Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av AJ »

Litt usikker, men tror ikke det er en tråd om dette her på MCsiden - nemlig om hva forumfolket mener om å kjøpe kliss ny MC eller går for en brukt, være seg med kort eller lang kjørelengde.

Begge deler har sine fordeler og ulemper, kan man vel rimelig greit slå fast...

Selv har jeg hatt hatt fem tung MC'er før den jeg har nå. Altså tilsammen seks. Av disse har fire vært nye, en godt og ikke spesielt pent brukt Suzuki GSX 1100 EF, 1985 mod. og en demokjørt Triumph Tiger 1050 SE, 2010 mod., som framsto på alle måter som ny.
De andre, en Yamaha TDM 900, 2006 mod, Moto Guzzi Stelvio V8 1200, 2012 mod., KTM 1290 Super Adventure, 2015 mod. og endelig KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod. har vært fabrikknye.

Den første KTM'en var det veldig få og ubetydelige problemer med. Den andre har det vært litt tull med, men alt er fikset på garantien. Det samme med Guzzi'en jeg hadde, mens TDM'en og Tiger'n var så og si uten problemer av noe slag.

Fordelen med de nye syklene jeg har hatt hvor det har dukket opp problematiske ting, er at forhandler og importør har fikset problemene uten spørsmål. Bra for meg som eier og ikke minst bra for neste eier etter at jeg har solgt/byttet inn sykkelen - og tapt bunkevis med tusenlapper... :roll .

Og det er kanskje nettopp dette som er en av de største fordelene med å kjøpe brukt sykkel, at feil og "bugs" er fikset når ny eier overtar.

Om dette temaet er egnet til å engasjere i mørketiden fram til ny sesongstart om noen måneder vet jeg ikke, men for de som er interessert og har meninger om saken er det bare å kjøre debatt :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av pekle »

Har hatt to sykler, den første ny, den andre brukt. Ved førstegangskjøp tenkte jeg mest på tryggheten ved å ha helt ny med fulle garantier og å slippe å vurdere bruktsykler med min dengang manglende erfaring.
Nå viste det seg at det var litt småkrøll med den sykkelen som verkstedet viste manglende evne/vilje til å finne grunnårsaken til (løst på fjerde forsøk...)

Mer erfaring, samt innsikten om at de aller fleste som kjøper ny sykkel passer veldig godt på den, gjorde at andre sykkel ble to år gammel brukt. Det gav mulighet til å kjøpe en ganske raff og fullspekket sykkel med betydelig rabatt ift nypris.

Jeg kjører en del, og passerer relativt fort kilometerstand som gjør sykkelen mindre attraktiv på bruktmarkedet. Sånn avskrivingsmessig er det da greit ikke å ha startet på over 300 høvdinger.

Hva blir det neste gang? Trolig en ny elektrisk... (ikke så stort bruktmarked der på en stund)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av FredrikE24 »

Sikkert gøy med ny sykkel, men MC-hobby for meg består også i litt skruing. Vedlikehold, reparasjoner og daglig røff bruk.

Jeg skal ikke være redd for å bruke sykkelen. Skal stort sett bare være moro.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av niko »

Jeg foretrekker brukt. Innbiller meg at sykler generelt blir mye bedre tatt vare på enn biler, og at risken for feilkjøp er mindre. Sykler er også stort sett sommerkjørt. Jeg liker å skru litt , med strek under litt, og syns det er stas med godt vedlikehold. Men det viktigste for meg, er at en gammel sykkel trenger jeg ikke være så redd for. Jeg bor i Oslo, kjører mye i byen. En gammel sykkel kan jeg parkere og gå fra uten å være veldig nervøs for ikke å finne den igjen når jeg kommer tilbake. Sykkel handler mye om frihet, og det er mye frihet i å kunne gå fra ting :-)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg liker begge alternativer. Foretrekker nytt eller relativt nytt når det er sykkel jeg skal på tur utover det å kjøre på jobb. Kjører gammel brukt til og fra jobb da jeg har så kort vei at jeg rekker nesten ikke å få drift temp før jeg er framme, bruker da ca 7 minutt hver vei. Liker ikke å utsette en ny sykkel for slik kjøring.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av THagen80 »

Jeg som ganske fersk MC-fører har valgt å holde meg innenfor et så nytt sjikt at jeg kan dra til forhandler og spørre om hjelp hvis det er noe. Jeg er ikke redd for å skru, men det er ikke det jeg har lyst til når jeg kommer og skal bruke sykkelen. Ser for meg at lettere brukt, ganske ny sykkel er veien å gå for å slippe å bruke massevis av egen tid på å fikse ting hvis det er noe. Jeg sparer hvert fall en del på å slippe kostnader på verktøy og deler da dette er noe et verksted vanligvis har :)
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av mekkern »

Har div sykler fra 1980 til 2019...

hva jeg foretrekker? tja...er mer interessert i sykkeltypen enn modell-noen får du bare gamle -andre bare nye...

økonomisk er en annen side..nytt er dyrest uansett (innkjøp+verditap+service+forsikring)..
et par av syklene koster det samme i innkjøp og forsikring/servicedeler som verditapet på en annen...så tja...

SMIL pr kr? dette er opp til den enkelte... :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av Subsea79 »

Vegrer meg litt for å kjøpe nytt merkelig nok.
Årsaken er at jeg er såpass ny i gamet, at jeg ikke er helt klar på hvilken type jeg ender opp med. Vil derfor nødig ta et stort verditap.
Jeg vil også ha en sykkel der den første stripa er unnagjort 🤟

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av Chev. »

1. Rasjonelt sett, ingen grunn til å kjøpe nytt
2. Rasjonelt sett, ingen grunn til å kjøpe MC i det hele tatt

Bortsett fra om det gir glede, og gitt at man faktisk har råd (gjelder både pkt. 1 og 2).

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av kjellv »

Heldigvis finnes det kjøpere i begge kjøpergrupper. Hadde ikke noen kjøpt nye sykler, så hadde det ikke vært mange brukte sykler heller :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 18 nov 2019, 20:02 Heldigvis finnes det kjøpere i begge kjøpergrupper. Hadde ikke noen kjøpt nye sykler, så hadde det ikke vært mange brukte sykler heller :prf
:knegg
Godt poeng!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av ZZR-Erling »

"Klokest"...det er å kjøpe det du har lyst på, som du har råd til, (og det siste er jo temmelig subjektivt, og som regel en prioriteringssak), men man må ha råd til å bruke den og ta de servicene som kreves. Å kjøpe helt nytt er jo aldri klokest, men det er deilig å kjøpe helt nytt og "urørt", har da fått den gleden noen ganger, men har desidert kjøpt flest brukte av mine 20 tunge bikes, (begynner å få problemer med anallet nu :) ).
En bike som har rulla ut av lokalet er vel klokest. Da får man full garanti, en nærmest ny bike og et bra prisavslag.
Verdifallet er vel størst de to første årene, men teknisk verdi er vel igrunn lite endret.

Brukeravatar
Chev.
Innlegg: 25
Registrert: 06 okt 2012, 18:36
Motorsykkelen din: -

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av Chev. »

Jeg skulle nok ønske at jeg hadde hatt budsjetter til å kjøpe nyere sykler, da er jo utvalget større. Jeg skulle gjerne hatt minst tre syler til en hver tid, og så kanskje bytte ut en av dem hvert år. :thumleft

I tillegg til Tenere'en (660) jeg har skulle jeg gjerne hatt:
- En kul og elegant cruiser: Syns MG Eldorado er kjempeelegant, men har aldri prøvd den.
- En rask og effektiv maskin til raske turer på tvers av Europa: Kanskje BMW R 1250 RS (syns den er elegant også) med rask høyhastighets akselereasjon (fra 150 km/t og oppover), og med effektive bremser.
- 1200 GS Adventure, den siste luft-/oljeavkjølte modellen: Jeg er litt nostalgisk overfor de gamle bokserne. Denne har jeg prøvd, og den er en fin og behagelig maskin på lengre turer
- Av nyere modeller ville jeg hatt MG 850 TT (så da blir det fem sykler)

Jeg ville ikke hatt tid til å vedlikeholde alle syklene selv, så jeg måtte hatt noen til å gjøre det for meg.

Jeg ville skikkelig digget å ha det slik! :D Selvfølgelig totalt "ufornuftig", men livet er som kjent kort, og man skal ikke undervurdere muligheten til å bidra med glede for seg selv og andre i løpet av tiden man har til rådighet.

Investeringen i disse syklene ville vært omtrent det samme som egenkapitalen nødvendig for å kjøpe en leilighet ved Middelhavet, som hele familien kunne ha glede av. MEN: Når alt det andre er på plass så skal jeg ha minimum tre sykler i garasjen, og minst en av dem ville vært helt ny! :D

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av barske »

Har hittil kun eid brukte motorsykler og biler. Stort sett har jeg kjøpt kjøretøy som har vært 2-3 år gammel. Da har det største prisfallet rast fra seg som regel. Til vårs blir det etter alle solemerker å dømme kjøp av ny Ducati. Gleder meg til å kjenne på følelsen av å kjøre noe helt nytt kjenner jeg. Jeg er ikke veldig handy når det kommer til feilsøkning, skruing og mekking så dette overlater jeg til fagfolk. Mulig jeg er handy nok til å klare det men mangler kunnskapen :)

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ny eller brukt MC - hva foretrekker du og hva mener du er klokest å gjøre?

Legg inn av mekkern »

Verditapet på en ny sykkel er heldigvis ikke like brutalt som på biler om dagen.
Bilen min har droppet 1/3 av verdien på 2 år....🤨
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar