Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av Gordon »

Det var trist å lese i MC Avisa at Classic Motorcycles AS vil ikke for mer støtte fra Triumph f.o.m. nytt år. Mange deler var kjøpte på Triumph Sem, for min '66 T120, og den 1995 Speed Triple jeg kjøpte hos Classic MC for en del år tilbake. Kjøp av en 2000 Sprint ST var det siste Triumph jeg eiet frem til 2015, dermed var det Moto Guzzi. Jeg tror Triumph gjør en gedigent tabbe :[-X med å stenge Geir Jacobsen og hans kompetanse ut. Jeg håper Triumph ombestemme seg. MC bransjen trenger folk som Geir og den innsats han og familien hans gjøre :twothumbs: .

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kroken på dør for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av AJ »

Veldig enig i at det er synd og nesten tragisk det som skjer med Classic Motorsycles i forhold til det nye Triumph regimet.
Synes også det var veldig synd at GMS på Gjøvik også så seg nødt til å kaste inn håndkleet for noen år siden med de nye rigide kravene fra Triumph.

Nå er det vel snart ikke igjen Triumphforhandlere her i landet... :scratch .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av olela »

Rart og trist at Triumph gjør slik med forhandlerene i Norge. De nye kravene gjør vel slik at det kun er de aller største forhandlerene som har mulighet til å møte disse. Og igjen da blir det som oftest kun i de største byene og dermed veldig langt mellom forhandlerene.
Har forresten hørt rykter om at CBP i Skien skal bli Triumph forhandler. Snart ett år siden de postet det på fb, men ikke noe info siden den gang. Mulig de venter til 2019 når Classic har gitt seg?

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Kroken på dør for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av Gordon »

AJ skrev: 19 okt 2018, 19:16 Veldig enig i at det er synd og nesten tragisk det som skjer med Classic Motorsycles i forhold til det nye Triumph regimet.
Synes også det var veldig synd at GMS på Gjøvik også så seg nødt til å kaste inn håndkleet for noen år siden med de nye rigide kravene fra Triumph.

Nå er det vel snart ikke igjen Triumphforhandlere her i landet... :scratch .
Ja, det var noe om krav til lokalen, helst med en gedigen glass front, og ifølge Triumph var butikken i feil området. Triumph Skandinavia har ikke tatt høyden for Classic Motorcycles kunnskap og kunde krets. Geir Jacobsen har bygde opp en meget bra business for Triumph og de skal nå snu ryggen til ham :[-X

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av AJ »

Uten å ha detaljert kunnskap om hverken GMS eller Classic Motorsycles så synes jeg det er synd med begge butikkene.
Classic Motorsycles har jo i mange år vært kjent for sin dedikerte Triumphinstilling og har, etter hva jeg har hørt, hatt en svært godt omdømme i miljøet.
Dert samme tør jeg påstå at GMS hadde den tiden de holdt på med Triumph.

Selv har jeg ingen erfaring med Classic Motorsycles, men svært gode erfaringer med GMS den tiden jeg var Triumpheier og skjønner ikke hvorfor Triumph sentralt så seg tjent med å kvitte seg med denne høyst kompetente forhandleren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av Sakkle »

For oss uinnvidde, hvilket "Triumph regime" er det snakk om? Er det snakk om krav som Triumph stiller til forhandlerne som de ikke klarer å innfri eller?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av AJ »

Sakkle skrev: 22 okt 2018, 08:05 For oss uinnvidde, hvilket "Triumph regime" er det snakk om? Er det snakk om krav som Triumph stiller til forhandlerne som de ikke klarer å innfri eller?
Det korte svaret på spørsmålet er ja.
Som f.eks. kravet fra Triumph om at forhandlere måtte kjøpe et bestemt antall sykler til utstillingen i salgslokalet sitt, noe jeg ble fortalt for noen år siden av en ex-Truimphforhandler.
Et annet krav er trolig det samme som mange bilforhandlere fikk press på seg til å gjennomføre, nemlig oppgradering av salgslokalene til en ikke ubetydelig kostnad.
Også ikke minst kravet til salgsvolum, hvor antakelig en og annen forhandler ikke leverte gode nok resultater...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av Sakkle »

AJ skrev: 22 okt 2018, 09:04 Også ikke minst kravet til salgsvolum, hvor antakelig en og annen forhandler ikke leverte gode nok resultater...
Ja, særlig denne er jo interessant. Jeg skjønner jo Triumph på en måte, de vil jo opprettholde merkevaren og gi et inntrykk av eksklusivitet osv. Men alt av solgte sykler er da bedre enn å ikke selge disse syklene?

Særlig i et lite, spredt befolket land som Norge må de vel regne med lavere salgstall enn i sentrale områder av England? Jeg aner ikke hva kravene er i det hele tatt, men...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av Stian87 »

Sakkle skrev: 22 okt 2018, 09:09
AJ skrev: 22 okt 2018, 09:04 Også ikke minst kravet til salgsvolum, hvor antakelig en og annen forhandler ikke leverte gode nok resultater...
Ja, særlig denne er jo interessant. Jeg skjønner jo Triumph på en måte, de vil jo opprettholde merkevaren og gi et inntrykk av eksklusivitet osv. Men alt av solgte sykler er da bedre enn å ikke selge disse syklene?

