MC og lappen

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

MC og lappen

Legg inn av vm91 »

Hei

Jeg er her. Skal ta teorien om ca en uke og driver å øver. Går for A.

Jeg har kjørt kanskje 5 timer med mc i år.
Jeg har kjørt rundt kjegler både i 1. og 2 gir.
8 tallssvingen i både 1.gir. 2.Gir har jeg ikke klart ettersom jeg følte det ikke for fort. Var redd for å skli også.
Er det slik at jeg må kjøre på 2gir? Det jeg er nervøs for er unnamanøvringen på oppkjøringen og dermed tenkte jeg at jeg det er bedre å øve på bane med en kompis.
Derfor har jeg sett litt på sykkel men klarer ikke helt å bestemme meg. Har sett på Yamaha MT-03 og 07, KTM DUKE 390 og 690 men forsikringene på de er svindyrt.
Har dere noe anbefaling til sykkel. Det trengs ikke å være dyrt og budsjettet mitt er rundt 70 000 men MT 07 og Duke 690 koster en del mer.
Evt hva jeg bør se etter hvis jeg skal kjøpe brukt.
Kort om meg:
27år med 75% bonus
Bor i Oslo

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC og lappen

Legg inn av AJ »

vm91 skrev: 27 des 2018, 23:09 Evt hva jeg bør se etter hvis jeg skal kjøpe brukt.
Kort om meg:
27år med 75% bonus
Bor i Oslo
Hva med en slik?
Versys.PNG
Godt under budsjettet ditt for en god nybegynnersykkel.

Mer info om den som er avbildet:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=132234322
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC og lappen

Legg inn av Grendel »

Velkommen hit @vm91.
Det blir mye spennende og morsom opplæring du kan glede deg til til våren. All slik "skummel kjøring vil du få trent mye på. Det vil gå helt fint. (Kan faktisk love deg det). Det kan til tider virke umulig og hårreisende, men du vil lære det!

Det er mange gode og fine sykler der ute. Yamaha har jeg. MT03 og 07 er gode førstesykler. Velg en som du føler du sitter godt på.

Høyt, Godt og avslappet var momenter som gjorde at jeg valgte min XJ600.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og lappen

Legg inn av Bjerknez »

Det med kjøreteknikk kommer automatisk med mengdetrening. Når det gjelder kjøp av bruktsykkel, ville jeg nok holdt en knapp på Yamaha. Gode og prisgunstige sykler som i følge statistikken skårer høyt på kvalitet. MT07 tror jeg er veldig gode sykler. Spesielt som førstesykkel. Kan ikke helt forestille meg at disse er så dyre å forsikre når man er over 25 år og har 75% bonus?

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC og lappen

Legg inn av KåreDump »

Hei, og velkommen vm91!!
vm91 skrev: 27 des 2018, 23:09 Det jeg er nervøs for er unnamanøvringen på oppkjøringen og dermed tenkte jeg at jeg det er bedre å øve på bane med en kompis.
Ja, det er helt naturlig!
Grunnen til at du er nervøs er vel at du ikke kan/mestrer det enda, men det er jo derfor vi har kjøreskoler (og kompiser)!!
Som Bjerknez og Grendel sier, dette klarer du glatt bare du får øva litt på det! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og lappen

Legg inn av Bjerknez »

Unnamanøveren er den kjøregårdtesten jeg taklet aller best. Jeg var veldig selvsikker på denne og fikk til og med beskjed om å roe litt ned. Vi er forskjellige. Derimot er den berømte krypkjøringstesten den som jeg føler folk frykter mest. Meg medberegnet.

Avhengig av hvilken sykkel du kjører så er denne litt vrien for mange. Så denne ville jeg øvd en del på. Løft blikket og se dit du skal og ikke på det du ikke skal treffe.

Det beste rådet jeg kan gi er å øvekjøre MYE!
Press deg selv litt til å kjøre steder du ikke er komfortable med. På varme tørre sommerveier kan du i praksis legge sykkelen så langt ned i svingene at fothvilerne går nedi. Jeg sier ikke at du skal ha det som noe mål (for guds skyld) men håper det gir deg et pekepinn på at grepet faktisk er veldig bra på varm tørr asfalt, slik at du kan føle deg litt tryggere i normale hastigheter med vanlige nedlegg.

På våt vei må du være mer forsiktig. Ser du feks. Slike oljeflekker på våt vei som viser seg som fargede flekker, så bør du ta det piano. Disse kan være såpeglatte. Ikke kult å møte på slike midt i en sving med god driv. Ei heller hvis det er grus i veibanen.

Lykke til :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC og lappen

Legg inn av FredrikE24 »

Henger meg på Bjerknez her. Mengdetrening, rett og slett bare kjøre masse motorsykkel. Begynn på kjøreskole, så kommer kjørelærer med tips og råd til hvordan og hva en bør gjøre privat.

Jeg begynte å kjøre moped da jeg var fire, så det å kjøre sykkel har falt ganske naturlig, også da man gikk over på tung. Allikevel er det krevende å ta motorsykkellappen, og såpass burde det være mener jeg! Største forskjellen er at alt er tyngre å gjøre.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC og lappen

Legg inn av Grendel »

Trening og atter trening. Så plutselig kommer det. Når lappen er i boks kan du supplere med flere kjørekurs. Det er rå-gøy!! (Og litt skremmende).

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og lappen

Legg inn av Bjerknez »

Mitt råd er å hive deg med på fellesturer som dukker opp her inne. Men da er det særdeles viktig at den du øvekjører med holder øye med deg og ikke "ego-tur". Det er fort gjort og føle presset vedrørende det å henge på de andre. Et typisk eksempel er at de andre i gruppen drar på litt og han du øvekjører med henger seg på de andre, mens du blir liggende bak og presse deg selv litt for å holde følge.

Stort sett går dette greit, men det tryggeste er å ikke kjøre sammen med for mange før man er litt mer erfaren.

Kjør sammen med folk som har samme kjørestil som deg. Gjør du ikke det kan slike langturer bli utrolig slitsomme og du vil miste gnisten på sikt.

Personlig har jeg nok et tempo som passer de fleste. Kanskje litt i overkant for noen, men jeg har heller ingen problemer med å jekke meg litt ned og nyte turen i lavere tempo. Det største bakdelen med å kjøre sammens med mange er at det blir mange stopp. Noen skal ta bilder, noen må pisse en gang i timen, mens andre må strekke på beina hver halvtime etc. Da blir det til slutt mange kameler man må svelge.

Jeg liker best å kjøre mitt eget løp og jeg vet sånn noenlunde hvem jeg passer sammen med på langturer. Enkelte kunne kjørt jorden rundt sammens med, mens andre hadde jeg ikke orket og kjøre Norge på tvers med.

De som konstant og uten unntak følger fartgrensene kan jeg ikke kjøre sammen med. Ei heller dem som må stoppe i hver sving å ta bilder. Jeg liker og holde en god driv en time eller to før jeg stopper for en kaffe og litt skjitprat. Rundt 15 mil pr. stopp anser jeg som passe. Da begynner salen på Bimmern og bli ganske hard :)

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: MC og lappen

Legg inn av Duke944 »

Enig i det folka over skriver. Lykke til!
https://nmcu.org/full-kontroll/

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: MC og lappen

Legg inn av vm91 »

Takk for masse tips. Jeg har kjørt mye scooter men det er mye som er annerledes. Jeg tipper at jeg grunnen til at jeg er "redd" er at jeg har gått i bakken hvert år jeg har hatt scooteren. Senest i år. Det har vært på vei ned en bakke i regnvær og sving pga grus og hull i asfalt.
Kawasaki så fin ut og prisen var ikke så høy heller. Forsikringa er på 3000 og det er jo innafor. Hvordan er den sykkelen kjøremessig. Er det grei sykkel å bruke til øvelseskjøring og evt når man har lappen? Ser at det er 4 eiere. Er det noe som kan være skummelt? Dette blir første gang jeg kjøper mc så er det noe jeg bør passe på?

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MC og lappen

Legg inn av tormodg »

Dra på Biltema og kjøp 15 stk røde kjegler som du kan øve krypkjøring med. Det vil gi deg mye bedre kontroll på oppkjøringen.

Jeg valgte Yamaha MT-07 som min første sykkel. Er veldig glad for det valget. Lettkjørt og svært enkel å håndtere i de aller fleste situasjoner.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og lappen

Legg inn av Bjerknez »

vm91 skrev: 29 des 2018, 22:26 Takk for masse tips. Jeg har kjørt mye scooter men det er mye som er annerledes. Jeg tipper at jeg grunnen til at jeg er "redd" er at jeg har gått i bakken hvert år jeg har hatt scooteren. Senest i år. Det har vært på vei ned en bakke i regnvær og sving pga grus og hull i asfalt.
Kawasaki så fin ut og prisen var ikke så høy heller. Forsikringa er på 3000 og det er jo innafor. Hvordan er den sykkelen kjøremessig. Er det grei sykkel å bruke til øvelseskjøring og evt når man har lappen? Ser at det er 4 eiere. Er det noe som kan være skummelt? Dette blir første gang jeg kjøper mc så er det noe jeg bør passe på?
Jeg vet ikke hvor du bor, men bor du i nærheten av Fredrikstad så kan du ta turen til Hafslund Trafikkstasjon. Der har du en kjøregård med kjegler som er åpen hele døgnet. Vertfall når det er mildvær. Du må vike når det kommer trafikkskoler dit, men er det ingen der så kan du kjøre til krampa tar deg :)

Jeg har også gått i bakken utallige ganger på moped når jeg var yngre. Men med en moped går det ikke like fort og siden man ikke blir økonomisk ruinert av en velt så tenker man også litt annerledes. Man er litt mer uforsiktig.

Med motorsykkel har jeg vert i bakken EN gang på 5 år og jeg har sikkert kjørt langt mer motorsykkel enn jeg har kjørt moped. Man tar det litt penere når man kjører motorsykkel tror jeg.

Kanskje en brukt enduro motorsykkel i 200-500ccm hadde vært bedre for deg å startet med? Jeg bare tenker høyt :)

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: MC og lappen

Legg inn av vm91 »

Bor i Oslo. Noen som vet om Risløkka trafikkstasjon sin kjøregård er åpent? Evt er det mulig å kjøre på kvelden osv?

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC og lappen

Legg inn av Grendel »

Jeg tror den er stengt. Den var det i fjor da jeg tok lappen.

Derimot; kjøregården på Valle Hovin var åpen i helgene etc. Det er der Svein Svendsen og Tempo har sin kjøregården. Skøytebanen om vinteren.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar