Nyttelast MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev: 02 apr 2020, 10:00 Hvor fant du trafikkstasjonvekt med 2kgs deling?
Det var en vektstasjon oppover i Gudbrandsdalen ett sted. Husker ikke eksakt hvor. Rundt Otta ett sted tror jeg.

Der sto det 452 kg. Tror kanskje jeg tok bilde av det også... men det er snart 6 år siden...

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Epylypzon »

Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 10:41
Epylypzon skrev: 02 apr 2020, 10:00 Hvor fant du trafikkstasjonvekt med 2kgs deling?
Det var en vektstasjon oppover i Gudbrandsdalen ett sted. Husker ikke eksakt hvor. Rundt Otta ett sted tror jeg.

Der sto det 452 kg. Tror kanskje jeg tok bilde av det også... men det er snart 6 år siden...
Okay :thumleft De fleste har 20kgs deling. Og jeg har en liten greie for å kjøre innom å veie når jeg er på tur.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Relax »

AJ skrev: 01 apr 2020, 10:52
AJ skrev: 01 apr 2020, 10:37
Nyttelast: 460 kg
Sykkelvekten: 245 kg (iflg. Statend Vegvesen)
Førervekt: 75 kg (Standard)
Passasjervekt: 60 (variabel)

460 - 245 - 75 - 60 = 80 kg.
Ikke imponerende, men likevel innafor.
Eller har jeg regnet feil her :scratch

Se def. av nyttelast på Wikipedia:
https://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast
Hvis du (sjåføren) veier 75 kilo eller mindre (inkl. klær, hjelm) , så stemmer nok dette.
Mange av oss veier 25....30-40 kilo mer...noen 50 kg mer.
Hvis man har en voksen passasjer , veier denne også kanskje 70 kilo (ikke 60), m/ klær, støvler & hjelm.
Da "spises" det MYE av de de 80 kiloene.

Men, uansett, du har nok igjen til bagasjen din! :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av AJ »

Relax skrev: 02 apr 2020, 18:42 Hvis du (sjåføren) veier 75 kilo eller mindre (inkl. klær, hjelm) , så stemmer nok dette.
Mange av oss veier 25....30-40 kilo mer...noen 50 kg mer.
Hvis man har en voksen passasjer , veier denne også kanskje 70 kilo (ikke 60), m/ klær, støvler & hjelm.
Da "spises" det MYE av de de 80 kiloene.

Men, uansett, du har nok igjen til bagasjen din! :D
Disse tallene er så nær opptil de reelle som mulig, så det betyr at vi kan legge ut på tur med god nyttelastsamvittighet :crazy: .
Ingen nyttelastskam her i gården, nei ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Hverken AJ eller kona kaster noe særlig skygge, så dem er nok godt innafor :knegg

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Nyttelast MC

Legg inn av erik m »

Bmw r1100rs har tillatt totalvekt på 450 kg. Lurt å regne 5kg mc-klær på netto kroppsvekt, og da kommer vel de fleste av oss godt voksne opp i tja??? (Bare hjelmen veier jo mellom 1,5-2kg). Fulltanka veier den ca 250kg, og minus det og 2x 85kg blir det omtrent 30kg igjen. Max vekt i sidekoffertene er2x10kg, i toppboks 5 og tankveske 5, altså 30 kg, og det stemmer jo godt. Denne vekta har jeg kjørt problemfritt gjennom Europa med flere ganger, men: på mine gamle sykler har jeg lave sidevesker i tillegg til både k- og r- syklenes lave motorer og dermed i utgangspunktet lave tyngdepunkt. Når det tyngste av lasta i tillegg kommer lavt i sidekoffertene blir sykkelen stabil, og med riktig innstilt demper- og lufttrykk helt grei i både unnamanøvrer og nedbremsing (må jo alltid regne med noen % lengre bremselengde!!!) Men veier begge med fulle klær 100kg har du null igjen til last.

Og jeg stusser over folk som laster 20-30 kg oppå baksete og bakover. Hva skjer da i en unnamanøver? Og jeg skjønner ikke hvorfor nyere sykler (alt etter 2000 er nytt for meg!) absolutt må ha eksosrør pekende opp i lufta over huehøyde - for å overdrive litt. Det medfører jo at sidekoffertene kommer 20-30 cm høyere enn på eldre sykler, noe som jo endrer stabiliteten vesentlig med full last!
Men det er kanskje nødvendig for at regnet skal gi en skikkelig kjøling innvendig i potta? (Forsøk på morsomhet.)

Svar