MC-klubber og symbolbruk?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Snikendeugle »

Symbolbruk er en ting, men å henge ut klesplaggtyper blir veldig fort kasting av stein i hus, typen skjørt glass.

Ikke alle er like, heldigvis og folk har ulik smak.
Hvorfor syns jeg den nye Dainese heldrakten i skinn jeg har bestilt er kul? Sannsynligvis fordi det er imprintet i hodet fra miljøer og medier jeg følger med på som MotoGP osv og da har det blitt en del av min smak som en følge.
For andre så kan skinndresser helt dust ut.

Nå handlet ikke tråden om klesstil heller, men det virket som om diskusjonen gikk dit uansett.


Og jeg tror også at Onkelen til Bjerknez ikke nødvendigvis ble en "annen person" bare fordi han oppfattet det sånn fra utsiden, men at han sannsynligvis heller fant ut at han ville gjøre som han ville endelig, og det er jo bare en bra ting 😁
Sist redigert av Snikendeugle den 02 mai 2019, 22:09, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

Hjemvendte ww2-veteraner med nazihjelm ville blitt kjeppjagd i etterkrigstiden....og det ble de kanskje? Jeg har aldri hørt om dette.
Hvis de jeg så på Minnesund er inspirert av dette historiske "fenomenet", så kan det jo være en forklaring. Jeg må innrømme at jeg tviler.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Jompa »

Juicebox skrev: 02 mai 2019, 21:37 De brukte særlig ikke hjelmer på den tida der, men om de gjorde det, hvorfor skulle dem i det hele tatt bruke tyskerhjelmer?

Krigsbytte ? Eller protest mot samfunnet som ga dem medalje, musikkorps og arbeidsledighet når dde kom hjem ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

Snikendeugle skrev: 02 mai 2019, 22:04 Symbolbruk er en ting, men å henge ut klesplaggtyper blir veldig fort kasting av stein i hus, typen skjørt glass.

Ikke alle er like, heldigvis og folk har ulik smak.
Hvorfor syns jeg den nye Dainese heldrakten i skinn jeg har bestilt er kul? Sannsynligvis fordi det er imprintet i hodet fra miljøer og medier jeg følger med på som MotoGP osv og da har det blitt en del av min smak som en følge.
For andre så kan skinndresser helt dust ut.

Nå handlet ikke tråden om klesstil heller, men det virket som om diskusjonen gikk dit uansett.
Jepp. Fort gjort å spore av. Jeg har stor sans for mangfoldet blandt mc-folk.
Mine spørsmål handler om uheldig symbolbruk, og jeg ønsker å forstå hvorfor. Spidi GP eller Rukka Texas-tex gir jeg blaffen i.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 02 mai 2019, 21:29
Jeg vil nesten si du er stikk motsatt mekkern... Med en mus i skjortelomma tror jeg neppe du skremmer mange :twothumbs:
Har heller ingen behov for å virke tøff eller barsk eller assosiert med spesielle grupper... men medbragt mus må til på tur -Turmus... :lol
Er ofte en får et smil eller en artig kommentar fra voksne og barn med "Magnhild" tittende ut av brystlomma...

Eneste som er dritredd meg i skinnklær er "lo-dotten" -Bikkja til dattera mi..sorte skinnklær og lukter ikke "meg".. :lol
De andre kjøreklærne er helt ok... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Juicebox »

Jompa skrev: 02 mai 2019, 22:08
Juicebox skrev: 02 mai 2019, 21:37 De brukte særlig ikke hjelmer på den tida der, men om de gjorde det, hvorfor skulle dem i det hele tatt bruke tyskerhjelmer?

Krigsbytte ? Eller protest mot samfunnet som ga dem medalje, musikkorps og arbeidsledighet når dde kom hjem ?
Tviler. Tviler også på teorien med tyskerhjelmen. Historie om MC-klubber kan jeg litt om fra før, og jeg skjønner da ikke hvorfor disse krigsheltene ville bruke fiendes ting.

Uansett, det er ikke snakk om dainese, alpinestars eller Cubus, men påsydde symboler som patcher osv. og ikke klesplaggtyper.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Jompa »

Folk som " pynter" seg med nazisymboler vet utmerket godt hva de gjør. Det er ikke uvtende tenåringer som gjør dette, men som oftest menn som har passert 40, minst.
Da kan det vel antaes at de også deler nazistenes tanker og ideer og tør å vise det ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av FreewheelBurning »

mekkern skrev: 02 mai 2019, 22:24 Har heller ingen behov for å virke tøff eller barsk eller assosiert med spesielle grupper... men medbragt mus må til på tur -Turmus... :lol
Er ofte en får et smil eller en artig kommentar fra voksne og barn med "Magnhild" tittende ut av brystlomma...
Har du mus som kjæledyr?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

Jompa skrev: 02 mai 2019, 23:17 Folk som " pynter" seg med nazisymboler vet utmerket godt hva de gjør. Det er ikke uvtende tenåringer som gjør dette, men som oftest menn som har passert 40, minst.
Da kan det vel antaes at de også deler nazistenes tanker og ideer og tør å vise det ?
Jeg tror du er inne på noe. Lite sannsynlig at noen vil pynte seg med slike symboler uten å ha et tilsvarende idealistisk syn.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av simpson »

Nå er det da sånn, at de såkalte nazisymbolene som hakekors, runeskrift osv er mye eldre enn nazismen.
Tyskere brukte eldgamle symboler, blant annet fra norrøn tid, og de var veldig fasinert av vikinger og deres symbolikk.
Kanskje det er nettopp dette som også er årsaken til at mange bikere også gjør det og ikke har noe med onkel Adolf og hans meninger å gjøre?

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av mekkern »

FreewheelBurning skrev: 02 mai 2019, 23:27
mekkern skrev: 02 mai 2019, 22:24 Har heller ingen behov for å virke tøff eller barsk eller assosiert med spesielle grupper... men medbragt mus må til på tur -Turmus... :lol
Er ofte en får et smil eller en artig kommentar fra voksne og barn med "Magnhild" tittende ut av brystlomma...
Har du mus som kjæledyr?
jess.. :prf

Bilde

etter noen titusen km har det blitt "en grå mus" av henne.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 03 mai 2019, 06:01 Nå er det da sånn, at de såkalte nazisymbolene som hakekors, runeskrift osv er mye eldre enn nazismen.
Tyskere brukte eldgamle symboler, blant annet fra norrøn tid, og de var veldig fasinert av vikinger og deres symbolikk.
Kanskje det er nettopp dette som også er årsaken til at mange bikere også gjør det og ikke har noe med onkel Adolf og hans meninger å gjøre?
Tja... jeg ER med på tankegangen rundt dette. Jeg er også mer enn gjennomsnittet lei politisk korrekthet osv.

Når det er sagt har ikke hakekorset noen annen betydning i vår kultur enn nazismen så vidt meg bekjent. Hva det måtte bety i India er sånn sett ikke så interessant.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 02 mai 2019, 20:51 Hodeskallesymboler og Tors hammer halssmykker går gjerne igjen blant en del MC-folk, som også er fans av musikkstilen jeg selv hører mest på, nemlig metal. Gjerne såkalt Viking metal ;) .

Når det kjøreutstyr og symbolbruk så hender det ikke så rent sjeldent at jeg bruker denne skinnbuffen:

Korsbuff.JPG

Kanskje den kan være et beskyttende element der ute i trafikken :dontknow ?
God praktisk nytte har den i alle fall uansett ;) .
I følge Wikipedia står det følgende om dette korset:
https://no.wikipedia.org/wiki/Jernkorset

Slik jeg har forstått det er dette i utgangspunktet et symbol som ble erstattet av hakekorset og var i hovedsak tilegnet det tyske militæret. De som fikk dette korset hadde av en eller flere grunner gjort seg fortjent til dette i form av militæret bragder. Det er også noen nordmenn som har mottatt dette korset.

Man ser Hitler også bærer dette korset her:¨
Bilde

Så ser jeg korset kommer i flere farger etc. Men jeg klarer ikke å finne noen opprinnelse som knytter dette korset til heavy metal musikk etc.?

Når jeg ser et slikt kors så tenker jeg vertfall mer på den tyske hæren, enn musikk for å si det sånn. Derfor blir jeg også litt undrende når jeg ser slike symboler på en som kjører KTM Super Adventure i kanskje verdens rikeste land i 2019. En hodeskalle er vel kanskje det jeg forbinder mer med heavy metal. I tillegg til flammer etc.

Jeg synes det hadde vert mye kulere hvis man laget sin egen "logo" eller fikk andre til å lage den for seg som sier noe om hvem du er og hva du står for. I steden for å bruke samt ære det tyske militæret ved å bære dette jernkorset.

jeg synes vertfall det er noe "tungt" og "trist" over dette korset. Noe som vertfall ikek symboliserer meg, musikken jeg liker eller hvordan jeg har det i hverdagen eller på MC ryggen.

Til slutt skal det sies at jeg ikke har lest meg veldig opp på dette korset. Men det var den informasjonen jeg fant etter 10 minutter mens jeg slurpet i meg mnorgenkaffen. Andre får rette på meg hvis dem besitter mer korrekt informasjon eller har noe å tilføye :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

Dette står det også om Iron Cross på Wikipedia:

The Iron Cross has been popular with many bikers, hot rodders, skinheads and others, using German iconic militaria to promote a tough-guy image, or as a symbol of rebellion or non-conformity. In the 1960s, the Iron Cross was adopted by American surfers, who started wearing medals plundered by their fathers. Cal Look, Volksrod and other Volkswagen enthusiasts often use the Iron Cross as a symbol that reflects the car's country of origin. Ed Roth created accessories for surfers, hot rodders and bikers derived from German World War II trophies, which included the Surfer's cross and the Stahlhelm (also popular with the VW scene). There is an American hardcore band called Iron Cross. Roy Orbison has been filmed wearing an Iron Cross necklace while performing. Metallica lead singer and guitarist James Hetfield has a custom version of the ESP Eclipse (based on the Gibson Les Paul) with the Iron Cross emblazoned on it. This version is known as the "ESP JH-6 Iron Cross". Mortuus, the singer of the Swedish black metal band Marduk, is seen in many promotional and live photos wearing an iron cross on a choker chain. The Cult incorporated Iron Cross medals and imagery extensively for their Electric and Sonic Temple albums. Motörhead lead singer and bassist Lemmy can be seen wearing an Iron Cross live, and often in interviews as he owns a very large collection of Nazi memorabilia. WWE wrestler Triple H (Paul Levesque) has made a variation of the Iron Cross his logo since the early part of the 2000s; the symbol appears six times on his wrestling attire (front and back of trunks, on both elbow pads and on the sides of his boots).

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av mekkern »

Jernkorset er en avart av "malteserkorset" som har en ganske lang historie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Maltese_cross

Dette er hva jeg mente om opprinnelsen til bruk av "tyskerhjelm" på mc...
Quote:
The Iron Cross has been popular with many bikers, hot rodders, skinheads and others, using German iconic militaria to promote a tough-guy image, or as a symbol of rebellion or non-conformity. In the 1960s, the Iron Cross was adopted by American surfers, who started wearing medals plundered by their fathers. Cal Look, Volksrod and other Volkswagen enthusiasts often use the Iron Cross as a symbol that reflects the car's country of origin. Ed Roth created accessories for surfers, hot rodders and bikers derived from German World War II trophies, which included the Surfer's cross and the Stahlhelm (also popular with the VW scene).
Sist redigert av mekkern den 03 mai 2019, 07:16, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar