Min første sykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Min første sykkel

Legg inn av vm91 »

Hei

Nå er det ca en måned til oppkjøring og jeg kom over en KAWASAKI ER-5 fra 2005.
Sykkelen er en som gått vedlikeholdt i følge eier og han har sagt følgende til meg:
2 eier hvorav siste har hatt den siden 2008
Sykkelen er påkostet og passet på !
Selv om det er 500cc går den bra.
Lettkjørt og smidig i trafikken, fungerer like fint i byen som på landeveien.

Sykkelen har nytt bakdekk og fordekk er 3 år gammel.
Kvitteringer på service følger med. Sykkelen er påkostet
16 000kr i fjor.

Byttet hovedlys, original lampe følger med.


Ettersom jeg ikke har lappen så blir det litt vanskelig å prøvekjøre med mindre vedkommende til sitte bak eller noe. Er det noen av dere som har lyst til å ta en sjekk av sykkelen på mandag? Sykkelen står forøvrig i Oslo. Jeg har avtalt at vi møter på mandag

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: Min første sykkel

Legg inn av vm91 »

Det er vel sjekken jeg trenger muligens tips og hjelp til

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Min første sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Hmmm, litt tricky situasjon det, å kjøpe brukt før du kan teste den selv og i så fall må belage deg på andres mening på det subjektive som kjørefølelsen osv. Spesielt fra fremmede :p
Jeg bor i Oslo, men har ikke nok mekanisk know-how til å vurdere (for noen andre) om sykkelen er velholdt, annet enn overflatisk så det ansvaret vil jeg nok ikke ta.

Denne videoen kan være nyttig. Litt "far-fetched" flere av tingene som nevnes, men...



Om det skulle være krise, så kan jeg alltids prøvekjøre en sykkel, men jeg er kresen på nevnte "kjørefølelse" :p
Bare fra min tidligere Duke 690 var det kun min egen med "mitt" oppsett jeg faktisk synes var god å kjøre, selv om jeg prøvde andre fra akkurat samme år og relativt likt utstyr.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: Min første sykkel

Legg inn av vm91 »

Hei

Jeg tenkte egentlig bare overfladisk. Ettersom det er førstegangsykkelen så har jeg ikke store krav. Har sett litt på duke 690 og 790 en fra jobben anbefalte meg å vente i minst ett år for å få litt kontroll. Men det hadde vært flott hvis du kunne bli med

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Min første sykkel

Legg inn av Kawagutten »

Dette er jo en grei mcmed lite feil og er stort sett bare misshold som lager problemer så ville ikke vært så bekymret siden har kviteri ger på service. Da ser en jo h a som er gjort. Kan se om ventiler er justert/sjekket f.eks. Høres bra ut etter hva du skriver.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min første sykkel

Legg inn av cannon »

vm91 skrev: 25 mai 2019, 22:16 Hei

Jeg tenkte egentlig bare overfladisk. Ettersom det er førstegangsykkelen så har jeg ikke store krav. Har sett litt på duke 690 og 790 en fra jobben anbefalte meg å vente i minst ett år for å få litt kontroll. Men det hadde vært flott hvis du kunne bli med
Jeg er uenig her. Kjøp den sykkelen du har lyst på. ER-5 blir du trolig fort lei. Og du har like god kontroll på en hvilken som helst sykkel.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Min første sykkel

Legg inn av mekkern »

790Duke er en knall sykkel-bedre enn 690 med det at den er 2 sylindret-og har mer pulver.
guttungen hentet ut en ny nå i våres og det er mye bra sykkel for pengene.Den har i grunn "alt" utenom cruisecontrol. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: Min første sykkel

Legg inn av vm91 »

Har egentlig lyst på en grei helt grei sykkel. Ettersom den blir brukt mest til bykjøring og kanskje noe lenger neste år så vil jeg ikke ha en alt for sterk en. Ikke minst så er forsikringa altfor drøy på 690 og 790.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Min første sykkel

Legg inn av niko »

vm91 skrev: 26 mai 2019, 11:36 Har egentlig lyst på en grei helt grei sykkel. Ettersom den blir brukt mest til bykjøring og kanskje noe lenger neste år så vil jeg ikke ha en alt for sterk en. Ikke minst så er forsikringa altfor drøy på 690 og 790.
Jeg tenkte det samme som deg da jeg tok lappen i forfjor. Kjøpte en -95 Honda CB 500. Enkel, lett å skru på og lett å føle seg flink på. Ikke dyr, ikke dyr å forsikre og ikke så farlig å legge i bakken heller. Den funka superfint første sommeren, så ble den for liten. Men som førstegangssykkel; super etter min mening.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Min første sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

vm91 skrev: 25 mai 2019, 22:16 Hei

Jeg tenkte egentlig bare overfladisk. Ettersom det er førstegangsykkelen så har jeg ikke store krav. Har sett litt på duke 690 og 790 en fra jobben anbefalte meg å vente i minst ett år for å få litt kontroll. Men det hadde vært flott hvis du kunne bli med
Når tenkte du å møte selger?
Jeg ser det blir litt trangt med jobb, ærend og trening i morgen. Avhenger litt på tidspunktet for når noe eventuelt kan skvises inn.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Min første sykkel

Legg inn av Kawagutten »

vm91 skrev: 26 mai 2019, 11:36 Har egentlig lyst på en grei helt grei sykkel. Ettersom den blir brukt mest til bykjøring og kanskje noe lenger neste år så vil jeg ikke ha en alt for sterk en. Ikke minst så er forsikringa altfor drøy på 690 og 790.
Blir bedre forsikrings priser etterhvert som en opparbeider seg bonus.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Min første sykkel

Legg inn av zarni »

Duke790 er en fantastisk sykkel, vurderer den selv som min neste bike. Men jeg tror du gjør ett fornuftig valg ved å ikke kjøpe drømmesykkelen som din første sykkel. Er ikke gøy å ha en sykkel man er redd for å kjøre siden man føler at ferdighetene på tohjul kanskje ikke helt strekker til. Jeg kjøpte selv en A2, rett etter at jeg tok A lappen selvom om det var street triplen jeg egentlig ville ha. Oppgraderte til den når jeg følte meg mer selvsikker på to hjul, og når jeg ser tilbake på det valget synes jeg det fortsatt var fornuftig selvom at jeg oppgraderte etter bare 4 måneder.

Til spørsmålet ditt så kan du jo kanskje spørre om selger er villig til å ta en tur med deg? Har man først lagt ut en sykkel for salg så vil man nok bli kvitt den, så er ikke usansynlig at han strekker seg litt til for å tilrettelegge for at salget faktisk tar sted med en god tone. Jeg solgte selv A2 biken til en kar som ikke hadde lappen eller kunne noe særlig om sykler heller. Jeg var veldig behjelpelig med gå gjennom sykkelen med han, og jeg kjørte dessuten sykkelen hjem til han og parkerte den der for han. Jeg ville jo trossalt selge den.

Ellers er det jo bare følge tipsene i videoen linket over. Høre etter om motoren går bra, sjekke olje osv..
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Min første sykkel

Legg inn av Sakkle »

Hadde aldri kjøpt en sykkel uten å prøvekjøre den først. Det at du ikke har lappen kompliserer jo dette litt...

Kanskje du rett og slett skal vente til du har lappen med å kjøpe sykkel?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min første sykkel

Legg inn av kjellv »

Det er egentlig veldig lite ved motorsykkelkjøp som handler om fornuft for de aller fleste. Faktum er at de aller fleste som kjøper helt ny motorsykkel har ikke prøvet den før de handler. Veldig mange har heller ikke prøvet modellen. De fleste handler på impuls eller følelser.
Om en helt fersk motorsyklist skulle prøvekjøre en sykkel han aldri har kjørt før så ville han ha likt den uansett, i hvert fall dersom det ikke var åpenbare feil eller mangler med den.
De aller fleste ferske motorsyklister bytter gjerne sykkel og sykkeltyper rett som det er de første årene før de finner sin sykkel og sykkeltype.
Det blir derfor neppe feil om trådstarter handler uprøvd uansett. Han vil mest sannsynlig bli veldig fornøyd med den første sommeren uansett hva han kjøper.
Det er som en forelskelse. En sjelden gang blir det et varig forhold, men minst like ofte blir det utroskap og partnerbytte etter noen måneder :P

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Min første sykkel

Legg inn av Sakkle »

kjellv skrev: 27 mai 2019, 20:40 Om en helt fersk motorsyklist skulle prøvekjøre en sykkel han aldri har kjørt før så ville han ha likt den uansett, i hvert fall dersom det ikke var åpenbare feil eller mangler med den.
Vel det er beviselig feil. Jeg prøvekjørte flere sykler som fersking som jeg ikke likte i det hele tatt... Yamaha Tracer f.eks (som bl.a. får mye skryt her inn) likte jeg ikke i det hele tatt uten at jeg kunne sette fingeren på akkurat hvorfor. Den føltes feil.
kjellv skrev: 27 mai 2019, 20:40 De aller fleste ferske motorsyklister bytter gjerne sykkel og sykkeltyper rett som det er de første årene før de finner sin sykkel og sykkeltype.
Det er jeg enig i... Havner nok i den kategorien selv også.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar