Jeg har ennå ikke opplevd å bli sabotert med vilje. En og annen som ikke ser meg selvsagt, men det må man ta høyde for..JohnnyTh skrev:
Ikke så mye jeg har kjørt i kø i Norge, men når jeg har gjort det så synes det er flere biler som slipper meg frem, enn de som ikke gjør det.
Motorsykkel? Erru gæern !?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6966
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Gæærn ? Ja uten tvil.
Hvorfor i all verden skulle jeg som snart er 50 år og bestefar ellers kjøre rundt på et gammelt beist av en mc ?
Samme årsak som da jeg var 20 og kjøpte min første.
Kunne kjøre fort, veldig fort uten at det kostet en formue. Hadde ikke råd til Ferrari da, og ikke nå heller. Så enkelt er det.
Jeg kunne selvsagt skrevet om frihetsfølelse og naturopplevelse eller noe i den dur, men det hele koker ned til muligheten
til å kjøre fort.
Ikke at jeg kjører veldig fort så ofte, er ei pyse i svinger. Skammer meg litt over at ikke fothvilerne er slitt i ytterkanten.
Det kan jeg leve med, kanskje leve lenger pga det også ?
Liker også den enkle funksjonaliteten på motorsykler, hjul, motor, ramme, styre og litt til.
Og så liker jeg og skru. Enda et tegn på at jeg ikke er helt på stasjon, har jo jobba i over 30 år som mekaniker og får skrudd mer enn nok i jobben.
Kunne jo mekka på en veterantraktor, men den egner seg dårlig for fart
Og til sommeren SKAL sykkelen til rødstreken. De som leser bloggen min vet hva jeg snakker om
Hvorfor i all verden skulle jeg som snart er 50 år og bestefar ellers kjøre rundt på et gammelt beist av en mc ?
Samme årsak som da jeg var 20 og kjøpte min første.
Kunne kjøre fort, veldig fort uten at det kostet en formue. Hadde ikke råd til Ferrari da, og ikke nå heller. Så enkelt er det.
Jeg kunne selvsagt skrevet om frihetsfølelse og naturopplevelse eller noe i den dur, men det hele koker ned til muligheten
til å kjøre fort.
Ikke at jeg kjører veldig fort så ofte, er ei pyse i svinger. Skammer meg litt over at ikke fothvilerne er slitt i ytterkanten.
Det kan jeg leve med, kanskje leve lenger pga det også ?
Liker også den enkle funksjonaliteten på motorsykler, hjul, motor, ramme, styre og litt til.
Og så liker jeg og skru. Enda et tegn på at jeg ikke er helt på stasjon, har jo jobba i over 30 år som mekaniker og får skrudd mer enn nok i jobben.
Kunne jo mekka på en veterantraktor, men den egner seg dårlig for fart
Og til sommeren SKAL sykkelen til rødstreken. De som leser bloggen min vet hva jeg snakker om
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Din gærningJompa skrev:Gæærn ? Ja uten tvil.
Hvorfor i all verden skulle jeg som snart er 50 år og bestefar ellers kjøre rundt på et gammelt beist av en mc ?
Samme årsak som da jeg var 20 og kjøpte min første.
Kunne kjøre fort, veldig fort uten at det kostet en formue. Hadde ikke råd til Ferrari da, og ikke nå heller. Så enkelt er det.
Jeg kunne selvsagt skrevet om frihetsfølelse og naturopplevelse eller noe i den dur, men det hele koker ned til muligheten
til å kjøre fort. ...
- Bjerknez
- Innlegg: 22867
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Min kone er forholdsvis anti mototsykkel og hun kommer aldri til å ta lappen på MC. Menhun har ymtet innpå og kjøpe seg en moped for rimeligere jobbpendlig sommerstid. Dog kun grunnet økonomiske interesser. Samt at en moped er lettere/gratis og parkere etc.
MEN!... jeg får ingen sure miner eller himlende øyne når jeg skal ut på tur. Hun forstår at dette er min greie oghun lar det være med det. Så lenge jeg kjører pent og rolig og aldri noensinne finner på og parkere sykkelen innenfor husets fire vegger eller lar MC utstyr ligge slengende rundt så kan jeg få kose meg med dette i ro og fred :)
Til sommeren skal hun til Hardangervidda sammens med ei venninne en uke sammens med bikkjer etc. mens jeg skal på alenetur til vestlandet på sykkelryggen. Noen ganger kan en ferie være like greit og ta vær for seg, hehe.
Så konklusjonen her:
Så lenge jeg ikke parkerer sykkelen innendørs eller lar heimen bli overøst av MC relaterte ting som tyter ut over alt, samt at jeg kjører pent, så får jeg holde på meddette i fred. Altså vil jeg si at jeg kanskje er veldig heldig siden jeg har en så forsåelsesfull kone!
* Håper dog hun ikke leser dette, for da kan jeg fort bli skyldig noen tjenester jeg ikke vil tadel i... *
MEN!... jeg får ingen sure miner eller himlende øyne når jeg skal ut på tur. Hun forstår at dette er min greie oghun lar det være med det. Så lenge jeg kjører pent og rolig og aldri noensinne finner på og parkere sykkelen innenfor husets fire vegger eller lar MC utstyr ligge slengende rundt så kan jeg få kose meg med dette i ro og fred :)
Til sommeren skal hun til Hardangervidda sammens med ei venninne en uke sammens med bikkjer etc. mens jeg skal på alenetur til vestlandet på sykkelryggen. Noen ganger kan en ferie være like greit og ta vær for seg, hehe.
Så konklusjonen her:
Så lenge jeg ikke parkerer sykkelen innendørs eller lar heimen bli overøst av MC relaterte ting som tyter ut over alt, samt at jeg kjører pent, så får jeg holde på meddette i fred. Altså vil jeg si at jeg kanskje er veldig heldig siden jeg har en så forsåelsesfull kone!
* Håper dog hun ikke leser dette, for da kan jeg fort bli skyldig noen tjenester jeg ikke vil tadel i... *
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Sted: Buskerud
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Fannt denne på motsvarande tråd i et annet forum http://www.likevel.mc.no/?c=11141" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 30 okt 2011, 17:36
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Hvis man begynner å kjøre mc "fordi kameratene" gjør det, så er det etter min mening et elendig utgangspunkt ! Jeg drikker meg ikke dritings fordi kameratene gjør det, jeg begynner ikke å kjøre i fylla fordi kameratene gjør det.
Jeg kjører mc fordi jeg liker å kjøre mc !
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Jeg kjører mc fordi jeg liker å kjøre mc !
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Jeg begynte å kjøre MC for kompisene mine kjørte... Ingen av dem som kjører nå lengre...Dykkeren skrev:Hvis man begynner å kjøre mc "fordi kameratene" gjør det, så er det etter min mening et elendig utgangspunkt ! Jeg drikker meg ikke dritings fordi kameratene gjør det, jeg begynner ikke å kjøre i fylla fordi kameratene gjør det.
Jeg kjører mc fordi jeg liker å kjøre mc !
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
En situasjon mange opplever, dette.
Ingen ny problemstilling, for å si det slik.
Jeg var selv i samme situasjon da vi ventet vårt fjerde barn i 1991. Ble med den ene sesongen på første egne tung MC. Så gikk det 14 år før jeg igjen "ramlet utpå" og siden har det gått slag i slag
Men tilbake til artikkelen:
Les hele saken her:
http://www.bikebandit.com/blog/post/is- ... ide_parent
Ingen ny problemstilling, for å si det slik.
Jeg var selv i samme situasjon da vi ventet vårt fjerde barn i 1991. Ble med den ene sesongen på første egne tung MC. Så gikk det 14 år før jeg igjen "ramlet utpå" og siden har det gått slag i slag
Men tilbake til artikkelen:
Les hele saken her:
http://www.bikebandit.com/blog/post/is- ... ide_parent
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Har hatt lappen i fem år no, nøyaktig like lenge som guttungen er gammal, og barn nummer 2 kjem til sommeren. Å selge sykkelen fordi eg har barn har aldri slått meg. Tvert imot, hadde eg ikkje kunne reist ut å kjørt hadde eg sannsynligvis blitt gal! Hadde et par gromme biler og før eg fikk unge, de vart jo solgt "pga familieforøkelse" som det pleier å stå og like lenge som eg har vert uten dei har eg angra på at eg solgte dei, den tabben gjer eg ikkje med sykkelen min. Da får det heller være at den kanskje kommer til å bli litt mindre brukt framover, men eg skal iallefall ha muligheten til å ta en tur når eg sjølv føler for det istedet for å tenke "tenk om" kvar gang eg høyrer ein gjeng mc'er drar på oppover mot tindevegen....
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Har vel egentlig møtt på mye motgang selv. Eller motgang er vel feil å si. Missnøye er nok bedre. Foreldre som har vært imot det siden dag 1. Men akseptert det når de ser hvor seriøst jeg kler meg, handler i trafikken osv.
Madammen er bare livredd. Men etter at jeg kjørte Lindesnes - Nordkapp i fjor (helt alene), roet hun seg. Hun sa hun forsto at jeg var ansvars bevisst og seriøs i måten jeg stoppet for å hvile og holdt kontakten. I år er håpet å få henne med å ta en is en plass evt. noen lokale koselige turer. På MC såklart. :)
Merket tydlig at å være turist på MC ( selv om det er i vårt eget land) er akseptert blant turister fra alle andre land. En glir liksom inn. Mens noen ganger er vi nordmenn litt mer rare om en kan si det slik. Vi stresser i trafikken, fløyter og vifter med armene. Travelt folk.
Traff en motorsykkel politi, mens jeg selv satt på motorsykkel. Han sa det at han er oftere å snakker til folk en vanlig patruljebiler. Folk er rett og slett spydige og aksepterer ikke myk traffikant stempelet, selv om han er politi.
Pass på hverandre. Og kos dere med god tid på veiene.
Elruts
Madammen er bare livredd. Men etter at jeg kjørte Lindesnes - Nordkapp i fjor (helt alene), roet hun seg. Hun sa hun forsto at jeg var ansvars bevisst og seriøs i måten jeg stoppet for å hvile og holdt kontakten. I år er håpet å få henne med å ta en is en plass evt. noen lokale koselige turer. På MC såklart. :)
Merket tydlig at å være turist på MC ( selv om det er i vårt eget land) er akseptert blant turister fra alle andre land. En glir liksom inn. Mens noen ganger er vi nordmenn litt mer rare om en kan si det slik. Vi stresser i trafikken, fløyter og vifter med armene. Travelt folk.
Traff en motorsykkel politi, mens jeg selv satt på motorsykkel. Han sa det at han er oftere å snakker til folk en vanlig patruljebiler. Folk er rett og slett spydige og aksepterer ikke myk traffikant stempelet, selv om han er politi.
Pass på hverandre. Og kos dere med god tid på veiene.
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
10 strategier for å overleve som motorsyklist (video på 47 min.)
Tror denne videoen kan passe fint i denne tråden.
'Duden' i videoen har mye erfaring og mange gode råd og tips, virker det som.
Må si jeg kjenner meg igjen i mye av det han snakker om...
Ikke nødvendigvis om BMW føreren han starter "skoletimen" med, men en god del andre ting kan jeg absolutt relatere meg selv til.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
'Duden' i videoen har mye erfaring og mange gode råd og tips, virker det som.
Må si jeg kjenner meg igjen i mye av det han snakker om...
Ikke nødvendigvis om BMW føreren han starter "skoletimen" med, men en god del andre ting kan jeg absolutt relatere meg selv til.
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Ikke så galt og farlig som mange vil ha det til å være?
https://nmcu.org/tryggere-kjore-motorsykkel/12078/
https://nmcu.org/tryggere-kjore-motorsykkel/12078/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Mange drømmer om MC der ute...:
https://nmcu.org/hver-tredje-nordmann-d ... kel/12493/
Salgstallene de siste par årene er et tydelig bevis på at mange lar drømmen gå i oppfyllelse .
https://nmcu.org/hver-tredje-nordmann-d ... kel/12493/
Salgstallene de siste par årene er et tydelig bevis på at mange lar drømmen gå i oppfyllelse .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Motorsykkel? Erru gæern !?
Sett bort fra det innlysende i at på en MC sitter man ubeskyttet oppå en relativt liten dings i motsetning til inni 1,5-2,5 tonn hightech stålkasse, er nok også mye av forskjellen i skadestatistikken at mens bilene har blitt ekstremt mye sikrere siden 80-tallet både på aktiv og passiv sikkerhet har det av naturlige grunner ikke skjedd like mye med MC. Man har fått ABS (som utgjør ekstremt mye for sikkerheten) og diverse andre elektronikkgreier, dekkene har blitt bedre, klærne bedre, hjelmene bedre og så videre, men man er fremdeles omtrent ubeskyttet. Derfor er det rett og slett vanskelige å gjøre noe med den passive sikkerheten på MC kontra bil. Sikrere veier som gir rom for overlevelse dersom noe skulle skje, bedre opplæring med mer fokus på sikkerhet, en del slike ting vil påvirke.
Jeg merker når jeg kjører selv at jeg er mye mer "sikkerhetsfokusert" enn bak rattet i bil, og det tror jeg er sunt. Som gammel gubbe (akkurat tippet 40) er jeg også tørr nok bak øra til at spontan idiotkjøring gidder jeg ikke. Det største faremomentet på MC vil jeg våge å påstå er konsekvensen av andre trafikanters feilvurderinger og dårlige valg - og man må legge opp til en kjøremåte og en kjørestil som tar høyde for dette, ikke "satser på at det går bra"-kjøring. :)
Jeg merker når jeg kjører selv at jeg er mye mer "sikkerhetsfokusert" enn bak rattet i bil, og det tror jeg er sunt. Som gammel gubbe (akkurat tippet 40) er jeg også tørr nok bak øra til at spontan idiotkjøring gidder jeg ikke. Det største faremomentet på MC vil jeg våge å påstå er konsekvensen av andre trafikanters feilvurderinger og dårlige valg - og man må legge opp til en kjøremåte og en kjørestil som tar høyde for dette, ikke "satser på at det går bra"-kjøring. :)
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."