Bekledning og beskyttelse på scooter

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Kråka »

Er litt i tankeboksen på valg av kjøretøy. For å realisere noe i år er det mer sannsynlig at det blir en 300kubikk scooter. Med tanke på bekledning føler jeg man tenker mer sikkerhet på en vanlig type MC kontra scooter. Er det folk her med scooter som kjører i full bekledning? Har aldri sett det selv, men tenker jo at det er det mest fornuftige.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av TGR »

Kråka skrev: 04 mai 2020, 20:45 Er litt i tankeboksen på valg av kjøretøy. For å realisere noe i år er det mer sannsynlig at det blir en 300kubikk scooter. Med tanke på bekledning føler jeg man tenker mer sikkerhet på en vanlig type MC kontra scooter. Er det folk her med scooter som kjører i full bekledning? Har aldri sett det selv, men tenker jo at det er det mest fornuftige.
Man er akkurat like sårbar på en scooter som på en annen tohjuling. Ikke noe å lure på, kle deg skikkelig :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

Kjør på med full Dainese skinndress, racing støvler, ryggskinne, Chuberth C4 Pro, og Rukke Goretex hansker. Husk å ta bilde :knegg

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Sattphalat »

Hei
Her i Oslo ser en mange på scooter med skikkelige klær.
Noen som pendler på moped også med skikkelige klær. Både ungdom og voksne.
Også har du jo noen som kjører rundt som Bjernez med knebukse og wifebeater.


Edit. Forsøker å erte opp Bjerknez litt.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av FredrikE24 »

Dette beror helt på hva jeg skal og i hvilken hastighet. Skal jeg på butikken dropper jeg gjerne bukse og støvler.

Solid jakke, hansker og hjelm er et minimum. Jakke må man vel ha på uansett, så jakke for MC bruk er greit det. Hansker fordi jeg ikke kunne tenke meg å ta meg i mot asfalten uten. Har sklidd rundt 10 meter på dongeri i mopedtida, men man tåler nok bedre en støyt i ung alder.

Sånn i det daglige til og fra jobb er det full pakke som gjelder. Hadde jeg bodd i nærheten av jobb med kun 50soner i Oslo hadde jeg nok vært litt mer løssluppen, men er uansett greit å ha når uhellet først er ute.

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Kråka »

FredrikE24 skrev: 04 mai 2020, 23:18 Sånn i det daglige til og fra jobb er det full pakke som gjelder. Hadde jeg bodd i nærheten av jobb med kun 50soner i Oslo hadde jeg nok vært litt mer løssluppen, men er uansett greit å ha når uhellet først er ute.
Hva leger du i full pakke led tanke på bukse? Kevlar jeans eller normal tykk mc bukse?

Jeg har ikke noe problem i å kle på meg skikkelig. Vel skinndress utgår.
Men etter å ha studert samtlige siste ukene har jeg ikke sett annet enn vanlige klær. Inkl shorts og flip-flop i 80 sonen.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg kjører 300cc scooter med full rustning. Skinnjakke, ryggplate, skulder, knær, mc støvler. Som andre sier, går det galt i 100+ spiller det ikke noen rolle hva du kjørte.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Kwak »

Bjerknez skrev: 04 mai 2020, 21:49 Kjør på med full Dainese skinndress, racing støvler, ryggskinne, Chuberth C4 Pro, og Rukke Goretex hansker. Husk å ta bilde :knegg
:lol
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

Sattphalat skrev: 04 mai 2020, 23:06 Hei
Her i Oslo ser en mange på scooter med skikkelige klær.
Noen som pendler på moped også med skikkelige klær. Både ungdom og voksne.
Også har du jo noen som kjører rundt som Bjernez med knebukse og wifebeater.


Edit. Forsøker å erte opp Bjerknez litt.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Haha, det er bare å erte i vei, jeg tåler det :twothumbs:

Nå vet jeg ikke hva knebukse og wifebeater er, men det var sikkert morsomt for dem som forsto det :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 mai 2020, 23:18 Dette beror helt på hva jeg skal og i hvilken hastighet. Skal jeg på butikken dropper jeg gjerne bukse og støvler.

Solid jakke, hansker og hjelm er et minimum. Jakke må man vel ha på uansett, så jakke for MC bruk er greit det. Hansker fordi jeg ikke kunne tenke meg å ta meg i mot asfalten uten. Har sklidd rundt 10 meter på dongeri i mopedtida, men man tåler nok bedre en støyt i ung alder.

Sånn i det daglige til og fra jobb er det full pakke som gjelder. Hadde jeg bodd i nærheten av jobb med kun 50soner i Oslo hadde jeg nok vært litt mer løssluppen, men er uansett greit å ha når uhellet først er ute.
Har selv sklidd noen meter med dongeri og dunjakke i mine mopedtider. Gikk overaskende bra hver gang. Men det gikk som oftest ikke veldig fort. Den ene gangen huka jeg styret i en lyktestolpe i 50km/t. Jeg husker bare at jeg lå på asfalten. Visiret på hjelmen sprakk, jeg blødde fra kneet og jakka var ødelagt, men jeg var like fin.

