Tanker rundt ulykker....

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 18 aug 2019, 16:45 Njaaa... tenker først og fremst på bilistene, ser det er mye vingling og uoppmerksomhet.....men knotting på gps og kameraer og slikt på mc er heller ikke heldig vil jeg tro..
Ja, selvfølgelig...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Canutus »

Utifra ulykker omtalt i media, så er mitt inntrykk at i år er det nokså mange singelulykker med menn i 50-60 årene.
Skal jeg være selvkritisk, så tar jeg meg av og til i å ha for høy fart i "blinde" svinger spesielt der jeg er kjent. Dukker det opp uforusette ting enten det er dyr, grus, olje, havarerte kjøretøy osv., så er jeg iblandt redd jeg kan gå på en smell, men det gjelder nok vel så mye med bil, men da ville nok konsekvens være noe bedre.
Jeg kjører hverken med gul vest, ekstralys eller bråkepotter, men mitt inntrykk er uansett at de fleste bilister kjører nokså forutsigbart, men i bynære strøk er vel kansje inntrykket litt annerledes.

Statens vegvesen gransker jo alle dødsulykkene på veiene, og heldigvis deler de rapportene. Usikker på hvor mange som faktisk leser de, men her er no link.
https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... lykkesdata

https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/aar

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Bjerknez »

Inge nav oss kjører vel forutsigbart 24/7. Skal man få opp blodtrykket litt når man kjører så må man svelge noen kameler underveis som farten øker. Utforkjøring i sving er den klart største ulykkestypen for motorsyklister i følge rapporten jeg leste.

Når det gjelder bilister eller kjøring generelt så øker stressnivået når trafikken blir tettere. Det blir mer og forholde seg til og da hjelper det ikke akkurat på at det dukker opp motorsyklister i blindsonen i tillegg. Mitt inntrykk er at det ikke er nok motorsyklister i trafikken til at man kan annse det som "vanlig". Da blir det vel ofte til at vi fort blir litt glemt.

På landeveien har man flere ressurser til overs og er mer avslappet og har mer tid til å holde øye med trafikken. Men på landeveien går det også fortere, også for bilister men kanskje spesielt for motorsyklister. Det er en dårlig kombinasjon, spesielt i svingene.

Vertfal slik jeg ser det...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av gsx750_80 »

Canutus skrev: 20 aug 2019, 12:36 Utifra ulykker omtalt i media, så er mitt inntrykk at i år er det nokså mange singelulykker med menn i 50-60 årene.
Skal jeg være selvkritisk, så tar jeg meg av og til i å ha for høy fart i "blinde" svinger spesielt der jeg er kjent. Dukker det opp uforusette ting enten det er dyr, grus, olje, havarerte kjøretøy osv., så er jeg iblandt redd jeg kan gå på en smell, men det gjelder nok vel så mye med bil, men da ville nok konsekvens være noe bedre.
Jeg kjører hverken med gul vest, ekstralys eller bråkepotter, men mitt inntrykk er uansett at de fleste bilister kjører nokså forutsigbart, men i bynære strøk er vel kansje inntrykket litt annerledes.

Statens vegvesen gransker jo alle dødsulykkene på veiene, og heldigvis deler de rapportene. Usikker på hvor mange som faktisk leser de, men her er no link.
https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... lykkesdata

https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/aar
I "Temaanalyse av dødsulykker på motorsykkel 2005-2014", fra Transportøkonomisk institutt https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=45793 sies bla følgende:

"Nedgang av antall dødsulykker med MC over tid

Antall MC-ulykker har gått ned over tid og ulykkene er blitt mindre alvorlige. Det årlige antallet dødsulykker med MC har gått ned med omtrent 40% fra 2005-2009 til 2010-2014, til tross for en økning av MC-bestanden med 22%. Det totale årlige antall drepte og skadde på MC har i den samme perioden gått ned med 21%. Antall drepte per personskadeulykke med MC har gått ned med 22%, noe som tyder på at ulykkene i gjennomsnitt er blitt mindre alvorlige. Temaanalyse av dødsulykker på motorsykkel 2005-2014.."

"Enkelte faktorer ved ulykkene som har endret seg over tid og som kan forklare i det minste en del av ulykkesnedgangen, er:
 Eldre førere: Gjennomsnittsalderen blant de drepte førerne har økt fra 35 til 41 år, og andelen førere under 18 år har gått ned fra
13 til seks førere.
 Færre uten hjelm: Andelen som hadde kjørt uten hjelm har gått ned fra 9% til 1%.
 Færre med promille: Andelen som hadde kjørt med promille har gått ned fra 14% til 7%.
 Færre som kjørte for fort: Andelen som hadde kjørt med for høy fart etter forholdene har gått ned fra 29% til 19%.
 Flere MC med ABS-bremser: Andelen MC med ABS-bremser har økt fra 2% til 14%.

For øvrig er det ikke funnet større endringer av enkelte faktorer som kan tenkes å ha
bidratt til nedgangen av antall ulykker eller ulykkenes alvorlighet. "

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 20 aug 2019, 13:26 ... Utforkjøring i sving er den klart største ulykkestypen for motorsyklister i følge rapporten jeg leste. ...
"... Over halvparten av ulykkene (54%) var kollisjoner med andre kjøretøy. Omtrent halvparten av ulykkene hadde som foranledning at motorsykkelen forlot eget kjørefelt og/eller veltet, ofte med det resultat at motorsyklisten traff et møtende kjøretøy. I nesten halvparten av
kollisjonene (44%) har motorsykkelen vært utløsende enhet ..." (fra Transportøkonomisk institutt , https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=45793 )

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av TGR »

mekkern skrev: 18 aug 2019, 15:23 .....dette viser at det er mye "gamle" motorsykkelister som er innblandet i ulykker- spesielt hvis en luker ut "ekstremadferd"..
påstår at det er mye elendige førere i godt voksen alder-sier jeg fra mitt eget glasshus :-# :x - ser ofte mye rar kjøring.
Syns ikke dette er så veldig mystisk, og ser det samme som deg. Mye merkelig adferd på mc .... Plutselig skal mange realisere drømmen om å bli "biker", i godt voksen alder, med pæng på bok, og så trur de at fordi at de har lang trafikkerfaring, så vil naturligvis ikke de rammes av ulykke .....

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Stian87 »

Skumleste jeg ser er som regel sjåfører som skal kjøre fort på svingete veier, og kjører som om veien ikke er smalere enn normalvei og som det ikke finnes motgående trafikk. Vi snakker ikke om uheldig sporvalg men om gjennomgående mangel på risikoforståelse.

Ser mange bilister som kutter svinger og ligger bredt i svinger også, gjør det jo ikke akkurat noe mindre skummelt spør du meg.

Overraskende nok er det gjerne der folk kjenner veien de kutter/ligger bredt, skulle tro det var omvendt, men...

Personlig er jeg mest overrasket over at det ikke er flere ulykker, så dårlig valg enkelte trafikanter tar. I slike tilfeller handler det ikke kjøreferdigheter, men flaks at man ikke ender i en ulykke.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 20 aug 2019, 22:21 Overraskende nok er det gjerne der folk kjenner veien de kutter/ligger bredt, skulle tro det var omvendt, men...
Der kjenner jeg meg godt igjen.. :-k
Jeg har noen favorittstrekninger i mitt nærområde som jeg har kjørt mange ganger og kjenner godt. Hver gang jeg kjører der må jeg ta meg sammen for ikke å ta svingkombinasjonene ennå litt raskere enn jeg gjorde sist.. Dette er farlige greier..

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av Relax »

Stian87 skrev: 20 aug 2019, 22:21 ,
Ser mange bilister som kutter svinger og ligger bredt i svinger også, gjør det jo ikke akkurat noe mindre skummelt spør du meg.

Overraskende nok er det gjerne der folk kjenner veien de kutter/ligger bredt, skulle tro det var omvendt, men...

Personlig er jeg mest overrasket over at det ikke er flere ulykker, så dårlig valg enkelte trafikanter tar. I slike tilfeller handler det ikke kjøreferdigheter, men flaks at man ikke ender i en ulykke.
Et gammelt munnhell vi har her etter at vi begynte å kjøre mer på smale vestlandsveier for 30 år siden er at "kjentfolk vet hvilke svinger det kommer møtende i"
Lokalbefolkningen kjører forter og kapper svinger langt mer enn andre.
Så, ja, det er ofte at det er lite trafikk og flaks som gjør at det ikke er mer ulykker ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av KåreDump »

kjellv skrev: 18 aug 2019, 11:58 Gjennomsnittlig kjørelengde pr år for Norske motorsyklister er skremmende lav. Husker jeg ikke feil er det bare 3-4000 km pr år. Dette betyr at det er veldig mange som kjører betydelig mindre enn dette.
I følge NMCU's undersøkelse i 2018 var gjennomsnittlig kjørelengde 10.288, men den viser kun de som gadd å delta i undersøkelsen, så den er nok skyhøyt over hva som er normalt.
Tror til og med ditt estimat er laaaangt over hva gjennomsnittet er, om man skal tro på kjørte km på brukte sykler, og hva man ellers leser på diverse fora.

Ellers er jeg enig i dine betraktninger.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tanker rundt ulykker....

Legg inn av KåreDump »

TGR skrev: 20 aug 2019, 18:07 Syns ikke dette er så veldig mystisk, og ser det samme som deg. Mye merkelig adferd på mc .... Plutselig skal mange realisere drømmen om å bli "biker", i godt voksen alder, med pæng på bok, og så trur de at fordi at de har lang trafikkerfaring, så vil naturligvis ikke de rammes av ulykke .....
Samme verdensmestermentalitet som gjør at unggutter er overrepresentert i ulykkesstatistikker.
Blir skremt over mange av min generasjon (45-55) som i ene øyeblikket prøver å fremstå som verdensmestere på div FB-sider for i neste øyeblikk å avsløre at de tror at det å kjøre MC i regn er livsfarlig.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar