Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av Kråka »

Overskriften sier sitt. Det er meldt store nedbørsmengder og kommer flomvarsel. Tilfeldighetene har det til at jeg har hatt bra vær på alle kjøretimer. Banekurset var på delvis vått dekke, men betong. Jeg tror ser selv at jeg trolig er begrensningen og ikke sykkelen og været. Har kun hatt en hendelse med å treffe noe glatt som gav et rykk i sykkelen og var et lite sjokk i øyeblikket bare.

For å starte med kjøregårdsøvelsene: Svingen, er det bare å kjøre den som vanlig i 25-30 km, riktig blikk, styrekommando og som på tørt føre? Er vel ikke noe stor risiko for olje på Statens vegvesen selv om man aldri skal si aldri. Og sykkelen bør vel sitte i en slik hastighet og sving? Kravet sier 25/30 km mener jeg. Dette skal vel ikke nedjusteres selv pga. forhold som regn og våt veibane?

Å ligge konstant «10» under er ikke bra. Men hva er akseptabel fartstilpassingen i det været såfremt sikten er bra og vannet dreneres unna? Tenker selv at jeg fort kunne lagt meg 10 under uten problem om jeg skulle kjørt alene hjem etter oppkjøring da jeg fortsatt ikke ville vørt «utlært» og heller holdt fartsgrensen på rettstrekka om det var ansett som mer forsvarlig.

Om det styrtregner og jeg tar en beslutning på at her kan man ikke kjøre lenger pga. dårlig sikt eller annet. Hva skjer da? Jeg gjør jo rett i å stanse om jeg ikke ser godt nok pga styrtregn, men blir det uansett stryk og ny oppkjøring om den blir avbrutt? Eller ny oppkjøring uten gebyr til trafikkstasjon?

Store engstelser. Planen er å ikke tenke på det, så jeg må få luftet ut først.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av overlay »

Kråka skrev: 09 sep 2019, 17:32 Overskriften sier sitt. Det er meldt store nedbørsmengder og kommer flomvarsel. Tilfeldighetene har det til at jeg har hatt bra vær på alle kjøretimer. Banekurset var på delvis vått dekke, men betong. Jeg tror ser selv at jeg trolig er begrensningen og ikke sykkelen og været. Har kun hatt en hendelse med å treffe noe glatt som gav et rykk i sykkelen og var et lite sjokk i øyeblikket bare.

For å starte med kjøregårdsøvelsene: Svingen, er det bare å kjøre den som vanlig i 25-30 km, riktig blikk, styrekommando og som på tørt føre? Er vel ikke noe stor risiko for olje på Statens vegvesen selv om man aldri skal si aldri. Og sykkelen bør vel sitte i en slik hastighet og sving? Kravet sier 25/30 km mener jeg. Dette skal vel ikke nedjusteres selv pga. forhold som regn og våt veibane?

Å ligge konstant «10» under er ikke bra. Men hva er akseptabel fartstilpassingen i det været såfremt sikten er bra og vannet dreneres unna? Tenker selv at jeg fort kunne lagt meg 10 under uten problem om jeg skulle kjørt alene hjem etter oppkjøring da jeg fortsatt ikke ville vørt «utlært» og heller holdt fartsgrensen på rettstrekka om det var ansett som mer forsvarlig.

Om det styrtregner og jeg tar en beslutning på at her kan man ikke kjøre lenger pga. dårlig sikt eller annet. Hva skjer da? Jeg gjør jo rett i å stanse om jeg ikke ser godt nok pga styrtregn, men blir det uansett stryk og ny oppkjøring om den blir avbrutt? Eller ny oppkjøring uten gebyr til trafikkstasjon?

Store engstelser. Planen er å ikke tenke på det, så jeg må få luftet ut først.

Husker jeg var på kjøregården når det høljet ned og spurte om det samme som deg. Var mest unnamanøver og nødbrems jeg var mest nervøs for. Kjørelæreren min sa at sensorene (hvertfall der jeg kjørte opp) så litt mellom fingrene når det var veldig mye vann på banen.
Så litt lavere fart går nok bra, så lenge det ikke er overdrevent langt under. Vise at du tar hensyn til at det er dårlige forhold er bra, at du knapt tørr å røre deg når det kommer vann (satt på spissen) er ikke fult så bra :)

Gjør det du føler er best aksjon om du kommer i en slik situasjon. Bedre å stoppe om du ikke ser noe, enn du dundrer på.
Hadde mange samtaler med kjørelærer (tidligere sensor) når vi var ute. Han misslikte sterkt elever som bare kjørte på, for eksempel med sola i øya. De klagde over å ikke se noe, men fortsatte i samme fart og satset på at ingenting galt skjedde.

Husk mantraet "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret".

Lykke til, pust med magen :)

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av Tiger »

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret" - denne er svaret på hvordan du skal forholde deg under kjøring, også under oppkjøring. Styrtregn som medfører at du ikke lenger har tilstrekkelig sikt, senk farten og om nødvendig stopp. Og det er din sikt, ikke sensor sin som teller. Jeg mener at dersom du vurderer forholdene slik at stopp er nødvendig fram til forholdene tilsier at det er kjørbart igjen, ikke kvalifiserer til verken stryk, ny oppkjøring eller nytt gebyr. Lykke til :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av kjellv »

Dekkene drenerer vannet godt i hastigheter opp mot 60-70km/t selv om det regner mye. Men det er absolutt fare for vannplaning i høyere hastigheter, og du må beregne noe lengre bremselengder. Sving og unnamanøvre bør gå bra opp mot den fart du er vant til å ha. Men sensor forventer nok at du tar hensyn til vanskelige kjøreforhold. Han forventer også at du bevisst styrer unna vanndammene og ikke kjører gjennom dem, i hvert fall ikke uten å redusere farten betydelig.
Sensor sitter enten bakpå med deg eller kjører selv etter deg. Har du problemer med sikt, så har han mest sannsynlig de samme problemene. Det er buet glass på visiret, og regnvannet blåser stort sett fort vekk fra visiret. Det er ikke det samme som på ei bilrute uten vindusviskere.

Lykke til, vi krysser fingrene :prf

tunmag
Innlegg: 39
Registrert: 25 mai 2015, 11:08
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR511
Sted: Ryfylke

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av tunmag »

Unngå veimerking, kumlokk og evnt trikkeskinner. Disse er skummelt glatte ved våt veg. Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av Geiroe »

Sikt og glatt veioppmerking vil nok bli det du bør ta mest hensyn til, og store vanndammer (man vet aldri hva som skjuler seg under vannet). Normal asfalt er helt greit i normale hastigheter.
Lykke til :thumleft
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av FredrikE24 »

Dette går bra! På vanlig vei gjelder det å finne en flyt som funker. I tettbebygd strøk må du regne med lengre bremselengder, glatte striper, trikkeskinner og kumlokk. Kanskje det viktigste: Rundkjøringer. Ta det jævlig piano i rundkjøringer. Jeg er en ordentlig pyse i rundkjøringer når det regner, med god samvittighet. Har hjulpet opp 5-6 stykker etter tryn i rundkjøringer hittil. Den ene gangen var far og sønn på øvelseskjøring, far selv slo seg skikkelig og sykkelen var ikke kjørbar etterpå. En annen måtte jeg hjelpe med å få girsjalteren på plass igjen..

Du skal fint kunne ta alle øvelser selv i regn i riktig hastighet, øvelsen du skal passe deg for er unnamanøver. Er du litt brå med styret der, så kan det gå galt. Glipper det forran går du i bakken så det synger. Jeg mener allikevel at den er gjennomførbar i tilnærmet samme hastighet som på tørt.

Det er også lov til å dra en finger over visiret innimellom om sikten er dårlig.
På vintern kan jeg fort gjøre dette hvert 10. Sekund. Det går på et vis det også.

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av Kråka »

Regnet hadde gitt seg. Var vått, men ikke noe problem. 😀

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av Relax »

Kråka skrev: 10 sep 2019, 18:07 Regnet hadde gitt seg. Var vått, men ikke noe problem. 😀
Såååå???

Gratulerer!!??
"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av kjellv »

Ja sååå?
Ligger du hjemme og depper eller er du ute å kjører?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av kgjersda »

Siden han ikke svarer så antar jeg at Gratulerer er på sin plass!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av Kråka »

Uten sykkel. Får vente til våren med å kjøpe noe. Målet var lappen i år og sykkel neste år :-)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av JK95 »

Gratulerer, fint mål det!

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av tormodg »

"Regner" med at det gikk bra? Tenkte på deg - været ble vel kanskje ikke så ille som fryktet? Gratulerer. :)

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Oppkjøring i morgen. Flomvarsel og kjørt minimalt på våt vei

Legg inn av Kråka »

Takk, det gikk bra. Regnet gav seg heldigvis. Og våt asfalt var ikke som fryktet. Tok det rolig i rundkjøringer.

Svar