Mental trening

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av kvase »

Ser det er en del bilister som trener på mental styrke med å kjøre i feil fil på motorveien
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

kvase skrev: 23 mai 2019, 10:27 Ser det er en del bilister som trener på mental styrke med å kjøre i feil fil på motorveien
Når det er sagt så blir erfaringene av dette såpass dyrbare at dem neppe gjør dette en gang til. :twothumbs:

Når det er sagt... hvordan er dette i det hele tatt mulig?
Jeg forstår hvis det er demente eller andre som har fått et illebefinnende etc. Men "friske" mennesker? Det er jo nesten ikke mulig og få til en gang...

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Mental trening

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 23 mai 2019, 10:34
kvase skrev: 23 mai 2019, 10:27 Ser det er en del bilister som trener på mental styrke med å kjøre i feil fil på motorveien
Når det er sagt så blir erfaringene av dette såpass dyrbare at dem neppe gjør dette en gang til. :twothumbs:

Når det er sagt... hvordan er dette i det hele tatt mulig?
Jeg forstår hvis det er demente eller andre som har fått et illebefinnende etc. Men "friske" mennesker? Det er jo nesten ikke mulig og få til en gang...

De er nok hverken friske eller "friske". En eller annen defekt er det.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Mental trening

Legg inn av Kawagutten »

Mental trening er bra med f.eks at en tar med seg tips og råd fra erfarne folk men en skal ha i bakhodet at alle situasjoner er ikke 100% like men har likheter. Kan være lettere å kjenne igjen situasjoner etter å ha vært aktiv på det å lete etter tips/råd og sett videoer i og med at siden en gjør det så er en mer opptatt av å finne løsninger,lære seg tekninkker som f.eks blikkbruk for å lettere se trafikkbildet så en ikke havner i dårlige situasjoner. Ligger mange ting under mental treningen som er bra å ta med seg i opplæringen. Hele opplæringen er vel bra mental trening hehe og mckjøring blir det beste for å ha det bra mentalt for de fleste som har noe på veien å gjøre . :scratch :knegg
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mental trening

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror man bare har godt av å kjøre. Kjøre masse. Jo mer man kjører jo mer opplever man. Jo mer lærer man seg opp til å gjøre de rette tingene. Småtteri skjer innimellom. Det lærer man av. Man kan være heldig og få et bra utfall, eller man får et uhell. Oslo-trafikken er farlig, jeg opplever det som skummelt å ligge sammen med bilene i kø feks. De fleste har ikke huet på rett plass når man står i kø, det er mobilbruk og fikling med infotainment som gjelder. Bilene bak kan komme svært tett på noen ganger. Så mitt motto er at man skal holde seg midt i, og man skal frem og vekk.
Man må også ha noen regler. Ikke kjør forbi på venstre siden hvor det er veikryss/avkjøringer. Brått har man plantet sykkelen i førerdøra på en bil. Dette er særdeles viktig på landeveien..

Jeg har jo hatt noen episoder.
Kjørte opp E6 skulleruddumpa i pøsregn med K1200RSen to dager etter at lappen på tung var i boks. Michelin PR3 btw. Jeg holder 80 og gir bittelitt gass for å passere noen biler. Brått slipper bakhjulet og ræva på sykkelen begynner å pendle noe veldig.
Hvordan skal man komme seg helskinnet ut av noe sånt? Jeg tenkte ikke stort og holdt gassen på. Fulgte pendlingen med styret og roet ned det hele i jevn bevegelse.. svært spennende i starten da jeg vred styret fra «lock to lock» mao ikke noe mer å gå på.. Gikk av gassen bittelitt når rumpa lå som breiest.

En annen gang(med samme dekk) på tørr asfalt får jeg bakhjulslipp i en høyre sving i rundt 70km/t. Husker jeg rakk å tenke at jeg ville vente på feste istedefor å gi opp og forlate sykkelen. Kløyp meg fast så hardt jeg klarte og ventet.. I det bakhjulet tok tak skjøv jeg alt jeg maktet på høyre holke og kjente kroppen ville rett opp fra salen.. høyre beinet ble slått bort fra fothvilerne og bremsepedalen fikk seg en trøkk. Jeg klarte å redde den inn merkelig nok.

Michelin PR3 ble kassert etter dette, og Metzeler har vært brukt siden. Siden har jeg ikke hatt problemer med veifeste.
Jeg hadde en slædd til i byggefeltet(!) der jeg bodde også i typ 30 med litt pådrag, samt at det spant løs på tørr asfalt et par ganger.

Det har heldigvis gått bra hittil. De refleksene og valgene jeg har tatt i ulike situasjoner tror jeg kommer fra at jeg har kjørt motorisert tohjuling hele livet med mye knall og fall.
Sist redigert av FredrikE24 den 23 mai 2019, 14:47, redigert 1 gang totalt.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av hneve »

Sakkle skrev: 23 mai 2019, 09:13 Reflekser er fysiske reaksjoner.
Det er dessværre helt feil, reflekser er forhånds "programmerte" reakskjoner på kjente situasjoner.
kvase skrev: 23 mai 2019, 10:27 Ser det er en del bilister som trener på mental styrke med å kjøre i feil fil på motorveien
Lol,, sukk. Dessverre noen motorsyklister som gjør dette også, spesielt i morgenrushet, godt de får armtrening i å klappe inn speiler da..
Kawagutten skrev: 23 mai 2019, 11:40 Mental trening er bra med f.eks at en tar med seg tips og råd fra erfarne folk men en skal ha i bakhodet at alle situasjoner er ikke 100% like men har likheter. Kan være lettere å kjenne igjen situasjoner etter å ha vært aktiv på det å lete etter tips/råd og sett videoer i og med at siden en gjør det så er en mer opptatt av å finne løsninger,lære seg tekninkker som f.eks blikkbruk for å lettere se trafikkbildet så en ikke havner i dårlige situasjoner. Ligger mange ting under mental treningen som er bra å ta med seg i opplæringen. Hele opplæringen er vel bra mental trening hehe og mckjøring blir det beste for å ha det bra mentalt for de fleste som har noe på veien å gjøre . :scratch :knegg
Du har rett i at mange tips og råd er gode ting å ta med seg, Men dette er ikke mental trening, dette er tips og råd som man enten har en situasjon for å bruke det, eller så blir det lagt i bakhodet og etterhvert glemt, Mental trening er å ta disse rådene, og faktisk tenke over de, tenke seg situasjoner hvor de kan komme til bruk, vurdere selv om dette rådet henger på grep..

Jeg husker selv Aha opplevelsen jeg fikk når dette med blikkbruk gikk igjennom hjernebarken her, jeg gikk fra å ha angst for krypkjørings testen til å irritere meg selv over å subbe borti en kjegle på noen timer, bare fordi dette med hvordan holde hode og styre blikket åpenbarte seg for meg. Det er flere momenter ved MC som kanskje er helt naturlige for de som har kjørt 2 hjuling siden ungdomsdagene men jeg selvreflekterer mye og har nå en ide som jeg lufter her for dere erfarne førere.

Jeg ønsker å lage en video spesielt for å samle tips og råd, samt gi øvelser i å mentalt forberede hjernen på å finne utveien, slik at sannsynligheten for at FoF situasjonen lettere kan velge riktig. Dette er ikke noe som er lært ved å se filmen 1 gang, dette er trening, filmen vil heller ikke være en løsning, nærmere et verktøy til hvordan forberede seg til kritiske situasjoner, ha en plan!



ps: Dette er ikke noe jeg ønsker å tjene på, om jeg starter dette prosjektet blir det åpent gratis og tilgjengelig, høyst sannsynlig på youtube.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

Et scenario:

Man lærer på trafikkskolen hvordan parkering forbudt skiltet ser ut og evt. konsekvenser en feilparkering gir. Dette skiltet (samt de fleste andre vanlige skilt) kan vi alle sammen. Allikevel parkerer mange av oss ulovlig, enten bevisst eller ubevisst.

La oss si man får en bot på 300 kroner. Jævlig surt, men ikke akkurat noe som tapper kontoen. Vi begynner å ta en slags "risikovurdering". Hvor ofte kan jeg parkere gratis før jeg kan tjene inn en bot etc. Derfor er effekten av små bøter ikke alltid like bra.

La oss si man får en bot på 10.000 kroner for feilparkering. Da skal jeg love deg at de aller fleste ville forsikret seg både en og to ganger før dem parkerte om at dem sto lovlig. Feilparkering ville i stor grad vert et langt mindre problem.

Konklusjon:
Selv om vi vet fasiten, så tror jeg vi mennesker alltid vil tyne grensene litt for egen velvære der og da, selv om det finnes konsekvenser. Vi kjører tross alt motorsykkel og er fullt klar over hvor utsatte vi er i trafikken. Men samtidig vil vi selvsagt komme oss helskinnet gjennom dagen på to hjul. Man vil altså ha det gøy med 150-200 HK'er mellom beina med en vekt på 200kg. samtidig som man er opptatt av trafikksikkerhet og hvordan man tilpasser seg forskjellige situasjoner i trafikken. To litt motstridende elementer.

De som jeg tror oftest lærer og drar nytte av erfaringene samt det man har lært er de som har vært innblandet i ulykker og blitt skadet. Da har man fått kjenne konsekvensene rent fysisk og alt dette fører med seg og da kan det hende vi plutselig begynner å ta til etteretning det man lærte på trafikkskolen.

Derfor tror jeg praksis fungerer langt bedre enn teori når det kommer til det trådstarter tar opp.

Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: Mental trening

Legg inn av Trekkplaster »

Bjerknez skrev: 23 mai 2019, 13:19 Derfor tror jeg praksis fungerer langt bedre enn teori når det kommer til det trådstarter tar opp.
Begge deler er viktig men uten mengde og erfaring på sykkelen så vet man lite om hvordan man reagerer.

Om du svinger ved å lene kroppen eller bevisst bruker kontrastyring så går mange svinger helt greit.
Det å være bevisst på at kontrastyring er en teknikk er viktig når det drar seg til :thumleft

Edit: har aldri vært hos idrettspsykolog så jeg ser veldig gjerne en video som trådstarter snakker om.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av hneve »

Jeg er ikke psykolog, men har erfaring fra kursing og praksis innen idrett, rettet mot det å styre fokus og innlære reflekser som ikke nødvendigvis er naturlige.
Dette har egentlig lite med om eller hvordan du styrer sykkelen, mere mot det å være bevisst, og ha en plan for situasjoner som kan oppstå, hvor reaksjonen din kan kortes ned fra 2-3 sekunder til 1 kanskje fordi du allerede har en plan på lager....

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

hneve skrev: 23 mai 2019, 13:53 Jeg er ikke psykolog, men har erfaring fra kursing og praksis innen idrett, rettet mot det å styre fokus og innlære reflekser som ikke nødvendigvis er naturlige.
Dette har egentlig lite med om eller hvordan du styrer sykkelen, mere mot det å være bevisst, og ha en plan for situasjoner som kan oppstå, hvor reaksjonen din kan kortes ned fra 2-3 sekunder til 1 kanskje fordi du allerede har en plan på lager....
Jeg tror dette i stor grad også handler om psykologi. Refleks er vel hvordan man reagerer uten å tenke. Feks. hvis noen skremmer deg. Noen snur seg rundt og slår i ren refleks, mens andre blir redde og løper, mens noen bare trekker pusten dypt og ikke lar seg affektere nevneverdig.

Alle disse refleksene er gode på hver sin måte.

Er man jente og det er en voldtektsforbryter kan det å løpe være en gog refleks. Er man en voksen mann som blir ranet av en ung gutt kan et slag være mer passende og er det bare din bror som skal spille deg et puss så kan det være greit å trekke pusten etc.

Problemet er at man ikke vet hva som skremmer en. Man handler i ren refleks.

Derfor tror jeg mye av dette med hvordan man reagerer vedrørende "reflekser" er delvis medfødt. Hvordan man tenker i et kritisk øyeblikk tror jeg ikke man kan forutse før man nettopp opplever et kritisk øyeblikk. Jeg har litt vanskelig for å tro at slikt kan innlæres.

Men at man kan lære og reagere automatisk på spesifikke ting i kontrollerte miljøer tror jeg er mulig. Feks. jagerfly piloter. I løpet av et brøkdels sekund må dem vurdere om dem skal skyte seg ut. Dette er nok noe dem har trent på gang på gang i forskjellige scenarioer. Jeg er ingen jagerflypilot, men jeg tror som sagt at man i kontrollerte miljøer kan påvirke refleksene.

Men i trafikken hvor alt kan skje tror jeg det blir vanskelig. men mulig jeg tar feil?

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Mental trening

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 23 mai 2019, 14:05
hneve skrev: 23 mai 2019, 13:53 Jeg er ikke psykolog, men har erfaring fra kursing og praksis innen idrett, rettet mot det å styre fokus og innlære reflekser som ikke nødvendigvis er naturlige.
Dette har egentlig lite med om eller hvordan du styrer sykkelen, mere mot det å være bevisst, og ha en plan for situasjoner som kan oppstå, hvor reaksjonen din kan kortes ned fra 2-3 sekunder til 1 kanskje fordi du allerede har en plan på lager....
Jeg tror dette i stor grad også handler om psykologi. Refleks er vel hvordan man reagerer uten å tenke. Feks. hvis noen skremmer deg. Noen snur seg rundt og slår i ren refleks, mens andre blir redde og løper, mens noen bare trekker pusten dypt og ikke lar seg affektere nevneverdig.

Alle disse refleksene er gode på hver sin måte.

Er man jente og det er en voldtektsforbryter kan det å løpe være en gog refleks. Er man en voksen mann som blir ranet av en ung gutt kan et slag være mer passende og er det bare din bror som skal spille deg et puss så kan det være greit å trekke pusten etc.

Problemet er at man ikke vet hva som skremmer en. Man handler i ren refleks.

Derfor tror jeg mye av dette med hvordan man reagerer vedrørende "reflekser" er delvis medfødt. Hvordan man tenker i et kritisk øyeblikk tror jeg ikke man kan forutse før man nettopp opplever et kritisk øyeblikk. Jeg har litt vanskelig for å tro at slikt kan innlæres.

Men at man kan lære og reagere automatisk på spesifikke ting i kontrollerte miljøer tror jeg er mulig. Feks. jagerfly piloter. I løpet av et brøkdels sekund må dem vurdere om dem skal skyte seg ut. Dette er nok noe dem har trent på gang på gang i forskjellige scenarioer. Jeg er ingen jagerflypilot, men jeg tror som sagt at man i kontrollerte miljøer kan påvirke refleksene.

Men i trafikken hvor alt kan skje tror jeg det blir vanskelig. men mulig jeg tar feil?
Det er kanskje snakk om og "narrow it down".
Dvs uansett hva som skjer, så se på utveien og ikke se på "problemet"
På samme måte som piloten i ditt eksempel.
Og NÅR man har fokus på utveien, så må man bruke alle sine tillærte mc kvalifikasjoner til å gjøre det rette.
Dvs man er kun ute etter å korte ned reaksjonstiden.
Det er hverfal omtrent slik jeg forstår dette .. :D
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du ser på skremsels retorikken min, så vil man i refleks alltid ha en utvei. Det er derfor kroppen reagerer. Det er en forsvarsmekanisme. Selv om man ser en utvei så er det ikke sikkert man faktisk drar seg nytte av denne i "kampens hete". Man kommer rundt en sving i god driv og rett i mot kommer plutselig en bil over i din kjørebane. Det er 1 sekund før smellet. Å tenke er ikke noe tema. Man må stole på refleksene.

Noen skjønner at livet er over å rekker å trekke et siste sukk før det smeller, mens andre slenger sykkelen ned og går bevist i bakken for å despsrat komme seg unna. Hvordan man reagerer i dette avgjørende sekundet kan vi vel kalle refleks vil jeg tro.

Bare se på de som blir skremt i slike youtube videoer. Vi reagerer veldig forskjellig alle sammen. Derimot tror jeg at jagerflypiloter, elitesoldater etc. klarer og holde hodet kaldt på en bedre måte enn mange andre, nettopp fordi dem er vant til slike situasjoner samt ta avgjørelser på kort tid. Altså erfaring. Men til syvende og sist så tror jeg ikke man får gjort all verden med selve refleksen når det kommer til trafikken. Det er for mange ting som kan skje og alt for mange scenarioer og øve på. Dessuten må man holde dette vedlike hele tiden gjennom trening.

Skal man korte ned reaksjonstiden og ikke tenke "refleks" som vel er kroppens rene forsvarsmekanisme og skjer nettopp i ren "refleks" så kan denne gjøres noe med mener jeg. men da gjennom erfaring og diverse kursing. Som feks. på bane og opplevelser man har i trafikken ellers.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Mental trening

Legg inn av Kawagutten »

Mental trening er å ta disse rådene, og faktisk tenke over de, tenke seg situasjoner hvor de kan komme til bruk, vurdere selv om dette rådet henger på grep..
[/quote]

Og å ta med seg betyr noe helt annet når jeg skreiv det :crazy:
Håper du oppfatter trafikkbilder bedre enn å lese så du ikke begynner å kverrulere med en på kollisjonskurs haha
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mental trening

Legg inn av Sakkle »

hneve skrev: 23 mai 2019, 12:46
Sakkle skrev: 23 mai 2019, 09:13 Reflekser er fysiske reaksjoner.
Det er dessværre helt feil, reflekser er forhånds "programmerte" reakskjoner på kjente situasjoner.
Her kan jeg ikke si meg helt enig...

En refleks er en rask, mer eller mindre, ufrivillig reaksjon basert på en ytre påvirkning. Reflekser styres av nervesystemet før impulsene rekker å nå hjernen. Å kalle dette fysisk blir ikke feil etter min mening, da hjernen ikke er involvert.

Nå er ikke jeg lege eller psykolog, men jeg tror ikke man kan trene til seg nye reflekser ved å lese teori eller se video. Her må det drilles eller øves fysisk/praktisk. Dette er nettopp det forsvaret driver mye med ift. stridsdriller osv. Trene så mye at det nesten blir en refleks når det trengs. Det blir nok ikke helt en refleks, men det er en annen diskusjon.

For å ta eksempelet med fight-or-flight som ble nevnt her tidligere. Dersom man trener mye nærkamp og har vært borti mange situasjoner her, er sannsynligheten stor for at din reaksjon vet et angrep er at du forsvarer deg, mer eller mindre effektivt. Dersom du alrdi har vært i en konflikt og ikke kan noe om selvforsvar, er kanskje situasjonen større for at du umiddelbart prøver å rømme situasjonen.

For å spore det mer over på noe MC-relevant... Dersom du trener jevnlig på unnamanøver og er trygg på sykkelen din tipper jeg sannsynligheten er større for at du vellykket unngår han som bråbremser foran deg, enn om du aldri trener på dette og du mangler MC-erfaring.

Jeg er forøvrig enig med deg, som jeg skrev tidligere, i at video kan ha en nytte-effekt. Jeg stiller kun spørsmålstegn ved om det er nyttig ift. reflekser. Her blir svaret mitt nei.

Dersom vi går bort fra begrepet "refleks" og heller bruker "reaksjon" eller noe lignende, tror jeg video og teori kan være til nytte. Du vil kanskje ha kortere reaksjonstid i en situasjon om den virker kjent. Om du har sett eller opplevd noe lignende tidligere. Du vil forhåpentligvis også ta bedre valg når det gjelder.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av hneve »

Ok, jeg kan være enig i at reaksjon er et bedre uttrykk, da det du sier er riktig nok med at en refleks er en ufrivillig reaksjon på yttre påvirkning. I våres tilfelle vil den yttre påvirkningen komme igjennom synet og da er jo hjernen i mellom.

Temaet "target fixation" finnes det flere gode forklaringer / eksempler og råd om;

https://youtu.be/ewDS5ROrLcE

https://youtu.be/e2Qc0zsEjf0

https://youtu.be/_DQtD1wOWtY

For å ta opp et par jeg synes er bra, og alle har samme fellesnevner, pek ansiktet og se dit du vil kjøre. Men de sier lite om akkurat hvordan du kan forberede deg på en slik situasjon hvor hjernen går i vranglås, jeg er sikker på at til og med godt erfarne førere som kjører mye i krevende miljø kan si noe om den mentale innsatsen det er å løsrive fokus fra faren. Dette er lærbart så det vil bli lettere etterhvert.
Og jeg tror jeg ser at etterhvert som flere av dere forstod poenget mitt så er vi enige, all trening er god trening. Mental trening i form av video, med gitte oppgaver mener jeg vil kunne gi et grunnlag for å forhindre target fixation.

For eksempel, videoene over, se de men slå av lyden.
Når du ser på eksemplene i videoene fest blikket ditt dit du vil at denne sykkelen skal gå, ikke dit de faktisk går, alså tren hjernen!

Jeg vil gjerne høre noen av dere, når du ser på et slikt eksempel og tvinger fokusen din til rett sted istedet for faren, om dere merker noe rart i kroppen, beveget kroppen din seg, eller merket du uro i respons til at sykkelen i videoen ikke reagerte riktig i forhold til hva du er vant med ?

Svar