Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av PWL »

Nytt innlegg i påvente av kjøreopplæring!

Siden jeg bor på finn.no om dagen i prisklassen 20-40.000 ser jeg mange Honda CBR (125 og 600), Suzuki GSXR og diverse Yamaha-er som i mine utrente øyne virker som har en ganske fremoverlent sittestilling. Stemmer dette?

Og hvordan er det i så fall å kjøre en litt lengre strekning i denne typen stilling (~1 times tid) for dere som kjører eller har kjørt noe liknende?

Takker som alltid for deres innspill :D
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Bjerknez »

Hva andre mener her bør ikke bety at du får den samme opplevelsen. Jeg tror det handler litt om hva man blir vant til.

Jeg har ikke kjørt de syklene du nevner, men jeg har kjørt en Yamaha R6 som jo er en R-sykkel. Sittestillingen tiltaler derimot ikke meg. Jeg synes den for meg er anstrengt og jeg hadde ikke orket å kjøre veldig langt på en slik, selv om det slett ikke er umulig.

Etter en drøy time i salen så synes jeg derimot uansett at det er greit med en kort pause uansett hvilken sykkel jeg kjører. :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Sakkle »

Ta en titt påhttps://cycle-ergo.com/ så kan du sammenligne forskjellige sykler ift. din egen høyde.

Som Bjerknez sier, det er veldig individuelt hva som passer deg og hvor fort du blir sliten i en bestemt sittestilling. For meg fungerer ikke de fremoverlente syklene noe særlig pga. vinkelen i hoftene. Får vondt etter få minutter. For deg fungerer det kanskje helt fint...

Bilde

Bilde
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av kgjersda »

Som førstesykkel så vil jeg anbefale å se etter noe som du sitter litt mer oppreist.
Men kjøp den sykkelen som hjerte begjærer. Du kjøper nok feil sykkel uansett, så bytter du til en du heller vil ha senere :)

Se på Yamaha Fazer 600, flotte enkle sykkel med oppreist sittestilling, men fremdeles nok futt til å kose seg. Og om du vil kan du lene deg fremover :p
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Bjerknez »

Generelt sett tror jeg en nakensykkel er det tryggeste valget. Men sier hjertet ditt R-sykkel så synes jeg du skal gå for det å danne deg din egen mening. Følg drømmen din og ta det derfra. Så der er jeg enig med kgjersda :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av PWL »

kgjersda skrev: 03 jun 2019, 10:19 Du kjøper nok feil sykkel uansett, så bytter du til en du heller vil ha senere :)
Betryggende :lol

Jeg har sett på Fazer 600 også, det er flere som har nevnt denne her på forumet tidligere. Hjertet mitt begjærer veldig lite så langt ettersom jeg fortsatt ikke har satt meg på en sykkel enda! (Men det er jo så vanskelig å la være å gjøre research! :redface )

Takk for linken, veldig bra side!
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Bjerknez »

Dra til en forhandler og prøvesitt noen sykler. Da danner du deg selv et kjapt førsteinntrykk som du kan bygge videre på.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av simpson »

Har hatt diverse RR sykler.
Du venner deg til kjørestillingen over tid. De første turene på våren er verst men så går det seg til etterhvert. Lengste jeg har kjørt sammenhengende på en RR er 72 mil og det var ikke noe problem.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 03 jun 2019, 10:53 Har hatt diverse RR sykler.
Du venner deg til kjørestillingen over tid. De første turene på våren er verst men så går det seg til etterhvert. Lengste jeg har kjørt sammenhengende på en RR er 72 mil og det var ikke noe problem.
Regner med du stoppet for å fylle bensin? :knegg

Personlig er jeg som regel fornøyd etter rundt 15 mil i salen og da er det greit med fem minutter for å strekke litt på beina, men da fyller man jo bensin i samme slengen.

Det lengste jeg har kjørt sammenhengende (bortsett fra bensinfylling" er 85 mil. Egentlig litt feil å si "sammenhengende" for jeg stoppet to steder for å ta bilder ved siden av bensinstoppene.

"85 mil på en dag" er vel mer riktig å si. Kunne kjørt mye lenger også. Det går fint bare man strekker litt på beina før man mister blodomløpet helt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 03 jun 2019, 10:53 Har hatt diverse RR sykler.
Du venner deg til kjørestillingen over tid. De første turene på våren er verst men så går det seg til etterhvert. Lengste jeg har kjørt sammenhengende på en RR er 72 mil og det var ikke noe problem.
Uten erfaring fra RR sykkel tror jeg det der er veldig individuelt. Jeg kunne aldri kjørt 72 mil på en dag, ikke en gang i en bil. Det fungerer ikke for meg rett og slett...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 03 jun 2019, 10:59
simpson skrev: 03 jun 2019, 10:53 Har hatt diverse RR sykler.
Du venner deg til kjørestillingen over tid. De første turene på våren er verst men så går det seg til etterhvert. Lengste jeg har kjørt sammenhengende på en RR er 72 mil og det var ikke noe problem.
Regner med du stoppet for å fylle bensin? :knegg

Personlig er jeg som regel fornøyd etter rundt 15 mil i salen og da er det greit med fem minutter for å strekke litt på beina, men da fyller man jo bensin i samme slengen.

Det lengste jeg har kjørt sammenhengende (bortsett fra bensinfylling" er 85 mil. Egentlig litt feil å si "sammenhengende" for jeg stoppet to steder for å ta bilder ved siden av bensinstoppene.

"85 mil på en dag" er vel mer riktig å si. Kunne kjørt mye lenger også. Det går fint bare man strekker litt på beina før man mister blodomløpet helt.
Stor tank vet du
Neida det ble stopp for diverse påfyll

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 03 jun 2019, 11:08
simpson skrev: 03 jun 2019, 10:53 Har hatt diverse RR sykler.
Du venner deg til kjørestillingen over tid. De første turene på våren er verst men så går det seg til etterhvert. Lengste jeg har kjørt sammenhengende på en RR er 72 mil og det var ikke noe problem.
Uten erfaring fra RR sykkel tror jeg det der er veldig individuelt. Jeg kunne aldri kjørt 72 mil på en dag, ikke en gang i en bil. Det fungerer ikke for meg rett og slett...
Det er veldig individuell ja.
Nå har ikke jeg kjørt R på flere år og hadde neppe klart det i dag. Men det er jo helt klart ikke mye komfort på en sånn sykkel. Men jo fortere du kjører jo bedre er det for armer og skuldre

Toven

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Toven »

Her kan du legge inn maaaaasse sykler og sammenligne sittestilling med din høye :)

https://cycle-ergo.com/

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av Snikendeugle »

simpson skrev: 03 jun 2019, 11:16 Nå har ikke jeg kjørt R på flere år og hadde neppe klart det i dag. Men det er jo helt klart ikke mye komfort på en sånn sykkel. Men jo fortere du kjører jo bedre er det for armer og skuldre
Viktig punkt uthevet her.
Du er mer avhengig av god hofte, kjerne og ryggmuskulatur for å kjøre RR sykkel komfortabelt, siden du skal holde overkroppen oppe og avslappet fra å ikke få all vekten ned på håndleddene. Når du kjører fortere vil du automatisk bli dratt litt bakover, så trykket på håndleddene letter.
Etter RC 390 sykkelen min ble jeg frelst av den mer agressive sittestillingen, da den for meg føles mer naturlig ut. Kanskje ikke like komfortabel over flere timer som en oppreist adventure/naked sykkel, men for meg bedre på de turene jeg kjørte/kjører.

Det er nok i stor grad tilvenning å bruke bein og kjernemuskulatur mer bevisst når man kjører RR sykkel. Denne sesongen på min nye MV Agusta F3 så er jeg fremdeles ikke helt vant til det enda, og merker det på komforten over lengre perioder.

Men nå finnes det også mange "RR-aktige" sykler som ser ut som en RR sykkel, men som har mer oppreiste sittestillinger. Se f.eks. Honda CBR600F vs CBR600RR. De fleste sykler i de lavere kubikk har mer oppreiste sittestillinger. KTM sine RC sykler er nok et av få unntak som har beholdt en agressiv sport-sittestilling.
Sist redigert av Snikendeugle den 03 jun 2019, 11:59, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fremoverlent sittestilling på lengre strekninger

Legg inn av gsx750_80 »

PWL skrev: 03 jun 2019, 09:50 Nytt innlegg i påvente av kjøreopplæring!

Siden jeg bor på finn.no om dagen i prisklassen 20-40.000 ser jeg mange Honda CBR (125 og 600), Suzuki GSXR og diverse Yamaha-er som i mine utrente øyne virker som har en ganske fremoverlent sittestilling. Stemmer dette?

Og hvordan er det i så fall å kjøre en litt lengre strekning i denne typen stilling (~1 times tid) for dere som kjører eller har kjørt noe liknende?

Takker som alltid for deres innspill :D
Ser du nevner CBR 125. Jeg pendler 40-45 minutter hver veg, med CR250R ('11), som antakelig har samme størrelse som 125en.
Der er kjørestillingen ganske oppreist. Faktisk en smule for oppreist for min del. Kanten mellom fremste del av setet, og bakerste,
"skyver" meg litt for langt fram. Er 183-184 cm høy.
Har prøvd Yamaha R1. Der bortimot "lå" jeg over tanken. Ikke bekvemt i det hele tatt, i lovlige hastigheter i alle fall.
Sist redigert av gsx750_80 den 03 jun 2019, 12:26, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Svar