Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 701
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av Sakkle » 12 jun 2019, 19:05

Snikendeugle skrev:
12 jun 2019, 17:40
Jeg tror det er den lave tanken på ADV790 som taler litt i mot meg utseendesmessig, siden den gir inntrykk av at sykkelen er lavere enn det som er tlfellet? Den må nok uansett prøvekjøres en dag om sjansen byr seg :)

Tenk om de hadde laget den i en litt overdimensjonert KTM Rally 450 stil :yeyeye
Nå spør jeg kanskje dumt... men om du vil ha en sykkel som ser ut som en 450 Rally, er det ikke best å bare... kjøpe en 450 Rally? :P

Tror for øvrig KTM var helt forberedt på at den tanken ville dele folket. Jeg synes det ser greit ut. Andre gjør nok ikke det. Plasseringen er vel mest et forsøk på å få vekta lenger ned på sykkelen en før.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 701
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av Sakkle » 12 jun 2019, 19:07

Snikendeugle skrev:
12 jun 2019, 17:40
EDIT:
Oooh, se hva jeg fant :D
Rally-kit til Adventure 790. Mye mer i min gate utseendemessig, selv om det nok er ment for mest praktisk nytte.
https://www.rebelxsports.com/ktm-790-rally-kit-stage-2/
Med noe sånt er plutselig T700 mindre interessant igjen :twisted
Oi... det så snabla bra ut! Noe å tenke på "down the line" kanskje...

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3354
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av Snikendeugle » 12 jun 2019, 19:10

Det er mest utseendet på 450 Rally jeg liker. Den er vel heller ikke registrerbar på vei og koster godt over Kr 250 000 :P
Så derfor, utseendet i noe med minimum 2 sylindre og litt størrelse i motor for å kunne takle litt motorveietapper greit.

Nå drømmer jeg bare høyt uansett. En sykkel nr 2 er nok ganske utelukket med det første rent økonomisk. Man vil jo helst ha en av hver type sykkel... :knegg
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 701
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av Sakkle » 12 jun 2019, 19:15

Snikendeugle skrev:
12 jun 2019, 19:10
Nå drømmer jeg bare høyt uansett. En sykkel nr 2 er nok ganske utelukket med det første rent økonomisk. Man vil jo helst ha en av hver type sykkel... :knegg
Kjenner følelsen...

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 271
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
MC: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av LarsE » 12 jun 2019, 19:24

Snikendeugle skrev:
12 jun 2019, 19:10
Det er mest utseendet på 450 Rally jeg liker. Den er vel heller ikke registrerbar på vei og koster godt over Kr 250 000 :P
Så derfor, utseendet i noe med minimum 2 sylindre og litt størrelse i motor for å kunne takle litt motorveietapper greit.

Nå drømmer jeg bare høyt uansett. En sykkel nr 2 er nok ganske utelukket med det første rent økonomisk. Man vil jo helst ha en av hver type sykkel... :knegg
Mener å huske at Ullevålseter har en 450 med skilter, men hva han har måttet ut med for å det til aner jeg ikke...

Men det nærmeste du kommer en 450 i utseende og kapabilitet innenfor rimelighetens grenser er vel en 690 eller 701 med rally kit. Lyndon Poskitt farter jo rundt hele kloden på en slik, og later til å være godt fornøyd. Han lager også 732cc kit om det skulle bli for kjedelig med 690cc..

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3354
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av Snikendeugle » 12 jun 2019, 19:32

LarsE skrev:
12 jun 2019, 19:24
Men det nærmeste du kommer en 450 i utseende og kapabilitet innenfor rimelighetens grenser er vel en 690 eller 701 med rally kit. Lyndon Poskitt farter jo rundt hele kloden på en slik, og later til å være godt fornøyd. Han lager også 732cc kit om det skulle bli for kjedelig med 690cc..
Jepp stemmer. Jeg husker det var en liten drøm for noen år siden å bygge om en 690 Enduro med Rally kit. Ser meget rått ut.
Men sånn sett trenger jeg nok en liten pause fra endunker sykler. Må utforske litt utenfor det også :knegg
790 Adventure med kitet jeg linket på forrige side så virkelig ikke dumt ut :prf
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

mekkern
Innlegg: 5422
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av mekkern » 12 jun 2019, 19:57

Min sønn er grisefornøyd med 790Duke`n sin.. og han er kresen på MC...
synes selv den er skikkelig rapp og hendig.. for svingete veier og tett bytrafikk er den skikkelig smekker..også for "hooligan" kjøring.. :twothumbs:

Men skal en ut i skauen så er det nok bedre modeller...for den som skal dit ut.... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Henrik.326
Innlegg: 5
Registrert: 03 jun 2019, 10:01
MC: Triumph STR

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av Henrik.326 » 14 jun 2019, 19:40

Har sett litt videoer på YouTube der man blir advart mot KTM 790 grunnet dårlig dekning på garanti.
Det sies at garantien kun gjelder ramme, motor og svingarm, og at alt annet selges «som det er» uten garanti.

Kan noen bekrefte/avkrefte hvorvidt dette stemmer på norske/EU modeller også?
2013 Triumph Street Triple R
2017 KTM 250SX

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28683
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av AJ » 14 jun 2019, 20:16

Selv har jeg ikke hatt noen problemer med de få garantisakene jeg har hatt på mine KTM 1290 med tilsammen 74K km så langt.

Dugg i blinklysglass og kurvelys, sprekker i det mørke kåpeglasset (headlight mask) og først låsereparasjon på de originale sideveskene, deretter nye vesker med nye oppgraderte låser på min første KTM, ble dekket av garantien alt sammen. Uten spørsmål.
Et par andre feil som oppsto, som punktering i gummiflensen i den ene eikefelgen og lekkasje gjennom den ene simnringen i forgaffelen ble ikke dekket. Fordi vedkommende som byttet dekk for meg greide å tabbe seg ut... Og simringen i gaffelen fordi slike lekkasjer kan skje av ytre påvirkninger som grus og sandpartikler og dermed ikke som følge av produskjonsfeil eller prematur slitasje på ringen, for å si det slik.

På den jeg har nå hadde jeg litt startproblemer i fjor vår med kraftig oljesvetting fra motordeksleet på venstre side.
Dette viste seg å være feil med en oljetrykksbryter, som verkstedet brukte litt tid på å finne ut av. Men straks feilen ble sikkert lokalisert ble dette fikset på en god måte. På alle måter, vil jeg si, men god oppfølging hele veien og fri transport av sykkelen på henger til og fra verkstedet.
Har også fått nytt passasjerhåndtak på garantien etter at det ble oppdaget en bris/sprekk i et av disse.

Ellers tenker jeg at den norske kjøpsloven gir oss som MC-kjøpere solide rettigheter, som selv ikke KTM kan sno seg unna ;) .

Og til slutt, velkommen til oss her på MCsiden.no, Henrik.326 :vs
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Henrik.326
Innlegg: 5
Registrert: 03 jun 2019, 10:01
MC: Triumph STR

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av Henrik.326 » 14 jun 2019, 22:19

AJ skrev:
14 jun 2019, 20:16
Selv har jeg ikke hatt noen problemer med de få garantisakene jeg har hatt på mine KTM 1290 med tilsammen 74K km så langt.

Dugg i blinklysglass og kurvelys, sprekker i det mørke kåpeglasset (headlight mask) og først låsereparasjon på de originale sideveskene, deretter nye vesker med nye oppgraderte låser på min første KTM, ble dekket av garantien alt sammen. Uten spørsmål.
Et par andre feil som oppsto, som punktering i gummiflensen i den ene eikefelgen og lekkasje gjennom den ene simnringen i forgaffelen ble ikke dekket. Fordi vedkommende som byttet dekk for meg greide å tabbe seg ut... Og simringen i gaffelen fordi slike lekkasjer kan skje av ytre påvirkninger som grus og sandpartikler og dermed ikke som følge av produskjonsfeil eller prematur slitasje på ringen, for å si det slik.

På den jeg har nå hadde jeg litt startproblemer i fjor vår med kraftig oljesvetting fra motordeksleet på venstre side.
Dette viste seg å være feil med en oljetrykksbryter, som verkstedet brukte litt tid på å finne ut av. Men straks feilen ble sikkert lokalisert ble dette fikset på en god måte. På alle måter, vil jeg si, men god oppfølging hele veien og fri transport av sykkelen på henger til og fra verkstedet.
Har også fått nytt passasjerhåndtak på garantien etter at det ble oppdaget en bris/sprekk i et av disse.

Ellers tenker jeg at den norske kjøpsloven gir oss som MC-kjøpere solide rettigheter, som selv ikke KTM kan sno seg unna ;) .

Og til slutt, velkommen til oss her på MCsiden.no, Henrik.326 :vs
Takk for det AJ :)

Er på jakt etter min første registrerte MC (kjørt motocross og enduro i mange år). Synes 790 Duke, mt09 og Street triple ser spennende ut.
2013 Triumph Street Triple R
2017 KTM 250SX

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 701
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
MC: KTM Duke 690

Re: Nye KTM 790 - erfaringer og tanker om disse modellene?

Legg inn av Sakkle » 17 jun 2019, 19:47

Henrik.326 skrev:
14 jun 2019, 19:40
Har sett litt videoer på YouTube der man blir advart mot KTM 790 grunnet dårlig dekning på garanti.
Det sies at garantien kun gjelder ramme, motor og svingarm, og at alt annet selges «som det er» uten garanti.

Kan noen bekrefte/avkrefte hvorvidt dette stemmer på norske/EU modeller også?
Dette bryter også norsk kjøpslov. Det er ingenting som heter "selges som det er" så det kan rett og slett ikke stemme.


EDIT:
Ser AJ nevtne dette også...
AJ skrev:
14 jun 2019, 20:16
Ellers tenker jeg at den norske kjøpsloven gir oss som MC-kjøpere solide rettigheter, som selv ikke KTM kan sno seg unna ;) .

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Forc og 4 gjester