Sliter med krypkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Sliter med krypkjøring

Legg inn av Kråka »

Jeg er ferdig med kjøreopplæringen og kan bestille oppkjøring, men jeg mestrer virkelig ikke krypkjøringsøvelsen og garasjen. I trafikken går det greit. Kan snike meg bortover i km/t ved rødt lys og kø, men kjeglene og jeg blir ikke venner. Identifiserte feil: starter med å se langt frem.
Får ofte en feil inngang som gjør at det blir mer og mer bom. Alternativt kjører jeg over kjegle. Farten blir for lav. Styreutslag blir maks fra side til side og armene blir stive.

Har ingen mulighet til å trene privat. Må mestre dette snart, så jeg kan bestille oppkjøring og uten å kaste penger ut av vinduet på dette. Noen tips eller egne lignende erfaringer?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av kjellv »

Kråka skrev: 28 aug 2019, 21:44 Jeg er ferdig med kjøreopplæringen og kan bestille oppkjøring, men jeg mestrer virkelig ikke krypkjøringsøvelsen og garasjen. I trafikken går det greit. Kan snike meg bortover i km/t ved rødt lys og kø, men kjeglene og jeg blir ikke venner. Identifiserte feil: starter med å se langt frem.
Får ofte en feil inngang som gjør at det blir mer og mer bom. Alternativt kjører jeg over kjegle. Farten blir for lav. Styreutslag blir maks fra side til side og armene blir stive.

Har ingen mulighet til å trene privat. Må mestre dette snart, så jeg kan bestille oppkjøring og uten å kaste penger ut av vinduet på dette. Noen tips eller egne lignende erfaringer?
Hei, og velkommen hit :thumleft

Jeg er ganske overbevist om at du gjør den samme feil som omtrent alle av oss har gjort i den fasen du er nå: Blikket ditt går rett ned i asfalten foran framhjulet. Det nytter ikke! Blikket må lenger fram. Min kjørelærer sa at du treffer det du sikter på.. Det er sant. Sikter du i bakken rett foran sykkelen er det der du havner. Farta blir også for lav av samme grunn :-k

Tyffen
Innlegg: 22
Registrert: 25 mai 2018, 22:04
Motorsykkelen din: Honda Transapl 650 2001

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Tyffen »

Slet med det samme i fjor jeg. Så plutselig sa kjørelærer, prøv å bruk bakbremsen litt, og se hva som skjer. Da løsnet det litt for meg, og fikk det mye bedre til. Men på oppkjøringa bomma jeg litt på krypkjøringa på begge forsøk, dro med meg en kjegle og knota. Men fikk prøve meg i trafikken, og det gikk bra. Lykke til med deg også. :twothumbs:

NeilM
Innlegg: 48
Registrert: 04 jun 2017, 14:08
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye '17

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av NeilM »

Hold blikket høyt. Unngå "av-og-på" med gassen, jobb heller med clutchen. Prøv å sitte mer fremoverlent og å holde armene løse.
Honda CBR250R '12 --> Honda CB500F '13 --> Honda VFR800 VTEC '08 --> Suzuki GSX-R 600 '10 --> BMW S1000R '15 --> BMW R1200GS Rallye '17

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Riktig forankring på sykkelen. Du må sitte i et med den. Jeg personlig er ikke fan av bakbremsen da det går utover sittestillingen man ønsker når man kryper. Jeg balanserer like fint med frambremsen.

Innside lår låst mot tank, tæra på fotpinner, lett fremoverlent, slappe armer med vinkel i albuene. Så må du ikke glemme å se dit du skal, altså utgangen av siste kjegle. For snill inngang mot første kjegle gjør det til en vanskeligere jobb og sno seg unna den neste. Gå rett på.

I garasjen skal du stoppe på streken. Finn et punkt å se på først rett frem, hiv deg i rett kjørestilling få bevegelse i sykkelen, snu hodet helt rundt mot utgangen og kryp sykkelen ut med maks utslag. På min sykkel med lang hjulavstand og begrenset styreutslag må jeg i tillegg legge sykkelen lett inn i svingen mens jeg fremdeles sitter rett opp og ned, men da på ytterkanten på salen. Det går det også.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av pingvin »

Bruk bra med turtall og clutchen til å regulere farten, da kan du stå nesten stille. Delvis fordi turtallet sørger for bra med gyrokrefter som holder sykkelen rett, og delvis fordi vanskelig å regulere gassen i lave hastigheter, mye lettere å bruke clutchen.

Skjønte ikke dette før begynte med enduro, skal du knote i skauen er det så mye lettere når bruker clutchen. I likhet med vil tro mange som bare kjører på landveien, ble clutchen egentlig bare brukt som en av/på bryter.

