Nå begynner jakten på oss i Oslo

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av MorganX »

THagen80 skrev: 31 jul 2019, 15:13 Bor på Torshov, og det er jo såklart de som vil brife med HK både i bil og MC som gasser på så det jaller i veggene. Men, jeg tenker som så at jaja, litt harry, de får kose seg mens de kan også håper jeg de ikke kjører så det går galt noen plass. Det er litt så jeg skvetter noen ganger, men aldri tenkt tanken på at dette ødelegger nattesøvnen og at sånt må forbys.
Men nå kjører du selv sykkel og da får man litt annet forhold til det... man blir mere tolerant. Se bare på småbarnsforeldre med unger som skriker hele tiden.. de merker det nesten ikke selv, mens andre går på veggen av andres sutrete unger.
Kjenner mange som ikke kjører sykkel selv og bare hater folk som må dra på og bråke midt på natten bare fordi de synes det er tøft.. man kaller det neandertalere, tullinger eller amøber som ikke har vett eller forstand til tenke på andre enn seg selv. Dette er jo med på og skape motstand for MC folket og man blir sett på som harry som kjører sykkel.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av mekkern »

I Drammen er det mest bilproblematikk,men mc er også involvert.
Desverre er avissakene +artikler.

Men som "alle" i Drammen vet og ser er det hovedsaklig5-6 biler (2-3 biler fra en forretning)og spesielt en BMW som gasser og smeller..
Men det er også en merkelig "fetish" blandt spesielt v-twin folkene og 125 ( andre også til dels)med å gasse på noe jævlig når de drar fra kubikken i Drammen.de fleste andre rister på hodet og synes det er helt dust, og vet hvordan dette skader for alle sammen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av THagen80 »

MorganX skrev: 31 jul 2019, 16:10
THagen80 skrev: 31 jul 2019, 15:13 Bor på Torshov, og det er jo såklart de som vil brife med HK både i bil og MC som gasser på så det jaller i veggene. Men, jeg tenker som så at jaja, litt harry, de får kose seg mens de kan også håper jeg de ikke kjører så det går galt noen plass. Det er litt så jeg skvetter noen ganger, men aldri tenkt tanken på at dette ødelegger nattesøvnen og at sånt må forbys.
Men nå kjører du selv sykkel og da får man litt annet forhold til det... man blir mere tolerant. Se bare på småbarnsforeldre med unger som skriker hele tiden.. de merker det nesten ikke selv, mens andre går på veggen av andres sutrete unger.
Kjenner mange som ikke kjører sykkel selv og bare hater folk som må dra på og bråke midt på natten bare fordi de synes det er tøft.. man kaller det neandertalere, tullinger eller amøber som ikke har vett eller forstand til tenke på andre enn seg selv. Dette er jo med på og skape motstand for MC folket og man blir sett på som harry som kjører sykkel.
Nuvel. Har bare hatt lappen i 2 år, bodd i Oslo i 5 år og alltid hatt samme tankegangen når det har kommet til motorstøyen fra trafikken rundt meg.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Bjerknez »

Når man flytter inn til en storby og plasserer seg selv midt i "gryta" så kan man ikke regne med å våkne til fuglekvitter. Jeg sier ikke at det er greit å gyve løs med bråkepotter for å lage mest mulig lyd døgnet rundt, men for meg virker det som om folk vil ha litt i pose og sekk. Man skal bo rett over kiosken, utestedet og selvsagt ikke langt fra bussterminalen og gjerne et trikkespor på utsiden etc. Men samtidig vil man ha stillhet... Det er et regnestykke som ikke går opp i mitt hode.

Så det er en del flere hensyn som må taes når man bor tett på flere mennesker. Dette gjelder selvsagt begge veier, også motorsyklister. Jeg forstår frustrasjonen over støyen, men samtidig synes jeg kanskje mange er litt optimister, med tanke på at dem bor veldig sentralt.

Selv bor jeg på landet på et veletablert lite byggefelt med jordnære naboer og jeg kjenner dme alle. Vi har en slags intern kodeks og er litt runde i kantene.

Jeg pleier å vaske sykkelen på søndager og da bruker jeg høytrykkspyleren. Naboen kan komme til meg dagen før å si at dem skal ha konfirmasjon eller et kaffeslabberas på verandaen neste søndag og da driter jeg i å starte høytrykkspyleren. Ellers så bryr dem seg ikke.

Personlig driter jeg fullstendig om naboen klipper plenen, selv om jeg sitter på verandaen og slapper av på en søndag. Folk kan gjøre hva dem vil for min del. Men når jeg fikk familiebesøk for noen måneder siden hvor vi skulle grille ute på en søndag så luftet jeg dette for naboene når jeg traff dem mens jeg gikk tur med bikkja og da var det helt stille.

Fungerer utmerket. I Oslo eller i storbyer hvor ingen kjenner hverandre så er det mer "meg og mitt". Vertfall slik jeg ser det.

Bodde selv midt i Fredrikstad Sentrum for 12 år siden. To dager etter innflytting ringte det på døren og der sto gatas vaktmester og klagde på at jeg hadde forskjellige farger på klypene som hang på klesstativet. Jeg fikk også ordensreglene opplest. Det var ikke måte på hvor mye dem hang seg opp i. Sikkert derfor jeg ikke maktet å bo slik lenger enn ett års tid.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av pekle »

Det er mer "meg og mitt", fordi det er umulig å ha et personlig forhold til tusen naboer. Og nettopp derfor er allmenne sosiale kjøreregler en fordel. Narvestad med klesklypene er heldigvis noe jeg har sluppet å oppleve. Tror ingen forventer fuglekvitter fra Ring 3 med det første, men "meg og mitt" innebærer også at min rett til å svinge armene fritt opphører før de de treffer naboens nese.

