Mc-vinterkjøring og vinterdekk

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Lauri
Innlegg: 275
Registrert: 22 des 2011, 15:05
MC: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri » 11 okt 2019, 09:41

Nå trenger jeg råd godtfolk ettersom jeg skal prøve meg på noe jeg ikke har gjort før: vinterkjøring med mc :-k
Det høver seg slik at det er lettere for meg å kjøre mc på jobb (parkering, køer, tidspunkt for buss etc.).

Sykkelen er en Kawasaki KLR 650, originaldim'en på dekk er foran 90/90-21 og bak 130/80-17. (Om denne en-dunkeren duger som vintersykkel gjenstår å se. Tipper bakhjulet får en del jobb med heftig dreiemoment på lavt turtall ved igangsetting og en djævelsk kraftig og kontant motorbrems.)

Kjørestrekningen vil være nær 1 mil på gode vinterveger (ingen salt eller strøing) og deretter ut på svært trafikkert europaveg med vekselvis snødekke og polert asfalt med ishinne (og selvfølgelig saltsørpe).

Jeg ønsker myk gummiblanding, godt mønster og pigg.

Hva anbefaler dere av dekkmerke og evt. dekkforhandlere?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 275
Registrert: 22 des 2011, 15:05
MC: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri » 11 okt 2019, 09:49

- må legge til at alternativet til ferdigpiggede dekk er å bruke skrupigg slik som best-grip.

Jeg har myst litt på best-grip 1100, 1200 eller 1300 https://cdn.starwebserver.se/shops/best ... 1483372010

Men jeg er ganske grønn, så alle tips og synspunkter tas imot med takk og smil-
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4716
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av ZZR-Erling » 11 okt 2019, 10:07

...må kanskje ha pigg, vet ikke, men siste Bike, nr 9, har en oversikt over ulike dekktyper uten pigg for den der type mc.
Kanskje skaffe deg en elektrisk varmevest?
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

mekkern
Innlegg: 5561
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av mekkern » 11 okt 2019, 10:21

Lauri skrev:
11 okt 2019, 09:49
- må legge til at alternativet til ferdigpiggede dekk er å bruke skrupigg slik som best-grip.

Jeg har myst litt på best-grip 1100, 1200 eller 1300 https://cdn.starwebserver.se/shops/best ... 1483372010

Men jeg er ganske grønn, så alle tips og synspunkter tas imot med takk og smil-
Skrupigg er dyrt og har visst en tendens til å krabbe innover i dekket ved kjøring på asfalt.

personlig ville jeg gått for "varebilpigg" i passende antall..
dette har jeg brukt på vintermoped med stort hell sammen med litt mykt knastedekk.(så det ikke blir for stivt i kulda) men er ikke oppdatert på dekktyper som er egnet pr i dag.

prøvde xl600r på vinterføre men det var ubrukelig etter vei synes jeg..enten så spant det eller så slapp det av motorbrems på snø og is.
men som leketøy jada.. :knegg

2T er sakene på vinterføre-tilnærmet 0 motorbrems funker gull på glatta. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 275
Registrert: 22 des 2011, 15:05
MC: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri » 11 okt 2019, 10:42

mekkern skrev:
11 okt 2019, 10:21

prøvde xl600r på vinterføre men det var ubrukelig etter vei synes jeg..enten så spant det eller så slapp det av motorbrems på snø og is.
men som leketøy jada.. :knegg
Ja, jeg er spent på om en-sylindret er noe på vinterføre. Draget er jo til å få pels av; herrrlig. Men jeg har sklidd ned noen bratte gressbakker med motorbrems og ukontrollert skrens.

I nabolandene Sverige og Finland kjøres det en god del med disse offroadmaskinene vinterstid, så jeg tipper det er trening som må til. Selv har jeg kun lekt meg med mopp på vinterføre. Behovet for vinterkjøring med mc kom nå med ny jobb.
mekkern skrev:
11 okt 2019, 10:21

2T er sakene på vinterføre-tilnærmet 0 motorbrems funker gull på glatta. :thumleft
:roll jeg har en 175cc to-takter stående, som lett bygges om til offroad - så hvem vet, kanskje...? :-# :x
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 275
Registrert: 22 des 2011, 15:05
MC: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri » 11 okt 2019, 10:44

ZZR-Erling skrev:
11 okt 2019, 10:07
...må kanskje ha pigg, vet ikke, men siste Bike, nr 9, har en oversikt over ulike dekktyper uten pigg for den der type mc.
Kanskje skaffe deg en elektrisk varmevest?
Takk for tips om Bike nr 9 :thumleft

Det blir nok scooterdressen over kontorklærne istedenfor varmevest. :mc7
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4716
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av ZZR-Erling » 11 okt 2019, 12:19

Se du har en "Flakmop", hva er det?
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

mekkern
Innlegg: 5561
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av mekkern » 11 okt 2019, 12:58

joda.. med skikkelige dekk og lange pigger er det morro med stor 4t på snø og is, men disse dekkene funker elendig/blir ødelagt på asfalt.
så derfor heller jeg mot en totakter.. :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 275
Registrert: 22 des 2011, 15:05
MC: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri » 11 okt 2019, 17:34

ZZR-Erling skrev:
11 okt 2019, 12:19
Se du har en "Flakmop", hva er det?
:roll Jeg har listet opp et lite utvalg av to-hjulinger (men i parentes kan jeg nevne at stallen består av 3 stk 50 cc, 1 stk 125, 2 stk 175, 1 stk 600, 3 stk 650 og 1 stk 1200. :lol Fa... det blir 11 stk to-hjulinger!)

Flakmop, også kjent som Kostermoped (google dette) en transportmoped med kasse og to hjul foran. Bakhjulet drives av en 3-giret Sachs motor. Merket mitt er Crescent. Fett å dra på butikken med :crazy:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 275
Registrert: 22 des 2011, 15:05
MC: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri » 11 okt 2019, 17:35

Jeg vil tro at dess smalere dekk, dess bedre?

Og litt redusert lufttrykk - eller...?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4716
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av ZZR-Erling » 11 okt 2019, 17:53

Lauri skrev:
11 okt 2019, 17:34
ZZR-Erling skrev:
11 okt 2019, 12:19
Se du har en "Flakmop", hva er det?
:roll Jeg har listet opp et lite utvalg av to-hjulinger (men i parentes kan jeg nevne at stallen består av 3 stk 50 cc, 1 stk 125, 2 stk 175, 1 stk 600, 3 stk 650 og 1 stk 1200. :lol Fa... det blir 11 stk to-hjulinger!)

Flakmop, også kjent som Kostermoped (google dette) en transportmoped med kasse og to hjul foran. Bakhjulet drives av en 3-giret Sachs motor. Merket mitt er Crescent. Fett å dra på butikken med :crazy:
Herlig! Ja, den e nok digg tel butikken og småærn, sjarmerende ja :thumleft
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2124
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av FredrikE24 » 11 okt 2019, 18:42

Kjøp Heidenau K60 Snowtex og noen hundre pigger fra EBay. Har kjørt på EBay-pigg i to sesonger og de holder bemerkelsesverdig bra.

Mitas Winter Friction er jo dekket man bør ha, men de selges som regel med pigger med 7mm overheng. Ikke noe å kjøre på asfalt med.

Kan anbefale totakt.. Man er ikke mye høy i hatten når du helst ønsker å sakke farten på glattisen i trafikk og motoren omtrent stopper fordi bakhjulet nærmest står stille kun ved motorbrems. I tillegg mye enklere å trampe i gang etter en iskald natt..

Sprøyt på med ACF50 på høsten, vask den når våren kommer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 342
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av dypen » 11 okt 2019, 19:31

Er det disse piggene du tenker på FredrikE24 ?
166B5233-FB0E-4408-A839-DA4685C94CBB.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 819
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Sakkle » 11 okt 2019, 19:50

dypen skrev:
11 okt 2019, 19:31
Er det disse piggene du tenker på FredrikE24 ?
Jeg er ikke noen ekspert men de så veldig lange ut. Du vil vel ha noe som ikke stikker mer enn 2-3 mm ut av dekket om du skal ha sykkelen i nærheten av asfalt?

Lauri
Innlegg: 275
Registrert: 22 des 2011, 15:05
MC: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Mc-vinterkjøring og vinterdekk

Legg inn av Lauri » 11 okt 2019, 19:53

FredrikE24 skrev:
11 okt 2019, 18:42
Kjøp Heidenau K60 Snowtex og noen hundre pigger fra EBay. Har kjørt på EBay-pigg i to sesonger og de holder bemerkelsesverdig bra.

Mitas Winter Friction er jo dekket man bør ha, men de selges som regel med pigger med 7mm overheng. Ikke noe å kjøre på asfalt med.
Tyske Heidenau har godt rykte. De piggene du nevner, er det noe á la best-grip?
FredrikE24 skrev:
11 okt 2019, 18:42

Sprøyt på med ACF50 på høsten, vask den når våren kommer.
Ja, dette merket ACF50 ser jeg mange refererer til. Det danker ut WD40. Selges denne sprayen i Norge eller blir det kjøp fra ebay.co.uk?

Kawasaki'en har eiker - og jeg har (bare) hørt at saltsørpa lurer seg inn i felgen der den kan og etter en stund begynner sørpa å tære på eikeholderne. Så de som nevner ACF50 anbefaler å gi felgen en nøye dusj.
FredrikE24 skrev:
11 okt 2019, 18:42
I tillegg mye enklere å trampe i gang etter en iskald natt..
Kawasakien er prisgitt el.start, null kick-start på denne. I tillegg er motoren væskekjølt. Dermed blir det "motorvarmer" (sirkulasjonspumpe fra Alibaba og Kina) og kjapp tilkobling til vedlikeholdslading.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester