Støydemping i hjelm

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Sakkle »

Snikendeugle skrev: 04 aug 2019, 15:57 Jeg lurer dog på om aktiv støykansellering faktisk lindrer ørene eller om det bare blir en falsk beskyttelse, siden vibrasjonene fremdeles treffer trommehinnen. Støykanselleringen bare skjuler selve lyden... 🤔
Dette har jeg fundert litt på også.

De "proffe" løsningene jeg kjenner til i bruk i industri, forsvar, konsertvakthold etc. benytter alle store øreklokker som beskytter ørene godt i tillegg til et aktivt element som gjør det lettere å kunne oppfatte for eksempel stemmer mens den skadelige lyden (industristøy, skudd, høy musikk) filtreres bort. Jeg har selv et slikt sett som jeg bruker på skytebanen og det fungerer veldig bra.

Løsningen det snakkes om her i tråden er så vidt jeg forstår "hel-elektronisk". Altså en mikrofon som oppfatter støyen og en høyttaler som genererer lik lyd, men med motsatt fase. Dersom jeg husker fysikken min rett, så skal dette nøytralisere lydbølgene? Lyd er jo bare luft i bevegelse. Ingen lyd, ingen bevegelse antar jeg. Og da er det vel ikke noe som kan skade hørselen. Eller? :scratch
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Toven

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Toven »

Det går i motfase ja, og kanselerer lyd - ingen vibrasjoner, ikke skadelig for hørselen. Så sant all lyd blir kansellert.
Men spørs jo hvor godt teknologien klarer å håndtere lydmiljøet på motorsykkel :-k
Interessant er det, men nå tror jeg optimal beskyttelse for hørselen er en passiv variant.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har et hodesett hjemme (Sony 1000XM) som er utrolig bra. Bruker dme hele tiden når jeg sitter i sofaen med iPaden på fanget og ser Youtube videoer. Hvis jeg har på musikk veldig lavt, så hører jeg ikke madammen støvsuge rett ved siden av meg.

Men har man dem på veldig lenge (1 time eller mer i strekk) så føler man at man blir litt "tung" i hodet. Utrolig deielig å høre andre lyder igjen etter å hatt på disse over lenger tid i strekk.

Man kan slå på "Ambience Sound" som slipper igjennom stemmer etc. Det pleier jeg å gjøre når jeg er hjemme, i tillfelle madammen ber meg flytte på beina når hun støvsuger feks. (bare et eksempel altså :knegg )

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev: 06 aug 2019, 06:41 Det går i motfase ja, og kanselerer lyd - ingen vibrasjoner, ikke skadelig for hørselen. Så sant all lyd blir kansellert.
Men spørs jo hvor godt teknologien klarer å håndtere lydmiljøet på motorsykkel :-k
Interessant er det, men nå tror jeg optimal beskyttelse for hørselen er en passiv variant.
Du kjenner sikkert til dette langt bedre enn meg siden du jobber med noe som har med frekvenser og gjøre(?) men det hele handler vel om å kunne kansellere frekvensområder vil jeg tro?

For dte første ser jeg for meg at hjelmen må være mest mulig tett. Dette vil kanskje kreve formstøpt innerfor eller noe. Så må man installere dette systemet som kansellerer støy ved visse frekvenser.

Men hvilke frekvenser forskjellige ting lager er jeg så klart usikker på. Men når man kjører motorsykkel opplever man vel stort sett alt av frekvenser. Buldrende lavfrekvent eksoslyd, høyfrekvent fra motoren og sirener etc. samt vindsus. Blir nok ikke lett og få det helt perfekt, men med et slikt system vil jeg tro man får en langt bedre opplevelse.

Prisen derimot blir sikkert ikke veldig hyggelig... :sk?

Toven

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Toven »

For å kansellere må systemet sende et signal ved samme frekvens i motlyd, med en tidsforsinkelse (om jeg husker riktig). Så systemet må hele tiden ta flor seg frekvens for frekvens, eks 1000hz så må det sendes en 1000hz tone. Det samme for 1001hz, så å kansellere et frekvensområde blir mye å holde styr på :P forutsatt at dette her stemmer da, men står vel en del info på nett om hvordan dette fungerer.

Med mc så er det høy lyd, og som kan være vanskelig å forutse for systemet. Jeg ser for meg scenario at systemet ikke klarer alle lydene, og man kan få opphold i dempningen -som kan være ubehagelig og skadelig for hørselen. Basert på tro da.. om jeg leser en forskningsartikkel som godkjenner dette som et sikkert systemet så er jeg åpen for å endre mening.

Passiv dempning er mer sikkert på den måten at man vet dempningsgrad, eks 20 dB, og at det ikke er avhengig av et system som evt ikke fungerer optimalt. Ikke så mye data inne i bilde på en støypropp :)

Men aktitvt gjør sikkert kjøring mer behagelig sammenlignet med ingen støypropper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er vertfall ganske sikker på at mine Sony klokker med støykanselering stenger langt mer støy ute enn det hjelmen klarer alene. Nå beskytter jo ikke disse klokkene hodet så klart, men jeg er ganske overbevist om at et slikt system vil funke bra i en hjelm hvis den tilpasses skikkelig. Setter man på litt musikk i tillegg, så hører man nærmest ingenting fra omverdenen og man trenger ikke ha høyt på heller.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av mekkern »

Problemet slik jeg ser det er de dypeste/laveste frekvenser disse trenger mer effekt/større membraner hvis en ikke får stengt de ute med passive barrierer.
Har lekt litt med tanken på å støpe inn et peltor blåtann hørselværn i hjelmen men dette er ikke bare bare. En trenger plass til ørepute og elektronikk/ høyttaler.
Samtidig bør dette vel ikke være så tett at trommehinna og indre øret blir skadd hvis en får et hardt slag/ trykkbølge/ overtrykk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Toven

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Toven »

Om dette blir bra nok og testes grundig, og viser seg til å gi tilstrekkelig dempning er jo det veldig bra. Men før jeg ser det er jeg i hvert fall skeptisk. Sammenlignet med støypropper som blir testet og får et gjennomsnittlig tall (SNR) på hvor mye de demper lyd for lav, mellom og høyfrekvens.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Snikendeugle skrev: 04 aug 2019, 10:56 Ikke dumt. Hvilken modell er dette, og stikker de mye ut av øret? Jeg må ha super-lavprofil propper i ørene om jeg skal kunne ha på hjelmen uten at det klemmer og blir ubehagelig.
Tror det er denne modellen (wi 1000x):

https://www.pocket-lint.com/headphones/ ... -earphones

Har ingen ubehag i hjelmen. De stikker noe ut så kanskje du opplever det annerledes. Fordelen med disse er at de fungerer utmerket uten hjelm også.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Juicebox skrev: 04 aug 2019, 13:29 Må huske at det er farlig for oss motorsyklister å ikke høre trafikken. Å bruke støykanselleringsprodukter som ikke er beregnet for dette er dumt spør du meg. Hører man ikke sin egen motor så funker den altfor bra, dvs altfor dårlig... det er forresten vindstøy som er det farlige for ørene våres, og eksospotta for dem som lever for "loud pipes save lives"
Har ikke hatt noe problem med trafikk og høy musikk. Aktiv støydemping hjelper godt mot vindstøy også.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Toven skrev: 06 aug 2019, 06:41 Det går i motfase ja, og kanselerer lyd - ingen vibrasjoner, ikke skadelig for hørselen. Så sant all lyd blir kansellert.
Men spørs jo hvor godt teknologien klarer å håndtere lydmiljøet på motorsykkel :-k
Interessant er det, men nå tror jeg optimal beskyttelse for hørselen er en passiv variant.
Aktiv støydemping teknologi fungerer ypperlig på motorsykkel. Bruker det hver eneste gang jeg kjører.

Toven

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Toven »

FreewheelBurning skrev: 06 aug 2019, 14:25
Toven skrev: 06 aug 2019, 06:41 Det går i motfase ja, og kanselerer lyd - ingen vibrasjoner, ikke skadelig for hørselen. Så sant all lyd blir kansellert.
Men spørs jo hvor godt teknologien klarer å håndtere lydmiljøet på motorsykkel :-k
Interessant er det, men nå tror jeg optimal beskyttelse for hørselen er en passiv variant.
Aktiv støydemping teknologi fungerer ypperlig på motorsykkel. Bruker det hver eneste gang jeg kjører.
Har du link til produkt du bruker?
Markedsføres det som aktiv hørselbeskyttelse, evt oppgis det form for dempningsgrad?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg snakket om aktiv støydemping, ikke hørselbeskyttelse. Vet ikke noe om detaljene.

Jeg bruker disse (linket til tidligere):
https://www.pocket-lint.com/headphones/ ... -earphones

Toven

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Toven »

Skumma gjennom noen forskjellige studier gjort med aktive støydempning og motorsykkel, som viser bra resultater på dempningsgrad for å unngå hørselskader, og at systemet klarer å håndtere de hyppige forandringene i type støy med forskjellige hastighet o.l.

Spennende! Hadde det bare vært mulig med custompropp som tar liten plass!
Jeg har i hvert fall ikke sjans til å ha noe stikkende ut av ørene når jeg skal dra på hjelmen, og så vil jeg ha custom for komforten :P
Blir interessant å se hva trønderne får til med deres prosjekt

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Støydemping i hjelm

Legg inn av Sakkle »

Toven skrev: 06 aug 2019, 18:39 Spennende! Hadde det bare vært mulig med custompropp som tar liten plass!
Det finnes...

Eks: https://www.hantek.no/collections/horse ... aktpropper

Men, disse er beregnet primært for jakt. Jeg er usikker på hvor gode de er for motorsykkelkjøring. Billige er de heller ikke...
De er vel også aktive på en litt annen måte en det vi snakker om ellers her(?).

Selv bruker jeg vanlige "dumme" propper derfra og er veldig fornøyd med de.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar