Vinter Dvale - presisjonkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Vinter Dvale - presisjonkjøring

Legg inn av badkernel »

Hei Folkens

Jeg synes at det er utrolig kjekt med "presisjonskjøring" (spes etter vinterpause) og da lurer jeg på
hvor mange av dere holder på med overnevnte for å holder ved like mc ferdigheter ?

Har dere en favoritt øvelse... feks krypkjøring, u-sving mellom 2 parkeringsplasser osv...
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37765
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinter Dvale - presisjonkjøring

Legg inn av AJ »

Er ikke helt sikker på hva du mener her... :scratch .

Men det jeg kan si for egen del er at jeg "trener" litt på kontrastyring straks sesongen er i gang. Gjerne der det er pilmarkeringer i veibanen på firefeltsveier. Mao. kontrastyre for å unngå å kjøre på disse hvite pilene i asfalten, men! fortsatt innafor kjørefeltet man er i, så klart.
Gjør dette mest for å kjenne at teknikken fortsatt sitter inne og for å få en god følelse igjen med sykkelen om hvordan den reagerer på motstyringsmanøveren, som kontrastyring jo er.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinter Dvale - presisjonkjøring

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tar ikke vinterdvale, men det å vinterkjøre er noe annet enn å sommekjøre det er sikkert.

Jeg liker å trene på å bremse. Gjerne fra relativt stor hastighet og i sving. Det er ikke småtteri av krefter man må legge på styre-enden når man skal bremse så hardt man kan for å stoppe mens man har godt med nedlegg.

Man bør også ha et visst forhold til blikkbruk under bremsing. Skal man unngå å treffe noe må man reagere kjapt på å finne utveien og styre seg dit.

Ellers ser jeg på sykkelkontroll i sakte fart noe som sitter i ryggmargen.

NeilM
Innlegg: 48
Registrert: 04 jun 2017, 14:08
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye '17

Re: Vinter Dvale - presisjonkjøring

Legg inn av NeilM »

Jeg har vært med på NAF MC sitt oppfriskningskurs to-tre ganger nå og synes det er en topp måte å få frisket opp i starten av sesongen. De har flinke instruktører og man terper mye av det du nevner.
Nødbrems, krypkjøring, serpentiner, brems i sving, start i sving/oppoverbakke og nytt for meg i år var gruskjøring.
Kan anbefales.
Honda CBR250R '12 --> Honda CB500F '13 --> Honda VFR800 VTEC '08 --> Suzuki GSX-R 600 '10 --> BMW S1000R '15 --> BMW R1200GS Rallye '17

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37765
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinter Dvale - presisjonkjøring

Legg inn av AJ »

Å innarbeide god blikkbruk er også helt klart noe jeg bruker en del tid på når ny sesong er i gang.
Også merker jeg at alderen kanskje gjør sitt til at jeg bruker lenger tid for hver ny sesong til å stole på sykkel og dekk når det gjelder kjøring i svinger. Ikke de slake åpne svingene, men de som krever mer aktiv tilstedeværelse, for å si det slik, og som samtidig gir (ufarlig...) rom for den gode nedlegg- og fartsfølelsen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Vinter Dvale - presisjonkjøring

Legg inn av Grendel »

Jeg har benyttet NMCU sine filmer i den mørke årstiden for å "holde litt oppmerksomhet" og å se frem til våren.

Når sykkelen hentes har jeg også deltatt på Senior MC sin rustløser og "St. Hans-helgen" på Vålerbanen. Dette er gode oppfriskning og opplæringsøkter for sikkerheten.

Når mulighetene byr seg så kommer jeg meg gjennom "de vanlige kjøreøvelsene" når jeg er ute. Nedlegg og kontrastyring trener jeg på med kjøring mellom felter i asfalten og "veien ut til Tyrigrava". Garasjen er fin for krypkjøring etc.

Egentlig så blir det mye trening.

Men jeg vil fremheve Senior MC sine kurs som meget nyttige. Da får jeg også profesjonell tilbakemelding og legger dette til grunn for egentrening.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vinter Dvale - presisjonkjøring

Legg inn av Snikendeugle »

Krypkjøring er ganske nyttig synes jeg i hvert fall, og kan øves på når som helst.
Det gjør deg en del tryggere på å aldri behøve å ha foten nede i bakken med mindre det er full stopp det er snakk om.
Bakbrems, gass og clutch er tingen :)

Men ellers så merket jeg etter nesten 2 år siden jeg kjørte aktivt sist at det å være konsekvent på blikkbrukk i sving sitter godt fremdeles og gjør de fleste store, raske svingene til en lek så lenge man også husker på å være uanstrengt i overkroppen.

Benytter også anledningen til å hive inn lenke til "Twist of the wrist 2" filmen som er utrolig lærerik, dog veeeeeeeeeldig cheesy. Denne må nok ses igjen snart for å generelt friske opp litt :).

EDIT: Det ligger visst en "minus 20 minutter cheese" versjon på Youtube nå :knegg
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar