Sykkel til lav jente

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Juicebox »

@kjellv hva betyr godkjent senkesett?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 28 apr 2019, 19:32 @kjellv hva betyr godkjent senkesett?
Dette er deler man kan få kjøpt med TÜV serifikat til hver enkelt modell som senker sykkelen f.eks 4 cm bak ved hjelp av å bytte to stag i demperlenken. I tillegg slipper man sykkelen tilsvarende ned på fordemperfestene. Når dette er riktig montert og godkjent av et godkjent MC verksted, kan senkingen anføres i vognkortet hos SVV.
Ett eksempel er dette som Rovik selger:
https://www.rovikmc.no/web/senkesett-40mm-mt07/

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Juicebox »

Så vi i Norge må bruke TUV godkjente deler for å ha en lovlig sykkel? (Demper, styre osv.)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 28 apr 2019, 20:04 Så vi i Norge må bruke TUV godkjente deler for å ha en lovlig sykkel? (Demper, styre osv.)
Det har jeg ikke sagt, med disse TUV godkjente senkesettene er også godkjente i hele EU, også i Norge,

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 28 apr 2019, 18:37 Ellers, at sykler er litt for høy handler mest om teknikk. Det er utrolig hvor greit vi lærer oss dette.
Ingen beviste det bedre enn 164cm høye Gaston Rahier (i midten under) som på en enorm BMW Rally sykkel vant Dakar rally i 1985 :D

Men handler om trygghet og finnes heldigvis løsninger :thumleft EDIT: Det mente var at skjønner at man vil ha ha god kontakt med bakken da dette gir trygghet og at finnes løsninger som lav sykkel evt senkesett :thumleft

Bilde
Sist redigert av pingvin den 28 apr 2019, 23:20, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Skogstrollet »

Altså, dere menn må revurdere hva 'lav salhøyde' betyr i denne sammenhangen - for lave jenter er det en grusom prosess å finne en sykkel man føler seg komfortabel med - spesielt som nybegynner - da alt av sykler i stort sett er produsert med menn i tankene, og menn som designere, testførere osv.
Greit at mye handler om teknikk, men som fersk på sykkel vil man ikke føle man må finne fortau-kanten for å kunne stoppe vid et lyskryss! (Og de fleste menn sitter ikke med tærne 20cm over bakken på en gjennomsnittlig motorsykkel...)

Nå har jeg men mine (nesten) 170cm ikke like store problemer som mange andre, men har en venninne i liknende situasjon som trådstarter, og det er nesten tragikomisk å se henne prøve sykler som de fleste ser på som lave.

Til trådstarter kan jeg bare anbefale å finne en sykkel som i utgangspunktet har en relativt lav salhøyde, f.eks. MT-07 (den kan jeg garantere mye moro med ;) ). Senkesett og/eller støvler med tykkere såler (har selv Daytona, og kan anbefale dem sterkt), så skal du se at det går bra! Spesielt MT-07 har lav vekt, og er utrolig letthåndterlig. Har XSR700 (samme motor, annen styling), og synes det er en utrolig morsom sykkel!

Og nei, jeg prøver ikke å late som noen manshater her :P men det er ikke akkurat lett som dame i motorsykkelverden - selv om ting sakte blir bedre.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av AJ »

Veldig bra innlegg, Skogstrollet :thumleft !
Det er akkurat dette vi trenger på et forum som dette, en sterk og klar kvinnestemme på en utfordring som de aller fleste av oss menn antakelig ikke fullt ut forstår.
MC jentene blant oss kjenner kanskje også mer på dette med vekta på sykkelen og dermed også stort behov for ekstra godt ankerfeste/føttene godt plantet mot bakken ved stans?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Kawagutten »

Er6n 2010 setehøyde 75.4cm er vel en av de laveste i klassen tror jeg. En annen ting som er greit å se på foruten høyden er hvor bred salen er.
https://bikez.com/motorcycles/kawasaki_er-6n_2010.php
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Juicebox »

kjellv skrev: 28 apr 2019, 21:11
Juicebox skrev: 28 apr 2019, 20:04 Så vi i Norge må bruke TUV godkjente deler for å ha en lovlig sykkel? (Demper, styre osv.)
Det har jeg ikke sagt, med disse TUV godkjente senkesettene er også godkjente i hele EU, også i Norge,
Nei, du har ikke det, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være godkjent og itillegg stå i vognkortet om det ikke spiller noe rolle?

TS: ducati monster (feks 696) er morsomme sykler med lav setehøyde. Itillegg er det hydraulisk clutch på dem, dvs lettere clutch som jeg mener bidrar til bedre kontroll.
Sist redigert av Juicebox den 28 apr 2019, 23:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av kjellv »

Skogstrollet skrev:Altså, dere menn må revurdere hva 'lav salhøyde' betyr i denne sammenhangen - for lave jenter er det en grusom prosess å finne en sykkel man føler seg komfortabel med - spesielt som nybegynner - da alt av sykler i stort sett er produsert med menn i tankene, og menn som designere, testførere osv.
Greit at mye handler om teknikk, men som fersk på sykkel vil man ikke føle man må finne fortau-kanten for å kunne stoppe vid et lyskryss! (Og de fleste menn sitter ikke med tærne 20cm over bakken på en gjennomsnittlig motorsykkel...)

Nå har jeg men mine (nesten) 170cm ikke like store problemer som mange andre, men har en venninne i liknende situasjon som trådstarter, og det er nesten tragikomisk å se henne prøve sykler som de fleste ser på som lave.

Til trådstarter kan jeg bare anbefale å finne en sykkel som i utgangspunktet har en relativt lav salhøyde, f.eks. MT-07 (den kan jeg garantere mye moro med ;) ). Senkesett og/eller støvler med tykkere såler (har selv Daytona, og kan anbefale dem sterkt), så skal du se at det går bra! Spesielt MT-07 har lav vekt, og er utrolig letthåndterlig. Har XSR700 (samme motor, annen styling), og synes det er en utrolig morsom sykkel!

Og nei, jeg prøver ikke å late som noen manshater her Bilde men det er ikke akkurat lett som dame i motorsykkelverden - selv om ting sakte blir bedre.
Nei, jeg har aldri tenkt på deg som noen mannshater, heller ikke nå.
Du har helt rett i det du skriver. De aller fleste motorsykler er tegnet og konstruert av menn, for menn. Menn er de aller største kundegruppene, derfor.
Jeg jobber selv hos en Yamahaforhandler, og har hatt flere tilfeller hvor jeg ikke har klart å finne liten nok motorsykkel til kvinner som er betydelig under gjennomsnittshøyde. Ennå verre føler denne selgeren seg når jeg må gi opp å finne kjøreklær til kvinner som i tillegg til å være veldig korte, også er veldig tykke. Slike klær finnes knapt.. Det er en vond følelse for meg, men garantert ennå mye verre for henne!

Men jeg solgte en gang en MT-125 (som er blant de høyeste 125cc på markedet) til ei jente på 158. Denne senket vi 6 cm og ble perfekt for henne. Noen uker solgte jeg en lik sykkel til ei jente på 160, denne ble ikke senket. Den første av disse ble aldri noen motorsyklist, sykkelen ble solgt før den var gått 3000 km. Den andre kjørte nesten 15000 km på sin som ikke var senket, og hun hadde aldri problemer med dette.

Jeg tror derfor mye av dette sitter i hodet på den som skal kjøre sykkelen. Overbeviser hun seg selv om at sykkelen er for stor, kan det være vanskelig for henne å trives på den. Men er hun full av selvtillit og bestemt på at dette går veldig bra, så gjør det oftest det

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev:
kjellv skrev: 28 apr 2019, 21:11
Juicebox skrev: 28 apr 2019, 20:04 Så vi i Norge må bruke TUV godkjente deler for å ha en lovlig sykkel? (Demper, styre osv.)
Det har jeg ikke sagt, med disse TUV godkjente senkesettene er også godkjente i hele EU, også i Norge,
Nei, du har ikke det, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være godkjent og itillegg stå i vognkortet om det ikke spiller noe rolle?
Dette er avvik fra typegodkjenningen, en ombygging. Gjøres ikke dette riktig og forsvarlig kan det medføre at demping og fjæring ikke fungerer som det skal.
Man kan godt modifisere sykkelen selv for å senke den. Det er flere måter å gjøre det på. Kappe av en bit av bakfjæra for eksempel. Resultatet av det er en lavere sykkel med kortere fjær og en støtdemper som ikke beveger seg i hele sin lengde. Det er ikke en godkjent ombygging.
Disse godkjente braketter endrer geometrien i lenkeleddet og er godkjent ombygging.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av pingvin »

Skogstrollet skrev: 28 apr 2019, 22:16 Altså, dere menn må revurdere hva 'lav salhøyde' betyr i denne sammenhangen - for lave jenter er det en grusom prosess å finne en sykkel man føler seg komfortabel med - spesielt som nybegynner - da alt av sykler i stort sett er produsert med menn i tankene, og menn som designere, testførere osv.
Ups, ser innlegget mitt kunne oppfattes feil, editerte litt ;) Har selv senket 2 sykler, egentlig ikke fordi utrygg men de var så høye at med mine 178cm så ramlet jeg rett og slett hvis måtte stoppe der ujevn grunn i terrenget (store offroadere). Ikke mer dramatisk å senke enn å stille sete frem i bilen (bare litt mer jobb).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Skogstrollet »

AJ skrev: 28 apr 2019, 22:24 Veldig bra innlegg, Skogstrollet :thumleft !
Det er akkurat dette vi trenger på et forum som dette, en sterk og klar kvinnestemme på en utfordring som de aller fleste av oss menn antakelig ikke fullt ut forstår.
MC jentene blant oss kjenner kanskje også mer på dette med vekta på sykkelen og dermed også stort behov for ekstra godt ankerfeste/føttene godt plantet mot bakken ved stans?
:twothumbs:

Ja, vekt har en god del og så også, selvfølgelig, samt tyngdepunkt. En kombo som er særdeles viktig hvis man har utfordringer med å nå bakken.
Honda'n min har f.eks. høyere sal og høyere tyngdepunkt enn Yamaha'n, men den lave vekten gjøre at jeg følte meg komfortable nok når jeg satte meg på den (før jeg fått lappen en gang :knegg ). At jeg uten problemer kunne lyfte den opp igjen når jeg gikk på trynet der jeg fartet rundt på grusveiene (og at akkurat den sykkelen tåler litt hjuling...) gjorde også godt for selvtilliten på sykkelen.

Kawagutten skrev: 28 apr 2019, 22:33 Er6n 2010 setehøyde 75.4cm er vel en av de laveste i klassen tror jeg. En annen ting som er greit å se på foruten høyden er hvor bred salen er.
https://bikez.com/motorcycles/kawasaki_er-6n_2010.php
Se der ja :thumleft
Og ja, man må tenke på hvor bred/smal salen er også. Smal sal gjør det lettere å nå ned, sev om tallene sier at den er litt høye (og omvendt også da, selvfølgelig :) ).

pingvin skrev: 28 apr 2019, 23:25 Ups, ser innlegget mitt kunne oppfattes feil, editerte litt ;) Har selv senket 2 sykler, egentlig ikke fordi utrygg men de var så høye at med mine 178cm så ramlet jeg rett og slett hvis måtte stoppe der ujevn grunn i terrenget (store offroadere). Ikke mer dramatisk å senke enn å stille sete frem i bilen (bare litt mer jobb).
Den er grei, var ikke rettet mot noen spesifikk, mer sånn generelt :)

kjellv skrev: 28 apr 2019, 23:05 Nei, jeg har aldri tenkt på deg som noen mannshater, heller ikke nå.
Du har helt rett i det du skriver. De aller fleste motorsykler er tegnet og konstruert av menn, for menn. Menn er de aller største kundegruppene, derfor.
Jeg jobber selv hos en Yamahaforhandler, og har hatt flere tilfeller hvor jeg ikke har klart å finne liten nok motorsykkel til kvinner som er betydelig under gjennomsnittshøyde. Ennå verre føler denne selgeren seg når jeg må gi opp å finne kjøreklær til kvinner som i tillegg til å være veldig korte, også er veldig tykke. Slike klær finnes knapt.. Det er en vond følelse for meg, men garantert ennå mye verre for henne!

Men jeg solgte en gang en MT-125 (som er blant de høyeste 125cc på markedet) til ei jente på 158. Denne senket vi 6 cm og ble perfekt for henne. Noen uker solgte jeg en lik sykkel til ei jente på 160, denne ble ikke senket. Den første av disse ble aldri noen motorsyklist, sykkelen ble solgt før den var gått 3000 km. Den andre kjørte nesten 15000 km på sin som ikke var senket, og hun hadde aldri problemer med dette.

Jeg tror derfor mye av dette sitter i hodet på den som skal kjøre sykkelen. Overbeviser hun seg selv om at sykkelen er for stor, kan det være vanskelig for henne å trives på den. Men er hun full av selvtillit og bestemt på at dette går veldig bra, så gjør det oftest det

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Bra det :twothumbs:

Ja, menn er tradisjonelt den største kundegruppen - men tror nok vi hadde sett flere kvinner kjøre MC hvis de følt at motorsykler også er en ting for dem. Blir litt en "catch 22": hvis man kun har menn i tanke fordi de er den største kundegruppen, hvordan får man da inkludert flere kvinner og få dem til å føle seg ønsket?
Det kommer seg helt klart på utstyrsnivå, selv om det fortsatt er en god vei å gå, men når det gjelder selve motorsyklene så er det fortsatt litt lengre igjen. Det som mange produsenter ikke helt virker ha klart for seg, er at kvinner ikke bare er en "mindre versjoner" av menn, vi har faktisk en helt forskjellig kroppsfasong, med andre proportsjoner og alt hva det innebærer (dette gjelder ikke bare for MC og MC-utstyr, men er et gjennomgående tema når det gjelder sikkerhetsutstyr og ergonomi i sammfunnet som helhet).

Og, uansett hvilket kjønn det gjelder, så kan to personer som er like høye ha vidt forskjellige beinlengde - enda en ting å tenke på :roll

Selvtillit gjør utrolig mye, det merker jeg selv nå etter et par år i salen, men man må få sjansen å bygge opp den selvtilliten hvis den ikke finnes der fra før, og det gjør man nok sjelden på en sykkel man ikke følers seg komfortabel nok med.


Det ble litt langt dette... men det er et tema jeg føler sterkt for :redface
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er enig med kjellv her. Jeg synes det er stor fokus på det at man skal rekke ned og kunne stå i bakken med beina mens man sitter på sykkelen. Personlig har jeg ikke engang hatt en tanke rundt dette overhodet når jeg handlet sykkel som fersk motorsyklist for 5 år siden. Det KAN selvsagt være at jeg ikke tenkte på det fordi jeg viste jeg hadde en "normal" høyde, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde brydd meg særlig om sykkelen jeg kjørte varl litt for høy. Men å rekke ned med tærne er jo selvsagt en fordel.

Det som derimot er mer viktig for min del er at man sitter godt når man kjører. At knevinkel etc. føles riktig etc.

Hovedproblemet med å ikke rekke skikkelig ned med beina er hvis man parkerer sykkelen i nedoverbakke og må "rygge" tilbake for å komme seg videre. Det kan bli litt vanskeligere, men da handler det kun om å planlegge litt i de tillfellene man skal parkere sykkelen og aldri parkere med nesa mot en vegg i nedoverbakke uten å sørge for å ha plass nok forran sykkelen til å kjøre fremover.

Den feilen gjorde jeg en gang selv med cruiseren jeg hadde. På en rasteplass på Tyinnfjellet kjørte jeg sykkelen inn på betongdekket og kjørte helt inntil en jernkant i nedoverbakke og parkerte sykkelen.

Når jeg skulle kjøre igang igjen så fant jeg fort ut hvor lite smart det var. Jeg rakk ned med begge beina, men klarte ikke å rikke den 300kg. tunge cruiseren bakover. Forover kunne jeg heller ikke kjøre.

Jeg sto faktisk bom fast og jeg er en voksen kar med muskler nok til å i utgangspunktet klare dette.

En bilist parkerte plutselig ved siden av meg og åpnet vinduet. Han fortalte at han var motorsyklist selv og så at jeg hadde et problem. Han hjalp meg å dytte sykkelen bakover og da gikk det fint.

Parker ALDRI en sykkel i nedoverbakke inntil en vegg. Da vil man med stor sannsynlighet få problemer de fleste av oss. Spesielt hvis sykkelen er tung og man ikke rekker skikkelig ned. Men med litt planlegging bør ikke dette være noe problem i det hele tatt.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Sykkel til lav jente

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg har heller aldri tenkt på høyde da jeg handlet sykkel. Men nå er jeg et hode høyere enn trådstarter. Ellers enig i sittestilling, benvinkel og ikke minst godt sete.

Når det er sagt så er det en veldig behagelig følelse å plante begge fødtene flatt ned på bakken. Det er helt klart optimalt.

Svar