Mental trening

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Mental trening

Legg inn av hneve »

Jeg jobber for tiden hardt med å komme igjennom nåløyet på A lappen og har i mørketida brukt mye tid på youtube for å på en måte se å lære hva andre gjør og gjør feil. Mange kræsj og utforkjøringer jeg har sett på så er det en utvei i situasjonen, men jeg undres da om føreren stivnet, eller glemte hvordan komme seg unna eller rett og slett ikke så utveien.

Jeg tenker jo da på et emne jeg har litt erfaring fra tidligere, mental trening. Dette kan sees på som en slags programmering av hjernen, for jeg tror dette kan hjelpe mange i å se etter utveier i en kritisk situasjon. Jeg har sett mange videoer av ulykker og nesten ulykker og jeg kjenner selv hvor vanskelig det er å tvinge min egen fokus bort fra der det kommer til å smelle, for i stedet fokusere på utveien.

Undres om dette kan være et tema, om så tenkte jeg sette sammen en lengre video med slike klipp og litt forklaringer ??
evt. andre forslag ?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Mental trening

Legg inn av Snikendeugle »

Siterer like gå godt meg selv fra en annen tråd i går:
Snikendeugle skrev: 21 mai 2019, 08:23 Benytter også anledningen til å hive inn lenke til "Twist of the wrist 2" filmen som er utrolig lærerik, dog veeeeeeeeeldig cheesy. Denne må nok ses igjen snart for å generelt friske opp litt :).

EDIT: Det ligger visst en "minus 20 minutter cheese" versjon på Youtube nå :knegg
Ikke så mye om mentale treningen sådan, men mye om teknikken og forklaring på fysikken bak, hva som skjer og hvorfor det skjer.
Beklager hvis det ble litt off-topic fra intensjonen din.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av hneve »

Flott video det der, lærte mye detaljer jeg ikke fikk med meg i klasserommet der.

Men litt til siden for poenget mitt,,

Jeg undres på om mental trening er fornuftig i forhold til en plutselig kritisk situasjon hvor enkelte førere stivner. ferdighetene i å svinge og bremse burde være inne hos de fleste, det er det å trene hjernen til å ikke fokusere på smellen, men istedet lete etter utveier.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mental trening

Legg inn av FredrikE24 »

Kjører man fortere enn det man tør å svinge/bremse så går det stort sett galt tilslutt. At man stivner kommer for min del av at man blir redd og man bare lar «humla suse» mens man enten kommer ut av situasjonen slik eller at det går dårlig.

Som 5-6 åring kjørte jeg moped på hytta nedover stølsveien fra hytta på fjellet og ned til bygda. Stort sett nedoverbakke, skumle svinger og grus hele veien. Hadde kjørt der flere ganger før, men første turen det året. Kjørte nedover i godt driv på dårlige dekk og elendige bremser(en bil vil typisk holde 40km/t på disse veiene, jeg holdt rundt 60). Rundt en normalt oversiktlig og grei sving til høyre nedover så åpner det seg et stort åpent hogstfelt. Fra veien og ned til hogstfeltet er det en bratt skråning og stubbene som sto igjen etter trefelling var store og mange. Ingen gjerde og jeg kommer langt ut mot venstre i løs grus. Jeg blir overrasket og redd for å ikke klare å svingen. Det hogstfeltet var ikke der året før. Jeg stivner helt til med et konstant trykk på bremsen og med et beskjedent trykk på styret for å svinge, og klarer akkurat å unngå å kjøre utfor.

Det gikk heldigvis bra, men den episoden der sitter så hardt i meg 22 år senere. Man må ta kontrollen tenke kjapt og dra til. Stivner man er det game over om man har uflaks. Har bank i bordet aldri stivnet i ettertid.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av hneve »

Da antar jeg at du har drevet med noe eller bare innehar den egenskapen til ikke å stivne helt i slike situasjoner,
Hadde langkjøring i pjuskevær hvor jeg hadde litt større fart inn i en sving enn jeg var klar for, klarte å holde hodet kaldt og kom meg igjennom svingen, fikk kommentar etterpå om hvor jeg hadde lært å "tail breake" ,, sjønte ikke et kvekk da, men nå så ser jeg at det var grunnen til at jeg kom meg helskinna igjennom den svingen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har sagt det tidligere og mener det samme nå. Jeg tror ikke slike hendelser kan læres via videoer og teori. Jeg har for meg at det viktigste hjelpemiddelet til å takle slike situasjoner som kritisk unnamanøvring samt og se utveier etc. er å bli trygg på seg selv som MC fører. Det blir man ved å kjøre veldig mye samt utfordre seg selv litt i trygge omgivelser. (På bane feks.) Instinkter kan i mitt hode ikke læres men det kommer gradvis etter erfaringer man gjør.

En fersk motorsyklist kan se hundrevis av timer med video rundt dette men hvordan man takler situasjonen når man skjønner at det går fort fort gjennom en sving og en bil kommer i møte over på din side er noe helt annet.

Artig å lese seg opp for å få fasiten på hvordan det bør gjøres selvsagt. Ikke noe galt i det, men det beste er uansett å kjøre mye sykkel samt utfordre seg selv litt.

Jeg husker godt de første turene med cruiseren jeg hadde som blodfersk motorsyklist. Jeg var ganske skeptisk til nedlegg med denne og jeg følte jeg skulle skli av tørr asfalt i annenhver sving. Jeg følte jeg pushet grensene til sykkelen samt mine, men sannheten var at jeg ikke var i nærheten av dette.

Jeg kom til et punkt hvor jeg følte en viss nedleggsvinkel var nok og jeg ble trygg på samt vant til å ikke overstige denne. Helt til en dag jeg kom litt feil ut i en sving og måtte svinge litt bråere da bilen i møte lå for nærme midten av veien. Jeg brakk den ned til en vinkel som føltes al for spiss, men det gikk jo veldig bra. Etter dette turte jeg å utfordre meg selv mer da jeg skjønte at sykkelen faktisk fortsatt hadde grep.

Etter noe dager gikk fothvilerne nedi og det var slik jeg jobbet meg "oppover". I dag stoler jeg mer på sykkelen. Jeg vet at jeg på tørr varm asfalt kan legge meg ned såpass at fothvilerne skraper nedi. Men dette er jo ikke noe jeg gjør til vanlig. Det vil si at jeg kjører med en viss margin og jeg er ikke redd for å miste grepet like fort som ferske motorsyklister er.

Derfor tror jeg det generelt sett er større fare for at ferske motorsyklister stivner, da dem ikke helt kjenner til sykkelens begrensninger og blir litt redd.

Men selvsagt har man også dem som har hatt førerkortet på MC i 40 år og kun lufter den på nasjonaldagen. Antall år med førerkortet i lomma hjelper lite når man kjører kun 10 mil i året.

Det er vertfall litt slik jeg tenker rundt dette vertfall :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mental trening

Legg inn av mekkern »

Titter ofte på div klipp på nettet med div ulykker og flaks. Ikke fordi jeg er intressert i smellen men hva som forårsaket situasjonen- og om jeg kan oppdage hva som kommer til å skje. Dette har vært nyttig mer enn en gang.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Mental trening

Legg inn av ejs »

Enig med Bjerknez.
Praksis er bedre enn teori😎
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Canutus »

Vet ikke hvordan opplæringen er nå for tiden, men vil anta det blir pratet mer enn det ble gjort da det ikke ble brukt intercom.
Men jeg tok sertifikat på utrykningskjøring for endel år siden, og da hadde vi timer der praten skulle gå i ett, og måtte si alt vi observerte som hadde betydning for kjøringen, og vurderinger en gjør mer automatisk. Dette gjør jeg til stadighet nå også når jeg kjører aleine med bil eller mc, og vil påstå dette øker bevistheten på ting som angår trafikksituasjoner også ved vanlig kjøring.


Sent fra min E6653 via Tapatalk


hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av hneve »

Jeg tror dere missforstår meg. Jeg er helt enig i det dere skriver, ja absolutt best med masse trening, ja praksis er bedre enn teori.

Jeg er kun og bare kun (i denne tråden) opptatt av det momentet i en slik situasjon som omhandler "fight or flight" reaksjonen, som dere skriver må dette trenes; helt riktig, men skal en da ut i trafikken og utsette seg selv for farlige situasjoner, selvfølgelig ikke. Hjelper det å se masse videoer av førere som klasker midt i siden på en bil som kom ut fra høyre, ikke om ikke du selv klarer å løsrive blikket ditt fra siden på bilen og flytte det til 2m bak bilen hvor du burde klare å svinge unna, hvis du hadde trent hjernen din til å bestemme fight or flight instinktet raskere. Momenter som det å kunne bremse og svinge er selvfølgelig noe føreren kan trene på nårsomhelst og burde være inne.

Dette er nå min teori, basert på tidligere idretts psykologi og mental trening. Det er også derfor jeg lufter tanken her blant dere erfarne førere, for å høre hva dere mener; er jeg på villspor? vil dette ha nytte?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

hneve skrev: 23 mai 2019, 07:34 Jeg tror dere missforstår meg. Jeg er helt enig i det dere skriver, ja absolutt best med masse trening, ja praksis er bedre enn teori.

Jeg er kun og bare kun (i denne tråden) opptatt av det momentet i en slik situasjon som omhandler "fight or flight" reaksjonen, som dere skriver må dette trenes; helt riktig, men skal en da ut i trafikken og utsette seg selv for farlige situasjoner, selvfølgelig ikke. Hjelper det å se masse videoer av førere som klasker midt i siden på en bil som kom ut fra høyre, ikke om ikke du selv klarer å løsrive blikket ditt fra siden på bilen og flytte det til 2m bak bilen hvor du burde klare å svinge unna, hvis du hadde trent hjernen din til å bestemme fight or flight instinktet raskere. Momenter som det å kunne bremse og svinge er selvfølgelig noe føreren kan trene på nårsomhelst og burde være inne.

Dette er nå min teori, basert på tidligere idretts psykologi og mental trening. Det er også derfor jeg lufter tanken her blant dere erfarne førere, for å høre hva dere mener; er jeg på villspor? vil dette ha nytte?
Slikt trener man i utgangspunktet ikke på i trafikken, men på bane med gode instruktører. På bane trenger man ikke ta hensyn til annen trafikk, annet enn de man kjører sammens med. Som oftest er banen såpass stor og bred at det er små muligheter for å bli skadet eller gå på tryne. Det er ikke om å gjøre å bli førstemann i mål på slike kurs.

Jeg har selv ikke erfaring med banekjøring, men er vel ganske overbevist om at dette er veien å gå for å trene opp det du nevner. Ved siden av at man presser seg litt ellers, uten å gå for langt.

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Sted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av hneve »

Ok, jeg er uenig i det at FoF reaksjonen kan trenes på bane.
På bane vil vegen være ned samme runde for runde, instruktører kan legge inn hindringer i banen som du vil være klar over, slik som kjegler.
Dette vil ikke utløse en panikk situasjon hvor hjernen går i FoF modus, hvor den leter etter løsninger som allerede finnes, før den utløser problemløsnings modus. Dette tar normalt brøkdelen av et sekund.

analogt scenario: kast en tennisball mot noen som ikke er "klar" ,, hva gjør de ? kommer hånden opp for å ta imot ballen ? flytter kroppen seg vekk fra ballen; den kan være farlig? står de helt stille å lar ballen treffe seg uten å reagere ?

Dette er hva jeg sikter mot, en normal person med normal barndom vil øyeblikkelig kjenne igjen en tennisball, vurdere den som ufarlig og forsøke å fange den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mental trening

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker slik...

Jo tryggere man er på seg selv og egen kjøring, jo mer har man til overs når man kjapt skal vurdere kritiske situasjoner. Er man usikker og fersk, så vil man i mitt hode først tenke på feil ting i kritiske situasjoner.

Jeg merker jo bare det vedrørende bilkjøring hvor mye jeg får med meg i trafikkbildet kontra noen som er ferske. Man er så konsentrer med selve kjøringen som fersk at man mister annen nyttig informasjon. Som feks. Er det en bil bak?, Så du syklisten bak denne bilen?, La du merke til rådyret på jordet?

Legger man merke til disse tingene, så vil hendelsesforløpet rundt kritiske situasjoner rundt dette påvirkes siden du allerede er noenlunde forberedt på at noe kan skje og sett for deg noen scenarioer og kanskje en fluktplan etc.

Så den refleksen du snakker om tror jeg henger sammen med hvor trygg du er på deg selv og hvor avslappet du er på sykkelen.

Også må vi jo ta med det faktum at vi mennesker er litt forskjellige i måteb vi reagerer på. Men i bunn og grunn tror jeg det kommer av erfaring og hvor mye man kjører. Det å presse seg selv litt i trafikken kan ha noen fordeler med tanke på det som nevnes med hvordan man reagerer i kritiske situasjoner, men så er man også i LITT større fare når man presser seg selv litt utenfor komfortsonen. Man må altså i mine øyne gi litt for å få litt. Hva som er det riktige å gjøre er jeg dog usikker på....

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Mental trening

Legg inn av Sakkle »

Reflekser er fysiske reaksjoner. Dette lærer man ikke ved å se videoer dessverre. Dette lærer du ved å kjøre sykkel over tid. Du lærer deg intuitivt hvordan sykkelen reagerer i gitte situasjoner og kan trekke på denne erfaringen i en nødssituasjon. Det er likevel viktig at man har tankene på rett sted når man kjører slik at man ikke tilegner seg uvaner osv. som kan gjøre vondt verre i en ulykke.

Når det er sagt er jeg absolutt ikke motstander av å se Youtube videoer, lese artikler etc. Jeg er av den mening at all kunnskap/teori kan gjøre deg bedre i gitte situasjoner. Som et eksempel tror jeg "case studies" av ulykker og nestenulykker kan ha en positiv effekt på avgjørelsene man tar i trafikken. Dersom man har sett en lignende situasjon, og hva som gikk galt på film, tror jeg sjansen er større for at man tar "rett" valg i trafikken.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mental trening

Legg inn av mekkern »

hneve skrev: 23 mai 2019, 08:19 Ok, jeg er uenig i det at FoF reaksjonen kan trenes på bane.
På bane vil vegen være ned samme runde for runde, instruktører kan legge inn hindringer i banen som du vil være klar over, slik som kjegler.
Dette vil ikke utløse en panikk situasjon hvor hjernen går i FoF modus, hvor den leter etter løsninger som allerede finnes, før den utløser problemløsnings modus. Dette tar normalt brøkdelen av et sekund.

analogt scenario: kast en tennisball mot noen som ikke er "klar" ,, hva gjør de ? kommer hånden opp for å ta imot ballen ? flytter kroppen seg vekk fra ballen; den kan være farlig? står de helt stille å lar ballen treffe seg uten å reagere ?

Dette er hva jeg sikter mot, en normal person med normal barndom vil øyeblikkelig kjenne igjen en tennisball, vurdere den som ufarlig og forsøke å fange den.
Tror nok ikke det er det smarteste å sette seg selv i "panikksituasjoner" i trafikken for å "trene"... :[-X

Trening på det kjøretekniske slik at reaksjoner faller seg "naturlig" er en side av saken. -dette er erfaring egentrening og "kjørekurs"
samhandling og lese situasjoner i trafikkbildet er en annen sak. -dette er erfaring og noe en kan studere (film/beskrivelser/rapporter)

Alt i alt så skal dette ende opp i at vi ikke setter oss selv i situasjoner som leder til fare og ulykker.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar