Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Legg inn av Stigah »

Dette får også bli min introduksjonstråd, da dette er mitt første innlegg her på forumet. Hei!

Jeg har i flere år hatt lyst på MC, og nå var det endelige på tide å starte. Har min første kjøretime førstkommende mandag. Fikk anbefalt av kjøreskolen å kjøre privat også, da det blir billigere. Uheldigvis har ingen i min nærmeste vennekrets hatt lappen i mer enn fem år, og jeg har derfor ikke lov å øvelseskjøre privat med dem.

Men hvordan er reglene på banegård? Har vi lov å øvelseskjøre der privat, selv om ingen av oss har hatt lappen i mer enn fem år? Det er et lukket område, og ikke offentlig vei.

Takk for svar!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Legg inn av AJ »

Heisan Stigah :vs !
Velkommen til oss her på MCsiden.no :) .

Hvor bor du hen? Kan være greit å vite for de som kan og evt. er interessert i å stille opp... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Legg inn av Relax »

"Do the right thing"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Legg inn av kjellv »

Hei og velkommen.
Du er langt i fra den første som lufter dette her i forumet, og jeg tror faktisk du har stor sjanse for å kunne få litt bistand blant medlemmene her inne. Men jeg tror det er veldig viktig å bli litt kjent med deg først.

Start opp først som sist med din egen blogg her inne. Fortell masse om deg selv og noenlunde hvor du bor uten å oppgi adresse. Dette forumet har medlemmer fra nær sagt hele verden, selv om de fleste bor i Norge. Hele Norge!

La denne bloggen bli oppdatert underveis, og ganske hyppig. Gjerne med bilder, still spørsmål om alt du lurer på. Denne oppskrifta fører til bra aktivitet i bloggen din, og fører til at vi blir kjent med deg og kan få lyst til å bidra i din vei til førerkortet.

Der nemlig slik at folk flest er i dag alt for opptatt til å bidra i slike ting som dette. Men ikke alle. Men de som kunne tenke seg å bidra trenger å få lyst til det, og det får de ikke før de blir kjent med deg.

Jeg bor i nærheten av Molde, og er nå styremedlem i NAF MC Møre og Romsdal. Vi er den avdelingen av NAF MC her i landet som har har hatt størst aktivitet i kurset "Sikker på MC". Hos oss fungerer det så bra at vi i år har senket prisene. Det er nå gratis for medlemmer av NAF MC eller NMCU, og koster 150 for ikke-medlemmer. I tillegg til dette så tilbyr vi i år også ledsager 1:1 om det er noen som er under opplæring og ikke har lappen ennå. Dette er selvfølgelig gratis, det har vi ikke lov å ta betalt for. Det er det bare kjøreskolene som har. Da kjører vi hjem til deltageren og henter, L på ryggen under hele kurskvelden, og følger deltageren helt hjem etterpå. Dette skal bli spennende :) Men foreløpig er avdelingen hos oss alene om dette tror jeg. Men ta kontakt med ditt lokale NAF MC og spør, kanskje åpner det seg en løsning.

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Legg inn av Stigah »

Relax skrev: 07 mar 2019, 19:30 https://www.tv2.no/a/6929884/

Les.... :)
Så kjipt. I artikkelen er det fokus på mindreårige, men reglene gjelder vel uansett alder. Kjøregården det er snakk om er hos Vegvesenet selv, men det har nok heller ingen betydning.
AJ skrev: 07 mar 2019, 19:10 Heisan Stigah :vs !
Velkommen til oss her på MCsiden.no :) .

Hvor bor du hen? Kan være greit å vite for de som kan og evt. er interessert i å stille opp... ;)
Takk for det! Jeg bor i Stavanger-området. En kollega av far har meldt seg frivillig til å øvelseskjøre med meg fra tid til annen, men jeg har ikke lyst å ta opp for mye av hans fritid unødig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Legg inn av kjellv »

Stigah skrev: 07 mar 2019, 18:58 Dette får også bli min introduksjonstråd, da dette er mitt første innlegg her på forumet. Hei!

Jeg har i flere år hatt lyst på MC, og nå var det endelige på tide å starte. Har min første kjøretime førstkommende mandag. Fikk anbefalt av kjøreskolen å kjøre privat også, da det blir billigere. Uheldigvis har ingen i min nærmeste vennekrets hatt lappen i mer enn fem år, og jeg har derfor ikke lov å øvelseskjøre privat med dem.

Men hvordan er reglene på banegård? Har vi lov å øvelseskjøre der privat, selv om ingen av oss har hatt lappen i mer enn fem år? Det er et lukket område, og ikke offentlig vei.

Takk for svar!
Glemte å svare på spørsmålet ditt. Beklager.
NEI! Det er ikke tillatt.

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Legg inn av Stigah »

kjellv skrev: 07 mar 2019, 19:52 Glemte å svare på spørsmålet ditt. Beklager.
NEI! Det er ikke tillatt.
Takk for svar!

Skal se om jeg får startet en blogg senere i kveld. Er det her jeg gjør det: viewforum.php?f=13 ?
kjellv skrev: 07 mar 2019, 19:48 Jeg bor i nærheten av Molde, og er nå styremedlem i NAF MC Møre og Romsdal. Vi er den avdelingen av NAF MC her i landet som har har hatt størst aktivitet i kurset "Sikker på MC". Hos oss fungerer det så bra at vi i år har senket prisene. Det er nå gratis for medlemmer av NAF MC eller NMCU, og koster 150 for ikke-medlemmer. I tillegg til dette så tilbyr vi i år også ledsager 1:1 om det er noen som er under opplæring og ikke har lappen ennå. Dette er selvfølgelig gratis, det har vi ikke lov å ta betalt for. Det er det bare kjøreskolene som har. Da kjører vi hjem til deltageren og henter, L på ryggen under hele kurskvelden, og følger deltageren helt hjem etterpå. Dette skal bli spennende :) Men foreløpig er avdelingen hos oss alene om dette tror jeg. Men ta kontakt med ditt lokale NAF MC og spør, kanskje åpner det seg en løsning.
Dette hørtes utrolig spennende ut! Hadde lett benyttet meg av dette tilbudet om jeg hadde bodd noen mil nærmere Molde. Hadde vært kjekt å hatt her i regionen også, men det skjer nok ikke før jeg er ferdig med lappen. Men det skader jo ikke å høre med NAF MC Stavanger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Legg inn av AJ »

Stigah skrev: 07 mar 2019, 19:59 Skal se om jeg får startet en blogg senere i kveld. Er det her jeg gjør det: viewforum.php?f=13 ?
Helt riktig :thumleft !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Øvelseskjøre privat i kjøregård?

Legg inn av tormodg »

Velkommen hit.

Jeg tok lappen for et par år siden. Slet også først med å finne ledsager. Så var jeg så så heldig at jeg fant ut at min svigerfar hadde hatt mc-lappen i 40 år uten å kjøre noe særlig mc. Han stilte som observatør mens jeg kjørte rundt på garasjetaket her jeg bor (stor fellesgarasje). Utmerket trening for krypkjøring. 😁 så viste det seg at en nabo med MC veldig gjerne stilte opp som ledsager, og vi fikk til flere langkjøringer og noen kaffeturer.

Så det kan hende du finner noen hvis du leter litt utover vennekretsen.

Svar