Sliter med krypkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror uansett det essensielle her er blikkbruk. Hjelper ikke å bli aldri så flink med bakbremsen når man ser rett ned i asfalten. Start med riktig blikkbruk. SÅ kan man evt. Vurdere det med bakbrems.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 02:48 Jeg tror uansett det essensielle her er blikkbruk. Hjelper ikke å bli aldri så flink med bakbremsen når man ser rett ned i asfalten. Start med riktig blikkbruk. SÅ kan man evt. Vurdere det med bakbrems.
Ja... der har du nok rett. Blikk og forankring er vel så viktig som clutch, gass og brems.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Sakkle »

Kråka skrev: 28 aug 2019, 21:44 Har ingen mulighet til å trene privat. Må mestre dette snart, så jeg kan bestille oppkjøring og uten å kaste penger ut av vinduet på dette. Noen tips eller egne lignende erfaringer?
Nja... jeg ville tatt en kjøretime der jeg terpet på bare dette om jeg var deg. Kjøretimer er jo ikke billig, men det er enda dyrere å stryke. I tillegg er det digg å ha en god følelse når man skal til med oppkjøringa og ikke føle at man ikke mestrer en viktig del av totalbildet. Tror dette fort kan gjøre deg nervøs og det er sjelden bra for mestringa.

Uansett hva vi kommer med av tips trenger du nok mere mengdetrening høres det ut som.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Si til kjørelærern din at du vil ha en dobbeltime hvpr han/hun skal terpe deg notorisk på blikkbruk og krypkjøring. Sett opp kjegler, opp med blikket og kjør gjennom kjeglene til du får gnagsår i ræva. I mens sitter kjørelærer å tar seg den en godt betalt kaffe. Men hun skal følge med på deg og blikkbruken. Hele tiden!

Egentlig rart i utgangspunktet at kjørelærer mener du er klar for oppkjøring når ikke du mestrer dette godt nok mener jeg. Bytte kjørelærer kanskje? Min kjørelærer plukket meg i fillebiter og lærte meg opp veldig effektivt. Det er jeg glad for :)

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av VindR »

Jeg holder på med AKKURAT det samme nå. Kjøregården, spesielt krypkjøring, er det jeg er mest usikker på. Har trent hjemme og fått kjørelæreren til å sette av litt tid i kjøregården. Her er ting jeg har plukket opp både av kjørelæreren, diverse videoer og av meg selv. Dette har fungert ganske godt for meg i hvert fall:

- Som tidligere nevnt; BLIKK. Ikke bare se på utgangen av siste kjegle, se lengre opp og langt forbi den! Lær deg å "huske" hvor kjeglene står, samtidig som du har en viss anelse gjennom sidesynet. Tar noen runder å venne seg til det, men det hjelper utrolig.

- Forankring. Rett opp overkroppen, klem knærne inntil tanken, slapp av i armer og skuldre og hold beina på fothvilerne til enhver tid.

- Bruk clutch og gass. Jeg begynte med å bare trille rundt og ta fart ved å slippe clutchen hvis det gikk for sakte. Det ble mye lettere med en mer aktiv bruk av clutchen for å holde litt drag i sykkelen.

- Jeg veit det er uenigheter her, men jeg synes bakbremsen fungerer mye bedre enn frambremsen (til krypkjøring). Bruker du frambremsen, så endres tyngdepunket på sykkelen mer enn ved bruk av bakbrems (selv om det ikke er mye i den farten). Dette gjør at det blir tull med balansen. Jeg bare flyttet høyrebeinet mitt slik at foten lå over bakbremsen hele tiden, og brukte den litt mer aktivt ved å bare bøye foten. Det utgjorde ingenting på forankringen, men du verden så mye enklere det ble. Du kan da også bruke clutchen mye mer. I starten holdt jeg faktisk bakbremsen nede mens jeg slapp clutchen litt, bare for å få drag i sykkelen uten av farten økte. Dette hjalp meg mye! Deretter øvde jeg på å bruke mindre og mindre bakbrems.

- Dytt på fothvileren med beinet som er på innsiden av sykkelen. Når du legger over, spesielt ved fullt utslag, får sykkelen lyst til å tippe innover. Dytter du ifra på den innerste fothvileren (på den siden du svinger til), så vil du automatisk flytte litt vekt over til utsiden uten at du tenker over det.

- Bruk overkroppen for å holde balansen. Igjen, svinger du en vei, så får sykkelen lyst til å tippe den veien. Da hjelper det å lene seg litt over til utsiden med overkroppen. Dette henger sammen med punktet over.

- Snu hodet så langt du klarer mot utgangen av garasjen/boksen du skal snu i. Ikke bare snu deg litt mot der hvor styret og framhjulet peker, snu deg så langt du klarer. Du kjører dit du ser, og du skal kjøre lengre rundt enn det du klarer å vri styret.

- Trening, trening og litt mer trening. Jeg hadde veldig lite (omtrent ingen) erfaring med motorsykler før jeg startet å kjøre nå i sommer. Dette gjorde at jeg sleit veldig med balansen. Men dette er noe som rett og slett må trenes opp, og kroppen og hodet ditt må venne seg til å holde balansen på to hjul.

Tipsene du får er bare ting du kan trene på, du må selv sørge for at du får det inn i kroppen og hodet. Jeg nevner hodet, fordi mye av dette sitter faktisk der.

Dette var det jeg kom på i farten. Jeg håper noe av det var til hjelp. Det har i hvert fall hjulpet meg fra å ikke komme til første kjegle, til å kjøre flere sammenhengende runder uten å hverken rive eller sette ned foten (bortsett fra der hvor det er meningen å gjøre det). Og selv om folk kan være uenige om hva som fungerer og ikke, så prøv dem selv. Har det fungert for noen, så kan det fungere for deg. Selv om det ikke har fungert for enkelte, så er det ikke dermed sagt at det ikke vil fungere for deg. Så prøv deg fram, finn ut hva som fungerer og gi ikke opp! Dette får du til! Bare prøv å få trent så mye som mulig, så du blir vant til denne typen kjøring.

Lykke til, dette klarer du :thumleft
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Frambremsen er klart mer drastisk når det gjelder sykkelens påvirkning, for min del bruker jeg den kun for å en «brå vending» på sykkelen når jeg trenger det. Min sykkel er tung å få til å skifte retning i kryp, så om man ønsker å gå mot høyre og man triller sakte, så legger jeg styret svakt mot venstre og gir et støt på frambremsen. Da kommer den med en gang. Så er det jo viktig å få styret med seg over når sykkelen har lyst til å legge seg mot høyre og samtidig opprettholde krypfarten.. FZ6en(skolesykkern) var klart mer responsiv med den teknikken, men kunne kjøre så sakte jeg ville. Fikk beskjed om å få opp farten etter første prøven under oppkjøring.

Bakbremsen har jeg selvsagt prøvd for moroskyld, og det funker ikke for meg.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Relax »

VindR skrev: 29 aug 2019, 10:05 Jeg holder på med AKKURAT det samme nå. Kjøregården, spesielt krypkjøring, er det jeg er mest usikker på. Har trent hjemme og fått kjørelæreren til å sette av litt tid i kjøregården. Her er ting jeg har plukket opp både av kjørelæreren, diverse videoer og av meg selv. Dette har fungert ganske godt for meg i hvert fall:

- Som tidligere nevnt; BLIKK. Ikke bare se på utgangen av siste kjegle, se lengre opp og langt forbi den! Lær deg å "huske" hvor kjeglene står, samtidig som du har en viss anelse gjennom sidesynet. Tar noen runder å venne seg til det, men det hjelper utrolig.

- Forankring. Rett opp overkroppen, klem knærne inntil tanken, slapp av i armer og skuldre og hold beina på fothvilerne til enhver tid.

- Bruk clutch og gass. Jeg begynte med å bare trille rundt og ta fart ved å slippe clutchen hvis det gikk for sakte. Det ble mye lettere med en mer aktiv bruk av clutchen for å holde litt drag i sykkelen.

- Jeg veit det er uenigheter her, men jeg synes bakbremsen fungerer mye bedre enn frambremsen (til krypkjøring). Bruker du frambremsen, så endres tyngdepunket på sykkelen mer enn ved bruk av bakbrems (selv om det ikke er mye i den farten). Dette gjør at det blir tull med balansen. Jeg bare flyttet høyrebeinet mitt slik at foten lå over bakbremsen hele tiden, og brukte den litt mer aktivt ved å bare bøye foten. Det utgjorde ingenting på forankringen, men du verden så mye enklere det ble. Du kan da også bruke clutchen mye mer. I starten holdt jeg faktisk bakbremsen nede mens jeg slapp clutchen litt, bare for å få drag i sykkelen uten av farten økte. Dette hjalp meg mye! Deretter øvde jeg på å bruke mindre og mindre bakbrems.

- Dytt på fothvileren med beinet som er på innsiden av sykkelen. Når du legger over, spesielt ved fullt utslag, får sykkelen lyst til å tippe innover. Dytter du ifra på den innerste fothvileren (på den siden du svinger til), så vil du automatisk flytte litt vekt over til utsiden uten at du tenker over det.

- Bruk overkroppen for å holde balansen. Igjen, svinger du en vei, så får sykkelen lyst til å tippe den veien. Da hjelper det å lene seg litt over til utsiden med overkroppen. Dette henger sammen med punktet over.

- Snu hodet så langt du klarer mot utgangen av garasjen/boksen du skal snu i. Ikke bare snu deg litt mot der hvor styret og framhjulet peker, snu deg så langt du klarer. Du kjører dit du ser, og du skal kjøre lengre rundt enn det du klarer å vri styret.

- Trening, trening og litt mer trening. Jeg hadde veldig lite (omtrent ingen) erfaring med motorsykler før jeg startet å kjøre nå i sommer. Dette gjorde at jeg sleit veldig med balansen. Men dette er noe som rett og slett må trenes opp, og kroppen og hodet ditt må venne seg til å holde balansen på to hjul.

Tipsene du får er bare ting du kan trene på, du må selv sørge for at du får det inn i kroppen og hodet. Jeg nevner hodet, fordi mye av dette sitter faktisk der.

Dette var det jeg kom på i farten. Jeg håper noe av det var til hjelp. Det har i hvert fall hjulpet meg fra å ikke komme til første kjegle, til å kjøre flere sammenhengende runder uten å hverken rive eller sette ned foten (bortsett fra der hvor det er meningen å gjøre det). Og selv om folk kan være uenige om hva som fungerer og ikke, så prøv dem selv. Har det fungert for noen, så kan det fungere for deg. Selv om det ikke har fungert for enkelte, så er det ikke dermed sagt at det ikke vil fungere for deg. Så prøv deg fram, finn ut hva som fungerer og gi ikke opp! Dette får du til! Bare prøv å få trent så mye som mulig, så du blir vant til denne typen kjøring.

Lykke til, dette klarer du :thumleft
:thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av TGR »

Fra "gammalt av", altså i forrige årtusen, så var oppskriften: blikk, henda til gass og clutch for å kontrollere fremdrift, og bakbremsen for å stabilisere.

Funker fremdeles for meg :)

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Sattphalat »

Samme oppskriften som TGR bruker jeg, og det tror jeg alltid at jeg kommer til å fortsette med.
Se langt og høyt dit du skal kjøre.

Jeg tok lappen som godt voksen i fjor, sleit fælt med kjegler og garasje.

Det løsna når en kamerat foreslo at jeg skulle vinkla albuene ut fra kroppen.
I begynnelsen var jeg veldig opptatt av å kjøre sakte. Det er greit å kjøre «litt» fortere hvis en klarer kjegler og garasje. Det er bare sistestrekket mot stopp en bør kjøre veldig sakte.

Jeg lekte meg mye på en lukket plass mye før oppkjøring. Uten kjegler og oppmerking.

Tok noen halvtimer der også når jeg starta på denne sesongen, og kommer til å gjøre det først i neste sesong også.
Bremseøvelser, unnamanøver, 8 tall, og japansk u-turn er greie øvelser å gå igjennom før en sesong.

Mvh


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av FreewheelBurning »

Det høres veldig likt ut som kjørelæreren min sa i fjor. En mann med tyngdepunktet godt forankret i forrige årtusen.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av tormodg »

Jeg fikk streng beskjed om at det ikke var lurt å bruke bakbrems under krypkjøring under oppkjøring fordi sensor ville slå ned på det. Så jeg øvde på å utelukkende styre med clutch/forbrems. Løsningen min var timevis med kjeglekjøring på lokalt garasjetak sammen med en nabo. Det satt til slutt.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av VindR »

Spørs om det med bakbrems burde sjekkes med den aktuelle kjøreskolen, angående hvordan det sees på av sensorer i det området. Jeg fikk beskjed av kjøreskolelæreren at hvis jeg skulle bruke brems, så skulle jeg bruke bakbremsen. Så klart ikke hele tiden, men HVIS jeg skulle bremse, så var det bakbremsen som gjaldt (i hvert fall sterkt anbefalt). Kun under krypkjøringen så klart, og så lenge jeg ikke har tenkt å stoppe helt.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Sakkle »

tormodg skrev: 30 aug 2019, 15:34 Jeg fikk streng beskjed om at det ikke var lurt å bruke bakbrems under krypkjøring under oppkjøring fordi sensor ville slå ned på det.
Mulig det kommer an på sensoren... Jeg brukte bakbremsen aktivt og sensorens eneste kommentar var at han trodde jeg hadde kjørt mye MX fordi jeg brukte bakbremsen så mye. Fikk ikke kritikk for dette.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Sattphalat »

Tenker på litt med det å bruke bakbrems ved kryp som bakkestart med bil. Når du først har lært det så er det helt naturlig. Og du går ikke tilbake.

Skjønner ikke helt hvordan det er mulig uten.....


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av 45316 »

Ser heller ikke at det er noe problem å bruke bakbrems, sykkelen er stort sett levert med både for og bakbrems. Min har sågar ingen fungerende bakbrems... Mille

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Svar