Særlig i et lite, spredt befolket land som Norge må de vel regne med lavere salgstall enn i sentrale områder av England? Jeg aner ikke hva kravene er i det hele tatt, men...
Det ville overrasket meg om kravene til salgsvolum ikke ble geografisk tilpasset. Som du selv skriver, de kan ikke forvente samme salgstall sentralt i England som mindre sentrale steder i Norge...

Det hender fra tid til annen at MC forhandlere mister retten til å føre en merkevare, f.eks. tror jeg MC Oslo mistet retten til å selge Ducati, personlig har jeg bare hatt positive opplevelser med den forhandleren. Jeg vet ikke hva som er begrunnelsen for at disse mister retten, men jeg vil tro det er en helhetsvurdering fra produsenten sin side. Jeg antar at det som stort sett betyr noe er om salget går bra, om kundene er fornøyde og at forhandleren på andre måter tilfredsstiller kravene til kvalitet som produsenten ønsker å bli assosiert med.

Så vil det heller ikke overraske meg om forhandlerne selv mener de mister retten av helt uforståelige grunner. Om det er noe i det vet jeg ikke, men jeg ville i hvert fall tatt slike utsagn med en klype salt....
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av cannon »

Forhandlere blir bl.a. pålagt å separere utstillingslokalene mellom ulike merker hvis de forhandler flere merker. Speed i Sandefjord er et tydelig eksempel på dette. Ikke en Yamaha å se i 1. etg. der.
Merkene ønsker heller ikke å bli forhandlet i konkurranse med sterke konkurrenter i samme butikk. Forhandlere må derfor gjøre sine valg, uten at de nødvendigvis blir fratatt et agentur.
Det stilles også strengere krav fra merkene når det gjelder beliggenhet og layout/utseende på salgslokaler. Dette kan bli svært dyrt å etterleve for en mindre norsk forhandler.
"Det e`kkje lett å vera tiger i dag..." var det noen som sang for mange år siden.... :scratch

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av Joachim »

Tidligere i høst fikk jen e-post fra T I Sverige. De skrev at det kommer en ny forhandler "i området". Sist helg var jeg innom Geir og jeg spurte om han visste noe. Visstnok en i Skien eller området rundt, hadde han hørt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av AJ »

Joachim skrev: 22 okt 2018, 17:51 Visstnok en i Skien eller området rundt, hadde han hørt.
Eneste som er aktuell i det området er vel CBP...

Pr. i dag har Triumph fire forhandlere i Norge, med forhandleren i Bergen som landets nordligste :O !
Triumphforhandlere.PNG
Til sammenligning har Sverige 11 Triumphforhandlere jevnlig fordelt fra sør til nord.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av olela »

Som nevnt tidligere i tråden går ryktene om at CBP skal selge Triumph ja. De la det ut på facebook sist vinter, men har senere fjernet innlegget. Sist jeg var der spurte jeg om dette, og fikk da en halvveis bekreftelse om at "dette er noe vi jobber med".

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av BAJAZZ »

Ser ut til at CBP i Skien har fått gleden av å forhandle Triumph MC nå. De har i alle fall annonse på ny Bonneville ute på Finn. Så da blir det en forhandler i Vestfold/Telemark distriktet likevel da. Kjøpte en helt ny KTM 1290 Super Adventure der for noen år siden. Den sykkelen var forøvrig helt håpløs, hadde 3 havarier i løpet av sommermånedene. Så aldri mer KTM på meg. Men forhandleren derimot gjorde de de kunne for å ordne opp, så servicen der er helt upåklagelig. De ordnet opp med lånesykler, og jeg fikk prøve både 1290 Super Duke, Honda Africa Twin, samt Indian Scout, så havariene var jo ikke helt forgjeves da :twothumbs: Etter det, så har det blitt Triumph og BMW for min del. Og disse har fungert helt fortreffelig, uten et eneste feilslag :thumleft :thumleft :thumleft Hadde jo håpet at Classic MC i Sem ville få tilbake Triumph igjen, for det var utrolig god atmosfære i den butikken. Og Triumph lager fordømt gode motorsykler, ingen tvil om det :twothumbs:

ZZR-Erling

Re: Kroken på døra for Classic Motorcycles på Sem

Legg inn av ZZR-Erling »

cannon skrev: 22 okt 2018, 14:26 Forhandlere blir bl.a. pålagt å separere utstillingslokalene mellom ulike merker hvis de forhandler flere merker. Speed i Sandefjord er et tydelig eksempel på dette. Ikke en Yamaha å se i 1. etg. der.
Merkene ønsker heller ikke å bli forhandlet i konkurranse med sterke konkurrenter i samme butikk. Forhandlere må derfor gjøre sine valg, uten at de nødvendigvis blir fratatt et agentur.
Det stilles også strengere krav fra merkene når det gjelder beliggenhet og layout/utseende på salgslokaler. Dette kan bli svært dyrt å etterleve for en mindre norsk forhandler.
"Det e`kkje lett å vera tiger i dag..." var det noen som sang for mange år siden.... :scratch
Åjoda.. Står kliss nye FJR'er i 1etg,sammen med BMW delen

Svar