Fra kardang til kjede...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

I et forum som MCsiden.no vil det alltid være diskusjoner for og i mot forskjellige løsninger som motorsykkelprodusentene og hva man selv velger.
Som f. eks. anbefalte motoroljer, er en gjenganger på så og si alle MC-forum verden over...

Motoroljer skal vi la ligge i denne omgang.
Derimot kan det være interessant å høre med MCsiden.no folket om det er noen her som en eller flere ganger har valgt å gå fra kardangsykkel, evt. reimdrevet til kjededrevet sykkel og hvorfor de har gjort dette.
Og ikke minst om hvilke erfaringer de har gjort med begge drivlinjene og gjerne også meninger om hva som foretrekkes.

Ingen grunn til å gå i skyttergravene og tømme ammunisjonsbeltet, men en frisk menings- og erfaringsutveksling om temaet tåler vi absolutt.

Så... kjør debatt dere som har gått fra kardangsykkel til kjedesykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har begge deler og jeg må innrømme at jeg verdsetter enkelheten med kjededrift fra et konstruksjonsmessig synspunkt. Det gjør ting litt enklere når motoren skal løftes ut. Mye mindre dill og dall.
På en annen side, vedlikeholdet er helt pyton, da i form av stramming og all denne smøringen. Noe som medfører at jeg gjerne ikke gjør noe med det før jeg må. På det tidspunktet hopper kjedet over bakdrevet med en påfølgende lugging ved akselerasjon. Da må det strammes.
Skal bakhjulet av, så er det mye styr og klin kontra kardsngsykkelen som har sine 5 hjulbolter en løsner med muttertrekkeren på sekunder.

Etter drøyt 90k måtte kardangen få nye lagre i vinter. Noe som er et lite prosjekt, og som kostet en tusenlapp i deler. En tilsvarende kjedesykkel ville kanskje vært på sitt 3dje eller 4de kjede + drevskifte. Kanskje 12-1500kr hver gang? Kardangen min trenger en skvett ny olje annethvert år, jeg skifter hvert år. Ca. 80kr i året.
Et havari vil selvsagt gjøre et langt større innhogg i pengesekken. Å fjerne kardangen fra sykkelen tar et kvarters tid. Kostnadsmessig på lang sikt uten havari vil kardangen komme bedre ut. Bruker vel mer penger på kjedespray enn på kardangolje jeg hvertfall.

Jeg vinterkjører kjedesykkelen og når hestehoven blomstrer i grøftene igjen på våren har jeg strammet maks på et kjede som var kappet i korteste laget i utgangspunktet. Da med kun jobbkjøring..

Jeg liker godt tanken på at et oljebytte gjort på høsten gjør sykkelen klar for en ny sesong uten å ofre drivlinja en tanke før neste høst.

Drivlinjetap er jo en ulempe for kardangen. K1200RS mister 16hk i drivlinja ved makseffekt.

Kjededrift er enklere å konstruere, og mye billigere å produsere. Drivlinjetap er minimal. De eneste ulempene som jeg ser personlig er vedlikehold. Både når det gjelder å fjerne bakhjulet, stramming/smøring og bytting av kjeder/drev, alt etter bruk. På en «hovedsykkel» som fungerer som erstatning for bil, så er det kjekt å slippe å tenke på det. Alltid fit for fight i det daglige bruk.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av ejs »

Er en ting som er dumt med vinkeldrev, veldig dyrt å forandre gir ratio. (Kardang er egentlig navnet på universalledd.) :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg merker at jeg ikke bryr meg så mye om sykkelen jeg velger har kjededrift eller ikke. Prisforskjellene som er stipelert her er så kjedelig små at det nok er mange andre steder man kan dra inn besparelsene hvis det er viktig. Jeg hadde valgt den sykkelen jeg har mest lyst på, helt uavhengig om den har kardang eller ikke.

Personlig synes jeg ikke akkurat det er "slitsomt" med kjededrift. Det krever sikkert mer vedlikehold men ikke noe mer enn hva en mann med 10 tommeltotter får til med en kjedebørste og litt parafin.

Jeg har jo hatt en Cruiser med kardang/reimdrift og kan ikke i ettertid si at jeg følte noen ekstra frihet grunnet dette. Jeg slapp så klart å smøre kjede, men jeg vasker nå sykkelen såpass grundig uansett at selve kjedevasken bare blir en liten del av seansen.

Så for min del er det ett fett hva sykkelen har :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av simpson »

+
Sist redigert av simpson den 29 aug 2018, 05:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av simpson »

simpson skrev: 29 aug 2018, 05:25
FredrikE24 skrev: 28 aug 2018, 23:18
Skal bakhjulet av, så er det mye styr og klin kontra kardsngsykkelen som har sine 5 hjulbolter en løsner med muttertrekkeren på sekunder.



De eneste ulempene som jeg ser personlig er vedlikehold. Både når det gjelder å fjerne bakhjulet, stramming/smøring og bytting av kjeder/drev, alt etter bruk. På en «hovedsykkel» som fungerer som erstatning for bil, så er det kjekt å slippe å tenke på det. Alltid fit for fight i det daglige bruk.
Det finnes mange sykler med enkeltsving som har kjede og du tar av bakhjulet før du i det hele tatt har fått funnet frem muttertrekkeren til dine 5 bolter på bakhjulet med kardang. Du rører ikke kjede engang.
Du strammer kjede også kjappere enn tiden du bruker på å stramme de samme fem boltene igjen.
Kardang er egnet for tursykler, men ellers er det veldig få fordeler med kardang.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av cannon »

simpson skrev: 29 aug 2018, 05:26
simpson skrev: 29 aug 2018, 05:25
FredrikE24 skrev: 28 aug 2018, 23:18
Skal bakhjulet av, så er det mye styr og klin kontra kardsngsykkelen som har sine 5 hjulbolter en løsner med muttertrekkeren på sekunder.



De eneste ulempene som jeg ser personlig er vedlikehold. Både når det gjelder å fjerne bakhjulet, stramming/smøring og bytting av kjeder/drev, alt etter bruk. På en «hovedsykkel» som fungerer som erstatning for bil, så er det kjekt å slippe å tenke på det. Alltid fit for fight i det daglige bruk.
Det finnes mange sykler med enkeltsving som har kjede og du tar av bakhjulet før du i det hele tatt har fått funnet frem muttertrekkeren til dine 5 bolter på bakhjulet med kardang. Du rører ikke kjede engang.
Du strammer kjede også kjappere enn tiden du bruker på å stramme de samme fem boltene igjen.
Kardang er egnet for tursykler, men ellers er det veldig få fordeler med kardang.
Enig.
Og omdreving er enkelt. Kjedet strammer jeg når bakhjulet er av ifbm dekkskift.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Tore L »

Jeg kjøper ikke sykkel pga kardang eller kjede, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en med kardang. :)
Kardang er for meg et stort + hvis sykkelen har det, og jeg har hatt 4 sykkler med det. :)
Den første var en Suzuki GS 650 katana, som egentlig ga grunnlaget for at jeg synes dette var bra. Enklere vedlikehold og mindre styr er mitt argument for at jeg helst velger det :twothumbs:
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av simpson »

Tore L skrev: 29 aug 2018, 09:29 Jeg kjøper ikke sykkel pga kardang eller kjede, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en med kardang. :)
Kardang er for meg et stort + hvis sykkelen har det, og jeg har hatt 4 sykkler med det. :)
Den første var en Suzuki GS 650 katana, som egentlig ga grunnlaget for at jeg synes dette var bra. Enklere vedlikehold og mindre styr er mitt argument for at jeg helst velger det :twothumbs:
Kjøper heller ikke sykkel ut i fra om det har det ene eller det andre.
Men tiden du bruker på vedlikehold av kjede er minimalt og får du problemer med kardang så løper fort konstnadene og tiden det tar mange ganger det som er med kjede.
Og som cannon sier, du kan dreve om og tilpasse sykkelen bedre for ditt bruk.
En annen ting er at med kardang får du andre kjøreegenskaper på sykkelen, den vil b.l.a. løfte seg bak under akselerasjon og det er ikke gunstig ved pådrag i svinger..... :O

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Dansekris »

Jeg syns det er mye styr med kjede på min sykkel, så har sett for meg at kardang gjør livet litteran lettere hvis jeg skal en gang skal oppgradere til storebror R1200 GS.

GSen min er ganske følsom for ugunstig kjedeslakk, så jeg syns ofte det er vanskelig å finne den slakken som gir den jevneste kraftoverføringen.
Sist redigert av Dansekris den 29 aug 2018, 09:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 29 aug 2018, 08:52 Og omdreving er enkelt. Kjedet strammer jeg når bakhjulet er av ifbm dekkskift.
Ang. omdreving fra 17 til 16 fordrev så gjorde dette den forrige KTM'en min bedre å kjøre i lav fart. Mindre nykking med lavere utveksling med 16 tanns drev.
Bedre å kjøre i sjettegiret også, som med standarddrevingen er et rent overgir best egnet til høyfartskjøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Tore L »

simpson skrev: 29 aug 2018, 09:35
Tore L skrev: 29 aug 2018, 09:29 Jeg kjøper ikke sykkel pga kardang eller kjede, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en med kardang. :)
Kardang er for meg et stort + hvis sykkelen har det, og jeg har hatt 4 sykkler med det. :)
Den første var en Suzuki GS 650 katana, som egentlig ga grunnlaget for at jeg synes dette var bra. Enklere vedlikehold og mindre styr er mitt argument for at jeg helst velger det :twothumbs:
Kjøper heller ikke sykkel ut i fra om det har det ene eller det andre.
Men tiden du bruker på vedlikehold av kjede er minimalt og får du problemer med kardang så løper fort konstnadene og tiden det tar mange ganger det som er med kjede.
Og som cannon sier, du kan dreve om og tilpasse sykkelen bedre for ditt bruk.
En annen ting er at med kardang får du andre kjøreegenskaper på sykkelen, den vil b.l.a. løfte seg bak under akselerasjon og det er ikke gunstig ved pådrag i svinger..... :O
Jeg har aldri vært der at jeg synes at jeg må dreve om de kardangsykklene jeg har kjørt - Min K1200 GT m/ 152 HK hadde nok av krefer på alle nivåer i alle gear for mitt bruk, og det har den jeg har nå også. 125 Hk på Gs'en virker som mer en nok for det jeg driver med av kjøring. At den løfter seg bak under akselerasjon, vet jeg egentlig ikke så mye om, men det er heller ikke noe problem for min kjøring på de veiene jeg kjører.
Men ved banekjøring og du skal ha max trøkk ut av svingene, kan jeg jo se problemet om / hvis bakhjulet løfter seg under akselerasjon. :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av KåreDump »

Runder snart 60k med reimdrift, og er storfornøyd!
Herlig befriende å slippe klin med smøring av kjede, og påfølgende søl på felg +++.
Har heller ikke hatt behov for å justere, sjekker kun ved dekkskift (tre ganger til nå...).
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Ronning »

Bakenden løfter seg ved gasspådrag med kjede og.
Fikk demo under kjøreopplæringa.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Fra kardang til kjede...

Legg inn av Grendel »

Da jeg skulle kjøpe min første sykkel var jeg veldig bestemt på å skaffe en med kardang. Ettersom jeg hadde lest at dette kreve mindre vedlikehold så ville det være foretrukket for en som har sykkel i fellesgarasje. Kardang skulle jo også være roligere/mindre støyende.

Jeg hadde lister med ulike sykkelmodeller som var på ønskelisten. Her var det listet opp modell, pris, finnkode og kardang/kjede/rem etc.

Tilfeldigheter førte til at jeg fikk en kjedesykkel.
Det har ikke blitt så store problemer å holde på med kjedet. Jeg smører det nok ikke så ofte som det skulle, men det har holdt seg bra.

Hva min neste sykkel vil få av fremdriftsystem? Jeg tror ikke jeg vil legge vekt på det. Det blir nok hjertet som bestemmer, der også.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Svar