MC-klubber og symbolbruk?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

Først: dette skal ikke leses som kritikk av mc-merker, klubber eller noe i den retning. Innlegget handler om holdningen til bruk av uakseptable (i mine øyne) symboler i MC-sammenheng.
Var på Minnesund, Hurdal og Lygna i går. Jeg så 1000-vis av sykler og masse hyggelige folk med alle varianter av sykler og påkledning. Dette mangfoldet er helt rått.

Jeg så en del iøynefallende symbolbruk, og da særlig i enkelte klubbmiljøer med tydelige ryggmerker m.m.
Et tydelig eksempel var en klubb, jeg lar være å nevne hvilken. De hadde åpenbart et hodeskalle som sentral del av klubb-merket. I tillegg kjørte noen i den klubben med hjelmer som er en slags moderne plastkopi av tyskerhjelmene fra 2. verdenskrig. Jeg så også flere med lignende symboler, og til dels i langt sterkere fasong. (Jeg vet at enkelte vil hevde at disse hjelmene ikke er slike "kopier". Dem om det.)

Alle med litt historie-kunnskap vet at sterk symbolbruk i Nazi-sammenheng var/er et viktig element i det å utstråle overlegenhet, og å skape frykt i omgivelsene. Både Gestapo og SS brukte bevisst disse samme symbolene, og flere til.

Jeg tror, at hvis jeg tar på meg vanlige "byklær", tar på meg en sånn "Nazi-potte-kopi" på hodet, syr på noen hodeskallemerker på dressjakken, trer en hodeskalle-bøff foran ansiktet, og tar meg en spasertur på Karl Johan, så vil jeg "vekke litt oppsikt", og da ikke bare fordi jeg går rundt i byen med hjelm;)
En slik fremtoning ville gitt meg dårlige assosiasjoner. Det samme gjør MC-folk med tilsvarende utstyr, og jeg lurer på om min reaksjon er ønsket eller tilsiktet fra disse "miljøene".

Mine spørsmål, som kanskje noen her inne kan bidra til å belyse:
Hvorfor brukes disse symbolene i MC-sammenheng?
Hva ønsker klubber eller enkeltpersoner å signalisere? (Jeg legger til grunn at all bruk av logoer og symboler er basert på et ønske om å signalisere egne verdier, holdninger eller andre budskap)
Er det jeg som er helt på jordet med mine assosiasjoner?
Kan det være slik at de som bevisst velger slike logoer og symboler ønsker å utstråle noe av de samme signalene som jeg nevner lengre opp her? Hvis "ja", er dette i så fall greit? Jeg synes at det er litt ugreit.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er litt enig med deg.

Jeg ser hele HD klubb greia i den sjangeren du beskriver som i beste fall rølpete og flau. Det er faktisk en av grunnene til at jeg ikke vil ha HD. Jeg vil ikke bli assosiert med noen MC klubb eller som en som har sterkt behov for tilhørighet etc.

Jeg har en filleonkel som i en alder av 57 år gikk fra å være kontorrotte og en relativt høy stilling i næringslivet til å plutselig bli en HD freak. Han tatoverte seg og var nesten ikke gjenkjennelig. For min del blir dette bare flaut. En voksen mann som tydeligvis ønsker å fremstå som noe annet enn den han egentlig er. Bare fordi han hadde levd et ganske rett frem A4 liv i alle år. Han ble også skilt rett før dette.

Jeg synes slike ting som beskrives her hvor man i tillegg kler seg ut som nasister (mer eller mindre) for å vekke oppsikt. Rett og slett flaut og ikke noe JEG vil være en del av vertfall. Men at det i utgangspunktet er hyggelige mennesker er det nok ingen tvil om. Dog litt «out there» kanskje....?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

Bjerknes: jeg ser ikke hele hd-klubb-greia i sammenheng med dette temaet.
Og kanskje (?) onkelen din fikk levd ut sitt egentlige jeg etter fyllte 57, og skillsmisse???
Tattis, og hensikten med det, har jeg ingen mening om.
Jeg har absolutt intet ønske om å relatere dette innspillet til valg av sykkelmerke.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av FreewheelBurning »

Skulle hatt noen bilder for å se nærmere. Jeg har aldri lagt merke til det du beskriver på sørlandet. Og jeg hadde nok ikke likt det. Jeg kan gjerne ha "ekstreme" symboler, men det er mer relatert til heavy metal kulturen enn kriminelle MC-klubber.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

FreewheelBurning skrev: 02 mai 2019, 19:04 Skulle hatt noen bilder for å se nærmere. Jeg har aldri lagt merke til det du beskriver på sørlandet. Og jeg hadde nok ikke likt det. Jeg kan gjerne ha "ekstreme" symboler, men det er mer relatert til heavy metal kulturen enn kriminelle MC-klubber.
Jeg har ingen motforestillinger mot "ekstreme" symboler. Heavy er tøft, både musikken og symbolbruken.
Jeg hevder ikke at klubbene er kriminelle. 1%-klubbene er kanskje det, men de jeg observerte var ikke i den kategorien. Jeg så forresten ingen av dem, ikke så rart kanskje, de kjører jo stort sett bil.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av FreewheelBurning »

Da er jeg like forundret som deg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 02 mai 2019, 18:54 Bjerknes: jeg ser ikke hele hd-klubb-greia i sammenheng med dette temaet.
Og kanskje (?) onkelen din fikk levd ut sitt egentlige jeg etter fyllte 57, og skillsmisse???
Tattis, og hensikten med det, har jeg ingen mening om.
Jeg har absolutt intet ønske om å relatere dette innspillet til valg av sykkelmerke.
Det var ikke ment som noen direkte sammenheng heller. Men alle som i kategorien du nevner kjøper vel en HD hvis det er cruiser dem skal ha. Har for meg at dette skaper en viss tilhørighet.

men det du skisserer er rett og slett noe jeg missliker. Dem er sikkert hyggelige å snakke med, men det stopper der for min del. Jeg kjører videre :vs

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Sakkle »

Hvordan andre velger å kle seg bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg synes også at folk har en tendens til å legge for mye mening i symboler.

Men at enkelte ønsker å provosere litt med måten de fremstår på er vel ikke noe nytt. Særlig siden det ser ut til å fungere...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av cannon »

Sakkle skrev: 02 mai 2019, 19:35 Hvordan andre velger å kle seg bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg synes også at folk har en tendens til å legge for mye mening i symboler.

Men at enkelte ønsker å provosere litt med måten de fremstår på er vel ikke noe nytt. Særlig siden det ser ut til å fungere...
Føler meg ikke så provosert, kanskje heller litt skuffet, og litt lattermild. Det er jo faktisk litt komisk også, litt sånn karneval/sabeltann-immage..."look at me, I'm evil"...
Mine spørsmål er knyttet til bruken av disse konkrete symbolene, og hvorfor de brukes.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

Hovedgrunnen er nok for å fremstå litt skummel samt leve i troen på økt respekt fra de som tidligere i livet mobbet dem. Ikke vet jeg... uforståelig.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Juicebox »

Nå dømmer jeg stort her, men flere slike "poser-klubber" vet kanskje ikke hva de symbolene betyr eller har en aning hva det å være 1% virkelig er. Hodeskaller er kule, svarte lærvester er fete og pottehjelmer er tøffe. Det er vel disse submiljøene fra MC-klubbene vil etterligne. De bruker vel frykt for det det er verdt for å få seg respekt, eller så er de bare fan av sons of anarchy 😂

Det kryr av folk som kler seg selv med ting de ikke vet hva betyr bare på grunn av at de selv syns det er kult.

Har ikke sett noen med hakekors eller ss symboler før, men de hadde jeg likt å stille et par spørsmål til :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av AJ »

Hodeskallesymboler og Tors hammer halssmykker går gjerne igjen blant en del MC-folk, som også er fans av musikkstilen jeg selv hører mest på, nemlig metal. Gjerne såkalt Viking metal ;) .

Når det kjøreutstyr og symbolbruk så hender det ikke så rent sjeldent at jeg bruker denne skinnbuffen:
Korsbuff.JPG
Kanskje den kan være et beskyttende element der ute i trafikken :dontknow ?
God praktisk nytte har den i alle fall uansett ;) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av mekkern »

Ja dette er nok et tema med en del "fallgruver".. :bl3
Tyskerhjelmene har nok litt opprinnelse fra de første mc-klubbene med hjemvendte veteraner fra ww2 som ikke fant seg til rette i samfunnet etter sine opplevelser i krig har jeg forstått..(de opprinnelige "badass")som også dannet grunnlaget for dagens 1% klubber.

Vil tro at i dag så har noe med dette ønsket om å tilhøre en gruppe. og når man da egentlig har et drittkjedlig liv så sper man på med å kle seg ut som en "wannabee kriminell cowboy" for å være "wild and free and dont take shit from anybody".
Tror nok mange også har et uuttalt ønske om å kunne levd som i gamle westernfilmer ...ser jo litt slik ut med utsmykningen med frynser og kranier -også på "jærnhesten".. En form for litt virkelighetsflukt muligens? i dagens samfunn er det nok et behov for litt "alternativ reality"

Jeg er nok selv en anakronisme,men ikke helt DER... :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 02 mai 2019, 21:21 Ja dette er nok et tema med en del "fallgruver".. :bl3
Tyskerhjelmene har nok litt opprinnelse fra de første mc-klubbene med hjemvendte veteraner fra ww2 som ikke fant seg til rette i samfunnet etter sine opplevelser i krig har jeg forstått..(de opprinnelige "badass")som også dannet grunnlaget for dagens 1% klubber.

Vil tro at i dag så har noe med dette ønsket om å tilhøre en gruppe. og når man da egentlig har et drittkjedlig liv så sper man på med å kle seg ut som en "wannabee kriminell cowboy" for å være "wild and free and dont take shit from anybody".
Tror nok mange også har et uuttalt ønske om å kunne levd som i gamle westernfilmer ...ser jo litt slik ut med utsmykningen med frynser og kranier -også på "jærnhesten".. En form for litt virkelighetsflukt muligens? i dagens samfunn er det nok et behov for litt "alternativ reality"

Jeg er nok selv en anakronisme,men ikke helt DER... :crazy:
Jeg vil nesten si du er stikk motsatt mekkern... Med en mus i skjortelomma tror jeg neppe du skremmer mange :twothumbs:

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MC-klubber og symbolbruk?

Legg inn av Juicebox »

De brukte særlig ikke hjelmer på den tida der, men om de gjorde det, hvorfor skulle dem i det hele tatt bruke tyskerhjelmer?

Svar