Bekledning og beskyttelse på scooter

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
GstarOne
Innlegg: 27
Registrert: 02 mai 2020, 21:45
Motorsykkelen din: Ktm Duke 790 2019 ,Aprilia rsv4 rr 2019

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av GstarOne »

Bruk riktig utstyr det er det eneste å anbefale.. man får like vondt og skader seg like mye enten det er moped eller tung..går du i bakken når du ligger i 50km/h så har ikke ikke noe og si om det er tråsykkel eller mc. Dette gjelder også når man SKAL BARE på butikken 😁😂😉
-Ktm 690 smc 2015-
-Ktm 1290 superduke 2016-
-Ktm 1290 adventure s 2018-
-Ktm 790 duke 2019-

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Sakkle »

GstarOne skrev: 05 mai 2020, 09:31 Dette gjelder også når man SKAL BARE på butikken 😁😂😉
Mulig jeg er uansvarlig, men om jeg skal 300 meter til butikken og ha et par ting bruker jeg hjelm og det er det... Det er en risiko der, og den aksepterer jeg. Jeg gidder ikke bruke like lang tid på å kle på meg som hele turen ellers ville tatt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

GstarOne
Innlegg: 27
Registrert: 02 mai 2020, 21:45
Motorsykkelen din: Ktm Duke 790 2019 ,Aprilia rsv4 rr 2019

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av GstarOne »

Sakkle skrev: 05 mai 2020, 09:39
GstarOne skrev: 05 mai 2020, 09:31 Dette gjelder også når man SKAL BARE på butikken 😁😂😉
Mulig jeg er uansvarlig, men om jeg skal 300 meter til butikken og ha et par ting bruker jeg hjelm og det er det... Det er en risiko der, og den aksepterer jeg. Jeg gidder ikke bruke like lang tid på å kle på meg som hele turen ellers ville tatt.
Det skjønner jeg jo og jeg gjør de samme selv til tider er også da klar over at det kan gå galt ,men det er din og min avgjørelse.. jeg kan ikke anbefale eller si til noen som spør på forumet at det går greit :prf hva man velger å gjøre er en annen sak :twothumbs:
-Ktm 690 smc 2015-
-Ktm 1290 superduke 2016-
-Ktm 1290 adventure s 2018-
-Ktm 790 duke 2019-

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Snikendeugle »

Hansker og hjelm + vanlige klær og jakke.
Selvfølgelig mer sårbart, men dette er en risk/nytte/hassle-sak som er en individuell vurdering for hver enkelt. Selv tar jeg glatt den risikoen, både på scooter og motorsykkel om jeg ikke har noen planer om å kjøre fort selv.

Det er i hvert fall helt uaktuelt for meg å ta på fullt med utstyr for å kjøre mc til kontorjobben midt i byen eller til butikken for å kjøpe brød.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 05 mai 2020, 09:39
GstarOne skrev: 05 mai 2020, 09:31 Dette gjelder også når man SKAL BARE på butikken 😁😂😉
Mulig jeg er uansvarlig, men om jeg skal 300 meter til butikken og ha et par ting bruker jeg hjelm og det er det... Det er en risiko der, og den aksepterer jeg. Jeg gidder ikke bruke like lang tid på å kle på meg som hele turen ellers ville tatt.
Det gjør jeg også. Men man må bare huske på at hvis man sier det høyt her i forumet, så vil man aldri vinne et argument for å gjøre dette. Det kan jeg derimot leve med. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37866
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 05 mai 2020, 11:30
Sakkle skrev: 05 mai 2020, 09:39
GstarOne skrev: 05 mai 2020, 09:31 Dette gjelder også når man SKAL BARE på butikken 😁😂😉
Mulig jeg er uansvarlig, men om jeg skal 300 meter til butikken og ha et par ting bruker jeg hjelm og det er det... Det er en risiko der, og den aksepterer jeg. Jeg gidder ikke bruke like lang tid på å kle på meg som hele turen ellers ville tatt.
Det gjør jeg også. Men man må bare huske på at hvis man sier det høyt her i forumet, så vil man aldri vinne et argument for å gjøre dette. Det kan jeg derimot leve med. :thumleft
Å... :eh ?
Enhver får gjøre sine valg. Det er fortsatt slik at det kun er påbudt med hjelm.
Selv synes jeg det er like lettvindt å dra på seg en skinnbukse med sikkerhetsdetaljer som en vanlig bukse, finne fram et par hansker og kjørejakke til de korte turene på butikken. Hender jeg dropper ryggskinna, selv om det er egentlig er blitt en ryggmargsrefelsk å ta den på, akkurat som når jeg kjører bil når det gjelder bilbeltet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av KåreDump »

Sakkle skrev: 05 mai 2020, 09:39
GstarOne skrev: 05 mai 2020, 09:31 Dette gjelder også når man SKAL BARE på butikken 😁😂😉
Mulig jeg er uansvarlig, men om jeg skal 300 meter til butikken og ha et par ting bruker jeg hjelm og det er det... Det er en risiko der, og den aksepterer jeg. Jeg gidder ikke bruke like lang tid på å kle på meg som hele turen ellers ville tatt.
Samme her!
Men de fins jo mye fint i kevlar, så i dag kan man kjøre rimelig beskyttet uten å se ut som en Power Ranger eller en av Village People. :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 05 mai 2020, 11:36
Bjerknez skrev: 05 mai 2020, 11:30
Sakkle skrev: 05 mai 2020, 09:39
GstarOne skrev: 05 mai 2020, 09:31 Dette gjelder også når man SKAL BARE på butikken 😁😂😉
Mulig jeg er uansvarlig, men om jeg skal 300 meter til butikken og ha et par ting bruker jeg hjelm og det er det... Det er en risiko der, og den aksepterer jeg. Jeg gidder ikke bruke like lang tid på å kle på meg som hele turen ellers ville tatt.
Det gjør jeg også. Men man må bare huske på at hvis man sier det høyt her i forumet, så vil man aldri vinne et argument for å gjøre dette. Det kan jeg derimot leve med. :thumleft
Å... :eh ?
Enhver får gjøre sine valg. Det er fortsatt slik at det kun er påbudt med hjelm.
Selv synes jeg det er like lettvindt å dra på seg en skinnbukse med sikkerhetsdetaljer som en vanlig bukse, finne fram et par hansker og kjørejakke til de korte turene på butikken. Hender jeg dropper ryggskinna, selv om det er egentlig er blitt en ryggmargsrefelsk å ta den på, akkurat som når jeg kjører bil når det gjelder bilbeltet.
Jada, man vil alltid tape en "egoist" diskusjon vedrørende emner som "tenker du ikke på de som er glad i deg" etc. Det eneste riktige er jo å bruke mest mulig beskyttelse ALLTID hvis de man er glad i (og som er glad i deg) spiller noen trille gjerne vil se deg minst mulig skadet, og aller helst ikke skadet i det hele tatt.

Stort sett kjører jeg med alt utstyr, men det hender jeg dropper kjørebuksa og støvlene samt kanskje kjørejakken en varm dag hvis jeg bare skal på butikken.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av FreewheelBurning »

GstarOne skrev: 05 mai 2020, 09:31 Bruk riktig utstyr det er det eneste å anbefale.. man får like vondt og skader seg like mye enten det er moped eller tung..går du i bakken når du ligger i 50km/h så har ikke ikke noe og si om det er tråsykkel eller mc. Dette gjelder også når man SKAL BARE på butikken 😁😂😉
Her er det hverken snakk om tung eller moped, men mellomtung. Da går man i bakken ikke i bakken i 50km/h, men i samme hastighet som på tung!
Bjerknez skrev: 05 mai 2020, 08:12 Jeg har aldri sagt at man trenger mindre utstyr når man kjører scooter. Jeg tenker mest på det estetiske. For selv om det er smart og fornuftig, så ser det mildt sagt humoristisk ut. Faktisk har jeg til gode å se noen på scooter med full racing oppkledning fra topp til tå. Men NÅR jeg ser det så skal jeg ta frem mobilkameraet! :twothumbs:
Det finnes scooter racing.
Bilde
https://www.malossi.com/en/malossi-amba ... are-fusto/
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 05 mai 2020, 13:21
Bjerknez skrev: 05 mai 2020, 08:12 Jeg har aldri sagt at man trenger mindre utstyr når man kjører scooter. Jeg tenker mest på det estetiske. For selv om det er smart og fornuftig, så ser det mildt sagt humoristisk ut. Faktisk har jeg til gode å se noen på scooter med full racing oppkledning fra topp til tå. Men NÅR jeg ser det så skal jeg ta frem mobilkameraet! :twothumbs:
Det finnes scooter racing.
Bilde
https://www.malossi.com/en/malossi-amba ... are-fusto/
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Jada, jeg vet det. Blir i mitt hode uansett litt komisk. Sikkert artig, for all del, men skulle jeg kjørt racing ville jeg nok valgt en mer passende sykkel (med to hjul).

Det er uansett små sjanser for at jeg i det hele tatt kommer til å bevege meg ut på en bane :knegg

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

Det var forøvrig denne scooteren jeg kjørte som gjorde at jeg fikk litt avsmak. Det er en Kawasaki J300. Den jeg kjørte var dog sikkert 2-3 år eldre enn denne.
kawa.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Nomade »

Kjørte X-Max et par år, bekledning var stort sett ordinær mc jakke type vanntett, mc-jeans, lave mc-støvler, hansker og hjelm med ganske godt sidesyn på en Acerbis med avtakbar kjevebeskytter. Kjøring var stort sett i Oslo og omegn april-okt.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av kgjersda »

Jeg har halvarssons-jakke med ryggskinne og nå sist sydde jeg fast borrelås som en brynje som henger fast i jakken. Buksen har den beskyttelsen den har og hansker og sko må man ha uansett.

Nå kjører jeg ikke uten!

Ikke reklame, men dette er brynjen: https://www.norsafe.net/produkter/rygg- ... rior-chest
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 05 mai 2020, 08:09
FredrikE24 skrev: 05 mai 2020, 08:01
Kråka skrev: 04 mai 2020, 23:53
FredrikE24 skrev: 04 mai 2020, 23:18 Sånn i det daglige til og fra jobb er det full pakke som gjelder. Hadde jeg bodd i nærheten av jobb med kun 50soner i Oslo hadde jeg nok vært litt mer løssluppen, men er uansett greit å ha når uhellet først er ute.
Hva leger du i full pakke led tanke på bukse? Kevlar jeans eller normal tykk mc bukse?

Jeg har ikke noe problem i å kle på meg skikkelig. Vel skinndress utgår.
Men etter å ha studert samtlige siste ukene har jeg ikke sett annet enn vanlige klær. Inkl shorts og flip-flop i 80 sonen.
Jakke, bukse, hansker, støvler, ryggskinne. Tar meg rundt 45 sekunder å få dette på meg. Rimelig innøvd, så sparer ikke mye tid på å droppe noe av det.
Jeg vil gjerne se en video av at du klarer dette på 45 sekunder. :twothumbs:
Du får bare ta det for god fisk. Gjør øvelsen 4-5 ganger i snitt hver eneste dag. Så klærne henger både hjemme og på jobb i riktig rekkefølge og rett vei på hengern..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22901
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bekledning og beskyttelse på scooter

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 06 mai 2020, 00:17
Bjerknez skrev: 05 mai 2020, 08:09
FredrikE24 skrev: 05 mai 2020, 08:01
Kråka skrev: 04 mai 2020, 23:53
FredrikE24 skrev: 04 mai 2020, 23:18 Sånn i det daglige til og fra jobb er det full pakke som gjelder. Hadde jeg bodd i nærheten av jobb med kun 50soner i Oslo hadde jeg nok vært litt mer løssluppen, men er uansett greit å ha når uhellet først er ute.
Hva leger du i full pakke led tanke på bukse? Kevlar jeans eller normal tykk mc bukse?

Jeg har ikke noe problem i å kle på meg skikkelig. Vel skinndress utgår.
Men etter å ha studert samtlige siste ukene har jeg ikke sett annet enn vanlige klær. Inkl shorts og flip-flop i 80 sonen.
Jakke, bukse, hansker, støvler, ryggskinne. Tar meg rundt 45 sekunder å få dette på meg. Rimelig innøvd, så sparer ikke mye tid på å droppe noe av det.
Jeg vil gjerne se en video av at du klarer dette på 45 sekunder. :twothumbs:
Du får bare ta det for god fisk. Gjør øvelsen 4-5 ganger i snitt hver eneste dag. Så klærne henger både hjemme og på jobb i riktig rekkefølge og rett vei på hengern..
Jeg synes uansett dette høres litt vel raskt ut. Så raskt klarer vertfall ikek jeg og kle på meg MC utstyret skikkelig. Jeg klarer sikkeret å slenge jakka over meg, hoppe ned i buksene og støvlene samt hive på meg hjelmen kanskje (har ikke testet) men man skal jo ta på seg utstyret skikkelig. Jeg bruker (uten at jeg har målt tiden) men jeg tror rundt 3 minutter på denne øvelsen.

Men la oss for guds skyld ikke gjøre dette til en konkurranse. :knegg

Svar