Fra kardang til kjede...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ZZR-Erling

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev: 29 aug 2018, 09:35
Tore L skrev: 29 aug 2018, 09:29 Jeg kjøper ikke sykkel pga kardang eller kjede, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en med kardang. :)
Kardang er for meg et stort + hvis sykkelen har det, og jeg har hatt 4 sykkler med det. :)
Den første var en Suzuki GS 650 katana, som egentlig ga grunnlaget for at jeg synes dette var bra. Enklere vedlikehold og mindre styr er mitt argument for at jeg helst velger det :twothumbs:
Kjøper heller ikke sykkel ut i fra om det har det ene eller det andre.
Men tiden du bruker på vedlikehold av kjede er minimalt og får du problemer med kardang så løper fort konstnadene og tiden det tar mange ganger det som er med kjede.
Og som cannon sier, du kan dreve om og tilpasse sykkelen bedre for ditt bruk.
En annen ting er at med kardang får du andre kjøreegenskaper på sykkelen, den vil b.l.a. løfte seg bak under akselerasjon og det er ikke gunstig ved pådrag i svinger..... :O
Det løftet er eliminert på nyere sykler. Det er ikke som en VF1100C lenger! 😀

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

Det er godt mulig jeg har nevnt det tidligere i denne tråden, nemlig at det blir færre og færre modeller med kardang.
Så vidt jeg vet er sykler som BMW K1300 og Kawasaki 1400 GTR ute av produksjon og for mange år siden sluttet Yamaha å lage Diversion 900 og andre modeller som hadde kardang som drivlinje. Flere Moto Guzzi modeller med kardang lages heller ikke lenger.
Og hvor mange nye modeller med kardang har kommet de siste årene? Triumph Tiger 1200 og BMW 1600, som begge begynner å få noen år på nakken, og Moto Guzzi V9.

Årsaken til at kjede foretrekkes av produsentene vil jeg tro er mange og sammensatte. Den forholdsvis teknisk avanserte løsningen i forhold til kjededrift er åpenbart en årsak. Produksjonskostnader og vekt sannsynligvis et par andre vektige årsaker.
Kanskje også spørsmål om driftsikkerheten, for alt jeg vet?

Når det gjelder heiseeffekten på kardangsykler så er nok den så og si eliminert for godt på slike sykler de seineste åra.
På kardangdrevne enkeltsvingsykler som BMW GS og K1300, Triumph 1200, Kawasaki GTR 1400 og Moto Guzzi modellene Stelvio, Norge, Breva og Griso har kardangen et slags stabilisatorstag, som antakelig er der for å hindre heiseeffekten. Altså en ekstra del på drivlinja som må tas hensyn til når produsenten vurderer å utvikle nye enkeltsvingsykler, vil jeg tro.
Understreker at dette er rene spekulasjoner fra min side.

Ser man på kardangdrevne Yamaha Superténéré XT 1200 så har denne en så tilnærmet tradisjonell gaffelbaksving som mulig hvor kardangen uten stabilisagtorstag er en del av bakgaffelen.
Det samme med alle Moto Guzzi modellene som lages i dag.

Med denne løsningen skulle en tro at flere produsenter ville vurdere denne kardangløsningen som både virker enklere og designmessig smidigere enn kardang og stab.stag i kombo med en antakelig mer teknisk avansert og kanskje også produksjonsmessige mer kostbar enkelarmsving.
Men det ser ikke ut til å skje.
Derimot kommer flere og flere modeller med tradisjonell kjededrift...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av FredrikE24 »

BMW vil nok ha kardang på sine sykler såfremt det ikke er snakk om sportsmodellene og "billigmodellene", altså S-serien og F-serien.
K1300 gikk ut av produksjon rett og slett fordi motoren ikke taklet strengere utslippskrav. Et stort tap spør du meg, da K1300S/GT/R er svært artige sykler. Det var heller ikke en feilfri motor da den kom på markedet som K1200. BMW tenkte helt nytt og konstruerte en helt ny motor på tvers(med våtclutch) og tørrsumpsmøring. F-modellene var basert på Rotax(Bombardier), så man kan si at dette var noe helt nytt for BMW. Bakstillingene og overføringen på BMWene med kardang er i utgangspunktet like, med "marginale" forskjeller. Den største forskjellen ligger i GS, som har lengre svingarm og større fjærvandring. Paralever fra 1987(BMW K1) ble oppgradert på R1200GS først, da med klokka sittende på høyre side(samme som tidligere). Så ble alle kardangmodeller standardisert med kardang på venstre, først på K-modeller, senere også på R1200(GS, RT, R).

Dillemaet er at BMW ikke har en passende motor til sportstouring-segmentet, og det virker ikke som de utvikler en ny motor heller som passer. Det er nok for kostbart, og en tverrstilt sekser på en sportstouring-plattform blir litt galt. En annen ting er at det var i grunn ingen god erstatning for K1200LT("flying brick") da denne gikk ut i 2009(temmelig på overtid). K1300GT er en svært god og artig sykkel, men den har ikke luksustouring som formål, noe K1600GT har.

Det er dyrere og utvikle og produsere kardangsykler. Det påvirker det kundene må betale naturlig nok, og det merkes hos BMW at både S- og F-modellene har solgt veldig bra. Det er nok hovedårsaken hos de fleste produsentene.

Svar