Nyttelast MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.
Der tror jeg du tar litt feil. Jeg kjenner flere med stor scooter, både Suzuki Burgman 650 og Gilera 800.
Og disse kjøre veldig mye lengre på tur, enn den gullende rene bimmeren din noensinne vil komme i nærheten av.

Hellas, Sicilia, sørSpania, Portugal, UK, og alpene på kryss og tvers. Hver sommer.

De går som f....n og er kjempekomfortable. Men jeg vil ikke bli sett på en, likevel :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev: 01 apr 2020, 15:17
Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.
Der tror jeg du tar litt feil. Jeg kjenner flere med stor scooter, både Suzuki Burgman 650 og Gilera 800.
Og disse kjøre veldig mye lengre på tur, enn den gullende rene bimmeren din noensinne vil komme i nærheten av.

Hellas, Sicilia, sørSpania, Portugal, UK, og alpene på kryss og tvers. Hver sommer.

De går som f....n og er kjempekomfortable. Men jeg vil ikke bli sett på en, likevel :lol
Alt går ann. Kjenner en som har kjørt Fredrikstad - Mellerud (I sverige) tur/retur med gammel moped også jeg. Alt er mulig. :knegg

Du har rett i at Bimmern nok ikke kommer til å lide av bruksslitasje og det kan jeg leve fint med. Poenget er ikke å kjøre lengst, men å kose seg på de får turene man tar :)

Har selv kjørt Scooter som lånesykkel mens min var på service hos Graarud. var en Kawasaki 300cc ett eller annet. Det var så langt fra behagelig man kunne komme synes nå jeg. Men jeg hadde sikkert KLART og kjørt tur/retur Nordkapp med den :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Ja, på denne vil jeg nok tro du merker den ekstra vekten godt. Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.

Hadde en moped når jeg var 16 år som den gang var 11 år gammel. Kjørte hele Østfold rundt på denne, og det føles laaaangt på en moppe :) Uten sammenligning forøvrig.
Nå er det fare for å spore helt av her (ikke første gang :D ), men denne egner seg ypperlig til langtur! I 2019 ble det 18k km, kjørte alle mulige veier i sør-norge, Bergen, Stavanger, Oslo og en tur til Danmark og København ble det også. På ferjen ned var eneste andre tohjuling også en maxi-scooter (noe eldre og annet merke, men ellers svært lik). De skiltene var registrert til Litauen... Hadde egentlig tenkt meg en tur til færøyene og island i sommer, men med krisen som herjer nå så blir det vel mer aktuelt med en innlandsreise. Planen nå er Norge på langs, fra Lindesnes til Nordkapp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 01 apr 2020, 15:29
Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 15:04 Ja, på denne vil jeg nok tro du merker den ekstra vekten godt. Jeg tror ikke jeg vill begitt meg ut på tur med denne med full opplasting. Scooter er vel og blir et type kjøretøy som egner seg best til småpendling etc. Men det er slvsagt ikke UMULIG å ta den med på lengre turer så klart.

Hadde en moped når jeg var 16 år som den gang var 11 år gammel. Kjørte hele Østfold rundt på denne, og det føles laaaangt på en moppe :) Uten sammenligning forøvrig.
Nå er det fare for å spore helt av her (ikke første gang :D ), men denne egner seg ypperlig til langtur! I 2019 ble det 18k km, kjørte alle mulige veier i sør-norge, Bergen, Stavanger, Oslo og en tur til Danmark og København ble det også. På ferjen ned var eneste andre tohjuling også en maxi-scooter (noe eldre og annet merke, men ellers svært lik). De skiltene var registrert til Litauen... Hadde egentlig tenkt meg en tur til færøyene og island i sommer, men med krisen som herjer nå så blir det vel mer aktuelt med en innlandsreise. Planen nå er Norge på langs, fra Lindesnes til Nordkapp.
Poenget er at du er fornøyd :)

Jeg ønsker deg i såfall god tur :thumleft

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FreewheelBurning »

Olav K skrev: 01 apr 2020, 15:17 De går som f....n og er kjempekomfortable. Men jeg vil ikke bli sett på en, likevel :lol
Det er nå en bakdel :knegg Får kjøre fort forbi så en ikke blir gjenkjent da :roll

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av JanK »

FreewheelBurning skrev: 01 apr 2020, 12:44 På min xmax 300 kan jeg ha totalvekt på 365kg, egenvekt er 180kg, så da blir de resterende 185kg tilgjengelig for fører, passasjer og bagasje. For meg og madammen blir det ca 25kg "til overs" for bagasje, som holder greit til de enkle helgeturer vi har hatt så langt.
Min Honda Foresight 250 har en totalvekt på 350kg, egenvekt 150kg, 200kg til overs... :prf

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Nyttelast MC

Legg inn av FreewheelBurning »

JanK skrev: 01 apr 2020, 18:19 Min Honda Foresight 250 har en totalvekt på 350kg, egenvekt 150kg, 200kg til overs... :prf
Nærmer seg AJ sin KTM 1290 SA S :P Der oppdaget jeg enda en ukjent type. Ser tidvis slike eldre modeller ute i det fri, men vanskelig å få med seg forskjell på dem (i farta hvertfall).

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Nyttelast MC

Legg inn av ejs »

Når jeg sitter iført fullt kjøreutstyr på min guzzi california ev, kan jeg lesse på 160kg til. ( kjøreklar 270kg, tillatt totalvekt 525kg) :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av AJ »

ejs skrev: 02 apr 2020, 00:39 Når jeg sitter iført fullt kjøreutstyr på min guzzi california ev, kan jeg lesse på 160kg til. ( kjøreklar 270kg, tillatt totalvekt 525kg) :prf
Ja, det er det jeg har nevnt tidligere, Guzzi skiller seg spesielt ut når gjelder dette med nyttelast :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Men hvem bestemmer egentlig hva nytteasten skal være? Blir det testet under kjøring og hva er evt. premissene for at en viss nyttelast skal bestemmes?

I mine øyne er vel dempere det som er mest viktig, samt bremser. Vil det da evt. si at sykler som har høy nyttelast og ikke justerbare dempere kan bli lit stive når man kjører med liten last?

De fleste vet vel at selv n moped kan gå fremover med 300 kg. last. Ikke fort selvsagt, men det går. Men hvem bestemmer grensen mellom hva som er trygt og hva som ikke er det? Er det faste regler som gjelder her med tanke på rammekonstruksjon, dempere, bremser etc.?

Har for meg at dette er mer regulert og fastspikret i bilverdenen, men jeg kan selvsagt ta feil. :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 05:04 Men hvem bestemmer egentlig hva nytteasten skal være? Blir det testet under kjøring og hva er evt. premissene for at en viss nyttelast skal bestemmes?
Jeg tror det er fabrikanten som fastsetter totalvekten og dermed også nyttelasten. (?)

Antar dette er basert på tester de har utført og hva de anser som forsvarlig bruk.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Epylypzon »

Om dere er redd for nyttelast så ta ihvertfall mc en din på ei vekt. Stol ikke på vognkort, den veier nok + - 20kg mer enn det som er angitt der.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte innom en slik veiesatasjon når jeg kjørte cruiseren med full oppakning. Ekvipasjen med meg på veide 452 kg :)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Epylypzon »

Hvor fant du trafikkstasjonvekt med 2kgs deling?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Geiroe »

Ligger rundt tillatt totalvekt på 450Kg, med passasjer, uten bagasje :O Ja her er det bare å hive seg på Grete Roede kurs, hvis jeg skal få med meg bagasje :crazy: :lol Hvis jeg idet hele tatt bryr meg da. :-k
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar