Fersking

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Fersking

Legg inn av pingvin »

Batwoman skrev: 26 jun 2019, 02:23 Hender jeg er i Kongsberg så det passer ypperlig. Takk! :D
Kongsberg har vært litt vanskelig, nokså løs sandbane og noen litt tøffe oppganger til hopp (selv om man bare ruller over uten å hoppe). Nå har de kjørt på enorme mengder med sand fra bygging av nytt hotell så vet ikke hvordan banen er nå. Men går an å kjøre barnebanen, den er faktisk ganske morsom men krevende nok.

Alternativt begynne på Notodden, mye fastere underlag så lettere å begynne der og snille hopp (som man ikke må hoppe på), er 1/2t videre fra Kongsberg.
Batwoman skrev: 26 jun 2019, 02:23
pingvin skrev: 25 jun 2019, 23:05 Sykkel: KTM 690 Duke, veldig lettkjørt og morsom!
Utstyr: Kjøp bra hjelm og støvler om begrenset budsjett. Hodet mest kritisk, beina mest utsatt for skade. Kanskje begynne med vanntett tekstildress og supplere med skinndress etterhvert? Og OK hansker, velter du kommer hendene i bakken.
Mekking: Må jo ikke mekke, alt kan settes bort, men sparer selvfølgelig litt penger på å gjøre litt selv. Er jo ikke all verden man må gjøre med asfaltsykkel (i motsetning til cross/enduro hvor er noe hele tiden). Viktigst kanskje å kunne sjekke i første omgang, f.eks. se at kjede riktig strammet og sjekke oljenivå selvfølgelig. Så kan man etterhvert begynne med enkle mekke-ting som stramming av kjede og oljeskift, mye bra på YouTube :thumleft . I hvert fall ingen grunn til å ikke begynne å kjøre fordi man ikke kan mekke MC.
Den sykkelen så ikke så verst ut, absolutt i min gate! Er det store variabler i hva butikker har utstilt, egentlig? jeg burde kanskje dra og prøve å sitte på noen. Vanntett tekstildress var lurt, det blir med på innkjøpslista. :twothumbs:
De senere årene har vel 690 Duke ikke endret seg all verden (?) Tidligere var de litt mer motard-preget så satt litt høyere, Sakkle kan sikkert si mer om dette :D Om man ønsker høyere sykkel finnes KTM 690 SMC-R eller Husqvarna 701 Supermoto (disse er nesten identiske), dette er "ekte" motarder, altså offroadere som bygd om til gatesykler. Men Duke er nok foretrukket blant jenter siden lavere.

690 er en-sylindret så litt korterer register enn sykler men flere sylindre. Vil si at må gire litt oftere men det er bra på førstesykkel. da blir man god på det :thumleft
Sist redigert av pingvin den 26 jun 2019, 06:53, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Fersking

Legg inn av Snikendeugle »

Mye godt å si om KTM Duke 690. Eide en i 2+ år selv som fikk kjørt seg litt her og der.
Det har ikke skjedd noe spesielt nytt med designet på den siden 2012, noe jeg savner. Se eksempelvis på KTM Duke 390 eller 790 som begge har fått en mer modernisert "KTM look". :)

Jeg kjørte også en KTM RC 390 en stund. Veldig morsom og billig sykkel som egner seg vel så godt for nybegynnere og erfarne. Denne er kanskje litt høy i salen fra konkurrentene som f.eks. Kawasaki Ninja 300.

Bilde av mine gamle nevnte sykler, for ref.:

Duke 690, litt modifisert med eksosanlegg fra en eldre modell:
FB_IMG_1561534433658.jpg
RC 390:
FB_IMG_1561534504886.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fersking

Legg inn av Bjerknez »

Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 Heisann!
Jente på 22 år her som er helt ny til alt som lager lyd og fart. :roll
Jeg har de siste årene blitt mer og mer interessert i sykkel og bil, og med det så kommer mange spørsmål. Interessen kommer i hovedsak fra youtube hvor jeg har kikket mye på motovloggers.
Jeg kan absolutt NADA om sykler og aner ikke hvor jeg skal starte.. hvilke sykler passer for en nybegynner? Hvilke nybegynner-sykler passer til lave jenter? Finnes det dresser/utstyr uten skinn? Hva slags sko bruker man? Hvordan vedlikeholder jeg en sykkel når jeg aldri har rørt en motor før? Må den konstant inn på verksted eller er det mye jeg kan lære meg å fikse på egenhånd?
Jeg lurer også på om jeg burde starte med motorcross før jeg starter med sykkel-lappen. Eller er omvendt bedre? Eller spiller det ingen rolle? Kjører egentlig noen voksne motorcross? :-k
Jeg er den eneste i venninnegjengen som er genuint interessert i å investere i dette, så jeg er helt uten veiledning og venner å kjøre med. I tillegg er jeg ganske sjenert så jeg vet ikke helt hvor eller hvordan jeg skal finne likesinnede. Er det noe særlig miljø for dette i Akershus-området? Kan såklart strekke meg til buskerud, vestfold osv..
Finnes det noen nybegynner-guide på forumet her eller andre steder? Mtp valg av sykkel, utstyr, klubb, bli kjent-arrangementer osv?
Om ingen har svar på spørsmålene her så er det uansett bare hyggelig å få ett hei! :vs
Jeg tror nesten det er umulig å gi gode råd med et slikt utgangspunkt. Hadde du hatt en vag formening om hva du ønsket så kunne vi sikkert fått deg inn på en noenlunde rett spor, men å anbefale en motorsykkel til noen som aldri har sittet på en eller har noen formening av som ønskes blir vanskelig.

Dette blir muligens litt klisje, men siden du tenker i retning cross (noe jeg forøvrig har null erfaring med) så tenker jeg en sykkel i den retningen. Da er vel kanskje en KTM SMC690R muligens veien å gå. En kortpustet, men spennende sykkel med mye moment og heftig lyd. Den er også liten (smal) og føles nok tryggere å kjøre.

Er du ute etter noe litt mer gateorientert så er jo Yamaha MT07 et godt valg mener jeg.

Ingen av disse syklene har noe å gjøre på cross banen og spesielt ikke sistnevnte, men det er vel nesten så nærme man kommer en gateoriontert sykkel som kan minne om cross segmentet.

De fleste motorsykler i dag har service intervaller på 10.000km. (give or take). og hovedservice ligger som oftest på 30-40.000km. En hovedservice er en del dyrere som oftest og kan koste tre ganger så mye som en vanlig service. Om ikke mer.

Mitt råd er å ta seg en tur på såkalte prøvekjøringsdager og prøvesitte sykler. Dra til butikker og prøvesitt sykler og bygg deg opp en mening om hva du til slutt liker. Da har du mer kjøtt på beina til å foreta videre valg :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Fersking

Legg inn av Sakkle »

pingvin skrev: 26 jun 2019, 06:47 De senere årene har vel 690 Duke ikke endret seg all verden (?) Tidligere var de litt mer motard-preget så satt litt høyere, Sakkle kan sikkert si mer om dette :D Om man ønsker høyere sykkel finnes KTM 690 SMC-R eller Husqvarna 701 Supermoto (disse er nesten identiske), dette er "ekte" motarder, altså offroadere som bygd om til gatesykler. Men Duke er nok foretrukket blant jenter siden lavere.

690 er en-sylindret så litt korterer register enn sykler men flere sylindre. Vil si at må gire litt oftere men det er bra på førstesykkel. da blir man god på det :thumleft
Du har helt rett. Dersom man ikke vil ha en høy sykkel ville jeg gått for en som var fra 2012 eller nyere. Før det var den en god del høyere (slik som min er).

Dersom du synes en sykkel ser kul ut men du er usikker på hvordan den vil passe deg kan du sjekke ergonomien på https://cycle-ergo.com/. Legg inn høyde osv. og du får se hvordan sittestillingen din blir, sånn ca.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
LuiBen
Innlegg: 34
Registrert: 08 mai 2019, 22:14
Motorsykkelen din: Husqvarna Svartpilen 701

Re: Fersking

Legg inn av LuiBen »

Hei! dette blir mitt første innlegg her på Forumet og jeg kan med sikkerhet at det beste er å hoppe rett inn i det, med øvelseskjøringen styrkes interessen, fikk MC-lappen for 2 uker siden og eneste dagene jeg ikke har kjørt er når jeg ikke har vært hjemme.

Det finnes en hel drøss med bekledning å velgemellom, som flere har nevnt her. Viktig å tenke på er at selv om det kun er krav om Kun bruk av hjelm når du kjører så må du ha full bekledning når du øvelseskjører og tar oppkjøring.

har ingen tips til MC valg da jeg har vært alt for lite i "gamet" ennå og egentlig ikke satt meg inn i det. Hvis du der imot velger å kjøpe helt ny sykkel så bør du holde deg til Verksted i perioden hvor du har garantien på den. enkelte små ting kan man nok ta selv.

Hvis du ikke er for langt unna Oslo er det bare å henge med her når du får deg lappen. bare å ta kontakt så kjører vi!

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

Bjerknez skrev: 26 jun 2019, 10:41
Batwoman skrev: 25 jun 2019, 19:08 Heisann!
Jente på 22 år her som er helt ny til alt som lager lyd og fart. :roll
Jeg har de siste årene blitt mer og mer interessert i sykkel og bil, og med det så kommer mange spørsmål. Interessen kommer i hovedsak fra youtube hvor jeg har kikket mye på motovloggers.
Jeg kan absolutt NADA om sykler og aner ikke hvor jeg skal starte.. hvilke sykler passer for en nybegynner? Hvilke nybegynner-sykler passer til lave jenter? Finnes det dresser/utstyr uten skinn? Hva slags sko bruker man? Hvordan vedlikeholder jeg en sykkel når jeg aldri har rørt en motor før? Må den konstant inn på verksted eller er det mye jeg kan lære meg å fikse på egenhånd?
Jeg lurer også på om jeg burde starte med motorcross før jeg starter med sykkel-lappen. Eller er omvendt bedre? Eller spiller det ingen rolle? Kjører egentlig noen voksne motorcross? :-k
Jeg er den eneste i venninnegjengen som er genuint interessert i å investere i dette, så jeg er helt uten veiledning og venner å kjøre med. I tillegg er jeg ganske sjenert så jeg vet ikke helt hvor eller hvordan jeg skal finne likesinnede. Er det noe særlig miljø for dette i Akershus-området? Kan såklart strekke meg til buskerud, vestfold osv..
Finnes det noen nybegynner-guide på forumet her eller andre steder? Mtp valg av sykkel, utstyr, klubb, bli kjent-arrangementer osv?
Om ingen har svar på spørsmålene her så er det uansett bare hyggelig å få ett hei! :vs
Jeg tror nesten det er umulig å gi gode råd med et slikt utgangspunkt. Hadde du hatt en vag formening om hva du ønsket så kunne vi sikkert fått deg inn på en noenlunde rett spor, men å anbefale en motorsykkel til noen som aldri har sittet på en eller har noen formening av som ønskes blir vanskelig.

Dette blir muligens litt klisje, men siden du tenker i retning cross (noe jeg forøvrig har null erfaring med) så tenker jeg en sykkel i den retningen. Da er vel kanskje en KTM SMC690R muligens veien å gå. En kortpustet, men spennende sykkel med mye moment og heftig lyd. Den er også liten (smal) og føles nok tryggere å kjøre.

Er du ute etter noe litt mer gateorientert så er jo Yamaha MT07 et godt valg mener jeg.

Ingen av disse syklene har noe å gjøre på cross banen og spesielt ikke sistnevnte, men det er vel nesten så nærme man kommer en gateoriontert sykkel som kan minne om cross segmentet.

De fleste motorsykler i dag har service intervaller på 10.000km. (give or take). og hovedservice ligger som oftest på 30-40.000km. En hovedservice er en del dyrere som oftest og kan koste tre ganger så mye som en vanlig service. Om ikke mer.

Mitt råd er å ta seg en tur på såkalte prøvekjøringsdager og prøvesitte sykler. Dra til butikker og prøvesitt sykler og bygg deg opp en mening om hva du til slutt liker. Da har du mer kjøtt på beina til å foreta videre valg :)
Skjønner det blir litt vanskelig å gi råd når jeg er helt uviten, men fikk en god pekepinn på hva jeg ønsker med alle svarene her føler jeg :D
Kjempefint med info om service intervallene, det gjør ting mye mer forutsigbart. Takk! :twothumbs:
Ante ikke at prøvekjøringsdager var en greie, så det skal jeg definitivt sjekke ut. :D

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

Fsva skrev: 26 jun 2019, 03:03 Hei :vs
Hvis du liker litt sporty sykler ville jeg sett på Honda CBR500R, Yamaha R3, Kawasaki Ninja 300, eller KTM RC390. Dette er typiske A2-sykler som er fine for nybegynnere, billige i drift og forsikring, har ABS-bremser og koster under 90000kr nye, og ned mot 50000kr brukt.
Perfekt, nå snakker vi! akkurat sånn liker jeg. :twothumbs:

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

LuiBen skrev: 26 jun 2019, 14:43 Hvis du ikke er for langt unna Oslo er det bare å henge med her når du får deg lappen. bare å ta kontakt så kjører vi!
Gratulerer med lappen! :twothumbs: jeg bor 20 min unna Oslo så det er null stress. Vi snakkes sikkert :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fersking

Legg inn av Bjerknez »

Prøvekjøre får du jo ikke gjort uten førerkort, men prøvesitte kan du jo gjøre i alle butikker. Speed MC i Sandefjord har en stor og fin butikk i to etasjer med mange sykler som kan prøvesittes. Alf Graarud har også godt utvalg. Finnes sikkert mange flere også.

Du luker fort bort en del sykler etter litt prøvesitting og danning av førsteinntrykk.

De aller fleste føler seg mest komfortabel på en såkalt nakensykkel med noenlunde oppreist sittestilling. Det er det som minner mest om sittestillingen på en moped eller tråsykkel.

R-sykler blir ofte litt mer anstrengt og fremoverlent og kan virke rart til å begynne med. Adventure sykler er som oftest litt høyere og virker voldsomme.

Prøvesitt en Yamaha MT07. Det tror jeg er en sykkel som er lett og like, samt gir et godt førsteinntrykk for en nybegynner. men for all del, det finnes veldig mange andre kandidater også. :)

Brukeravatar
LuiBen
Innlegg: 34
Registrert: 08 mai 2019, 22:14
Motorsykkelen din: Husqvarna Svartpilen 701

Re: Fersking

Legg inn av LuiBen »

Batwoman skrev: 26 jun 2019, 15:45
LuiBen skrev: 26 jun 2019, 14:43 Hvis du ikke er for langt unna Oslo er det bare å henge med her når du får deg lappen. bare å ta kontakt så kjører vi!
Gratulerer med lappen! :twothumbs: jeg bor 20 min unna Oslo så det er null stress. Vi snakkes sikkert :D
Oh ja, jeg kan faktisk anbefale "Lillebroren" til min sykkel Svartpilen 401 eller Vitpilen 401
Har en bekjent, og hu er lav ich 163+- og hu digger den svartpilen 401 hu kjøpte seg.

Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Fersking

Legg inn av Faraday »

Finnes egen kategori som er kryssning mellom sport og "standard". Sjekk ut sykler innenfor kategorien naken. Noen typiske ble nevnt av han over her. KTM Duke, Yamaha MT, Kawasaki Z, Suzuki SV. Finnes mange mange flere, men disse jeg kom på nå i farta.

For utenom det er vedlikeholdet avhengig av type sykkel du ender opp med. Crossere har for eksempel et veldig stort behov for ettersyn. Typisk at oljen skal skiftes hver 10. gangtime. Smal sak, men fortsatt noe som må tas med i betraktning. En vanlig firetakts sykkel som de jeg nevnte i forrige avsnitt trenger stort sett samme vedlikeholdet som en bil gjør. Selvfølgelig for utenom det som medfølger en sykkel; kjeden og drevene.

Brukeravatar
Batwoman
Innlegg: 13
Registrert: 25 jun 2019, 18:32
Motorsykkelen din: -

Re: Fersking

Legg inn av Batwoman »

Faraday skrev: 27 jun 2019, 18:54 Finnes egen kategori som er kryssning mellom sport og "standard". Sjekk ut sykler innenfor kategorien naken. Noen typiske ble nevnt av han over her. KTM Duke, Yamaha MT, Kawasaki Z, Suzuki SV. Finnes mange mange flere, men disse jeg kom på nå i farta.

For utenom det er vedlikeholdet avhengig av type sykkel du ender opp med. Crossere har for eksempel et veldig stort behov for ettersyn. Typisk at oljen skal skiftes hver 10. gangtime. Smal sak, men fortsatt noe som må tas med i betraktning. En vanlig firetakts sykkel som de jeg nevnte i forrige avsnitt trenger stort sett samme vedlikeholdet som en bil gjør. Selvfølgelig for utenom det som medfølger en sykkel; kjeden og drevene.
Kjempefint, akkurat sånn info jeg trenger. Takk! :twothumbs:

Svar