Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
ZZR-Erling

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av ZZR-Erling »

Går sikkert bra... Herregud, folk kjører jo t/r Alpene på R bikes! Det kommer jo litt ann på hvordan man er skapt, men for enkelte fungerer en fremoverlent stilling bedre iom det gir mindre trykk på ræva og ryggen. For min del går det fin fint særlig på GSXR1000 om ikke 60 sonene er for lange.
Jeg er 180cm og 90kg.

..men,jeg foretrekker en sport/turer som er mer allsidig og også lettere å beholde lappen på :knegg

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Dansekris »

Jeg har hatt en CBR 600 F4i som jeg kjørte 350mil på en sommer på tur i Norge. Den var akkurat så oppreist at det gikk etterhvert helt fint.
De første turene var grusomme og jeg begynte å lure på om jeg hadde kjøpt katta i sekken.

En kompis hadde en R6 som jeg lånte litt. Det var heeeelt grusomt, og ville trolig ikke klart samme tur med den. Nå sitter jeg helt oppreist og har aldri hatt det bedre.

ZZR-Erling

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av ZZR-Erling »

Er nå endel forskjeller i ergonomi blandt R bikes

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av mekkern »

ZX10R funker ikke for meg men 1299 paginale er som en silkehanske.. så...... tja... må rett og slett prøves. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av FredrikE24 »

Gå etter hva du har lyst på. Prøvekjør.
Jeg kunne ikke tenke meg å sitte rett opp og ned. Jeg synes det er slitsomt.
Å sitte fremoverlent fikser ryggen min av en eller annen grunn.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av AJ »

Opprett kjørestilling med beina framover som på en cruiser? Nei, takk. Da streiker ryggen etter kort tid...

Lett framoverbøyd kjørestilling med god knevinkel og føttene plassert nær vertikalt rettlinjet med ryggen (Adenturekjørestillingen)? Ja, takk. Funker utmerket.

Moderat framoverbøyd med noe skarpere knevinkel (Sportstourerstillingen)? Funker fint det også.

Utpreget framoverbøyd racerkjørestilling med nakkeknekk for best mulig sikt framover og knekk i håndleddene på styret i tillegg til enda skarpere knevinkel? Nei takk. Funker over kortere strekninger, men blir for "mye" for en gammal kropp... :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Kjellrf »

AJ skrev: 03 jun 2019, 18:37 Opprett kjørestilling med beina framover som på en cruiser? Nei, takk. Da streiker ryggen etter kort tid...

Lett framoverbøyd kjørestilling med god knevinkel og føttene plassert nær vertikalt rettlinjet med ryggen (Adenturekjørestillingen)? Ja, takk. Funker utmerket.

Moderat framoverbøyd med noe skarpere knevinkel (Sportstourerstillingen)? Funker fint det også.

Utpreget framoverbøyd racerkjørestilling med nakkeknekk for best mulig sikt framover og knekk i håndleddene på styret i tillegg til enda skarpere knevinkel? Nei takk. Funker over kortere strekninger, men blir for "mye" for en gammal kropp... :crazy: .
Det er min erfaring også, etter snart 40 år på 2 hjul. Personlig tåler jeg bedre å kjøre R-sykkel enn cruiser uten kåpe, jeg må ha beina under baken, for å kunne ta av de værste humplene. En viktig ting som mange glemmer, er å ha en avslappet hoftevinkel. Mange prater om knevinkelen, men hoftevinkelen er viktigere, ihvertfall for meg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av gorbys »

Viktig med god kjernemuskulatur når en skal kjøre litt fremoverlent sykkel så en slipper å lene seg alt for mykje på hendene/armene. Da blir en fort sliten i skuldre og nakke.
Og ja de er lettere å kjøre jo fortere en kjører desverre


Sent fra min Nokia 7 plus via Tapatalk


Svar