De sosiale spillereglene endrer seg dessuten stadig. I min barndom var det en foreldres soleklare rett å røyke i bilen med barna klatrende rundt i bagasjerommet på stasjonsvogna på ferietur. Ikke så vanlig nå for tiden. Og akkurat nå er det dieselbilistene som er den nye røykende pariakasten.

Vi velger dessuten å bo stadig tettere. De siste 20 åra har Oslo kommunes innbyggertall økt med 170.000, uten arealendring. Oslo er fortsatt ikke tettbebygd, men en gitt støykilde påvirker stadig flere, så man må regne med mer restriksjoner etterhvert. Individuell frihet på enkelte områder begrenses til felles beste. Man ser det nå på fossilbilbruk. Etterhvert kommer det også på privatbilisme generelt. Fossilmotorsykler er bare en i rekka.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av simpson »

Du ser dette på flere ting.
Vannskutere er jo bannlyst av mange båtfolk. Mange rare påstander om støy og forurensing osv osv.
Mens mange av de som klager selv har småunger som kjører joller med små påhengere som bråker mye mer enn en vannskuter. Og ofte i uthavner, rundt og rundt, uten å tenke på andre.
Men ikke noe av dette plager meg. Motorsykkel med rake rør, vannskuter eller unger i jolle, gressklipping på søndager, alt er ok.
Mener vi må være mer omgjengelige og akseptere at det bor og lever andre flok rundt oss som har andre interesser enn det vi nødvendigvis har selv.
Alt for mange grinebitere og "oppgangspolitier" som heller burde få seg en hobby.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av pekle »

Helt klart. Samtidig vil jeg slå et slag for selvregulering framfor lovregulering. Eller kardemommeloven om du vil :-)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Stian87 »

Selvregulering er helt greit. Lovregler skal være et vern mot uakseptabel oppførsel, ikke irritasjon. Dessuten er motorlyd regulert. Folk gir bare faen og bråker mer enn lovlig.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av simpson »

Og mange irriterer seg og klager, selv om sykkel og støy er helt lovlig også.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av AJ »

Jeg er rimelig overbevist om at de som kontrolleres oss langs veiene våre, politiet hovedsaklig UP og Statens Vegvesen, vil komme langt høyere opp på banen med støykontroller i tiden framover.
Noe som vil bety at svært mange fleretusenkroners sliponpotter må bytte garasjehylleplass med det originale... :P .

Egentlig litt rart at det ikke har vært mer fokus på dette hos kontrollmyndighetene.
Jeg har flere ganger sett og ikke minst hørt MC'er dra i gang igjen etter å ha blitt stoppet i såkalte rutinekontroller, med sinnsykt høy eksos/motorlyd uten at kontrollmannskapene har reagert med annet enn brede glis og hevede øyenbryn :O !

Dette tror jeg det blir slutt på med de stadige strengere kravene til utslipp, som også omfatter lyd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av 45316 »

Konduite er bra!

Tar meg 5 min å bytte fra uorg til org, i tillegg har jeg også tid og penger til en kontrolltime i ny og ned. Så får de bare øke kontrollvirksomheten. Bryr meg ikke.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 01 aug 2019, 11:33 Du ser dette på flere ting.
Vannskutere er jo bannlyst av mange båtfolk. Mange rare påstander om støy og forurensing osv osv.
Mens mange av de som klager selv har småunger som kjører joller med små påhengere som bråker mye mer enn en vannskuter. Og ofte i uthavner, rundt og rundt, uten å tenke på andre.
Men ikke noe av dette plager meg. Motorsykkel med rake rør, vannskuter eller unger i jolle, gressklipping på søndager, alt er ok.
Mener vi må være mer omgjengelige og akseptere at det bor og lever andre flok rundt oss som har andre interesser enn det vi nødvendigvis har selv.
Alt for mange grinebitere og "oppgangspolitier" som heller burde få seg en hobby.
HELT enig! :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 01 aug 2019, 13:05 Og mange irriterer seg og klager, selv om sykkel og støy er helt lovlig også.
Min sykkel er helt lovlig og jeg kan med sikkerhet si at jeg har fått en og annen til å sette kaffen i vrangstrupen når jeg freser forbi inne i tunellen med turtall rundt rødgrensen.

Men om ikke støyen er ulovlig så er nok kanskje farten det....... :redface

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av mekkern »

Støynivået er også avhengig av kjøremåte...om en bare "tøffer rundt" på et par tre tusen omdreininger kontra 3-4X og "flåkjører"..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Nå begynner jakten på oss i Oslo

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 01 aug 2019, 13:34
simpson skrev: 01 aug 2019, 13:05 Og mange irriterer seg og klager, selv om sykkel og støy er helt lovlig også.
Min sykkel er helt lovlig og jeg kan med sikkerhet si at jeg har fått en og annen til å sette kaffen i vrangstrupen når jeg freser forbi inne i tunellen med turtall rundt rødgrensen.

Men om ikke støyen er ulovlig så er nok kanskje farten det....... :redface
Hehe, ja farten er annen ting.
Jeg har Akra slip on, lovlig, bare jeg går til Vegvesenet med papirene. Men den og lar seg høre.
Men støy blir målt ved 3000 rpm, uten belastning. Men så lenge det er lovlig er ikke min langfinger vond å be hvis noe skulle klage på meg.

Svar