I en alder av 43 og dårlig rygg og ellers stiv i kroppen hadde jeg nok trolig omkommet. (noe overdrevet selvsagt...) :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av FredrikE24 »

Kråka skrev: 04 mai 2020, 23:53
FredrikE24 skrev: 04 mai 2020, 23:18 Sånn i det daglige til og fra jobb er det full pakke som gjelder. Hadde jeg bodd i nærheten av jobb med kun 50soner i Oslo hadde jeg nok vært litt mer løssluppen, men er uansett greit å ha når uhellet først er ute.
Hva leger du i full pakke led tanke på bukse? Kevlar jeans eller normal tykk mc bukse?

Jeg har ikke noe problem i å kle på meg skikkelig. Vel skinndress utgår.
Men etter å ha studert samtlige siste ukene har jeg ikke sett annet enn vanlige klær. Inkl shorts og flip-flop i 80 sonen.
Jakke, bukse, hansker, støvler, ryggskinne. Tar meg rundt 45 sekunder å få dette på meg. Rimelig innøvd, så sparer ikke mye tid på å droppe noe av det.

The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av The-Stig »

Kråka skrev: 04 mai 2020, 20:45 Er litt i tankeboksen på valg av kjøretøy. For å realisere noe i år er det mer sannsynlig at det blir en 300kubikk scooter. Med tanke på bekledning føler jeg man tenker mer sikkerhet på en vanlig type MC kontra scooter. Er det folk her med scooter som kjører i full bekledning? Har aldri sett det selv, men tenker jo at det er det mest fornuftige.
Jeg har både scooter og stor mc. En Yamaha Xmax 300, (som forøvrig er til utleie via Hygglo.no) og kjører ikke en meter på offentlig vei uten fullt utstyr. Bukse, jakke, hansker, hjelm, ryggskinne.
Hva andre som kjører scooter mener om hva som er innafor og ikke, får være opp til dem. Men det er akkurat like mange andre idioter ute i trafikken, om du kjører scooter eller større mc.
Tenk egen sikkerhet! Og kjør fort og vakkert!
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 mai 2020, 08:01
Kråka skrev: 04 mai 2020, 23:53
FredrikE24 skrev: 04 mai 2020, 23:18 Sånn i det daglige til og fra jobb er det full pakke som gjelder. Hadde jeg bodd i nærheten av jobb med kun 50soner i Oslo hadde jeg nok vært litt mer løssluppen, men er uansett greit å ha når uhellet først er ute.
Hva leger du i full pakke led tanke på bukse? Kevlar jeans eller normal tykk mc bukse?

Jeg har ikke noe problem i å kle på meg skikkelig. Vel skinndress utgår.
Men etter å ha studert samtlige siste ukene har jeg ikke sett annet enn vanlige klær. Inkl shorts og flip-flop i 80 sonen.
Jakke, bukse, hansker, støvler, ryggskinne. Tar meg rundt 45 sekunder å få dette på meg. Rimelig innøvd, så sparer ikke mye tid på å droppe noe av det.
Jeg vil gjerne se en video av at du klarer dette på 45 sekunder. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

The-Stig skrev: 05 mai 2020, 08:04
Kråka skrev: 04 mai 2020, 20:45 Er litt i tankeboksen på valg av kjøretøy. For å realisere noe i år er det mer sannsynlig at det blir en 300kubikk scooter. Med tanke på bekledning føler jeg man tenker mer sikkerhet på en vanlig type MC kontra scooter. Er det folk her med scooter som kjører i full bekledning? Har aldri sett det selv, men tenker jo at det er det mest fornuftige.
Jeg har både scooter og stor mc. En Yamaha Xmax 300, (som forøvrig er til utleie via Hygglo.no) og kjører ikke en meter på offentlig vei uten fullt utstyr. Bukse, jakke, hansker, hjelm, ryggskinne.
Hva andre som kjører scooter mener om hva som er innafor og ikke, får være opp til dem. Men det er akkurat like mange andre idioter ute i trafikken, om du kjører scooter eller større mc.
Tenk egen sikkerhet! Og kjør fort og vakkert!
Jeg har aldri sagt at man trenger mindre utstyr når man kjører scooter. Jeg tenker mest på det estetiske. For selv om det er smart og fornuftig, så ser det mildt sagt humoristisk ut. Faktisk har jeg til gode å se noen på scooter med full racing oppkledning fra topp til tå. Men NÅR jeg ser det så skal jeg ta frem mobilkameraet! :twothumbs:

The-Stig
Innlegg: 219
Registrert: 20 jan 2009, 10:42
Motorsykkelen din: BMW R1250 RS 2020 Modell
Sted: Oslo

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av The-Stig »

Bjerknez skrev: 05 mai 2020, 08:09
FredrikE24 skrev: 05 mai 2020, 08:01

Jakke, bukse, hansker, støvler, ryggskinne. Tar meg rundt 45 sekunder å få dette på meg. Rimelig innøvd, så sparer ikke mye tid på å droppe noe av det.
Jeg vil gjerne se en video av at du klarer dette på 45 sekunder. :twothumbs:
Copy that! :twothumbs: :prf
Historikk

- 2020 BMW R1250RS
X Yamaha Xmax 300
X 2012 Triumph 1050 Sprint GT
X 2007 Honda CBF1000S
X 1992 Suzuki GSX1100F
X 1984 Honda VF1000F
X 1984 Suzuki GSX750ES

Svar