ikke har lov til å lærekjøre med en slik sykkel alene. (Selv om det har blitt vurdert...) :twisted
Fordelen når du har tatt A er at du fritt kan velge mellom PCX125 eller enda gøyere scootere som BMW C400, XMAX 300 og TMAX (560) uten å få alle ulempene med tung mc.
Ja, det er derfor jeg har tenkt på tanken.

Samtidig så er hovedgrunnen til at PCX 125 frister selve prisen. 36000 kr for en splitter ny PCX levert til døren betyr jo i praksis at man kan kjøpe en PCX i dag, ha den i 5 år, gi den gamle bort og så kjøpe seg en ny for mindre enn prisen av en enkelt XMAX 300. ^^

Og 2019 modeller som har kjørt under 1000 km er jo helt nede i 24000 kroner på bruktmarkedet. Syklene er helt latterlig billige i forhold til kvaliteten.

Svar