kjedet

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
lost
Innlegg: 20
Registrert: 15 jun 2004, 21:23
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: stavanger
Kontakt:

kjedet

Legg inn av lost »

er det normalt å stramme kjedet hver uke :?:
Geir
2008 Polaris 800 efi x2

Brukeravatar
k2fire
Innlegg: 62
Registrert: 20 jun 2004, 19:18
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Enebakk
Kontakt:

Legg inn av k2fire »

Et nytt kjede vil strekkes ganske mye etter det er satt på, det kommer litt an på kjørestil og motorstyrke.. men hver uke høres mye ut..
Bare pass på å ikke kjøre med for stramt kjede, det sliter veldig på lager, kjede-drev og ikke minst kjedet.
XX*SuperBlackbird*XX
http://www.grjotangr.net/

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: kjedet

Legg inn av fireman »

lost skrev:er det normalt å stramme kjedet hver uke :?:
Det høres veldig mye ut med en justering i uken, men kommer selvsagt an på kjørelengde og ikke minst kjørestil! Som k2fire nevner så er det også viktig å ha det strammet riktig. Det er faktisk bedre å ha det litt for slakt enn for stramt.

En annen "selvsagt" ting er at kjedet og drevene er tilpasset hverandre, og at de skiftes samtidig med kjedet!

Har heldigvis kardang for tiden, så jeg slipper unna det der :)
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Har på min Shadow ACE 750 c2, fått en slags knaselyd. Det som skjer er at kjede på ett punkt strammer seg. Det er slakt nesten hele runden, men på ett punkt strammer det seg og da oppstår disse knaselydene.

Sykkelen er gått 35000km på samme kjede/drev. Synes ikke det ser slitt ut, og har enda mye å stramme på.
Hva er årsaken til dette....? er kjede/drev rett og slett modent for utbytting...?
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

rogg skrev:Håy..
Har på min Shadow ACE 750 c2, fått en slags knaselyd. Det som skjer er at kjede på ett punkt strammer seg. Det er slakt nesten hele runden, men på ett punkt strammer det seg og da oppstår disse knaselydene.

Sykkelen er gått 35000km på samme kjede/drev. Synes ikke det ser slitt ut, og har enda mye å stramme på.
Hva er årsaken til dette....? er kjede/drev rett og slett modent for utbytting...?
35000km på samme kjede? Jeg tror det ikke er for tidlig å skifte akkurat! Knaselyden er nok fra kjedet/tannhjulet. Når et ledd har "frosset", går det ikke lang tid før drevet er utslitt. Ta tak i kjedet bak på bakhjulsdrevet og trekk bakover. Hvis halve tanna på drevet er synlig må kjede og drev skiftes. Se også etter på drevene om tennene er slitt. En annen sak er at du ønsker IKKE et kjedebrudd/låsing i en sving med låst bakhjul som følge!!

Det kan jo også hende at ditt bakhjul ikke har riktig sporing, slik at kjedet treffer skjevt inn på drevet?

Få med deg en kyndig person til å sjekke dette for deg, eller sett bort jobben til en mc-mekaniker, dette er saker som SKAL være i orden!
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Gjest

Legg inn av Gjest »

Håy...
Får nok ta og skifte drev og kjede i vinter. Ikke lenge igjen av sessongen nå.
Blir nok å sette det bort til et verksted.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
Glemte å logge meg inn...skal ha en større service på shadowen min, så da blir det nytt kjede og drev også.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Min gamle KTM Baja 600 elsket kjede og drev....måtte bytte dem 1 gang i året når jeg lekte lille gutt med sykkelen.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Indian skrev:Min gamle KTM Baja 600 elsket kjede og drev....måtte bytte dem 1 gang i året når jeg lekte lille gutt med sykkelen.
En gang i året høres nå jaggu vel drøyt ut :wink: . Kåss i aill verden er det du kjørt da :?:

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Indian skrev:Min gamle KTM Baja 600 elsket kjede og drev....måtte bytte dem 1 gang i året
Hørtes ofte ut. Min lille shadow er en 98mod, så det er snart 5 år siden kjede og drev kom på. Har også blitt tipset om at det kan være en O-ring i kjede som er gåen. I alle tilfeller så er det full service nå...
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

[quote="En gang i året høres nå jaggu vel drøyt ut :wink: . Kåss i aill verden er det du kjørt da :?:[/quote]

Bakdrev var i aluminium og jeg brukte sykkelen for det den var bygd for....som et leketøy.
Hvis du bor i Trondheim har du kanskje sett sykkelen der.
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

GSXR

Legg inn av GSXR »

Indian skrev:[quote="En gang i året høres nå jaggu vel drøyt ut :wink: . Kåss i aill verden er det du kjørt da :?:
Ja,ja den ble nå godt brukt da, og det er nå vel derfor vi kjøper dem :wink:

Svar