Og bakbrems, ja :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Kråka »

Syntes bruk av bakbrems gjør at jeg mister forankring som nevnt over. Om jeg skal bruke bakbremsen skal jeg da fortsatt ha tåball på fothviler frem til jeg skal bruke den?
Utslag i garasjen: Det nevnes fult utslag gjennom hele svingen. Går det bra. Jeg syntes jeg blir mest ustødig de gangene jeg ender med fult utslag. Men skjønner ikke hvordan jeg skal holde meg innenfor streken uten å gi fult utslag heller.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Sakkle »

Tyffen skrev: 28 aug 2019, 22:05 Slet med det samme i fjor jeg. Så plutselig sa kjørelærer, prøv å bruk bakbremsen litt, og se hva som skjer.
Bakbremsen ble løsningen for meg også. Et lett trykk på den stabiliserer sykkelen der forbremsen, i alle fall for meg, gjør det motsatte.
Kråka skrev: 28 aug 2019, 22:26 Syntes bruk av bakbrems gjør at jeg mister forankring som nevnt over. Om jeg skal bruke bakbremsen skal jeg da fortsatt ha tåball på fothviler frem til jeg skal bruke den?
Klarer helt fint å forankre greit og bruke bakbremsen på min sykkel i alle fall. Og nei, det du kan jo ikke bruke bakbremsen og samtidig ha tåballen på fothvileren... Jeg sitter med foten klar på bakbremsen hele tiden under krypkjøring. Det funker fint for meg i alle fall.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av FreewheelBurning »

Krypkjørig er grusomt ja. Hvis du klarer å få 60-70% suksess så burde det gå bra, mener å huske at du får 2 sjanser til øvelse på bane under oppkjøring.

Nå har jeg kjørt med sertifikat i snart et halvt år og har ALDRI hatt behov for de øvelsene med krypkjøring rundt kjegler.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Det handler jo ikke om at man skal kunne krype mellom kjegler i trafikken. Det handler om å vise evne til sykkelkontroll og beherskelse.

Full styreutslag vil få sykkelen til å «tippe» innover, det du kan gjøre for å unngå at du tipper for mye er å kompensere med noen lette trykk på frambremsen. Jeg har store hender og lange fingre, mulig jeg derfor synes det er enkelt å kontrollere pådrag og brems samtidig.

Jeg har aldri brukt bakbremsen fra jeg begynte å kjøre moped fra barnehagealder til nå. På Jawa’n virker den ikke en gang, aldri brukt det på BMWen heller. Synes det er logisk å bruke frambremsen. Prøv å balansere på tråsykkel, så er frambremsen langt mer effektiv til å holde balansen spør du meg, da i kombinasjon med korrekt styreutslag og timing. Bakbremsen får tråsykkelen til å falle over.

Når det er sagt, kjøre mellom bilene i køen på vei hjem fra jobb idag, og havnet bak en KTM som bremset konstant med bakbremsen når farten var lavere enn 10km/t. Jeg synes ikke det så så enkelt ut akkurat.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av pekle »

Bruker heller ikke bakbrems til daglig (bortsett fra automatisk kombibrems), men akkurat for krypkjøring er det svaret for min del også.

ZZR-Erling

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Er nok å ta av råd her nu 🙂 lykke til!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av kjellv »

En ting til: At du river ei kjegle eller to betyr ingenting. Sensor ser på helheten i kjøregårdsøvelsene. Han er så dreven i dette at han ser om du behersker sykkelen godt nok til at han tør å kjøre i trafikken med deg :thumleft
Lykke til :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Bjerknez »

Er enig med dem som mener bakbremsen er til pynt. Jeg har selv aldri brukt den. Det kan være fordi sittestillingen på de syklene jeg har hatt så langt gjør at jeg må reposisjonere meg litt med beina. Noe jeg ikke ser fordelen med. Det er heller ikke like mye bitt i bakbremsen som forbremsen. Kan ikke huske jeg noengang har bruk den på moped heller. Ei heller tråsykkel.

Jeg klarte vertfall krypkjøringen utmerket uten bakbrems. To ganger. Bakbremsen var aldri problemet under opplæringen vedrørende krypkjøring for min del. Kjørelærer sa til meg at hvis jeg ikke begynte å heve blikket snart, så skulle hun kjøpe halskrage til meg og teipe fast hodestillingen med gaffateip :lol

Ho ga seg ikke på tørre møka og til slutt gjorde jeg som hun sa. Jammen fikk hun rett!

Se sit du skal, og ikke på det du ikke skal treffe! :thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Sliter med krypkjøring

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 02:32 Det er heller ikke like mye bitt i bakbremsen som forbremsen.
Nei, det er vel nesten hele poenget med å bruke den ifm. krypkjøring. Jeg opplevde i alle fall at sykkelen ble ustabil når jeg bremset med forbremsen, noe som ikke er et problem med bakbremsen. Heller tvert om, sykkelen setter seg liksom og føles mer stabil. Så kan man helt sikkert (med rette) hevde at dette er en trenings sak. Men her snakker vi vel om tips for å kanskje ta en "snarvei" til godkjent krypkjøring for en som har problemer med dette.
Bjerknez skrev: 29 aug 2019, 02:32 Jeg klarte vertfall krypkjøringen utmerket uten bakbrems.
Sikkert mange som klarer det. Jeg klarte det fint MED bakbrems :P


OP får gjøre som han vil. Men vi er tydeligvis flere som sleit og fant løsningen med bakbremsen. Så trenger ikke det være kuren for alle...

Selv slet jeg veldig med krypkjøringa og hadde flere kjøretimer der jeg bare terpet på dette. I tillegg var jeg heldig og fikk låne sykkelen til en kollega og trente litt på et lukket område med den. Var forøvrig han som tipset meg om bakbremsen, ikke kjørelæreren. Han har kjørt MX i mange år og hadde plukket det opp der.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar