Hvor lenge til bompenger på MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Hvor lenge til bompenger på MC?

Legg inn av Grendel »

Denne automatikken som belaster brikker/kjøretøy har en god bredde. Dermed vil den ta deg om du er på fortauet også. Gjennom en park blir nok vanskeligere. Så spørs det på lovligheten på å kjøre MC på gangveien i 20 kontra å sykle samme sted i 40....

En bompengeinnkreving er noe politikerne vet at folket vil venne seg til, og om man kaller det miljø-etellerannet så stopper protestene. Kronen på verket blir å si at "pengene går tilbake til bilistene". (Da i realiteten utbygging av trafikk-flyt-forhindrende tiltak og annet de ikke ønsker.)

Dette har skjedd før og vil skje i igjen.

Jeg håper på et seriøst byråd i Oslo etter valget, men de vil arve en rasert infrastruktur som det i beste fall vil ta flere tiår å reparere.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor lenge til bompenger på MC?

Legg inn av FredrikE24 »

De alternative veiene jeg tenker på er kilometer unna bommen der den er plassert idag, men nå skal det jo etableres ørten bommer til rundt Oslo ryktes det.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Hvor lenge til bompenger på MC?

Legg inn av Grendel »

FredrikE24 skrev: 31 mar 2019, 15:08 De alternative veiene jeg tenker på er kilometer unna bommen der den er plassert idag, men nå skal det jo etableres ørten bommer til rundt Oslo ryktes det.
"Hvor i all verden får de pengene fra?" er et nærliggende spørsmål i den sammenheng.
Men ved nærmere ettertanke så vil jeg ikke spørre om det.... Svaret er alt for åpenbart...

8-(
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor lenge til bompenger på MC?

Legg inn av FredrikE24 »

Oslo sentrum har blitt et helvete. Kvadraturen og området rundt var litt kronglete før. Var en tur inni der i forrige uke, og det er ikke lov å kjøre noe sted i det heletatt. Man blir bare kjørende i ring og presset til å kjøre ned i Opera-tunnelen for å komme opp i Vika fra andre siden.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Hvor lenge til bompenger på MC?

Legg inn av Sattphalat »

FredrikE24 skrev:Oslo sentrum har blitt et helvete. Kvadraturen og området rundt var litt kronglete før. Var en tur inni der i forrige uke, og det er ikke lov å kjøre noe sted i det heletatt. Man blir bare kjørende i ring og presset til å kjøre ned i Opera-tunnelen for å komme opp i Vika fra andre siden.
Hø, hø,
Den eneste veien det er lov til å kjøre nedi der, ender opp i stortingsgarasjen.....


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvor lenge til bompenger på MC?

Legg inn av kjellv »

Sattphalat skrev: 31 mar 2019, 19:59 [
Den eneste veien det er lov til å kjøre nedi der, ender opp i stortingsgarasjen.....
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Den burde det kanskje innføres bompener på, så dyr som den ble. Der burde kanskje brukerne betale en god andel av kostnadene :crazy:

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor lenge til bompenger på MC?

Legg inn av Jompa »

Jeg tviler på at det blir innført bompenger for mc. Ikke for at myndighetene ikke vil ha denne avgiften fra oss, men heller at det nye store er veiprising.
En avgift som skal betales pr kjørte kilometer med differensierte satser, og med GPSovervåking av hvert enkelt kjøretøy.
Nå har jeg bare såvidt lest litt av det som er skrevet på nettet, og ikke gjort opp noen egen mening enda.
Men i utgangspunktet er jeg skeptisk, liker slett ikke muligheten for enda mere overvåking.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar